BC-Sierras kino er 95% klar :) STATUS: mye nye bilder :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer BC-sierra sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BC-Sierras kino er 95% klar :) STATUS: mye nye bilder :)

Hei,

Har i lengere tid hatt et rom i kjelleren der jeg har hatt projektor og lærett til spill etc. Nå vil jeg ha en bra kino med bra bilde og OK lyd

Har derfor bestemt meg for å ribbe hele rommet og bygge det opp fra bunnen av.
    Rommet er i en kjeller på et hus fra 1955 og har fram til i dag hatt:
    malt betong tak,
    panel på vegger
    og teppe på gulv. Rommet har en Yttervegg.

Vedlegg 52920 Vedlegg 52921

Etter å ha revet ned noe av veggene så ser jeg at panelen er lektet ca 4cm ut fra betong veggen uten noen form for isolasjon eller fukt sperre....... men veggene ser tørre og fine ut

Vedlegg 52922

Løftet opp teppet som har ligget der de siste 10-20 årene...... og det lå RETT på betongen!!!!!!!!!
    Her var det noe fuktig/klamt under men ikke ille heldig vis.

Vedlegg 52923 Vedlegg 52924

Tenkte å legge laminat på gulvet og vurderer da å legge Platon fuktsperre først før laminat. Er dette et ok valg? vil gjøre dette brrukbart men så billig som mulig

Er det andre alternativer?

Veggene vil jeg isolere litt og skru på gipsplater, og taket bare maler jeg.

Håper på masse gode tips fra dere alle sammen slik at jeg kan lage min nye og fine kino best mulig på billigst mulig vis.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor ikke fortsette på den tråden du allerede har startet om prosjektet? Blir bedre oversikt for deg selv også når du får samlet all informasjon i samme tråd

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men hvorfor ikke fortsette på den tråden du allerede har startet om prosjektet? Blir bedre oversikt for deg selv også når du får samlet all informasjon i samme tråd
    Jeg kom så rart ut i den tråden... ble så rotete det jeg skrev syntes jeg

Derfor ville jeg starte på nytt nå som jeg faktisk har begynt med arbeidet og begynt å ta bilder.

BTW: hvordan legger jeg inn bilder her? Er desverre ikke noen kløpper på dette

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fundert litt ang det at det var litt rått under gulvteppet.... det ser ut til at det har kommet litt fukt inn under et hvindu i rommet. Om dette har pågått lenge kan dette være grunnen til at det var fuktig under teppe?

Har sett på et produkt som heter betongtett... det er beregnet på slike kjeller rom bl.a og skal kunne stoppe fukt fra å trekke opp i gulvet.

Vil det ved bruk av dette klare seg med 0,2mm plast som fuktsperre før jeg legger nytt gulv?

eller må man bruke slik knasteplast for at det skal bli luft melleom betong og nytt gulv?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BC-sierra
    Jeg kom så rart ut i den tråden... ble så rotete det jeg skrev syntes jeg

Derfor ville jeg starte på nytt nå som jeg faktisk har begynt med arbeidet og begynt å ta bilder.

BTW: hvordan legger jeg inn bilder her? Er desverre ikke noen kløpper på dette
    Hehe, litt rot tåler vi så lenge du legger ut BILDER

Det gjør du slik:
    1) trykk på bindersen oppe i redigeringsvinduet, velg Upload file from your computer, -> bla gjennom, finn filen og trykk på Last opp. Husk at bildet ikke bør være mer enn 800 bredt ellers må vi scrolle sideveis og det er litt slitsomt i lengden
    2) når filen så er lastet opp kommer filnavnet opp som en link i listen over filer, høyreklikk på filen og velg Kopier snarvei / kopier lenkemå eller noe slikt (kommer an på hvilken browser du bruker)
    3) trykk på Sett inn bilde-knappen på redigeringsvinduet (gul firkant med et fjell i) og lim inn snarveien/lenkemålet du kopierte under 2). I redigeringsvinduet kommer det nå opp [ IMG ] etterfulgt av [ /IMG ] før og etter en link. Når du så legger inn innlegget ditt så hentes bildene opp fra forumserveren. Du kan også bruke Imageshack eller liknende, men jeg foretrekker å bruke forumets egen bildeløsning.

Ellers vil jeg anbefale å se på guiden til hjalmarhjalla ang. dette med fukt http://avforum.no/forum/generelle-gu...5-03-08-a.html

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen. Nå er det noen bilder oppe

Regner med å rive resten i morgen... er litt fuktig et sted på gulvet og den gamle panelen har stått rett på betongen slik at den er litt sort i bunnen.

Det lukter ikke godt der nede nå så her må jeg nok bruke platoon både på vegger og gulv

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får jeg lastet opp filer fra sketchup?

Planen er at der hvor hvinduet er skal jeg ha projektoren. Selve hvinduet skal støpes igjen

Veggen der dere ser en dør skal bli lærett veggen Der skal et rammespent 106" opp

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får jeg lastet opp filer fra sketchup?
    Du må først eksportere bildet til 2D graphics; gå til file -> export -> 2D-graphics, deretter laster du det opp som vanlig bilde. Alternativt må du lagre skp-filen, zippe og legge ut som vedlegg. Ulempen er jo da at kun de med SketchUp kan se filen.

Et 3. alternativ er å registrere seg på SketchUp Community og legge ut modellen i galleriet.

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du må først eksportere bildet til 2D graphics; gå til file -> export -> 2D-graphics, deretter laster du det opp som vanlig bilde. Alternativt må du lagre skp-filen, zippe og legge ut som vedlegg. Ulempen er jo da at kun de med SketchUp kan se filen.

Et 3. alternativ er å registrere seg på SketchUp Community og legge ut modellen i galleriet.
    Evt. ta prt scr og lagre det som .jpg i paint

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Da tester jeg det i kveld så jeg får vist hvordan jeg vil ha dette ::

Ang gulvet... kan det være en ide å legge varmekabler og fliser? Vil dette være tryggeste løsning ang fukt da det virker som om det er litt fuktig i gulvet.

Veggene virker tørre å fine

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fundert litt ang det at det var litt rått under gulvteppet.... det ser ut til at det har kommet litt fukt inn under et hvindu i rommet. Om dette har pågått lenge kan dette være grunnen til at det var fuktig under teppe?

Har sett på et produkt som heter betongtett... det er beregnet på slike kjeller rom bl.a og skal kunne stoppe fukt fra å trekke opp i gulvet.

Vil det ved bruk av dette klare seg med 0,2mm plast som fuktsperre før jeg legger nytt gulv?

eller må man bruke slik knasteplast for at det skal bli luft melleom betong og nytt gulv?
    Disse løsningene frarådes. Fukt bør enten stoppes under betongen, ELLER la den diffundere fritt igjennom.
    Blå Platon, evt Pergo sin variant vil kunne fungere utmerket ved å lede fuktdampen som kommer fra gulvet ut mot veggene, men da bør du også la veggene ha samme løsning opp mot taket, med videre føring mot det fri, dvs luftes ut. Du vil med denne løsningen oppnå tørrere inneklima. Å sperre kapilærdrevet fukt inne i betongen, enten vha betongtett eller tett plast mot eksisterende betong må du IKKE gjøre.
    Jeg regner med at å hugge opp gulvet og bære x antall kubikk betong og løsmasser, for så å bygge nytt gulv er uaktuelt.

Den rimeligste gangbare løsningen foreslår du selv under her; v.kabler og fliser. Du stopper ikke fuktvandringen igjennom gulvet, men du vil få jevnere varme i rommet, noe som sannsynligvis vil senke den relative fuktigheten i lufta, men vel så viktig er effektiv utlufting!! Sett inn en effektiv elektrisk vifte oppunder tak som blåser inneluften ut i det fri, og la tilluften inn i rommet komme innenfra og oppvarmet, og så lavt som mulig på motsatt side av rommet. Dette er ikke akkurat enøk-tiltak, men... ;-)

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og lykke til med prosjektet ditt

Dersom du har kjent fuktighet i gulvet kommer dette sannsynligvis fra bakken under betongen. Dette kan skyldes både fuktvandring som følge av fuktig jord/grunn som trekker opp i betongen under og fordampning av fuktighet når jordoverflata varmes opp. I 1955 var det ikke vanlig å legge fuktsperre/plast i betong når man støpte, og om de gjorde det er det lite sannsynlig at den holder fremdeles.

Dersom du ikke skal gjøre store ting med gulvet kan fliser og varmekabler være greit, da dette tåler fuktighet. Vær imidlertid oppmerksom på at betonggulvet neppe er isolert slik av mye av varmen/energien vil forsvinne ned i betongen.

0.20 mm plast direkte på betongen er ikke å anbefale, da dette for det første kan "gnages" hull i, og for det andre ikke slipper fuktighet gjennom. Da er det bedre med Platon fordi Platon er mye sterkere, og gjør at fuktighet kan slippe ut.

Betongtett kan hjelpe på, men er først og fremst beregnet på vanninntrengning. Betongtett er diffusjonsåpen, dvs at den lar betongen "puste". Dette innebærer at fuktighet likevel kan fordampe opp gjennom betonggulvet.

Det at veggene virker tørre er bra, men kan skylde at det kun har vært brukt panel og ingen isolasjon mot veggene slik at eventuell fuktighet har fått tørket opp.

Det viktigste du kan gjøre i et slikt rom er å sørge for at ingen organiske materialer (treverk, gips, spon etc) har direkte kontakt med betongen, hverken gulv eller vegger. Om du setter opp bunnsviller så legg grunnmurspapp under og bruk gjerne impregnerte bunnsviller. Ikke monter stenderene direkte i murveggene, men la det være et par cm klaring. Ikke bruk for mye isolasjon i veggene, det anbefales maks 5cm pga fare for kondens på betongveggene bak isolasjonen. Du bør heller ikke bruke dampsperre/plastfolie i veggene da dette kan stenge inne fuktighet.

"Det lukter ikke godt der nede nå så her må jeg nok bruke platoon både på vegger og gulv"
    Det at det ikke lukter godt i en kjeller er et vanlig tegn på fukt og råte/sopp/mugg, og da bør alle varsellamper blinke med tanke på oppussing.

Vet du hvordan dreneringen er?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!

Dreneringen vet jeg ikke sikkert hvotrdan er.... men har planer om å legge ny drenering neste sommer.

Det at det lukter vondt er bekymringsfult ja...... men om jeg river vekk alt av treverk( organisk) så burde det vel gå bra?

Fikk tips om å vaske vegger og gulv med salmiakk vann for å fjærne lukt.

Hva er det tryggeste alternativet på gulvet i et slikt rom:
    1: varmekabler/ varmematte + flis
    2: varmekabler/ varmematte + laminat
    3: Platon plast + laminat

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crx
    Evt. ta prt scr og lagre det som .jpg i paint
    Ja men da får du med windows-menyer osv med mindre du redigerer bildet. Vil i så fall anbefale å bruke alt-prt screen, da får du med kun aktivt vindu

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lånt med meg en fukt måler fra jobb i dag samt et instrument som måler luftfuktigheten i rommet.

Tenkte å se om det er jevt fuktig eller om det er noen steder som er værre en andre .....

Hva bør et slikt kjeller rom ha i luftfuktighet nå i slike regnværs dager som det er nå?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!

Dreneringen vet jeg ikke sikkert hvotrdan er.... men har planer om å legge ny drenering neste sommer.

Det at det lukter vondt er bekymringsfult ja...... men om jeg river vekk alt av treverk( organisk) så burde det vel gå bra?

Fikk tips om å vaske vegger og gulv med salmiakk vann for å fjærne lukt.

Hva er det tryggeste alternativet på gulvet i et slikt rom:
    1: varmekabler/ varmematte + flis
    2: varmekabler/ varmematte + laminat
    3: Platon plast + laminat
    Ny drenering vil nok hjelpe på fuktproblemene, men først og fremst fra mot veggene. Selve gulvet er ikke det sikkert blir så mye mindre fuktighet fra selv om du drenerer på nytt. Dette da golvet sannsynligvis ligger rett på grunnen uten drenerende masser og "kapillær-brytende" (fuktsperre) lag.

Det tryggeste med tanke på fukt og fare for sopp/råte er nok varmekabler med avrettingsmasse over og fliser på toppen.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Ny drenering vil nok hjelpe på fuktproblemene, men først og fremst fra mot veggene. Selve gulvet er ikke det sikkert blir så mye mindre fuktighet fra selv om du drenerer på nytt. Dette da golvet sannsynligvis ligger rett på grunnen uten drenerende masser og "kapillær-brytende" (fuktsperre) lag.

Det tryggeste med tanke på fukt og fare for sopp/råte er nok varmekabler med avrettingsmasse over og fliser på toppen.

Ser ut som fukten i gulvet kommer ved en innervegg i rommet og ikke fra yttervegg........ Kanskje er det fra sentralfyren i naborommet??? dette må skjekkes .

Hva koster det å legge varme i gulvet da på ca 12m2 ??
    Hvor kjøper jeg slike varmematter?

Flere bilder av rivingen kommer i kveld:razz:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det er flere måter å legge varmekabler, men det vil nok en elektriker kunne svare bedre på

Her er et par linker:

Informasjon ved legging av varmekabler

Varmt badegulv neste helg! - op.no

Elektriker varmekabel - Elektrosentralen.no

Rehabilitering - Nexans

Installation of DEVI Heat Mats - DEVI
    Tusen takk for flotte linker og super hjelp så langt!!!

Ble seint i går så rakk ikke legge ut flere bilder men får ta det i dag. Har revet all panel og nesten alle de gamle spikerslagene.

Etter at jeg ble oppmerksom på lukten i rommet viste dette seg å bli enormt mye mere jobb en jeg hadde tenkt meg (hadde tenkt å male og slikt bare).... men da får vi bare håpe at resultatet blir bra.

Dette projektet blir mye dyrere en planen var så noen steder må jeg nok gå for kompromisser for å spare penger. Men jeg er fortsatt ikke sikker på hva jeg skal velge av gulv..... fliser er jo ikke godt egnet til slike rom, men er kanskje det tryggeste og rimligste med tanke på fukt?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tenker på akustikken så er vel ikke fliser så mye verre enn laminat. Harde overflater begge deler. Dessuten vil du med varmekabler og fliser få et mye lunere gulv, enn om du velger platon med laminat over. Da må du ha varmeovner/lister som ikke varmer opp selve gulvet. Kaldt gulv i en hjemmekino er ikke så koselig heller

Dessuten kan du legge vanlige tepper på gulvet for å dempe gjenklang. Så lenge det er varme under vil eventuell fukt fordampe/tørke ut.

Vil anbefale deg å satse på varmekabler med elektronisk timer. Så kan du ha en liten lunk på i gulvet når du ikke bruker det, og øke temperaturen på f.eks kveldstid.

Min anbefaling er helt klart å gå for varmekabler, og satse på en overflate som ikke er sårbar for fuktighet

Alternativet er nok mye dyrere og mer arbeidskrevende (sjekk hva jeg måtte gjøre i min kjeller pga fuktighet i gulvet..)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •