Skallens reir - Solgt. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 117
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stender rundt vindu?

Regner med at du skal ha stenderverk rundt vinduet også? Du må jo ha spikerslag der også?

Husk at treverk ikke skal stå inntil mur. Det skal heller ikke brukes plast hvis mer enn 50% av vegg er under bakkenivå. Det må også være papp mellom bunnsville og betong. Ville bare tipse hvis du ikke allerede er klar over det. Totalrenoverer selv et hus og har lest byggforsk sine serier. Kan anbefales.

Hilsen russia

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av russia
    Regner med at du skal ha stenderverk rundt vinduet også? Du må jo ha spikerslag der også?

Husk at treverk ikke skal stå inntil mur. Det skal heller ikke brukes plast hvis mer enn 50% av vegg er under bakkenivå. Det må også være papp mellom bunnsville og betong. Ville bare tipse hvis du ikke allerede er klar over det. Totalrenoverer selv et hus og har lest byggforsk sine serier. Kan anbefales.

Hilsen russia
    Joda, var rundt vinduet jeg ble ferdig i går.

Stenderne er bygget ut fra murveggen med klosser. Er bare litt på ene veggen de ligger inntill, og jeg tar ikke opp igjen den veggen nå.

Plast hadde jeg ikke tenkt å bruke. Er det noen fordel med plast i det hele tatt i et slikt rom? Er jo ikke noe trekk som skal stoppes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du isolerer innvendig er byggforsk sin anbefaling/fremgangsmåte at en bruker 0.15 plast for å unngå kondens mellom mur og vegg.

Skal du kle med gips eller trepanel? hvor mye isolerer du? Byggforsk og andre anbefaler maks 5-7cm innvendig isolasjon hvis en ikke isolerer utvendig på betongmur. 10cm hvis lettklinkervegg. Har du mulighet til å bytte ut treklosser med annet uorganisk materiale? Det skal helst være 2-3cm klaring mellom alt av tre og mur. Grunnen er at det er relativt stor fare for kondens på innsiden av isolert mur. Husk at med isolert mur fra innsiden vil muren bli kaldere enn før hvis du har samme temperatur inne som før.

Det beste er å isolere utvendig også. Dette kan du gjøre relativt enkelt med styrofoam. Det er anbefalt å isolere med minimum 1/3 av isolasjon utvendig.

Lykke til med kino. Jeg bygger ikke min før til våren, først skal resten av huset fikses...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha 5 cm glava. Det er ikke isolert noe på utsiden. Bare den ene veggen er under bakken.

Tanken var å ha spon på veggene, og gips i taket.

Treklossene er litt vanskelig å bytte ut. Alle er i forskjellig tykkelse, for å få stenderne i vater. De er limt, i tillegg til at stenderne er boltet til veggen med ekspansjonsbolter.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vi alle vet kan forskning både være framtidsretta og nærmest stagnerende. Jeg har etter å ha skumlest denne tråden fått et inntrykk av at russia nok er kjøpt og betalt av Byggforsk.
    Ser at kinoen din trer fram som en fugl føniks ut av et i utgangspunktet trasig rom. Vi bor i leilighet og det er og blir stua som er lyd og kinorom. Tross dine forsiktig tilmålte kvadrat misunner jeg deg ditt lille rom. Keep up the good work!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til det er ferdig, og selv om det er lite er det bare midlertidig.

Når den planlagte garasjen står ferdig i år(2010) eller til neste år, får jeg 50kvadrat med garasjeloft å boltre meg på.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som f... at vi skulle snakke om fukt da.:cry: Nede i ene hjørnet på rommet er det frosset rim på innsiden av muren. Dette er akkurat på innsiden av utedelen til varmepumpen, kan ha noe med det å gjøre.

Så når snøen forsvinner er det bare å starte og grave og isolere med slik styroform. Pokker, hadde ikke lyst til det.

Vel vel, går kansje å smørre noe inpregnering på innsiden og.

Her er i alle fall bilder av spikerslagene rundt vinduet.

Vedlegg 59652

Vedlegg 59653

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekkerør og bokser er på plass. Om jeg er heldig får jeg tid til å trekke ledninger i kveld.

Fant forresten ut hvorfor det var frosset på innsiden av veggen. det er der jeg har grøftet for kloakken, og der går hullet nesten gjennom muren.

Men for sikkerhets skyld har jeg inpregnert treverket og sprøytet muren med Heydy inpregnering.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent, følger med på dette. Stå på og bra jobb hitil hvis du er helt alene om det! :-D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Jeg har ikke vært flink å oppdatere.

nå er det platet, sparklet og grunnet. Jeg får legge ut noen nye bilder snart.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten fråga: Hvor holdbart vil det egentlig være å impregnere? Med tidens tann vil vel impregnering slites. Er det ikke best å tette hullet etter grøftingen din?

Lykke til videre uansett !

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    En liten fråga: Hvor holdbart vil det egentlig være å impregnere? Med tidens tann vil vel impregnering slites. Er det ikke best å tette hullet etter grøftingen din?

Lykke til videre uansett !
    Joda grøften skal tettes så snart snøen forsvinner. Jeg sjekket forøvrig bak isolasjonen i går, og da var det knusktørt på veggen.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig har jeg kommt meg til å oppdatere.

Her er platene kommet på plass, sparklet og grunnet.
    Vedlegg 63393

En milepæl. Den første lydbøylen er skrudd fast.
    Vedlegg 63394

Lydbøyler og lekter i skjønn forening.
    Vedlegg 63395

På Torsdag er det planlagt dugnad for å sette opp gips i taket.

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Dumpa over byggetråden din ikveld...dette ser ut som et byggeprosjekt som kan bli bra...ser av bildene dine at det var relativt sparsomt med isolasjon mellom etasjene...er det lov å spørre når huset er satt opp?

Lykke til videre! Gøy å følge den videre prosessen!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huset er satt opp rundt 1948.

Finnes ikke isolasjon, men det som er flott med huset er at jeg slipper jeg å male, siden kledningen er av plast8)

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Huset er satt opp rundt 1948.

Finnes ikke isolasjon, men det som er flott med huset er at jeg slipper jeg å male, siden kledningen er av plast8)

Hehe...
    Grunnen til at jeg spør er at jeg synes det til tider også virker litt dårlig isolert mellom etasjene i mitt hus som er satt på i 1973. Skal visst være standard 10cm, men noen ganger lurer jeg på hva som befinner seg mellom etasjene...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Hehe...
    Grunnen til at jeg spør er at jeg synes det til tider også virker litt dårlig isolert mellom etasjene i mitt hus som er satt på i 1973. Skal visst være standard 10cm, men noen ganger lurer jeg på hva som befinner seg mellom etasjene...
    !0 cm er ikke mye. I kinoen har jeg lagt inn 20 cm, og i resten av kjelleren blir det 15 cm.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg knakk opp taket i kjelleren min, fant jeg 10 cm. med isolasjon. Huset mitt er satt opp i -73. Hm... -74? Eller noe sånt.

Jeg også tenkte at det blir litt lite. Dermed tenkte jeg å utvide med 5 cm. ekstra.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perkele. Hadde jeg kjøpt en gipsplate til, så hadde hele taket vært oppe.

Men men, nesten ferdig da. Nå ser jeg slutten på byggingen:-D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er taket kommt opp, og er sparklet en gang. Nå skal jeg ned å finsparkle.

Jeg har kjøpt maling idag. Ekstra matt svart til taket, og ekstra matt Royal Steel(mørkegrå) til veggene.

I kveld får jeg kansje opp lyd-døren. Har invitert en kompis over på øll og dørmontering.8)

Det nærmer seg nå.:-D

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •