Skycam's nye kjeller kino - Valg av Gipsplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skycam's nye kjeller kino - Valg av Gipsplater

Endelig etter 1 1/2 år med tegninger og søknader har gravingen startet for det som skal bli vår nye garasje med full kjeller under som skal brukes til Kino

Målene på rommet bli B: ca.5.1m L: ca.8m h: 2.6m, alt blir under bakke nivå, med leca vegger og leca byggplank i taket.

Har fortsatt my planlegging og ubesvarte spørsmål igjen på hvordan rommet skal bli invendig, men tar det etterhvert som byggingen går fremmover.

Mitt første spørsmål er med tanke på lyd dør. Har tenkt meg dobbel lyddør og har sett på denne http://www.norfo.no/PDF/s1-20.pdf den skal dempe 50db

Er dette bra eller hadde det vært bedre med å kjøpe 2 lyddører på 40db i stedet for denne dobble?

Legger ved litt bilder fra gravingen som pågår nå

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med igangsatt prosjekt!
    Ingenting er så godt som å komme i gang med ting man har tenkt på i lang tid.

Den døren du har valgt, ser jo veldig bra ut da. Tror den burde holde i massevis. Ellers, så finnes det THX sertifiserte dører, men de er bygd på samme prinsipp som den du har valgt deg ut.

Tror dette blir knall!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig igang etter sommerferie

Da er vi igang igjen etter en alt for lang ferie stop.

Nå er vi ferdig med graving, det ble mye masser vi måtte kjøre bort og havnet vel på nærmere 80 lass.

På tirsdag fikk vi støpt såle og vi er nå klare for å sette opp leca veggene.

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et prosjekt det skal bli spennende å følge med på Hold oss oppdatert med masse bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dør valg

Har begynt å se på dør løsninger igjen og sitter igjen med 2 alternativer.

Alt 1. er bruke en dobbel lyddør inn mot kinoen og så en vannlig ytterdør inn til gang.

Alt 2. enkel lyddør inn mot kinorom og en lydisolert ytterdør inn til gang

Vil det være store forskjeller på lyd demping mellom alt 1 og 2?
    Blir jo fort litt dyrere med 3 dører i stedet for 2 og er det vært det bade med tanke på pris og effektiv demping.

Flere bilder kommer etterhvert

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du gjør det skikkelig når du setter i gang:-D

Ang. dør: var ikke dette i en garasje, og under bakken i tillegg? Hvem blir plaget av lyden da? Blir bra uansett hva du gjør tror jeg.

Edit: Alternativ 2 må da være bedre en best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det er i en garasje og under bakke, men det er et lite men her.

Garasjen står ca. 3m fra huset. Trappen i fra kino rommet kommer opp mellom hus og garasje, det er et soverom i huset som har vindu ut mot garasjen, så lyd som kommer opp fra trappen vil kunne bli hørt på soverommet, derfor ønske om å ha så bra lyd demping som mulig i dørene.

Tenkte å ta en prat med Norfo.no og se hva de mener og samtidig hente inn litt priser.

Like greit å gjøre det skikkelig når man først skal grave og bygge ny garasje
    Først var planen å ha det på loftet i garasjen, men kommunen ba oss senke bygget så det ikke lå så høyt i terreng og da ble plassen litt liten på loftet og vi var nødt til å grave oss ned 1.5m uansett. Så da tro jeg like gjerne til å lagde full kjeller:-D

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok en kul bunker. Gleder meg til å følge med her.
    Fint med flere bilder.

Lykke til videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk,

Gøy at dere vil følge med, skal oppdatere med bilder etter hvert som ting går fremmover.

Akkurat nå er det lite jeg gjør selv, men har tenkt å ta over når det er klart for å jobbe med rommet innvendig.

Det jeg har tenkt å gjøre er å legge parkett gulv med varme kabler under, der høytalere skal stå kommer jeg ikke til å legge parkett men sette høytaleren opp på noen granitt plater som jeg legger parketten rundt (det er i hvert fall planen for nå)

På veggene så blir det 5cm isolasjon og doble gips plater, strøm og lyd signaler har jeg tenkt å legge i ett skinne system (som på bildet under) på den måten er det enkelt å endre eller legge opp nye punkter.

I taket så blir det mest sannsynlig akustikk plater som jeg senker litt ned sånn at "synlig" takhøyde blir ca 240cm.

Av teknisk utstyr så er ikke alt avklart ennå, men listen ser ut som dette for øyeblikket:

Front HT: Meridian DSP 8000
    Center HT: Meridian DSP 7200HC
    Bak HT: Meridian DSP 5200

Sorround Prosessor: ikke bestemt, Meridian G68 eller 861
    BluRay spiller: Oppo BDP-83
    DVD: Meridian G91, som også for øyeblikket fungerer som prosessor

Projektor: ikke bestemt
    Lerret: ikke bestemt, mellom 260-300cm har sett på dette: STEWART FILMSCREEN - CINE-V

Legger ved ett bilde fra byggingen som det ser ut nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På tide med en liten bilde oppdatering

Huff har ikke vært noe flink til å oppdatere med bilder,

Har skjedd en del de siste ukene og det begynner nå å se ut som ett hus/garasje.

Har ikke fått begynt med innredning av hjemmkino rom, og det kommer til å ta litt tid før jeg får started med det, da det er mye annet som må være på plass først.

uansett her er flere bilder.

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft med reisverk. Dette har alltid fascinert meg. Jeg følger med videre.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminow
    Tøft med reisverk. Dette har alltid fascinert meg. Jeg følger med videre.
    Har reisverk generellt fasinert deg, eller denne tråden?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skycam
    Huff har ikke vært noe flink til å oppdatere med bilder,

Har skjedd en del de siste ukene og det begynner nå å se ut som ett hus/garasje.

Har ikke fått begynt med innredning av hjemmkino rom, og det kommer til å ta litt tid før jeg får started med det, da det er mye annet som må være på plass først.

uansett her er flere bilder.
    Ser utrolig bra ut dette også. Morsomt å se et prosjekt med slike "høykvalitetskomponenter" !!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Da er det på tide å få blåst litt liv i denne tråden igjen.

Har nå fått støpt flytende gulv i kjelleren, og fått montert et avfukter annlegg for å sørge for at jeg ikke skal få noen fukt problemer men mer om det senere.

Sitter nå å planlegger ventilasjon og lurer på om det holder med 100mm eller om jeg skal bruke 126mm spirorør.

Tanken er å ha to punkter på hver sin side foran i rommet for tilluft og 2 punkter bak for ut luft.

Lurer også på om jeg skal koste på meg ballansert ventilasjon og i så fall hvilken modell/type eller om det holder med kanal vifter som drar ut gammel luft.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå å planlegger ventilasjon og lurer på om det holder med 100mm eller om jeg skal bruke 126mm spirorør.
    Ikke mindre enn 125mm, er det jeg har blitt fortalt. Grunnen er at med lavere diameter så må lufthastigheten opp for å levere samme mengde luft, og større lufthastighet betyr mer støy/sus.

Jeg har registrert at mange bruker 160mm i kinoene sine, så det kommer sannsynligvis også jeg til å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir 125mm. 160mm er jeg redd skal ta for mye av takhøyden min.

Har i dag 275cm høyde og tenkte å fore ned taket 20 cm med akustikk himling , så legger jeg alt av rør og annet teknisk mellom leca taket og himlingen.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt.

Driver selv å tenker på hvordan jeg skal få laget et eget hjemmekinorom i huset mitt. Har en kjeller, men her er takhøyden svært lav. Ca. 175. Så for å få gjort noe her må jeg hogge ned ca 1 meter og da er det skummelt for drenering og kloakkrør. Evnt. kunne jeg gjekka opp huset litt, men med tilbygg og stor pipe, tror jeg det også blir ett vannvittig stort prosjekt.

Har en garasje idag som er halvannen bred (ikke fult dobbelt), men som er lang nok til å få to biler etter hverandre. Hvis jeg river den, kan jeg bygge kjeller slik som deg.

Hvor mye ca. havner herligheten din på? Gjør du mye selv? Ser de første innleggene er ca. 1 år gamle, har du holdt på konstant i 1 år?

Blir artig å se hvordan kinoen din tar form fremover!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir 125mm. 160mm er jeg redd skal ta for mye av takhøyden min.

Har i dag 275cm høyde og tenkte å fore ned taket 20 cm med akustikk himling , så legger jeg alt av rør og annet teknisk mellom leca taket og himlingen.
    275 cm takhøyde er jo en våt drøm for de fleste av oss. Selv om du bygger ned med 30 cm med diverse himling og ventilasjonsgreier, har du fortsatt "normal" takhøyde igjen.

Du bør jo ha plass til 160 mm ventilasjonsrør?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde ha så store rør som mulig. holder på med noe likn selv, men jeg bygget garasjen selv, og det tok jo bare fem ganger mer tid en det jeg trodde

Uansett, av de jeg har snakket med som driver med ventilasjon så har det aldri vært nevnt noe annet en 160mm rør. Slik jeg har oppfattet det så er det en selvfølge hvis en har mulighet til det. Med 270cm takhøyde burde jo det gå bra.

En annen ting. har du laget hull for ventilasjon? Hvis du har mulighet for det så bruk lydfeller der du går igjennom vegger/tak.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting har tatt lang tid, men det berør på at garasjen bare er halvparten av hele prosjektet og jeg har måttet prioritere andre ting først, men nå ser det ut som jeg kan fokusere på kinorommet fremmover. Gjør noe selv, men får hjelp til det meste. I kinoen har jeg tenkt til å gjøre det meste selv. Pris? huff, tør ikke tenke på det men vi snakker godt over 1mill. måtte kjøre bort ca 100 lastebil lass med masser og selve bygget over kjelleren er mer som et hus (garasje plan + full loft etg.)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •