Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 98
    Newcomer Nordland81 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fisk1: Flott! Dette skal jeg sjekke ut Ja ikea møbler er bare papp, tror ikke det er så lurt å kutte i den. Mister mye av styrken.

Orso: selvfølgelig har jeg hørt om det og bruker det i høytalerne, men hjelper ikke det når inngangen på receiveren er enten sånn klaffer eller vanlige skru greiene (bananplug i receiveren er ikke standard i asia, europa, UK osv). Må nok opp et par hakk for å få skru på alle inngangene og ikke bare frontene.

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe jeg også stussa på hvordan jeg skulle få inn bananplugger på yamahaen min 663.

Du må finne noe tynt og vippe ut de plastsirklene i midten and høytalerinngangene på forsterkeren da passer det med bananer

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    Hehe jeg også stussa på hvordan jeg skulle få inn bananplugger på yamahaen min 663.

Du må finne noe tynt og vippe ut de plastsirklene i midten and høytalerinngangene på forsterkeren da passer det med bananer
    Onkyo'en har ikke bananplugger på alle terminalene.

Men når det er sagt så finnes det stifter til dette. Du putter HT-kabelen inn i stiften og stiften inn i klemma på receiveren. Det finnes jo tynnere kabler og da. 1.5mm holder nok til de fleste normale høyttaler, særlig til surround'ene.

Lufting: Jeg har en Yamaha RX-V663. Den er ikke så veldig kraftig, men den har bare 1 cm klaring over og står på orginalføttene. Jeg kan glatt se 3-4 filmer back-to-back uten at den har kobla ut pga varme. Men hvor sunt det er, det er en annen sak.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Man kan vel ikke bananplugge klipsterminaler?
    Nei, men på de andre inngangene går det fint. Som andre sier, er det bare å fjerne den plastikkhindringen i midten med en skrutrekker e.l. Det går helt fint, har gjort det selv på min Yamaha.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes interessant ut, skal teste å få plukket ut det plastikktingen og koble rett i der med banan Takk for tipset!

Noen som vet hvor man får kjøpt sånne klips til å feste på ledningen for enkel kobling av de klipsterminalene?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordland81
    Det hørtes interessant ut, skal teste å få plukket ut det plastikktingen og koble rett i der med banan Takk for tipset!

Noen som vet hvor man får kjøpt sånne klips til å feste på ledningen for enkel kobling av de klipsterminalene?
    Vet at HFK hadde det, men det er 10-15 år siden jeg så det.

EDIT: ATLONA SPEAKER CABLE PIN CONNECTORS ( 1 PAIR ) :: Banana Plugs :: Speaker Accessories :: Lenexpo-electronics :: HDMI Cables, DVI Cables, Audio Video Cables, HDMI DVI Component Switchers, HDMI DVI Component Amplifiers, HDMI DVI Component Converters, a

Du kan jo prøve å tvinne kablene så godt du kan og så lodde.

Schneider Electric Norge AS

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor

Se der ja. Noe sånt må man jo få tak i. Gjør det litt enklere

Da var jeg endelig tilbake etter å ha henta ny bil i tromsø og vært innom audi treffet på ACR i Mo i rana

Fikk pakken fra netonnet i dag med høytalerfestet og takfestet til PH, PJ, 10m HDMI kabel og litt småting. Festet som skal monteres på PJ til takfestet var selvfølgelig for lite... PJen var en tanke større enn jeg trodde og festene under PJ var litt for vide for at takfestet rakk helt ut Så ga opp det og kjørte ned på clas ohlson og kjøpte meg hobbyplate og L vinkler for montering.

Borret 8mm hull i murveggen, satt i anker og 4,8mm skrue. Det satt som støpt. Tror faktisk dette ble en bedre løsning også.
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0001-jpg

Så da var det bare å smelle opp platen og PJen for å teste bildet på lerretet. ENDELIG!
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0002-jpg

Zoomet maks inn og justerte det for å være ca likt fra alle kanter. Som dere ser så ble det ikke helt ut som mange av oss mistenkte (og viste). For å være helt ærlig så legger jeg ikke så mye merke til det og plaget meg ikke når jeg så et par scener av Saving privat ryan. Så da får det bare være sånn inntil videre. Orker ikke fylle med filt i kantene, blir bare jallamekk. Og sparer pengene på å kjøpe nytt mindre lerret.
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0010-jpg

Ikke justert noe som helst nå og rommet er veldig lyst, pluss kommer endel lys inn fra vinduet. Den rullegardinen klarer ikke dekke helt ut i kanten. Men sortnivået er ikke helt på topp. Det skal bli bedre når jeg har fått justert litt og fått mer kontroll på lyset i rommet og scenemolton på veggene rundt lerret.
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0014-jpg

Da gjenstår det bare å montere opp bakhøytalerne og legge alle kabler fint i kabelgater jeg har handlet på clas ohlson. Deretter begynner innstillingen av lyd og bilde. Ser for meg at det blir vanskelig. Har null peiling og med et medfødt hørselstap i visse frekvenser kan det bli en utfordring. Men romkorreksjon og dama som referanse så håper jeg det blir sånn halvveis bra. Skal få en profesjonell kar til å justere når jeg har fått på plass litt demping og diverse så vi kan montere disse opp ved behov.

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli bra dette

Hvor i Nordland er du fra?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er fra tromsø og bor i oslo

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakhøytalere

Da har jeg montert opp den ene høytaleren bak og venter på at borret skal lade seg litt.

Festet på høytalerne var kun et sånt nøkkelhull og det funker ikke i forhold til hvordan det må være.

Så måtte modde litt for å kunne feste de til de innkjøpte høytalerfestene. Tror ikke dette vil få innvirkning på lyden.
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0004-jpg

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0006-jpg

Nå har jeg montert det i en høyde på ca 50 cm fra hodehøyde og vinklet de litt innover.
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0007-jpg

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0008-jpg

Høytalerne var ganske dype og stikker litt ut i rommet og kommer veldig langt ut mot lytteposisjon. Håper ikke dette blir å påvirke lyden så altfor negativt.

Om noen har noe innspill så skrik ut!

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordland81
    Hehe, er fra tromsø og bor i oslo
    Ok Kommer selv fra Meløy i Nordland, men er nå bosatt i Trondheim.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakhøytalere & kabelkanaler

Da har jeg fått opp begge høytalerne og har vridd de litt innover og ned mot hodet. Fikk også ordnet litt i kabelsalaten mens jeg ventet på drillen skulle lades og lagt opp kabelkanalene. Syns det ble rimelig greit.

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0010-jpg

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0008-jpg

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0011-jpg

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli bra dette. Absolutt. Tror ikke du vil plages særlig av de cm som mangler på å fylle ramma helt, nei. Blir nok mer enn stort nok bilde likevel

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Backstreets: Nei det plaget meg ikke i det hele tatt Så er fornøyd!

Sett et par scener nå fra flere filmer og har et problem. Sub'en skrur seg ikke på når den står på auto start. Setter jeg den på manuelt er det heller ingen lyd. Om jeg så setter den tilbake til auto så skrur den seg av etter en liten stund, som om den ikke får signaler.

Da jeg kjørte romkorreksjon stod suben på standby, da testen kom til suben skrudde den seg automatisk på. Men den ble ikke regga av testprogrammet. Så jeg kjørte denne en gang til og da ble det riktig. Men ingen lyd når jeg ser film

Er det noe på innstillingene eller setup jeg må skru på for at dette skal fungere? Håper noen med litt erfaring med yamaha eller XTZ som vet hva jeg må gjøre?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vært å sett på speaker setup om frontene er satt til small?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være nødvendig å gjøre noen innstillinger før auto-oppsett vel? Den kjører lyd ut til alle kanalene og kobler ut de som ikke gir lyd fra seg.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett der nei. Kjørte kun den romkorreksjonen og da registrerte den subben. Så skulle tro at den ville bruke den under avspilling, men det gjør den ikke.

Skal sjekke om det blir noe forskjell, men frontene mine er jo ikke small og subben burde strengt tatt få signaler uavhengig av hvordan fronter jeg bruker iallefall når den blir registrert og kjørt test på i romkorreksjon?

Noen stemningsbilder:
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0003-jpg
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0004-jpg
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0006-jpg
    Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)-dsc_0019-jpg

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis frontene dine står som fullrange, eller "large" - må du sette subben i reciver menyen til pluss, som pioneer kaller det. Andre reciver leverandører har muligens andre benevnelser på samme greie. Ellers spiller ikke subbene, bortsett fra LFE spor fra f.eks Dolby digital eller andre lydformater.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette begynner å bli veldig bra!

Flott at du har latt oss andre ta del i din bygging av kinoen. Veldig bra!
    Det er riktig som han over skriver om Subben, at den på Pioneer i hvertfall må settes opp som "pluss" og ikke bare "yes"

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å dele med andre og få litt innput fra erfarne folk, pluss om jeg gjør noe bra så artig å kunne inspirere andre om man skulle være så heldig

Okei, jeg satt nå frontene til small. Nå lår subben seg på og spiller faktisk! MEN det høres nesten ikke Enda jeg måker på på full guffe på både bass og volum så er akkurat som den spiller som en vanlig høytaler og da med lite bass. Hva gjør jeg feil?

Kjørte romkorreksjonen et par ganger og en gang plasserte den subben 3,4m unna og en annen gang 2,2m. Riktig avstand er vel 2,4 ish. Den velger også automatisk noen ganger large på senter og bakhøytalere og noen ganger small satt alt til small og LFE til sub.

i need help!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •