Tips ønskes til bygging av lite kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer BC-sierra sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips ønskes til bygging av lite kinorom

Hei,

Nå skal jeg bygge meg kino...og trenger noen tips. Husk dette skal fungere OK men ikke koste mye penger

Rommet er 3,5 x 3,75 x2,01 meter........ (håper det kan bli ok selv om det er lite?)

Rommet er av betong vegger med panel på veggene og malt betong i taket. Det er ikke isolasjon bak panelen på veggene og om man dunker i panelen "skrangler/romler" det masse.

Må jeg ta ned panelen og isolere eller kan jeg srøyte inn noe byggeskum etc? Vil ha bra lyd uten skrangling i panelen

Har et rammespent grått lærett på 107" og en Hitatchi TX 300 projektor. Vil dette fungere bra i dette rommet eller er lærettet for stort?

Hvilken farger er best i et slikt rom på tak og vegger?
    Gulvet vil jeg legge svart teppe på...

Jeg vil ha dette rommet til å se fint ut samtidig som jeg vil at det skal være fin lyd og klare bilder

Håper på masse tips fra dere og jeg vil lage byggetråd her med masse bilder når jeg starter byggingen. Håper å starte neste uke

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite rom, men det går nok bra. Én av utfordringene er nok at dimensjonene er såpass tett på hverandre at du kan oppleve en del stående bølger i rommet. Men nok om det.

Panelen skrangler, da ville jeg enten tatt den ned eller skrudd på et lag gips som du limer og skrur godt til panelen. Da mister du minimalt med areal og jeg vil tippe at skranlingen gir seg. Men siden rommet ikke er større så er det heller ikke all verdens jobb å ta ned panelen og legge inn litt isolasjon. Men da mister du kanskje noen cm2. gulvareal, avhengig av hvordan det er festet fra før. Men fordelen med å ta ned panelen er jo at du får muligheten til å legge skjult anlegg, det blir jo litt mer elegant.

Men du bør sjekke om det er fare for fukt. Siden du har såpass lav takhøyde tipper jeg at huset ikke er av nyeste dato?

Farger? Jeg tipper du har svaret selv men mørke farger er jo å foretrekke. Pass bare på at du velger så matt maling som mulig.

Men ellers er det bare obligatorisk med bilder underveis.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Lite rom, men det går nok bra. Én av utfordringene er nok at dimensjonene er såpass tett på hverandre at du kan oppleve en del stående bølger i rommet. Men nok om det.

Panelen skrangler, da ville jeg enten tatt den ned eller skrudd på et lag gips som du limer og skrur godt til panelen. Da mister du minimalt med areal og jeg vil tippe at skranlingen gir seg. Men siden rommet ikke er større så er det heller ikke all verdens jobb å ta ned panelen og legge inn litt isolasjon. Men da mister du kanskje noen cm2. gulvareal, avhengig av hvordan det er festet fra før. Men fordelen med å ta ned panelen er jo at du får muligheten til å legge skjult anlegg, det blir jo litt mer elegant.

Men du bør sjekke om det er fare for fukt. Siden du har såpass lav takhøyde tipper jeg at huset ikke er av nyeste dato?

Farger? Jeg tipper du har svaret selv men mørke farger er jo å foretrekke. Pass bare på at du velger så matt maling som mulig.

Men ellers er det bare obligatorisk med bilder underveis.
    Tusen takk for tips!

Hva menes med stående bølger?
    Jeg har IKKE noe topp lydutstyr... det er en Gammel Kenwood 5:1 forsterker på 5*100w (står det vel på den) med noen store front høytalere av ukjent merke. Bak høytalerene er vel Dantax og det samme er senter høytaleren. Suben er en aktiv 10" sub som jeg har montert et 12" element i da 10'ern sprengte.

Vil det hjelpe om jeg forer ut ene veggen så rommet blir 10cm smalere?

Hvor kjøpes akustikk plater og hva koster dette?

Er betong tak en ulempe eller er det ok?

Noe jeg absolutt MÅ tenke på?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke topp utstyr for å være plaget av stående bølger. Dette oppstår uansett men ved frekvenser som samsvarer med rommets dimensjoner. Jo mindre rom desto høyere frekvenser. Lesestoff: Resonant room modes - Wikipedia, the free encyclopedia

Kalkulator Room Mode Calcultor

10 cm fra eller til vil nok ikke hjelpe mye, og når du har såpass lite rom fra før så ville jeg nok satset på at moderne romkorreksjon i nyere receivere fikser en del av biffen.

Akustikkplater kjøpes (vissnok) hos Maxbo eller liknende, men de har det sjelden på lager så det må bestilles. Jeg tror de ligger på ~hundrelapper-1000,- for en pakke. Hvor mange som er i pakken avhenger muligens av tykkelsen, de er å få i forskjellige tykkelser. Jeg har ikke kjøpt ennå men tipper det blir et ganske nært forestående prosjekt når høsten setter inn.

Betongtak trenger ikke være en ulempe men det er jo veldig hardt så du bør kanskje dempe deler av det med akustikkplater.

Noe du MÅ tenke på? Nja det kommer jo an på ambisjonsnivået og budsjettet ditt. Skal du ha skjult anlegg så blir det jo litt planlegging av høyttalerplassering osv.

Dessuten ville jeg absolutt tenkt litt på ventilasjon. Etter en lengre filmsesjon med tilhørende brus, snacks, rap&promp og utstyr som blir varmt kommer det til å bli ganske tett luft. Så en (stillegående) vifteløsning er å anbefale.

Og en annen ting som kanskje gir litt inntrykk av latmann men som egentlig er et must: fjernstyrt lys. Det er faktisk ikke så greit å famle seg bort til lysbryteren i mørke uten å velte glass, flasker eller folk på veien.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil skje med lyd/bildet om rommet er 3,3 meter langt og 3,8m bredt.?
    Slik at lærettet står på den lengste veggen?

Dette hadde passet best i det rommet jeg har til rådighet pga. dører etc.....

Vil det bli helt katastrofe eller ganske ok for en amatør?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelp så langt. Da kan denne tråden låses og det oppstartede prosjektet kan følges her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1255187

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •