Hjemmekino i loftetage

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i loftetage

Vi bygger for tiden hus, og jeg skal ha et hjemmekinoanlegg i loftetagen. På grunn av skråtak og noe pussig utformning på rommet er jeg litt usikker på hvor godt rommet egner seg og ønsker noen tilbakemeldinger (simpel tegning vedlagt).
    For det første lurer jeg på hvordan bakhøytalerene bør plasseres i et slik rom - bør de festes til skråtaket?
    Har det noen hensikt med 7.1 anlegg i et slikt rom? Evt. 5.2 eller 7.2?
    Har noen tanker om typer høytalere, evt recivere, som vil være spesielt godt egnet til et slikt rom (budget ca 15000 kr)? Jeg har sett på 5.0 SCS-01(M) Standard 1 x SCS-01, 2 x SCS-01(M) & 2 x SBS-01 fra Lsound og tenkte å kombinere med en XTZ 99W12 - høres det fornuftig ut? Evt 4 XTZ 93 WMT Pyramide og XTZ 93 WMT Center med samme sub. Vil det drives greit av en Onkyo tx-607? Jeg har et greit stereoanlegg og vil stort sett brukke hjemmekinoen til film og spill.
    Mange spørsmål på en gang, beklager om jeg har gjort litt dårlig research, men to skrikerunger, jobb, hus under oppføring og kone krever sitt...

Jeg har ikke så mye rede på dette og hadde vært svært takknemmelig for tilbakemeldinger!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut de andre hjemme kinoene som er laget på loft. Finnes mange på forumet. De har sikkert testet ut dette og lært av feil etc.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ser poenget ditt, men kunnskapen min strekker seg ikke langt nok til å ekstrapolere det som er skrevet før til hjemmekinoen min. Jeg har ikke tid til å sette meg inn i alt - jeg vil at noen skal si hva jeg skal gjøre/kjøpe og så gjør/kjøper jeg det

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS S-serie er ikke noe dumt valg, men personlig hadde jeg kjøpt 5.1 med SVS PC/PB12-NSD i stedet for 7.1 med XTZ.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter å skrive litt her jeg, om ikke annet for selvrefleksjon.
    Målene mine er en pakke som låter greit med en gang, men som også er grei å bygge videre på. Har derfor droppet onkyo 607 pga manglende pre-out.
    Satser derfor heller på yamaha 765, evt onkyo 706. Har bestemt meg for xtz sub da de gjevnt over får god omtale og er billige.
    Vurderer fortsatt SVS pakka med xtz sub sammen med yamaha-forsterkeren.
    Annet alternativ er dali concept 6 pakke uten sub (kjøpe i sverige) med xtz 12'' sub. Har imidlertid lest at dali og yamaha kræsjer litt og gir vel skarp diskant sammen, og at nad anbefales til dali. Nad forsterker med hd-støtte er imidlertid dyrt. Lurer på hvordan onkyo 706 vil spille med dali.
    Vurderer fortsatt 5 stk xtz wmt shielded høytalere og xtz 12''. Xtz bør vel matche bra med yamaha, og med dette alternativet kan jeg kjøpe alt på samme sted (fyndbørsen) og hente i Chalottenberg i Sverige.
    En fordel med svs og xtz er vel at frontene kan flyttes bakover om jeg vil oppgradere til 7.1 og går til anskaffelse av en effektforsterker og større fronthøytalere.
    Hadde vært takknemmelig for tilbakemedliger på vurderingen mine - synes jeg har vært flink og lest en del nå Klar over at jeg burde reist rundt og prøvelyttet, men dette er fullstenig uaktuelt av praktiske årsaker.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest det høres fornuftig ut med XTZ, og iom at du allerede har klekket ut en plan for kjøp/henting, er på stramt budsjett, samt har minimalt med tid til å vurdere alternativ opp og ned i mente - hvorfor ikke slå til på den pakken?
    Jeg har XTZ selv, om enn ikke akkurat WMT 93, så jeg er kanskje litt subjektiv. Når det er sagt er jeg særdeles fornøyd med varene XTZ leverer, både lydmessig og utseendemessig, ikke minst.

Ta en kikk på denne (her er det 2 12" woofere med, men om du heller vil satse på én 12" er nok ikke det noen krise, for å si det enkelt)
    Test av XTZ 99 WMT, 99 WMT Center og 2 x W12 S Surroundhøyttalere - Tester - Lyd og Bilde

"Vi synes totalt sett at denne høyttalerpakka slår alt vi har hørt til denne prisen noensinne!"

Merk at høyttalerene heter WMT 93 og ikke 99 (utgått modell)
    Onkyo 607 vil no drive dette bra, men de har aldri vondt av mer kraft. Merk at 607 IKKE har mulighet for å koble til effektforsterker! Selv gikk jeg i baret på dette da jeg valgte 606 (ble stående bare noen få uker).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at Yamaha matcher Dali bedre enn NAD. NAD og Dali kan bli lyst i toppen siden begge er lyse. Grunnen til at mange bruker denne komo'en er at Dali spiller veldig bra med mye kraft og det kan NAD levere. Jeg har hatt NAD og Dali kombo to ganger og begge gangene var det litt lyst, men det spilte bra fordi. Yamaha er litt mørkere.

Anbefaler pre-ut samme hva du velger. Nesten uansett hvilken du går for så er en receiver aldri kraftig nok til å drive et par store fronter skikkelig.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg dropper den ene subben og kjøper en stykk 99 W12.16 Matt Svart kan jeg slenge på 99.26 senter og fronthøytalere og 89 satelitter til 2000 kr mindre enn tilbudet fra surround.no. Innbiller meg at dette er litt mer framtidsrettet - 99.26 er vel forholdsvis mye kvassere enn 93 WMT. Så kan jeg heller supplere med stereo effektforsterker, to satelitter til og en ny subwoofer senere.
    Jeg er imidlertid litt bekymret for at yamaha 765 blir litt for slapp til å drive annlegget brukbart, 99.26 er vel forholdsvis tungdrevne med sine 89 dB. Det hjelper vel kanskje litt med 89 satelitter ift 93 wmt satelitter?
    Bør jeg rett og slett droppe xtz - er de for tungdrevne for en reciever i min prisklasse?
    Jeg må forøvrig legge til at det nye tilskuddet på stammen (ca. 1 mnd gammel) er masse våken på natta, og jeg får tid til å drive litt research

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte 4 stk audio pro evo 10 DC billig når jeg var en tur i sverige i sommer. Konevennlige og hørtes rimelig greie ut. Tenkte å bruke dem til surround bak og surroundhøytalere. Har fått tak i en billig rotel SR976 til å drive fronter og kjøpte en onky 707 på elkjøp i dag.
    Når huset er klart om en måneds tid skal jeg bestille meg et par hvite xtz 99.36 og en hvit 99.25 center, samt en xtz 12''.
    Budgetter er vel egentlig mest egnet til å sprenges

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bungle
    Kjøpte 4 stk audio pro evo 10 DC billig når jeg var en tur i sverige i sommer. Konevennlige og hørtes rimelig greie ut. Tenkte å bruke dem til surround bak og surroundhøytalere. Har fått tak i en billig rotel SR976 til å drive fronter og kjøpte en onky 707 på elkjøp i dag.
    Når huset er klart om en måneds tid skal jeg bestille meg et par hvite xtz 99.36 og en hvit 99.25 center, samt en xtz 12''.
    Budgetter er vel egentlig mest egnet til å sprenges
    Budsjettene mine "strekkes" i alle fall ofte. Men når det først er betalt merkes det ikke, og du er mer fornøyd enn om du kjøper det kjipeste.

Skriv litt om hvordan lyden blir, og bilder takk:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •