Skycam's nye kjeller kino - Valg av Gipsplater - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Du burde ha så store rør som mulig. holder på med noe likn selv, men jeg bygget garasjen selv, og det tok jo bare fem ganger mer tid en det jeg trodde

Uansett, av de jeg har snakket med som driver med ventilasjon så har det aldri vært nevnt noe annet en 160mm rør. Slik jeg har oppfattet det så er det en selvfølge hvis en har mulighet til det. Med 270cm takhøyde burde jo det gå bra.

K

Hmm, ja har takhøyden, men det er også deilig å ha et rom med høyde under taket, får mer rom følelse da syns jeg.

125 til 160 er jo ikke store forskjellen i høyde, hadde ventilasjonen vært til hele huset så hadde jeg uten tvil brukt 160 eller større, men her er det bare snakk om til dette rommet og ser at f.eks flexit sier at det er lydmessig positivt å bruke 100mm lydefeller med 125mm ventiler og da er jeg usikker om det har noe hennsikt å bruke 160mm rør frem til 2 lydefeller som er på 100mm

Har ikke laget hullene ennå, men får muligens hjelp til dette i helgen så må bestemme meg til da på dimensjon.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott prosjekt dette her.
    Lite misunnelig jeg er på den garsajen

Jeg hadde valgt 160mm rør.
    Er du redd for takhøyden, så kan du jo legge disse i skråtak-kasser langs veggen, ala RuneW. Bruk Spiro, ikke flexirør. Husk lydfeller nærmest ventilene i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli

Hvis du har mulighet for det så bruk lydfeller der du går igjennom vegger/tak.

K

Tenkte du på noen spesielle lydfeller eller vanlige flexible?

Hadde tenkt å ha flexible lyddfeller på ventilene og rett utenfor hjemmekino veggen ( i bod) før jeg går opp til etasjen over og kobler meg til kanalvifte eller ventilasjons agregat og så ut.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skycam
    Ting har tatt lang tid, men det berør på at garasjen bare er halvparten av hele prosjektet og jeg har måttet prioritere andre ting først, men nå ser det ut som jeg kan fokusere på kinorommet fremmover. Gjør noe selv, men får hjelp til det meste. I kinoen har jeg tenkt til å gjøre det meste selv. Pris? huff, tør ikke tenke på det men vi snakker godt over 1mill. måtte kjøre bort ca 100 lastebil lass med masser og selve bygget over kjelleren er mer som et hus (garasje plan + full loft etg.)
    Har også erfaring av at ting tar mye lenger tid enn man tror.. Går på den samme smellen gang på gang..

Du skal ivertfall ha for å gjøre det skikkelig! Garasje med kjeller og loft er jo ganske hissig

For den prisen er jeg redd jeg må finne på en annen løsning.. Hadde håpet å holde meg under 300.000 ivertfall ikke over 500.000. Dog har jeg ikke behov for loft/rom over garasjen, selv om det kunne vært fint for trimrom..

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du på noen spesielle lydfeller eller vanlige flexible?

Hadde tenkt å ha flexible lyddfeller på ventilene og rett utenfor hjemmekino veggen ( i bod) før jeg går opp til etasjen over og kobler meg til kanalvifte eller ventilasjons agregat og så ut.
    Hos meg støpte de fast lydfeller i selve gjenomføringen. Spirorør lekker lyd som pokker, så en stuss med spiro utenfor kinoen vil lekke lyd. Mao. de som går kveldstur vil fint kunne høre om jeg ser på action eller blåfilm.

Faste runde eller firkantede lydfeller er anbefalt her. Fleksible bruker du der du har en sving el på røret, de blir mye mer effektive da.

Så hos meg blir det fleksible på alle stussene ut fra aggregatet i tillegg til de som er fastmontert i selve gjennomføringen.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, tenkte meg at det muligens var faste du tenkte på. Rommet hvor jeg kommer til å kjøre gjennomføringen til er bare en bod som også er under bakken så bryr meg ikke så mye om lyd der. Så tror det skal holde med å bruke flexible i overganger mellom vegg/tak og rett før gjennomføring samt mot tilkoblinger på agregat\vifte og så på ventilene som går ut i friluft og de som sitter inne i kinoen.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, tenkte meg at det muligens var faste du tenkte på. Rommet hvor jeg kommer til å kjøre gjennomføringen til er bare en bod som også er under bakken så bryr meg ikke så mye om lyd der. Så tror det skal holde med å bruke flexible i overganger mellom vegg/tak og rett før gjennomføring samt mot tilkoblinger på agregat\vifte og så på ventilene som går ut i friluft og de som sitter inne i kinoen.
    Ok, går de ikke til ett rom som er over bakken så er lydlekkasje ikke så alvorlig. Spennende prosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er valget tatt, satser på å få boret hull til 125mm rør i helgen. Tar valget om agregat eller kanal vifter senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av gipsplater

Nå når jeg har klart å bestemme meg for dimmensjon på ventilasjon kanaler så får jeg se på andre valg og da er det gipsplater som gjelder denne gangen.

Skal sette opp vegger rundt hele rommet og der er det tenkt brukt stålstendere og så 3 lag gips (med muligens Greenglue mellom) for å få stivest mulig vegg. Har forstått det slik at jo mer masse veggen har jo bedre, og da ser jeg at det finnes gipsplater av type HARD/Robust som her en vekt på 12kilo/m2 i motsettning til 9kilo/m2 men disse er en del dyrere en standard gips så lurer litt på om det er vært det.

Noen som har erfaring med denne typen gipsplater?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå når jeg har klart å bestemme meg for dimmensjon på ventilasjon kanaler så får jeg se på andre valg og da er det gipsplater som gjelder denne gangen.

Skal sette opp vegger rundt hele rommet og der er det tenkt brukt stålstendere og så 3 lag gips (med muligens Greenglue mellom) for å få stivest mulig vegg. Har forstått det slik at jo mer masse veggen har jo bedre, og da ser jeg at det finnes gipsplater av type HARD/Robust som her en vekt på 12kilo/m2 i motsettning til 9kilo/m2 men disse er en del dyrere en standard gips så lurer litt på om det er vært det.

Noen som har erfaring med denne typen gipsplater?
    Jeg er veldig skeptisk til om den eventuelle gevinsten er verd prisforskjellen, men det er kun en magefølelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja litt usikker jeg også, men som det ser ut nå på de prisene jeg har fått så er forskjellen ca 3000,- på 100 plater (var 12.000,- i forskjell på første pris tilbud) så da kommer jeg til å gå for det.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig du vet det, men de ekstra robuste gipsplatene er nok armert, slik at de MÅ sages, og ikke kan kappes med kniv..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •