Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 98
    Newcomer Nordland81 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)

(flyttet tråden fra hjemmekino.no over hit da det virker som det er litt mer aktivitet her)

Innholdsfortegnelse:
    Satt opp lerret, høytalere front og stereobenk
    Sketchup Modeller
    Teppe, kobling høytalere og nye ben receiver
    Projektor
    Bak høytalere
    Bak høytalere og kabel kanaler
    HTPC
    Trådløst nettverk (ikke WLAN)
    Get HD PVR

Litt historie
    Helt siden ungdommen har jeg gått å drømt om en egen hjemmekino, et helt rom kun dedikert til underholdning! I min første leilighet var det dessverre verken plass nok eller penger nok i lommen til å kunne bygge noe. Men nå etter en god del år både ute i arbeidslivet, militæret, skole, høyere utdanning og litt mer jobbing så er vi plutselig her klar til å koble opp min første hjemmekino!

Advarsel! Jeg er totalt fersk i gamet så her blir det garantert mye feiling og prøving!

Kjøpte i januar sammen med min bedre halvdel et enderekkehus og jeg så min drøm komme nærmere og nærmere! Etter at hus var kjøpt begynte innkjøp av alt innventar. Dessverre for min del så var nok hjemmekinoen nederst på listen og jeg så kontoen bli slankere og slankere! Nå 4 måneder senere og feriepenger og skattepenger godt planta på kontoen kunne jeg endelig begynne!

Budsjettet ble satt til 20k og kravet var en HD prosjektor. Etter mye leting kom jeg til slutt frem til at en Benq w5000 var projektoren jeg var ute etter. Ville først ha 100" lerret, men fant fort ut at det var litt for stort.

Valget falt på dette (takk til orson og torja hjemmekino.no):

Utstyret
    Lerret: Grandview 92" rammelerret
    Projektor: Epson tw2800
    Receiver: Yamaha rx-v565
    Front, bak og senter: XTZ 89 5.0
    Sub: XTZ 99 W10.16
    20 meter XTZ Pearl White 2 x 3.3 mm2 Høyttalerkabel
    Subwooferkabel 2,5m fra netonnet.no
    Bananplugger fra netonnet.no

Det som skal kobles opp er:

LG dvd spiller
    Playstation 3 (blu-ray)
    Get HD-PVR dekoder
    HTPC med masse 1080 filmer og serier

Rommet

Som dere ser er det ikke det største og mest velegnede rommet for en hjemmekino. Men det er det jeg har så hjelper ikke å klage

Slik ser det ut i dag:

Ze plan
    Planen fra starten var å ha et lerret som var like bred som vegg B og da kunne gi sitteplasser til 3+1 på den lange veggen. Fant et lerret som var 203 cm bredt og det stod i salgsteksten at rammen var på 6 cm. Litt kjapp og ikke særlig gjennomtenkt kjøpte jeg denne i tro at den ville bli totalt 209 cm bred. Det stemte da dessverre ikke... Rammen var jo selvfølgelig 6 cm på begge sider og totalt 215 cm lang. Så da satt jeg her med 3 cm for bred ramme.

Smart som jeg trodde jeg var så så jeg på enden av rammen og det var jo ingen vitale deler der så fant ut at å kutte av 2 cm på begge sider ville gjøre susen! Som tenkt så gjort! Biltema wannabe dremel ble fyrt opp og kuttingen startet. Etter 2 utslitte blader og 2 knekte fikk jeg første kant av.

Da jeg skulle sette på neste blad så fikk jeg aldri skrudd feste skruen helt til og det viste seg at gjengene var ødelagt... Så biltema dremmelen anbefales ikke! Så ut å handle baufil og sage videre!

Endelig var alle kantene av og jeg var storfornøyd med resultatet. Så slettes ikke værst ut! Neste steg var da å lese bruksanvisningen om hvordan dette skulle monteres opp. Joda, som dere som leser her sikkert vet så er det en vinkel som skal skrus fast i hjørnet og dermed låse rammen og skape riktig strekk i lerretet. Så da satt jeg der da, med en oppkuttet ramme som var like bred som før jeg startet...

Nå følte jeg meg rimelig lur. Bytte lerret i noe mindre var nå utelukket så løsningen er rett og slett å montere lerretet på vegg A istedenfor! Blir mindre plass til publikum, men er nok stortsett bare meg og dama uansett så er ingen krise!

Da er vi i nåtid og jeg har akkurat vært å hentet receiveren på posten og høytalere på surround.no sitt lager! Mange fnyser og ser rart på meg, men bilen får faktisk plass til utrolig mye! Brukt som flyttebil før så ingen sak for et par høytalere!

Alle delene er nå i hus og arbeidet starter med å rydde rommet og montere opp.

Lekte litt i Sketchup og skal ha det noe sånn som dette:

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Satt opp lerret, høytalere front og stereobenk

Da var lørdagen over og fikk gjort litt i dag også.

Har fått ryddet ut alt rotet og satt opp lerret, stereobenk, høytalere front, center og sub.

Recevieren er også plassert, men åpningen på benken er 15cm og recevieren er også 15cm høy Så kan ikke ha det sånn dessverre. Ser bra ut, men blir ingen lufting på toppen da. Skal se om jeg finner lavere ben på clas ohlson og sette på så det blir mellomrom oppe og nede. Ellers så blir det å sette den oppå benken.

Nå har jeg montert lerretet ca i øye høyde når jeg sitter i sofaen og akkurat høyt nok så den kommer over senteren. Om dere ser nøye på hjørnene på ramma så ser dere hvor jeg har kuttet litt MEN har spart på 3 av hjørnene (ett ble ødelagt) så jeg skal lime disse på igjen så det ser bra ut

I morgen skal jeg koble og legge alt av kabler. Venter enda på høytalefester bak så disse bli bare satt på sofaen foreløpig. Så får vi testet litt musikk spilling før projektoren kommer på onsdag

Setter veldig stor pris på tips, anbefalinger, konstruktiv kritikk osv! Jeg er helt fersk i gamet og leser for harde livet alt av poster og informasjon om alt

Et par spørsmål:

Hvordan burde jeg ha bak høytalerne? Langt oppe/nede på veggen? Stilt nedover, rett ut eller på skrå ned? Burde jeg ha suben helt i hjørnet til høyre eller en annen plass og høytaleren lenger inn mot lerretet for bedre lydbilde?

Rommet skal males i en mørk farge, enten en fin brun farge, mat svart eller mørk rød. Blir å legge teppe på gulvet og henge scenemolton på veggen ved vindu og døren. Siden det er et så lite rom så anbefaler dere noen form for akustiske paneler/absorbasjons plater på vegger og hjørner?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette. Men det må nok noe demping til.

Og ja. Vi elsker bilder:-D

Newcomer Latsch sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har nøyaktig det samme problemet som jeg har med min "LACK" benk Jævla smarting som lagde den tv-benken altså

Blir morsomt å se flere bilder av kinoen

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd dette, Norland

Ser jo unekelig ikke så verst ut nå som du har fått montert lerret og pakket ut høyttalerene.
    Men det er nok en liten issue som du kanskje ikke har tenkt på.
    Prosjektoren krever en viss avstand x frem til lerret for at den skal kunne vise et bilde som er y cm bredt. Dette varierer fra prosjektor til prosjektor.
    Når du får montert opp w5000 vil den nok være omtrentling 2.6m fra lerretet - og det er desverre no-way at den klarer å fylle ramma med bildet.
    På den avstanden vil du få et bilde som er mellom 118cm og 141 cm (med max zoom) bredt...Dvs du får 30cm på hver side av lerretet som vil ligge 'brakk'.

Så du har tre alternativ (evt kanskje bare to)

1. Leve med at bildet kun dekker deler av ramma
    2. Kjøpe mindre lerret
    3. Gå over til en prosjektor som klarer det (OM de finnes noen).

Min egen prosjektor, som er den hd-ready Epson TW700 ville heller ikke klart å dekke hele lerretet, men det ville bli mellom 170 og 180cm bredde på bildet.
    Muligens noen andre har tips til hva du kan gjøre.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Blir bra dette. Men det må nok noe demping til.

Og ja. Vi elsker bilder
    Tenkte å kjøpe rockwool akustikk plater og lime disse på en ramme og trekke dem med filt kjøpt fra ikea. Ser flere har gjort det med bra resultat. Blir scenemolton fra tak til gulv hengende på vindus veggen og dør veggen. Og til slutt et stort teppe på gulvet Håper dette iallefall demper lyden endel. Om ikke så må jeg gjøre noe mer etter hvert.

Bra jeg elsker og bilder

Sitat Opprinnelig postet av Latsch
    Ser du har nøyaktig det samme problemet som jeg har med min "LACK" benk Jævla smarting som lagde den tv-benken altså
    Blir morsomt å se flere bilder av kinoen
    Hehe, ikke helt optimalt nei Hva ble løsningen din da?

Backstreets:

YES! Dette fant jeg også ut ETTER jeg kjøpe w5000. På min avstand får jeg maks 62" bilde Så skulle egentlig ha maraton filmhelg denne helgern, men på grunn av projektoren så velger jeg å levere den tilbake og heller gå for Epson tw2800 ser det ut til. Denne gir 100" bilde fra 3m istedenfor 4m på benq'en.

tw2800 og tw700 har samme kasteavstand om jeg har lest riktig. Så hvor langt er det mellom linse og lerret hos deg?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir knallbra detten ! Grattis med egen hjemmekino

Når det gjelder bakhøytalerene så står det ofte annbefalinger på plassering i manualen som følger med, sjekk dette først. Varierer mye fra produsent til produsent.

Slik du har skissert på bildene, er nok nær optimalt i rommet ditt.

Subben må du nesten bare prøve deg frem med. Default plass for mange er i rommets hjørner, yttervegger er å foretrekke. Er ikke verre enn å prøve et par plasseringer, slik du har nå/høyre-venstre hjørne. Jeg tror du vil få best respons i sweetspot ved subben plassert helt til venstre fremme.

Håper du kan avbestille PJ'en din uten for mye problemer, en Epson ala den til Backstreets er nok å foretrekke da du vil få større bilde. Det med størrelse på bilde er ikke lett, her må du undersøke nøye, og trippelsjekke med BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppløftende kommentarer alle Det varmer godt da jeg har vært litt usikker på hvordan dette blir med tanke på det lille rommet.

Ja blir mye prøving nå fremover for å finne bra plassering, men ca sånn jeg plasserte de der bak er vel sånn det blir bare montert på sideveggene og ikke bak

Får ikke plass til subben på venstre side av lerretet da det såvidt er plass til fronten der Så blir nok i høyre hjørne eller der den står nå. Må bare prøve litt forskjellig Kan evt plassere den litt ut i rommet til venstre hvis det var det du tenkte på?

Ja har angrefrist på PJ'en så den blir levert på mandag og Epson tw2800 blir bestilt i dag, med mindre noen sterkt anbefaler noe annet.

W5000 har ikke sjans i dette rommet uansett.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fint du poster her, et mye mere aktivt forum.

du har ikke mulighet og ta hull i veggen og ha PJ i rommet bak sofa? har sett noen på forumet som har gjort det

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det har jeg ikke muligheter til. PJen vil henge på grunnmuren(yttervegg) så kjedelig å henge den ute kan bli litt kaldt og dårlig beskyttelse for PJen hehe

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sketchup modeller av rommet

Da har jeg planlagt litt mer i sketchup og funnet ut at gardiner på tre vegger pluss akustiske panel på resten av veggene blir løsningen. Da slipper jeg å male og det ser litt normalt ut når svigers skal sove her. Eller blir dette kanskje litt overkill?

I vanlig modus: Vedlegg 51836 i kino modus: Vedlegg 51837 Vedlegg 51838 Vedlegg 51839

Er det virkelig verdt prisen å kjøpe scenemolton fremfor feks tøy fra jysk/ikea osv? Vanlig stoff vil jo og ha en viss akustisk/lyddempende effekt.

Fant og motoriserte skinner på ebay som så virkelig interessante ut! Alt kan styres fra en harmony feks. Postet i en tråd om disse i en annen tråd, men om noen har erfaringen med de så bare svar her

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når får du PJ? du må komme med synspunkter, er litt spennt på den

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte den på søndag og da stod det at den ville bli levert fra netonnet mandag 13/07. I dag står det 14/07 Så i morgen står det vel 15/07... Med andre ord ubestemt leveringstidspunkt Sendt dem en mail, men ingen svar enda.

Tro meg jeg skal dokumentere alt jeg gjør Projektoren er intet unntak

Men ingen som har synspunkter på gardinplanene mine? Vil det bli helt meningsløst og ødelegge lyden eller har det noe for seg? Tenker at det slår to fluer i et smekk, både stenger lyset fra dør og vindu, ingen refleksjon fra de hvite veggene pluss at det absorberer litt lyd fra høytalerne.

(Eh har jeg postet prosjekttråden min i feil forum? Dette er vel kanskje ikke Av-rom konstruksjon som i å bygge et rom fra grunnen av og opp Kan en mod evt. flytte den til der den hører hjemme (Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?) om jeg har postet feil?)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kult ut med de gardinene ja. Har lyst å gjøre noe lignende selv, men kun i front, og en meter nedover sidene.

Newcomer Latsch sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordland81
    Hehe, ikke helt optimalt nei Hva ble løsningen din da?
    Skrudde av de orginale føttene på receiveren, tapet på sånne klistrelapper som man setter under møbler for å unngå riper i gulvet:idea: Sliter litt med varme, men det fungerer hvertfall og receiveren har cirka 2 cm klaring over og i overkant av 5mm under.

Vurderte samme receiver som du kjøpte faktisk, men er skeptisk til sånne plastklips til surround og center. Hvordan fikk du inn 565-en din? Den skulle jo være litt for høy for tv-bordet såvidt jeg vet?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes teppeidéen virker god. Bare husk å sjekke ut kvaliteten på moltonen før du kjøper flerfoldige meter. En litt dårligere kvalitet er ikke 100% lystett.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Ser kult ut med de gardinene ja. Har lyst å gjøre noe lignende selv, men kun i front, og en meter nedover sidene.
    Hvorfor bare en meter?

Sitat Opprinnelig postet av Latsch
    Skrudde av de orginale føttene på receiveren, tapet på sånne klistrelapper som man setter under møbler for å unngå riper i gulvet Sliter litt med varme, men det fungerer hvertfall og receiveren har cirka 2 cm klaring over og i overkant av 5mm under.

Vurderte samme receiver som du kjøpte faktisk, men er skeptisk til sånne plastklips til surround og center. Hvordan fikk du inn 565-en din? Den skulle jo være litt for høy for tv-bordet såvidt jeg vet?
    Ja akkurat det tenker jeg å gjøre selv, men da kjøpe litt mindre føtter fra clas ohlson feks. Eneste er, som du også nevner, varme... Ikke helt optimalt om det blir for varmt. Så skal teste og evt sette den oppå benken istedenfor.

Plastklips til surround og senter?

Jeg målte hyllen i benken og 565'en og de er begge nøyaktig 15cm høy. Så satt den helt inntil og løftet litt på hyllen og den skled perfekt inn

Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg synes teppeidéen virker god. Bare husk å sjekke ut kvaliteten på moltonen før du kjøper flerfoldige meter. En litt dårligere kvalitet er ikke 100% lystett.
    Blir å handle på sceneteknikk eller avshop. Regner med de har riktig kvalitet

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men jeg vil mene dette prosjektet med å teppelegge veggene i rommet nok kan legges litt til siden.
    Med en en håndfull akustikkpanel som du har skissert (montert der hvor lyd fra høyttalere reflekteres) samt kanskje et lite 1x1.5m raggteppe på gulvet er du langt på vei i mål til å få god akustikk i rommet.
    Det som da gjenstår er en lystett rullgardin som du får til 150,- på Jysk eller lignende (har to slike selv og de funker helt ypperlig. Du kan tilpasse bredden til vinduskarmen slik at det blir så mørkt som i en sekk i rommet ditt, selv på høylys dag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk testet litt forskjellig stoff, scenemolton vs billig sort stoff fra Jysk. Hvis du er på et stramt budsjett er det faktisk en grei løsning med Jysk-stoff men du må ha minst to lag hvis det skal være helt lystett. Du skal ha dette som gardiner? Da ville jeg lagt i de ekstra kronene og kjøpt molton siden rommet tross alt ikke er fryktelig stort.

Når det gjelder de akustiske egenskapene demper nok molton noe mer enn annet tynnere stoff, men vi snakker fremdeles kun om diskantområdet. Lenger ned i frekvensområdet er det akustikkplater som gjelder.

Uansett om du handler på AV-shop eller Sceneteknikk får du samme type molton, så der er det ingen kvalitetsforskjell.

Forøvrig; gratulerer med eget kinorom

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    backstreets: Okei for da må jeg male veggene og det ser veldig batcave ut når vi har overnattings gjester. Tenkte det var smart å kunne ha gardiner som både ga litt akustiskefordeler, demper lyset og mest av alt dekket hele den lyse veggen(og det ser jo veldig kino ut også ). Men det blir jo endel penger. tror jeg må ha 30m2 med stoff og da er det over 4500.

Har sånn rullegardin fra jysk, men den glipper litt lys i kantene. Er kanskje ikke bred nok.

Teppe kommer!

tols1: Skal ha dette som gardiner (som i å henge fra veggen i skinner som kan dras frem og tilbake), men dekke 3 av veggene i rommet (se modell.

Så OM jeg går for molton all over så burde jeg likevell ha akustikkplater bak på veggen?

Takk for det

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •