Tegner hus - skal bygge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tegner hus - skal bygge

Hei folkens.

Da er jeg så heldig at jeg skal bygge hus. Dvs jeg er i startfasen og holder på med arkitekt for å få tegnet huset.
    Jeg vil her ha en kjeller som er under terreng, dvs uten vinduer, men med ventilasjon. Her regner jeg med å prioritere hjemmekino.

Hva er optimal størrels mtp forholdet mellom lengde og bredde i rommet. Har skjønt at kvadratiske rom ikke er optimalt mtp lyd. Hver etg skal ha 80kvm grunnflate. Men kan nok ikke påregne at hele kjelleretg kan prioriteres til hjemmekino....

Spent husbygger :-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ofte se at det er høyden det skorter på når du bruker disse "perfekt-rom"-tabellene. Derfor: Gå for så stor takhøyde som mulig. I tillegg til det rent akustiske så kan std 240-høyde fort bli for lite hvis man skal gå for skikkelig lydisolasjon og i tillegg ha hevede sitteplasser.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan fort se at takhøyden kan vanskelig for mange. Jeg er usikker på hva jeg kan få til mtp dette, men skal ta det med meg. Spesielt når man skal har rom i rommet løsning.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hustegning begynner å bli ferdig. Ser ut til nå at jeg har fått til et dedikert rom 6x4 meter i kjeller til benyttelse som hjemmekino. Dvs 3 av fire sider er betong. En langside vil være vegg ut mot gang i kjeller. Mine planer er:
    3 rader på 3 nivåer (god takhøyde forklarer senere)
    Transperent buet lerret med skjulte høytalere ved å lage en baffle wall i front.

Jeg har fått god takhøyde, men dette er noe spesielt. Iom at etasje over har en nedfelt del (nedfelt med 0,5 meter) såkalt halvetasje vil dette prege taket i kinoen. Men iom at jeg har såpass stor takhøyde (fra 270 til 220) ser jeg for meg at jeg kan ha 3 nivåer/rader i kinoen hvor alle nivåer har tilnærmet lik takhøyde. Noe tilnærmet lik løsning som referanse kino på dette området.

Jeg er bekymret for at mine planer innenfor de gitte rammer er for lite? Bør jeg ha 7x4 for å få dette til? Eller kan jeg klare å få realisert dette på denne flaten? det skal sies at de 6x4 er kun betong. Dvs at jeg må isolere/lydisolere innenfor så arealet blir nok noe mindre.

Altså: Noen som har noen tilbakemeldinger på arealet iforhold til mine planer? Strekker dette til eller er det nyttesløst?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x6 m "råkjeller" blir veldig fort 3.5 x 5.5 meter ferdig lydisolert kino. Men nytteløst er det da slettes ikke! Jeg tør påstå at du har et bedre utgangspunkt en snittet av de som bygger her på forumet.

Men sørg for all del å få god nok (dvs aktiv) ventilasjon. Ellers blir rommet plutselig veldig lite.

Jeg regner med at du har kontroll på plassering av projektor i forhold til "trappetaket" ditt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra utgangspunkt dette!
    Det rare er at det alltid kommer planer om et eller annet når rommet står ferdig, så jeg ville heller hatt 4,5 i bredde. Klarer du 7m i lengde har du mye boltreplass. Er jo ikke mer enn 6kvm mer enn først planlagt.
    Hvis du skal ha inn 3 rader, hva slags stoler/sofa skal du ha? Klapp-kinostoler på bakerste rad? Recliner-stoler? Tenk på tilbakelening av en recliner ift lengde av rommet. Hvor langt frem blir da forreste rad kontra høytalerplassering mtp "sweetspot"?
    Ganske mange ting man bør lese seg opp på og god planlegging av selve rommet er viktig for sluttresultatet Du er jo absolutt på riktig forum når det kommer til å finne mye informasjon om emnet
    Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg, ville jeg startet med å tegne opp sittegruppe. Så plassen HT og lerret tar + legnde til framste rad.
    Så plassen mellom bakvegg og 3. rad. HT skal jo på denne veggen og det kan være litt lurt å ha plass mellom siste rad og vegg..

Så gåplass opp til radene + dør inn til rommet. (helst lik plass på begge sider).

Da har du inner-rommet til kinoen.
    Når det er på plass, så må du starte å tenke på hvor mye plass isolasjon og lyddemping vil ta.

Alt i alt så vil du få ca størrelse på rommet. Og da kan det enda være lurt å legge på 50cm til, slik at man har litt å gå på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    4x6 m "råkjeller" blir veldig fort 3.5 x 5.5 meter ferdig lydisolert kino. Men nytteløst er det da slettes ikke! Jeg tør påstå at du har et bedre utgangspunkt en snittet av de som bygger her på forumet.

Men sørg for all del å få god nok (dvs aktiv) ventilasjon. Ellers blir rommet plutselig veldig lite.

Jeg regner med at du har kontroll på plassering av projektor i forhold til "trappetaket" ditt?
    Den delen har jeg vel forsåvidt ikke tenkt på når det gjelder projektor. Taket vil jo være jevnt skrående, ingen trinn i tak... Så projetor må mulignes festes på bakvegg og i håp om at den har fri sikt til frontvegg. Tror det skal gå greit.
    Det som bekymrer meg er akkurat hvor stort rommet (lengden) blir etter isolasjon. Har målt opp kjellerstuen jeg har i mitt nåværende hus og jeg syntes at 6 meter ser lite ut mtp 3 rader. Spesielt med baffle wall. Men jeg kan jo eventuelt ha rom med synlige høytalere og et noe smalere lerret.
    Når det gjelder ventilasjon må jeg ha dette, men jeg tror varme kun vil være iform av varmekabler og ikke varmepumpe.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stingende/fallende tak i hjemmekino

Det ser nå ut til at jeg kan klare å få til et rom i kjeller på 8x5 meter :-)

Utfordringen er som jeg har nevnt tidligere taket. halve taket vil ha en høyde på ca 2,20 mens de 4 bakerste meterene av rommet vil ha en høyde på 2,70meter. Dette innebærer muligens muligheter eller utfordringer?
    Jeg har ikke mulighet for å la taket synke/stige jevnt. Dette da taket ikke vil ha en jevn stigende/synkende utgangspunkt, men et "trappetrinn". Om jeg da skal lage en jevnt stigende tak helt fra kortside til kortside vil jeg miste mye av høyde ved lerret.

Jeg ser for meg at fra lerretsvegg og bak til slutten av takhøyde 2,40m vil jeg kunne ha "normalt" rett tak. Mens det derifra og videre bakover vil kunne være stigende høyde hvor det til slutt ender i takhøyde 2,70m. Dvs at jeg på første rad har mulighet for å ha en sofarevliner med bord, men bakover i sal vil kunne ha kino stoler i eksempelvis 2 rader hvor begge radene har lik tak høyde.
    Er det noen som ha kommentarer til den planen? Vil det la seg gjøre mtp lyd/lydbølger? Hvordan ser dere for dere at bakerste rad vil kunne se lerret?

Kunne nok optimalt laget en skisse, men har ikke utforsket skatchup...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forferdelig synd at du ikke kan få til jevn stigning av takhøyde helt fra baffelveggen med lerret! Det hadde blitt et flott auditorium! Kanskje hadde en slags forhøyet barløsning bakerst med "utsikt" ned til kinodelen vært noe? Siden du har fått til 8 m lengde på hele rommet er det jo god plass til det.

Eventuelt lage et teknisk rom bak lerretsveggen slik at lerret og baffelvegg blir flyttet lengre inn i rommet. Da nærmer du deg grensen for å lage et jevnt stigende tak.

Hvor mange sitteplasser skal du ha? Hvis du ikke skal ha alle kompisene på besøk samtidig for å se film, kunne du kanskje kutte ut en rad? Uansett har du et spennende startgrunnlag, jeg kommer til å følge med på løsningene etterhvert!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Forferdelig synd at du ikke kan få til jevn stigning av takhøyde helt fra baffelveggen med lerret! Det hadde blitt et flott auditorium! Kanskje hadde en slags forhøyet barløsning bakerst med "utsikt" ned til kinodelen vært noe? Siden du har fått til 8 m lengde på hele rommet er det jo god plass til det.

Eventuelt lage et teknisk rom bak lerretsveggen slik at lerret og baffelvegg blir flyttet lengre inn i rommet. Da nærmer du deg grensen for å lage et jevnt stigende tak.

Hvor mange sitteplasser skal du ha? Hvis du ikke skal ha alle kompisene på besøk samtidig for å se film, kunne du kanskje kutte ut en rad? Uansett har du et spennende startgrunnlag, jeg kommer til å følge med på løsningene etterhvert!
    Det beste hadde selvfølgelig vært om jeg kunne fått til en jevn stigning her. Men det ville tatt for mye av takhøyde i fremkant som følge av at du da måtte ha hatt fall fra 2,40 fra ca midt i rommet frem til lerret.
    Men jeg ser for meg at jeg skal bygge en buffle wall i fremkant slik at lerretsvegg kommer mer ut i rommet og følgelig gjør det kortere enn de 8meterene. Men igjen får jeg et bredere bilde.
    Om jeg velger en barløsning i bak kant, hvordan vil det gjøre med lyd og akkustikken i rommet?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å uttale seg om hvordan lyden og akustikk i dette rommet vil bli hvis du går for en barløsning bakerst. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men mange andre på forumet kan mye om emnet.

Lengde i forhold til bredde og ikke minst høyden i rommet er avgjørende for hvordan lyden blir. I tillegg har du mange valg når det gjelder diffusorer og absorbenter du kan sette inn når rommet er ferdig for å bøte på problemer med dårlig lyd. Fordelen med et auditorium med skrånende tak er at du antakelig vil få mindre problemer med stående bølger. Så godt som alle hjemmekinoer har mer eller mindre problemer med stående bølger.

Det finnes kalkulatorer på nettet (som RuneW nevner i starten på byggetråden din) for å regne ut et rom med gode proporsjoner, men jeg har inntrykk av at mange bygger hjemmekino i huset sitt der de kan få det til, for seinere å prøve å redusere problemer med dårlig lyd hvis dette oppstår.

Det ble ikke tatt veldig hensyn til "perfekt romstørrelse" da jeg bygde mitt kinotilbygg, men jeg passet på å få det høyt nok under taket. Kunne nok ha bygd ennå høyere, men da hadde ikke tilbygget sett særlig fint ut fra utsiden...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planlegging

Da var noen stoler i boks. I alt fikk jeg med meg 8 stoler og er veldig fornøyd.

Disse skal nok komme godt med i nytt hus i kjeller. Skulle gjerne funnet de stolene som var å rad en da jeg nok bør skifte ut skummet i selve sete platene da de var noe utsittet. Men trekket og ryggen var veldig pene.

Reiste fire timer for kinostoler - Oslopuls.no

Og ja det er jeg som har reist 8 timer t/r. Men som sagt jeg er fornøyd og det er jo det viktigste.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgraderinger/planlegging

Holder på å oppgradere anlegget til min kommende kino.
    Går til anskaffelse av en Pioneer SC LX81 reciever til min kommende hjemmekino. Har gjort en deal om bytte av min vsx-lx50 reciever til en sc lx81 mot et mellomlegg. Har i dag Kun JBL ES80 grunnpakke av høytalere + ES25c center og ES20 surround. Følger nok at recieveren er en smule overkill...

Noen som har god match til denne recieveren mtp mye kino/film. Tenker 80% film og 20% musikk.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnmur - JACKON

Hei.

Vurderer å sette opp grunnmur med Jackon. Det er i kjeller/underetasje at hjemmekinoen også vil være. Er det noen som er kjent med å benytte dette produktet? Tenker da på hvordan er lydisolasjon videre i huset med dette produktet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kinostoler Imponerende å reise såpass langt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Gratulerer med kinostoler Imponerende å reise såpass langt.
    Stolene kommer godt med. Akkurat nå er det kostnader rundt husbygging som bekymrer. samt lydisolering i kjeller. Ingen som har erfaring med JAckon eller Sundolitt mtp lydisolerende evner?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sundolitt isolerer meget dårlig pga liten tyngde.Steinull,betong og gips isolerer lyd godt pga høy egenvekt

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av htpc1080p
    Sundolitt isolerer meget dårlig pga liten tyngde.Steinull,betong og gips isolerer lyd godt pga høy egenvekt
    MEn dersom veggen lages av sundolitt og jeg lekter inn veggen og isolerer med glava eller rockwool så dobbel gips så har jeg et godt utganspunkt? Eller må jeg ha rå betong på veggene?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •