Større panoramavinduer, hva gjør jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Større panoramavinduer, hva gjør jeg?

Heisann, jeg og min samboer var i dag å kikket på arkitekt tegningene til en ny enebolig i ett byggefelt vi er intressert i. Kjempe hus forresten.
    Men der viste det seg at selve TV stua hadde noen store panorama vinduer. Omtrendt over hele den ene veggen og fra gulv til tak. Utrolig fint da. Men mye lys kommer jo inn da, og selve akustikken blir jo endel påvirket av store vinduer.
    Det som er, er at dette er i 2 etg. og skal være en kosestue med peis, god utsikt (trenger da store vinduer) og samtidig være TV/Kino/Spill stua med projektor og lerret.

Det jeg lurer på, er, hvordan kan kan jeg på best mulig måte (uten å fjerne vinduene) dempe lyset og optimalisere akustikken. Hører veldig mye på musikk. Så akkustikken er i grunnen ganske viktig.

Er det noe jeg kansje kan legge inn i karmene under bygging som kan trekkes for for å få så si, absolutt, 0 lys inn gjennom vinduene?
    Er det ett spesielt stoff i gardiner etc. jeg bør vurdere/se nærmere på?

Takker for all hjelp på forhånd

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode og tykke gardiner vil nok være det 'letteste'.
    Evt så er det mulig å få montert persiener på yttersiden (elektrisk) som også burde fungere grett, men ikke et 100% mørkt som som resultat...

Det er stortsett økonomien som setter grensene.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant, sant, økonomi er noe dritt til tider. Men har valgt å ikke ta noen økonomisk hensyn på dette stadiet. Det tar vi siden.
    Er nå kun intressert i løsninger, gjerne noe motorisert som kan fungere via trigger, IR, BT eller lignende.

I en leilighet for en tid tilbake hadde vi takvinduer, og der hadde huseier innstallert en inntergrert rullgardin i karmen på vinduet. Omtrendt limt til glasset. Muligens spesialbestillt, ikke vet jeg. Men denne sørget hvertfall, på en solrik dag, for at det ble helt kølsvart i rommet. Slapp ikke inn en eneste lysstråle. Herlig...
    Noen som kjenner til noe lignende?

Somsakt, kostnader tar vi siden. Er kun intressert i alternative, gode løsninger atm...

Takker for svar BlackkoZ

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo se om du finner noe her (trykk på produkter) Kirsch | hjem

De plissèrullegardinene er skikkelig stilig og du bestiller de på mål så du får det helt tett i kantene..men sikkert dyrt..er ikke sikker på pris..vet ikke om du får de i lystett material

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje noe slik? har sel sett det brukt på soverom som ble "køl-svarte": Velux

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •