Lærevillig og fattig, kinosjef. Søker tips og hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lærevillig og fattig, kinosjef. Søker tips og hjelp.

Har brukt litt for mye penger siste året på utstyr og er derfor ute etter tips som er gratis og gode. Jeg vil derfor begynne og lære meg noe om kinorommet mitt og optimalisering av lyd og bilde. Begynner med og spørre dere som kan og vil.

Hva er det mest kosnadseffektive tipset for bedre lyd, av de tingene som dere har prøvd?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lån deg et dårlig skurrete PC høyttalersett i en måneds tid, når du går tilbake til ditt vanlige anlegg vil det låte bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    lån deg et dårlig skurrete PC høyttalersett i en måneds tid, når du går tilbake til ditt vanlige anlegg vil det låte bedre.
    Gresset blir vel fort grønnere på andre siden ja...
    Ser jo på forumet at folk ender opp med en tidligere løsning rett som det er.
    Har sett for meg at etter en stund så legger man merke til svakhetene i annlegget sitt, kanskje uansett hvor bra det er.
    I tillegg så tror jeg det er vanskelig og gå ned i kvalitet når det gjelder lyd og bilde.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs vel litt hva utstyr å rom du har. Har du feks. sub hadde jeg kjøpt Radioshak (600kr). Ikke gratis, men bedre oppgradering av basslyden finner du ikke.
    Å den vil du ha bruk for så lenge du har kino

Akustikk. om du ikke har det allerede. Rockvoll akustikk plater.
    Ikke gratis, (500-900) men her også finner du nok ikke bedre oppgradering av lyden nedre mellomtone og helt opp til diskant.

Håper dette hjalp

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruke mye tid på plasering og kalibrering. Prøv alle mulige måter å sette høytalerene på, da finner du den du liker best. For å nyte lyden og høre ting du ikke trodde du kunne er en ørevask hos legen en KANON oppgradering

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack kjøpte jeg sammen med PC12-NSD, og jeg har jo lært en del av den.
    Men jeg har en dipp mellom 60hz og 80hz. Er det da så enkelt at jeg kan sette x-over på 60hz og så har jeg hoppet over hele problemet?
    Når det gjelder Rockvoll akustikk plater, er det mulig og bare henge noen opp på veggen slik som et bilde? Eller kanskje noen i taket?

Når det gjelder ørevask så skal jeg gjøre det med en gang siden jeg har noe fra apoteket som skal løse opp voks.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jeg spylt det ene øret, men jeg hadde ikke så mye dritt i hodet. Da regner jeg ikke med hjernen, altså...

Dette med akustikkplater o.l . Altså, jeg har ikke tenkt og rive ned plater fra veggen og tappetsere på nytt. Nei jeg er en lat mann som liker og gjøre det enkelt. Tror kanskje jeg kunne tatovert "Enkelt og billig" en eller annen plass...

Men jeg er veldig interresert i og høre hva andre har gjort av enkle grep som hevet kvaliteten på kinoen. Jeg har bestilt meg STS-o1 og SBS-01 som vel kommer i slutten av august, og kommer ikke til og begynne med db-måleren før dette. Var jo veldig fornøyd med SVS PC12-NSD når jeg fikk den, men begynte jo og bli gal av og måle og høre på sinustoner.

Tar gjerne i mot råd og vink
    fra deg som er flink
    Har du noe lurt gjort
    så si det fort

Min kino måler kun 3,5m X 2m. Jeg sitter med hodet i bakveggen og min lille kanon lager et bilde som er ca170cm bredt.
    Når jeg får høtalerene, så skal jeg nok legge ut noen bilder, slik at andre fattige, late, anti-nevenyttige kan se hvordan det kan gjøres:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg får høtalerene, så skal jeg nok legge ut noen bilder, slik at andre fattige, late, anti-nevenyttige kan se hvordan det kan gjøres
    Vel, fattig, lat og anti-nevenyttig er vel strengt tatt en dårlig kombinasjon Man kommer nok lenger som Fattig og Nevenyttig...

Blir artig å se hva du kommer frem til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste litt om kinoen din tols1...men 36sider i dag blir for mye...men jeg skal nok holde et øye med kinoen din.
    Dessuten så ble jeg imponert over den snekkeren som kom og drakk kaffi med kona di...De snekkerene som jeg har vært i kontakt med kommer jo aldri:evil:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags receiver har du da?
    Rommet ditt er ikke helt ulikt det junior her i huset har, rommet hans skal pusses opp i neste uke og da skal det bli litt mer Hi-Fi/hjemmekino-vennlig. Rommet hans er 3,6x2,1m, og det blir SVS SBS som fronter og SCS som senter, sammen med to PB10.
    Der inne er det nå ganske OK lyd, men regner med at vi skal gjøre noen småting så det blir enda bedre, kan hende det innebærer noen Rockwoolplater også...

For å "prøvedempe" kan du jo henge opp noen dyner el.l. for å se om det hjelper.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    leste litt om kinoen din tols1...men 36sider i dag blir for mye...men jeg skal nok holde et øye med kinoen din.
    Dessuten så ble jeg imponert over den snekkeren som kom og drakk kaffi med kona di...De snekkerene som jeg har vært i kontakt med kommer jo aldri:evil:
    Hehe, det blir jo litt svada i en slik byggelogg, så det er neppe 36 sider med nyttig info. Og for øvrig; den snekkeren er jo gamle bekjente så det er ikke mystisk

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Dette med akustikkplater o.l . Altså, jeg har ikke tenkt og rive ned plater fra veggen og tappetsere på nytt.
    Rockwool akustikkplater rammer du inn å henger utenpå veggen, som et bilde.
    Søk på det, så finner du flere tråder om det, å beskrivelser/filmsnutter/bilder om hvordan det enkelt kan gjøres.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Rockwool akustikkplater rammer du inn å henger utenpå veggen, som et bilde.
    Søk på det, så finner du flere tråder om det, å beskrivelser/filmsnutter/bilder om hvordan det enkelt kan gjøres.
    Ja selv om det ikke er *helt* gratis med akustikkplater/ramme koster hele greiene ikke mer enn det mange bruker på 1m høyttalerkabel. Og det har *seriøst* mye å bety for lyden.
    Selv fulgte jeg denne oppskriften her:
    forum.hjemmekino.no • Se emne - Snekring av rammer til akustikk plater

Resultatet ble virkelig bra, lydmessig. Med litt maling og noen greit stoff å surre rundt de, blir de heller ikke seende så verst ut.
    Her er mine

To på sideveggene, to i taket og to på frontvegg bak høyttaler. De sistnevnte er delt i to på langs og lagt sammen slik at de ble dobbelt så tykke (10 cm). Dette pga plassmangel og for å knekke de litt dypere frekvensene.
    De er trek i høyttalerstoff fra Biltema. De andre er trekt i et gardinstoff fra IKEA.

Kan virkelig anbefale dette!!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt så har guttungen omtrent samme størrelse på rommet, med en PB10, men det er ingen dip rundt 60Hz der.
    Kan det være at du ikke har fått suben til å spille i fase med de adre høyttalerne.
    Legger ved frekvenskurve fra rommet hans.

Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Ja selv om det ikke er *helt* gratis med akustikkplater/ramme koster hele greiene ikke mer enn det mange bruker på 1m høyttalerkabel. Og det har *seriøst* mye å bety for lyden.
    Selv fulgte jeg denne oppskriften her:
    forum.hjemmekino.no • Se emne - Snekring av rammer til akustikk plater

Resultatet ble virkelig bra, lydmessig. Med litt maling og noen greit stoff å surre rundt de, blir de heller ikke seende så verst ut.
    Her er mine

To på sideveggene, to i taket og to på frontvegg bak høyttaler. De sistnevnte er delt i to på langs og lagt sammen slik at de ble dobbelt så tykke (10 cm). Dette pga plassmangel og for å knekke de litt dypere frekvensene.
    De er trek i høyttalerstoff fra Biltema. De andre er trekt i et gardinstoff fra IKEA.

Kan virkelig anbefale dette!!
    Syns den kinoen din var fin! Og de rockwool-bildene var jo geniale. Takk til deg og rayman85.
    Nå skal jeg forresten prøve og lage meg en signatur ang. utstyret mitt. Jeg mener det utstyret jeg har på kinoen....

Edit: Hvor tror dere forresten akustikk plater liker seg best i et rom. Sidevegger, tak, bakvegg, bak lerretet, bak høytalerene...er det mulig og si noe på generelt grunnlag eller er det veldig forskjellig fra rom til rom.
    Taket mitt er forresten 244cm høyt,gamle sponplater. Golvet er parkett. Veggene gamle sponplater med tapet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Som tidligere nevnt så har guttungen omtrent samme størrelse på rommet, med en PB10, men det er ingen dip rundt 60Hz der.
    Kan det være at du ikke har fått suben til å spille i fase med de adre høyttalerne.
    Legger ved frekvenskurve fra rommet hans.

Når jeg målte lyden i rommet mitt var jeg enda ferskere enn nå...men jeg målte bare hvordan subben min klarte seg på de forskjellige plassene. Jeg har nå funnet den optimale plassen for PC12-NSD men har aldri målt noe annet. Kjøpte AviaII og radioshack med subben fra Lsound, og skal sette i gang med målinger når jeg får de to STS, og to SBS om en mnd. tid.
    Det har vel ikke noe for seg og måle nå, siden jeg skal bytte ut fire høytalere fra et 5.1-system? Kan jo lære litt da...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Room Equalizer Wizard for å ta disse målingene, og det kan kanskje være greit å "øve" seg til du får nye høyttalere?
    Kan laste ned REW på hometheatershack.com, må registrere deg for å få tilgang.
    I tillegg finnes det en veldig fin guide på forumet her i bruken av REW sammen med radioshacken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har brukt Room Equalizer Wizard for å ta disse målingene, og det kan kanskje være greit å "øve" seg til du får nye høyttalere?
    Kan laste ned REW på hometheatershack.com, må registrere deg for å få tilgang.
    I tillegg finnes det en veldig fin guide på forumet her i bruken av REW sammen med radioshacken.
    Skal jammen ta en titt på dette jakv!
    Det er jo som regel lurt og øve seg litt.
    Har registrert meg på hometheatershack men får ikke mail/bekreftelse:cry: får vente litt og se. Men gir ikke opp enda

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har funnet guiden, men her er den http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •