Oh behave - uheldig romresonans

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oh behave - uheldig romresonans

Jeg sliter fryktelig med en svært uheldig plassert dip i lydtrykket i kinoen. Sentrert rundt ca 110hz forsvinner opptil 10db av den herlige kickdrummingen til Lars Ulrich. Har prøvd å endre både plassering av høyttalere og sweetspot, men ingen fornuftige plassering ser ut til å bedre problemet. Har også 3 ruller med glava i rommet men uansett plassering hjelper de ikke mer enn 3-4db.

Noen som har forslag? kan helmholtz resonatorer elns hjelpe meg? (har ikke helt troen på de)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med det samme, finner du en løsning så gi meg beskjed!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Helmholtzresonator er som regel ganske plasskrevende, og tar seg først og fremst av peaker i bassområdet.
    Ville kanskje kikket litt etter en annen løsning, som f.eks en Behringer EQ?
    Med den kan du dempe det meste av området under og over 110Hz-området, og på den måten få en glattere bassrespons / kurve.
    Bare som et forslag.
    Et alternativ til Behringer: L-Sound - SVS AS-EQ1

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker mye for den scrooge! Har lurt veldig på om en helmholtz-sak vil ha noe for seg i denne sammenhengen, men peaker sliter jeg ikke med.

Jeg deler subbene ved 40hz, og har ett horn som hjelper til mellom 40hz og 90hz, sistnevnte har svært lite output over 100hz, og spiller heller ikke så veldig pent i problemområdet. Så subbene kan ikke bidra med noe når det gjelder eq.

Jeg kjører optisk signal fra dvd-spiller til forsterker, oppsettet brukes mye til film, så EQ i signalveien blir vanskelig.

Holder på å bygge en 3-veis høyttaler, kanskje jeg kan utligne problemet ved hjelp av delefilteret. Problemet da er at jeg mister ca 5db av den totale følsomheten til høyttaleren, og likevel få en 5db dip ved 110db. (se forrige vedlegg)

Andre forslag til hvordan eg kan kurere problemet akustisk?

Edit:
    På grafen er det forresten kun èn 8" uten delefilter, i en kasse som står ca 50cm fra veggen, ingen subber.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •