Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 98 av 98
    Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har lest tråden, og ser ikke at du har fått til subben enda? Eller?
    Jeg hadde lignende problem med yamaha RX-v3900.
    Kan hjelpe til dersom det fortsatt er problemos

Newcomer Nordland81 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    både ja og nei. Gjorde som noen her sa å satt frontene mine som small. Er lite futt om jeg har på surround decoder. Om jeg velger 7 chan enhancer så er det litt mer trøkk, men da virker det som om det er lik lyd i alle høytalerne og ikke surround om du skjønner.

Så om du har tips eller vet hva jeg skal gjøre så skrik ut!!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss gjøre det litt banalt, om du slår av subb eller slår på er det noen forskjell? Altså slå subben helt av, føler du at du mangler noe i lydbildet da?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg satt frontene til small så ga den ingen lyd. Etter jeg satt de til small gir den lyd. Ja jeg hører den om jeg setter på 7 chan enhancer. Når den er av så mangler jeg bass, vil kjenne det romler og rister godt i de rette scenene

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordland81
    både ja og nei. Gjorde som noen her sa å satt frontene mine som small. Er lite futt om jeg har på surround decoder. Om jeg velger 7 chan enhancer så er det litt mer trøkk, men da virker det som om det er lik lyd i alle høytalerne og ikke surround om du skjønner.

Så om du har tips eller vet hva jeg skal gjøre så skrik ut!!
    Har ikke forsterkeren foran meg akkurat nå, men kan prøve: Det er noe som heter "Bass" eller "Bass out". Her skal det være 3 valg; Front, Front+sub og sub. Prøv alle 3 her du, hør om det er noen forskjell.
    Dersom du prøver dette, ville jeg satt frontene til Large igjen også.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justert subb?
    Har du lydtrykksmåler?
    Juster front alene til 80 db med 50 Hz sinus toner
    Mål sub alene med sub volum -6, juster gain til 80 db
    Mål sub og front, juster fase til målt 86 db.
    Mål sub alene, juster gain på sub til den måler 87db
    Juster volum til det man liker best..

Eller få noen til å justere fase mens du sitter i lytteposisjon, deretter gain. Til det høres best ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har drevet og fiklet mye med dette selv, og har kommet frem til følgende:

1. Front = LARGE
    Intet signal til suben ved Bass out = SWFR. Setter du Bass out = Front + SWFR, har du ingen kontroll over cross-over, det settes fast til 40Hz.

2. Front = SMALL
    Her kan du velge cross-over, og sub vil motta signal selv om Bass out = SWFR.

Personlig har jeg følgende innstillinger:
    1. Front = SMALL, cross-over = 90Hz
    2. Bass out = Front + SWFR

Disse innstillingene ble foretatt etter YPAO. Jeg har kun front + sub, andre ting kan gjelde i et surround-oppsett.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoarViken
    Setter du Bass out = Front + SWFR, har du ingen kontroll over cross-over, det settes fast til 40Hz.
    Ble nysgjerrig på den.

Er det ikke mulig at den setter seg til 80hz når jeg velger dette på subben?

Dersom man har cross-over aktivert på sub, vil denne ikke ha noen hensikt?
    Altså vil det styres fra forsterker i dette tilfellet?
    Jeg har nemlig satt opp slik som beskrevet i quote, og velger å tro at det likevel blir delt på 80hz, ettersom subben produserer masse bass når jeg hører på vanlig musikk. Regner med at musikk vanligvis ikke går under 40hz?
    Vil ikke min erfaring da tilsi at cross-over på sub overstyrer forsterker?
    Jeg har satt opp selv uten YPAO.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Er det ikke mulig at den setter seg til 80hz når jeg velger dette på subben?
    Hei

Jeg har dessverre ikke testet uten YPAO, og jeg venter på RadioShack-måleren min, så jeg tør ikke uttale meg for skråsikkert om hva cut-off settes til for sub når cross-over står til 40Hz.

Stua er ikke perfekt lydmessig, så YPAO har foretatt en god del justeringer. Med ujustert natural, ville det vært mer krutt i suben min også. Det blir ganske mye mer bass når jeg velger Pure Direct, men da får ikke sub'en signal.

Her er en aktuell lenke selv om den er noen år gammel:
    Receiver and Subwoofer Crossover Setup

Noe av det viktigste i denne artikkelen er at den frarådes å sette cross-over mer enn ett sted. I og med at dette gjøres i receiver, bør derfor cross-over enten disables, eller settes til max for sub.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt en serie YPAOer i kveld for å teste en påstand jeg så her på forumet om at YPAO klarer å justere fasen til suben. Jeg testet med SVS SB12 Plus med faseinnstilingen rett opp, klokken 3 og max. Cross-over var disablet. Det jeg registrerte at for hver innstilling ble avstanden kortet inn. Max fase ga den korteste avstanden i YPAO. Dette var også den mest riktige målingen avstandsmessig, ca 30 cm for langt. Den optimale innstilllingen for fase er dog klokken ett.

Tilbake til LARGE vs SMALL, etter å lekt meg litt med cross-over på sub (som alltid er disablet ellers), virker det som om LARGE (med cross-over på 40Hz har en total cut-off i området 50-60Hz.

MVH Roar

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny sofa

Da har jeg kjøpt ny sofa til kinorommet og det ble en rimelig sovesofa fra ikea Den var faktisk veldig deilig å sitte i og med bevegelige armlener så er jeg veldig fornøyd!

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0001-jpg

Har også nå resatt receivern og stilt inn på nytt. Satt senter, bak høytalere til small. Frontene som large, LFE til swfr (sub). Satt crossover til maks på subben og 80mhz på receiveren.

Satt også autodetect på hvilken lyd det skal brukes og har satt den til surround decode. Så nå tar den automatisk å finner riktig format og det ser ut til at subben ikke slår seg av lengre og spiller. Ikke fått testet skikkelig enda så usikker på hvor BRA den spiller nå. Da jeg kjørte på 7 chan enhancer da spilte den ganske greit.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sammenhengende i dag ca 3-4 timer med fotball, musikk og internett surfing og receiveren kom opp i 42 grader på toppen mellom receiver og hylle. Hvordan er dette? Ikke no synlige problemer iallefall og er vel normal pc temperatur.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ut noen ting for salg her som jeg ikke trenger om noen skulle være interessert:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=52667&cat=27

Er en 2xrca kabel 2,5m, PJ takfeste og en 350w strømforsyning

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har kikket gjennom tråden din, og du har fått sving på sakene ser jeg

Driver og tenker på PJ, og spesielt på Epson, enten 2800 eller 2900. Har du noen kommentarer ang. bilde på den, og gjerne noen ord om støynivå også?

Så at du hadde prøvd BenQ også, hvordan er bilde på Epson i forhold til den?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann

Hvordan går det her i gården da ??

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jakv: joda fikk gjort endel da jeg heiv meg rundt

Når det gjelder PJ'en så er støyen helt okei. Merker den ikke når jeg ser film eller spiller. Den lager av og til noen merkelig lyder, men jeg glemmer å høre etter de når jeg ser på film. Så de er ikke så veldig irriterende.

Bildet er bra, litt dårlig sortnivå. Har også merket at den ikke klarer å fokusere på hele bildet. Da jeg har den ganske langt oppe på veggen og lerretet ganske lavt så har jeg tiltet bildet nesten maks ned. Det som jeg har merket da er at den ikke klarer å fokusere 100% på toppen av bildet når den er 100% fokusert nederst på bildet. Dette er ikke no jeg legger merke til under film eller tv, spilling. Men når jeg sitter å ser på desktoppen på pcen.

Jeg fikk aldri prøvd BenQ'en dessverre. Leverte den inn uåpnet da jeg viste at den ikke ville passe i mitt rom.

Hunter2: Vært stille med bygging i rommet nå. Følte at jeg fikk på plass alt jeg ønsket å ha i rommet. I tillegg så ble man jo seff berørt av finanskrisen så pengene strekker ikke til for å utvikle rommet noe mer i nærmeste fremtid. Men har jo planer som jeg håper kan bli virkelighet engang i fremtiden

Nå har jeg egentlig bare brukt rommet som det var ment til å brukes. Men det som irriterer meg noe helt hinsides er at det virker ikke som den vil spille i surround. Og subben er ekstremt dårlig. Dette er på standard surround innstilling der receiveren skal hente lydkoding fra filmen. Enten slår subben seg på, men spiller veldig dårlig. Finnes heller ikke noe surround nesten. ELLER jeg må sette den på 7 chan enchanter på receiveren og da blir det mer trøkk i subben og lyd i bakhøytalerne, men da er det vel lite surround. Kun mye lyd i alle høytalerne.

Jeg har prøvd det som har blitt nevnt i denne tråden, men virker ikke som noe hjelper. Siden ting funker på 7 chan enchant så burde det jo ikke være noe galt med hverken sub eller receiver.

Noen i oslo/skedsmo området som har peiling på å sette opp for optimalt lyd som ikke tar så ALTFOR mye for det?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den
    Sammenfaller ganske bra med det jeg har lest andre plasser. Prisen på 2800 har falt en del nå og prisen på 2900 er heller ikke gal, så vi får se hva det blir til. Er et kvinnemenneske som må overbevises om at egen PJ er en menneskerett også
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi 2900 er billigere enn 2800 jeg kjøpte iallefall Gikk fort ned gitt!

Heldigvis er kvinnemennesket i huset her overbevist

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •