Hjelp å tips til kino/hifi rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp å tips til kino/hifi rommet?

Hei.

Jeg er ny her, har lest litt på forumet, men har nå registrert meg her, så her kommer min første post, å da går jeg rett på for å få hjelp.

Skal etter hvert begynne å bygge kino i ene kjellerrommet, å trenger tips til dette.

3 ytterveggene er av upusset leca, å innerveggen er vel av noe mur den å.
    I taket er det trebjelker, med ca 20cm isolasjon opp til 1 etg.
    Takhøyden er nå sånn ca 2.15cm.

Rommets str er ca 4.50x6.80, som det står nå, helt ribbet til muren/lecaen

Gulvet er betong, å rimelig skeivt, rundt 4 cm på det meste er vel forskjellen.

Hvordan ville dere bygget opp rommet? Hva ville dere gjort på vegger, gulv og tak?

Hvilken vei i rommet burde dette spille på?

Vist man skal ha varmekabler i gulvet, burde man da rette det opp først, før man legger kablene, så de ikke ligger for mange cm under støpen? Eller kan man legge det på nå, selv om det blir litt høydeforskjell der kabelen vil ligge?

Kom gjerne med tips å råd folkens, til en fyr som ikke kan noe som helst om dette.

Hilsen
    Hans, nykommeren

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Jeg bygger litt kino selv nå, og rommet mitt er litt smalere enn ditt, ellers ganske likt. Gulvet mitt er riktignok ferdig med varmekabler og parkett.

Det en må vurdere er om en i tillegg til akustiske tiltak også ønsker å støyisolere rommet. Selv har jeg valgt å støyisolere taket fordi det er soverom for barna over. Veggene dropper jeg å isolere. Her er det, for min del, akustiske tiltak som gjelder.

Taket mitt er kubbet (bjelkestumper på tvers mellom dragere), og i disse har jeg satt lydbøyler og lekter slik at det nye taket bare blir et par cm lavere enn utgangspunktet. Dobbel gips er skrudd i lektene. Taket henger nå i bøylene og skal dempe lyden opp. Har 20 cm glava over dette.

Jeg har pusset leca innvendig og utvendig. Ser ut som om rommet er godt drenert på utsiden, så jeg bare lekter ut og setter opp mdf-plater (som ser ut som panel). Skal "dekorere" veggene med materiale mellom lytteposisjon og fronter for å dempe førsterefleksjoner.

Jeg har 3 meter med lettvegg som døra står i, og der skal jeg isolere godt i veggen. Døra bytter jeg ut med en B30-dør (sånne dører en vanligvis bruker som leilighetsdør i blokk osv.) som demper en del lyd.

Det er mange metoder men jeg antar at du, som jeg, ikke ønsker å ha rommet veldig mye lavere? For å ikke ta mer høyde enn nødvendig så er mitt forslag at du retter gulvet, legger varmekabelmatter og parkett over. Mulig du kan få flere artige forslag også. Med den størrelsen på rommet er det sikkert mulig å bygge et rom i rommet. Det er høyden som er utfordringen din.

Bruk en kortvegg til lerretet.

Lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hanslarsen
    Hei.

Jeg er ny her, har lest litt på forumet, men har nå registrert meg her, så her kommer min første post, å da går jeg rett på for å få hjelp.

Skal etter hvert begynne å bygge kino i ene kjellerrommet, å trenger tips til dette.

3 ytterveggene er av upusset leca, å innerveggen er vel av noe mur den å.
    I taket er det trebjelker, med ca 20cm isolasjon opp til 1 etg.
    Takhøyden er nå sånn ca 2.15cm.

Rommets str er ca 4.50x6.80, som det står nå, helt ribbet til muren/lecaen

Gulvet er betong, å rimelig skeivt, rundt 4 cm på det meste er vel forskjellen.

Hvordan ville dere bygget opp rommet? Hva ville dere gjort på vegger, gulv og tak?

Hvilken vei i rommet burde dette spille på?

Vist man skal ha varmekabler i gulvet, burde man da rette det opp først, før man legger kablene, så de ikke ligger for mange cm under støpen? Eller kan man legge det på nå, selv om det blir litt høydeforskjell der kabelen vil ligge?

Kom gjerne med tips å råd folkens, til en fyr som ikke kan noe som helst om dette.

Hilsen
    Hans, nykommeren
    Anbefaler å avrette, hvertfall ta det værste, før du legger varmekabel.
    Alternativt kan du avrette, så legge varmekabel av denne typen:
    http://www.tycothermal.com/assets/Eu...583/T2RodN.pdf

Det legges plater på ish 13 mm, isopor plater med aluminium over, med spor til varmekabel. Isolerer fra betonggulvet, aluminiumen sprer varmen i platene som kabelen ligger i. Skal du ha parkett over, legges den rett oppå dette.
    Negativt: dyrt!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært gjennom et tilsvarende byggeprosjekt og vil vel si at det hele koker ned til hvilke ambisjoner man har, hvordan rommet er plassert i forhold til soverom, stue etc, om du kommer til å spille mye høyt osv. Pnerbye er inne på dette med lydisolering. Lydbøyler er jo det mest brukte, et alternativ er jo et nytt sett med takbjelker mellom de gamle. De nye skal i så fall hvile på nytt reisverk langs veggene og ikke være i kontakt med det gamle taket. Med 4,5 meters spenn (da regner jeg med at de eksisterende bjelkene ligger på tvers av romretningen) bør du nok opp i 2x6". Mulig lydbøyler+lekter blir billigere.

Eller man kan skippe hele lydisoleringen og bare sette opp et 2x3" reisverk langs veggene, isolere med Glava eller liknende, slå på ferdig malte MDF-plater rund baut og du er egentlig i mål. I taket ville jeg brukt fedig behandlede plater i stedet for gips, så slipper man sparkling og pussing etc. Evt et lag gips + behandlede takplater.

Jeg ville nok satt lerretet på en kortvegg. Samt legge all kabling skjult selvsagt. Det er egentlig ikke mer hokus pokus enn man gjør det til selv.

Lykke til, og velkommen til forumet!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd og tips hittil folkens.

Hadde en kompis på besøk her i går, å var nede å kikket litt, han nevnte å det, med å ta lydbøyler å feste de i bjelkene som er der, lekte, å så 2 lag med gips etter det igjen. Er stue som er over dette rommet, så greit å stoppe så mye lyd opp som mulig, uten at det koster skjorta, da man har blitt gjeldsslave, som så mange andre.

Kan man f.eks bruke 1 lag gips å ala noe slike ferdigmalte plater som man får til vegger, i taket som lag 2, så slipper man å pusse og sparkle som tols1 nevnte her, for det er vel en skikkelig dritt jobb?. eller vil det bli bedre med 2 lag gips isteden da for å hindre mest lyd opp?

Siden tak høyden er såpass liten som den er, så blir vel rom i rom litt vanskelig vil jeg tru ja, etter det jeg har hørt, så får gjøre det beste ut av det.

Så dere ville valgt å ha lerrettet på kort veggen ja, egentli det jeg vil å, men skulle tru det var lettere å få til mere trøkk, når man spiller over den korte veien? Men får man hjelp til å kalibrere av folk som kan det, så klarer vel de å få trøkk i samma hvilken vei du spiller, ville jeg tru.

Regner med jeg må ha noen akustiske tiltak, med noen plater på vegg å tak, noen steder der nede. Sett mange her på forumet som har slike, så blir vel med i klubben der jeg å etter hvert.

Bak og side høyt, hvor høyt burde disse henge? Hørt noen si ca 60cm over øret, å noen andre igjen å ha de så høyt som mulig, som i mitt tilfelle da, ikke blir så veldig høyt.

Fliser på gulv, eller laminat/parkett? Vil fliser bli for hardt for lyden, å vanskeligere for å få til å fungere enn treverk?

Takker for innspill igjen, å kom gjerne med flere, trenger alt jeg kan få jeg, så får man kanskje planlagt litt fremover. Og når tiden kommer for å bygge, får man prøve å lage en byggertåd jeg å, selv om jeg er en elendig fotograf.

Hilsen
    Hans

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man f.eks bruke 1 lag gips å ala noe slike ferdigmalte plater som man får til vegger, i taket som lag 2, så slipper man å pusse og sparkle som tols1 nevnte her, for det er vel en skikkelig dritt jobb?. eller vil det bli bedre med 2 lag gips isteden da for å hindre mest lyd opp?
    Luksusutgaven er visstnok 2 lag gips + evt. takplater men hos meg fungerer det greit med 1 lag gips + takplater. Men du kan ikke bruke veggplater i taket, de er som kjent kun 239 cm høye dvs du får skjøter. Men det finnes jo takplater og MDF-panelbord så det skal likne på panel. Jeg har brukt TakEss og malt med en litt mørkere/dusere farge.

Så dere ville valgt å ha lerrettet på kort veggen ja, egentli det jeg vil å, men skulle tru det var lettere å få til mere trøkk, når man spiller over den korte veien? Men får man hjelp til å kalibrere av folk som kan det, så klarer vel de å få trøkk i samma hvilken vei du spiller, ville jeg tru.
    Du klarer nok og lage trøkk begge veier, det er snakk om kalibrering.

Regner med jeg må ha noen akustiske tiltak, med noen plater på vegg å tak, noen steder der nede. Sett mange her på forumet som har slike, så blir vel med i klubben der jeg å etter hvert.
    Ja med MDF-plater på veggene, parkett/laminat/fliser på gulvet og plater i taket blir det ganske mye klang og ekko i rommet. Akustikkplater er nok et must. Frontvegg, 1. refleksjon på sideveggene, på bakveggen bak lytteposisjon er nok et greit utgangspunkt. Teppe på gulvet hjelper også en god del.

Bak og side høyt, hvor høyt burde disse henge? Hørt noen si ca 60cm over øret, å noen andre igjen å ha de så høyt som mulig, som i mitt tilfelle da, ikke blir så veldig høyt.
    Jeg gikk ut fra en guide jeg fant et eller annet sted (husker ikke i farten), og mine henger ved 180 cm mellom diskant- og bass-elementet, eller 60-70 cm over hode. Det passer greit hos meg hvertfall.

Fliser på gulv, eller laminat/parkett? Vil fliser bli for hardt for lyden, å vanskeligere for å få til å fungere enn treverk?
    Laminat er også ganske hardt og uansett må du bare ha noen tepper. Det blir nesten mest et spørsmål om hva du synes er pent. Laminat kan jo bli rasende billig for du trenger strengt tatt ikke noe som tåler mye slitasje og slikt.

Så igjen er det snakk om hvor mye jobb og penger du legger i det. Lave byggekostnader = mer penger til utstyr

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også et issue med høyde, så jeg gikk altså for kubbing, og lekter festet i lydbøyle langsetter de gamle takbjelkene. På den måten blir det nye taket bare 1 cm eller 2 under de gamle bjelkene.

Utenom arbeid så kom mitt tak på ca 10000 i materialer. Skruer, isoloasjon, lydbøyler, lekter, gips, lecodemp, fugemasse, sparkelmasse osv. Mitt tak er 370 x 640.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •