Erlends hjemmekino.-Epik empire ut, SVS PB13-Ultra DSP inn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erlends hjemmekino.-Epik empire ut, SVS PB13-Ultra DSP inn

Før sommeren fikk jeg endelig kjøpt meg hus og en årelang drøm om en egen hjemmekino kan realiseres. Selv om ingen av rommene i huset er perfekt til formålet så tror jeg at det rommet jeg har valgt ut vil bli bra til slutt.

Håper mange stikker innom for jeg kommer helt klart til å spørre om råd underveis i prosessen. Er jo vanvittig mange bra kinoer her på avforum, så ekpertisen er her, det er det ingen tvil om.

Legger ved en ekstremt omtrentlig skisse av rommet. Husker ikke alle målene, sitter på jobben og kjeder meg.... Får oppdatere de senere.
    Veggene i rommet er sponplater med glassfiberstrie og taket er malt panel. Kommer til å male veggene i en mørk farge, taket har jeg en plan om å dekke med fiberduk fra plantasjen (hvis ingen har noen invendinger?). Jeg kommer til å henge opp lerret på veggen til venstre på tegningen min. For at jeg skal kunne ha litt folk i kinoen min samtidig kommer jeg til å lage et podium/forhøyning helt innerst i rommet hvor jeg skal sette en sovesofa (kompromiss med kona) Foran podiet kommer det til å stå to gode stoler.

Oppdatert utstyrsliste:
    Front: Polk Audio LC265i (innbygging) x3
    Sorround: Polk Audio FXi A4 (x4)
    Sub: SVS PB12-NSD

Harman/Kardon AVR460
    Ps3

Sony HW10
    Dremscreen Pro-Curve V3 106"

Logitech Harmony 900
    X10 lysstyring

Skal prøve å være flink til å ta bilder underveis, kommer nok til å starte opp med å skjære ut hull til høyttalerne så snart jeg får de i hus.

Ble en nokså lang og rotete førstetråd, men jeg håper dere vil følge med og at jeg får mange nyttige tips og råd fra dere som har gjort dette før!

Erlend

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har høyttalerne kommet i hus, og det ble lagt inn bestilling på avshop i går kveld. Så nå håper jeg varene kommer i løpet av uka. Det ble en Sony Hw10, Dreamscreen procurve V3 92", og Acoustic HD-duk. Slengte i tillegg med en HDMI-kabel, og et Chief-takfeste. Håper dette blir bra! Satser på å få tatt litt bilder jeg kan legge ut snart.

Skal få malt rommet i løpet av uka, er det noen her som har noen fargeanbefalinger? Spurte på OBS bygg om de kunne blande en farge med temp på 6500kelvin, men det kunne de ikke. Kun fargekoder som gjaldt der i gården. Tenkte å male hele rommet i denne fargen, vil dette bli for lyst?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 6000k xenon på bilen og det er rimelig hvitt på grensen til blått. Er det ikke bedre med noe mørkt som demper strølys?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så sikker på om du skal legge for mye vekt på å skaffe akkurat denne 6500 K-fargen, jeg ville heller valgt en mørk matt farge uavhengig av fargetemperatur. Det er mange fine farger å velge i, f.eks. i Now0809-kolleksjonen til Jotun. Metropol eller Atmosfære er mørke og fine. Så har du alltids Sort Pepper fra 0708-kolleksjonen. Bare sørg for at malingen er så matt som mulig.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Var redd det kunne bli litt lyst ja. Ettersom rommet skal kunne brukes som gjesterom kan/får jeg ikke male det for mørkt. Men "atmosfære" kan det jo være at jeg får gjennomslag for.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er mange som har en lys kino, så det er jo bare et spørsmål om hvor kresen du er på bildet. Et alternativ er jo å henge opp gardiner av sort scenemolton eller annet sort stoff som du trekker for sideveggene når du skal se film. Kan bli bra det også; lyst og trivelig rom til hverdags, og så Viola! plutselig batcave

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du kjøpt hus Erlend?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendby
    Takker for innspill. Var redd det kunne bli litt lyst ja. Ettersom rommet skal kunne brukes som gjesterom kan/får jeg ikke male det for mørkt. Men "atmosfære" kan det jo være at jeg får gjennomslag for.
    Da høres det ut som en farge fra Lady som heter "nevada" kan være noe for deg. Vet ikke hvordan jeg kan forklare fargen men den er noe a'la fargen på "moccakaffe-skum" eller noe i den dur...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antiloop: Har kjøpt meg hus i Børsa. I nærheten av Fredly.

Vincent: Takker, skal ta meg en tur på OBS-bygg å sjekke ut et fargekart.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten naboer da! :grin:

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du i bygda da? Kikka innom profilen din på minhjemmekino nå. Så at du har samme lerret som jeg har bestillt. Er du fornøyd?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor I Eggkleiva. Ja jeg er veldig godt fornøyd med lerretet men skulle ønske jeg hadde mulighet til å hatt et som var større. 8)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skulle også ønske at jeg fikk plass til et større et. Men 216 er absolutt maks av hva jeg klarer å få på min vegg.

Når det gjelder høyttalerne mine er jeg litt i tvil om hvordan jeg skal montere dem for at lyden skal bli best mulig. Har bestemt meg for å bare bruke en høyttaler til senterkanal, da jeg tror 2stk bare vil rote til lydbildet. Men spørsmålet er om jeg bør montere senterkanalen horisontalt eller vertikalt? Den er jo av samme type som de to andre i fronten. Håper noen har noen gode råd!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Har skjedd en del siden sist, men er langt fra ferdig. Mange andre prosjekter å ta tak i når man kjøper seg hus!
    Trodde helt fram til jeg fikk lerretet at 92" var maks størrelse i rommet mitt, men der tok jeg feil gitt. Viste seg at jeg får til 106" så da var det bare å returnere/selge 92". Det store minuset med dette var imidlertid at avshop ikke har 106" på lager, og det får de ikke inn på en god stund heller. Men duken hadde de inne, så jeg får klare meg uten ramme så lenge. Utstyret er nå koblet opp midlertidig, måtte jo få sett litt film. Kommer nok til å demontere bakhøyttalere og lerret for å male i løpet av uka. Havnet på en mørk grå farge jeg ikke husker navnet på i farta. Legger med noen bilder av kaoset.

Erlend

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig nå eller Erlend?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så godt som ferdig nå ja. Mangler å male golvlister å få dem på veggen, samt å skru opp kabelskjulere sånn at kablene kommer ut av syne. Virker også som om jeg må legge noe mellom taket og festet til proj for at bildet skal kunne komme langt nok ned. Men det er jo ikke godt å si når ramma til lerretet kommer på lager, blir jo ikke ferdig før den er på plass. Kan ikke si jeg er helt imponert over avshop, men det trenger jeg ikke gå nærmere inn på her.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mine tumulter med nevnte butikk jeg også. men vi er ikke alene om det. Flott at det finnes en butikk som AVshop. Som har spesialisert seg på hjemmekino produkter da.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg har hatt mine tumulter med nevnte butikk jeg også. men vi er ikke alene om det. Flott at det finnes en butikk som AVshop. Som har spesialisert seg på hjemmekino produkter da.
    Bare synd de ikke har spesialisert seg litt mer på leveringstid... Det er utrolig kjedelig å gå vente mange dager på at bestillinger skal ekspederes når varen finnes på lager...

Men dette ser jo veldig flott ut erlendby. Det blir utrolig stilig og WAF'ete med skjulte høyttalere.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet fram til at subben må byttes. En enkelt Sb12 blir dessverre litt i minste laget for rommet mitt. Det føles iallefall sånn. Jeg kommer nok til å kjøpe 2xPB12 eller 2XPB12. Noen som har noen input på hvorvidt 2xPB12" er verdt ca 3000.- mer enn 2xPB10? Sylindre er uaktuelt grunnet høyde i forhold til lerret.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid, men nå ser det endelig ut til at lerretet (ramma) kommer denne uka. Jeg har byttet ut subben med en PB12 og fikk mer liv i leiren av det. Har også fått opp et rack pluss en tupplur fra IKEA. Mangler fortsatt gardiner pluss den siste biten med kabelskjulere. Så snart det er i boks så er jeg vel ferdig. Skal prøve å få tatt noen bilder etter at jeg har fått opp lerretet. MEN jeg må si at jeg lurer litt på å skifte reciever. Nå spilles det ikke noe musikk i kinoen, den brukes utelukkende til film. Derfor ønsker jeg en reciever med litt mer fart i. Må si jeg har lurt litt på å gå for Harman/Kardon, særlig etter den gode testen AVR260 fikk i hjemmekino. Mulig det blir AVR460 for min del. Noen innspill?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •