Utfordringer med demping i min lille hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfordringer med demping i min lille hjemmekino

Hei,
    Jeg skal bygge min første hjemmekino kombinert med treningsrom! Jeg har lest en god del i de ulike trådene her på forumet og forsøkt å plukke opp gode tips og råd, og bruke de mest relevante tipsene i designet av egen hjemmekino. Rommet jeg skal bruke er ganske lite, og det byr på noen utfordringer mht demping og plassering av ulike elemeter.

Håpet mitt er at noen av dere som har mer fartstid enn meg selv kan bekrefte/avkrefte om jeg er på riktig vei, og evt. bidra med utfyllende råd om det er noen basic ting jeg ikke har fått med meg.

Beskrivelse av utstyr planlagt brukt i rommet
    • Flatskjerm: I venstre kant av rommet skal jeg ha en samsung 6-serie 46" LCD
    • Receiver: Denon AVR-2310
    • Fronthøytalere: Dynavoice S-5, eller B&W 683, eller Lektor 3
    • Centerhøytaler: Dynavoice Challenger C-5, eller Dali Ikon 1/2, eller B&W CMC
    • Bakhøytalere: Dynavoice S-5, eller Lektor 1
    • Sub: XTZ 99 W10.16
    • Blue-ray: Playstation 3

Beskrivelse av rom

• LP = Lytteposisjon i midten av rommet. NB! Lytteposisjon er 1,6 meter over bakken når jeg sitter på sykkelen min! Lytteposisjon er bare 2 meter fra frontvegg, og 1,4meter fra bakvegg.
    • Areal = 3,4m x 2,8m = 9,52m2
    • Høyde under taket = 2,25m
    • Romvolum = 21,42m3
    • Vegger: 1 murvegg, 3 vegger av sponplate
    • Gulv: Laminat
    • Tak: Treplater

Planlagt demping
    Tenker å bruke Rockwool 5cm akustikkplate flere steder:

• Frontvegg: Dekkes i sin helthet av Rockwool 5cm. Ingen luft mellom Rockwool og vegg.
    • Bakvegg: Dekkes i sin helhet av Rockwool 5cm. Ingen luft mellom Rockwool og vegg.
    • Gulv: Treningsmatte i myk gummi som dekker ca 2m2
    • Sidevegger: Demping i "refleksjonsposisjon", 0,6m x 0,6m. Rockwool 5cm.
    • Hjørner: Glava 5cm eller 7cm tykkelse. 57cm bredde. Hele høyden i tre av hjørnene.
    • Tak: Rockwool 5cm i hele eller deler av taket. Mulig jeg kan få til litt luft mellom akustikkplatene og taket, men siden takhøyden i utgangspunktet bare er 2,25m, og jeg ikke ønsker å lage rommet så veldig mye mindre.

Virker den planlagte dempingen i rommet fornuftig? Setter stor pris på om noen som har litt peiling kan komme med konstruktiv kritikk av planene mine og evt. peke meg i en bedre retning (c:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha brukt så mye tynn rockwool, når du ikke gjør noe særlig med bassen. Du får en veldig ulinær demping og det kan fort låte dødt. Glava i hjørnene vil neppe dempe noe særlig langt ned. Bassfeller ville jeg ha kjøpt fra GIK Acoustics og så prøvd meg frem med rockwool. Anbefaler at du også går opp til 75mm tykkelse.
    Det som er viktig i et lite rom, er å dempe mye i bassen.
    Kommer riktig nok litt ann på bruken. Ser du bare på film kan du dempe mer enn om du skal lage et godt lytterom for musikk.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Bassfeller ville jeg ha kjøpt fra GIK Acoustics og så prøvd meg frem med rockwool. Anbefaler at du også går opp til 75mm tykkelse.
    Det som er viktig i et lite rom, er å dempe mye i bassen.
    Takk for tipset! Jeg har sjekket produktene fra GIK Acoustics og liker dem godt. Supert å få ferdig kvalitetsvare med fin og proff finish, det er verdt å betale litt ekstra for det.

Det koster imidlertid skjorta å få det sendt fra England, muligens opp mot £140, pluss at jeg mistenker at jeg i tillegg må betale moms på toppen når det tolles inn til Norge. Totalt blir det da mye penger.

Er det noen forhandlere i Norge av deres produkter? Finnes det andre produkter som forhandles i Norge som fungerer som gode substitutter for GIK acoustics sine produkter?

Jeg ville ikke ha brukt så mye tynn rockwool, når du ikke gjør noe særlig med bassen. Du får en veldig ulinær demping og det kan fort låte dødt.
    Betyr det at det å dekke hele bakveggen og frontveggen er en dårlig ide?

Kommer riktig nok litt ann på bruken. Ser du bare på film kan du dempe mer enn om du skal lage et godt lytterom for musikk.
    OK, skjønner. Jeg skal bruke det litt til begge deler, men mye film. Da blir det mer moderate mengder demping som er riktig i mitt tilfelle.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aaberg
    Takk for tipset! Jeg har sjekket produktene fra GIK Acoustics og liker dem godt. Supert å få ferdig kvalitetsvare med fin og proff finish, det er verdt å betale litt ekstra for det.

Det koster imidlertid skjorta å få det sendt fra England, muligens opp mot £140, pluss at jeg mistenker at jeg i tillegg må betale moms på toppen når det tolles inn til Norge. Totalt blir det da mye penger.

Er det noen forhandlere i Norge av deres produkter? Finnes det andre produkter som forhandles i Norge som fungerer som gode substitutter for GIK acoustics sine produkter?
    Det koster litt ja. Norsk moms kommer på toppen. Jeg mener uansett at det er verdt det. Du klarer ikke å lage lignende selv. Bassfeller er krevende å lage. Bestiller du 4-6 i slengen (du bør man minst 4), så går prisen pr. enhet ned. En annen mulighet kan være å bestille fra butikken i USA og via jetcarrier. Lager du en konto hos Jetcarrier, så har de en tjeneste der de sjekker total pris for deg (inkl moms). Prøv det.
    Betyr det at det å dekke hele bakveggen og frontveggen er en dårlig ide?
    Kommer jo helt ann på rommet og delvis anlegget. Har du betongvegg, kan du dempe mer enn ellers. Har du høyttalere som sprer mye og er lyse i toppen, kan du også dempe mer. Men i utgangspunktet mener jeg at mye demping spesielt bak lytteposisjon av diskant og mellomtone er ugunstig. Jeg ville som sagt ha prøvd meg frem litt og litt. Begynn med to plater på siderefleksjonene, så lytter du. Fortsett med to plater i 1refleksjonen på fronteveggen og så lytter du. Så fortsetter du med to plater i 1 refleksjonen i taket og lytter. Til slutt kan du prøve med bakveggen, men her tror jeg bassfeller alá Monsterbasstrap eller GIK 244 vil være en bedre idé. De demper mye i bassen og mindre oppover. Det er en klar fordel på bakveggen.

OK, skjønner. Jeg skal bruke det litt til begge deler, men mye film. Da blir det mer moderate mengder demping som er riktig i mitt tilfelle.
    Det er ingen fasitsvar til alle rom og anlegg. Du må prøve deg frem. Men bruk som sagt helst 75mm tykk rockwool. De demper litt i bassen også. Viktig å dempe i hele frekvensområdet når du først skal dempe. Lykke til.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville dempet rommet etter at du har testet med lyd først.

1. refleksjon på sideveggen er nok lurt uansett.

I mott rom har jeg dempet 1. refleksjonen og demping av bakvegg. Bakveggen er ikke heldempet.
    Jeg har også et teppe på gulvet.(ikke vegg til vegg) Sofaen er også med på å dempe. Frontveggen har jeg ikke dempet. Prøvde dette men synes ikke resultatet ble bra.

Det kan hende det vil være lurt å ha sponplate på alle veggene. Om det er mulig. Vil tro du vil ha en annne refleksjon på murveggen enn sponplate veggen. (dette tror jeg bare, så du kan jo teste det ut før du gjør noe.)

Min oppfatning av et lytterom er at det bør ha litt akustikk og klang.

Lykke til... :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Orso her.
    Utfra tegningen vil du få ulinjær demping som demper mellomtone og diskant, mens bassen får romgain så det holder. Det vil neppe bli bra.

Ville startet med demping kun i førsterefleksjon pluss evnt bassfeller, og/eller brukt (rom)eq til å temme bassen.
    Vær klar over at du fort kan få et "ekko" mellom gulv og tak fhv høyt opp i frekvens som kan være ordentlig slitsom. Så benytt teppe på gulv eller demp førsterefleksjon også i taket.
    Før du kjøper dyre bassfeller kan forsøke å sette en hell rull eller to med Glava/Rockwool i hjørnene, mange har fått gode resultater med det. Fungerer det kan man lage det litt penere etterhvert selvfølgelig

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har selv Rockwool akustikkplater rundt om i rommet.
    begge hjørnene foran er dempet i 45 gr vinkel. Gulv til tak. Her er det ikke luft bak platene, men har lagt flere lag med plater så tykkelsen ut i fra hjørnet er 30 cm. Dette fungerer bra, og gir merkbart bedre bassrespons og frekvensgang i rommet.

På sideveggene har jeg 3 stk 60*120 cm plater i 5 cm tykkelse.
    Disse er montert 5 cm ut fra veggen. Det er også litt mellomrom i lengderetningen på platene. Disse demper 1. og 2. refleksjon fra høyttalere.

På bakveggen har jeg 2 stk 60*120 cm plater i 5 cm tykkelse.
    Disse er montert liggende, uten mellomrom til veggen.

Jeg kommer også til å dempe med noen plater i taket sweetspot, og en plate på hver side, 90 gr ut fra sweetspot.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •