Er det mulig å flytte bassen med akustiske tiltak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det mulig å flytte bassen med akustiske tiltak?

Jeg sliter litt med å få den gode punchen til å nå frem til sweetspot. Jeg har bra med den aller dypeste bassen ned til 20Hz, men det mangler litt trykk i frekvensområdet ca 50-90Hz.

Jeg har laget en enkel tegning av stua for å illustrere geometrien, og for å vise hvor punchen havner.

I hjørnet som vist på tegningen er det en deilig slagkraftig bass som jeg savner i sweetspot. Er det egentlig mulig å gjøre noe for å endre på dette? Jeg har brukt noen timer på å finne den beste plasseringen for høyttalere og sub. Har prøvd alle fire veggene i rommet, og det er helt klart best sånn det står nå.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg sliter litt med å få den gode punchen til å nå frem til sweetspot. Jeg har bra med den aller dypeste bassen ned til 20Hz, men det mangler litt trykk i frekvensområdet ca 50-90Hz.

Jeg har laget en enkel tegning av stua for å illustrere geometrien, og for å vise hvor punchen havner.

I hjørnet som vist på tegningen er det en deilig slagkraftig bass som jeg savner i sweetspot. Er det egentlig mulig å gjøre noe for å endre på dette? Jeg har brukt noen timer på å finne den beste plasseringen for høyttalere og sub. Har prøvd alle fire veggene i rommet, og det er helt klart best sånn det står nå.
    Da må du sannsynligvis fram med EQ for å komme helt i mål. Selv det er ingen garanti. Man kan jo begynne med bassfeller og lignende også - hvis WAF ikke er et tema.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Da må du sannsynligvis fram med EQ for å komme helt i mål. Selv det er ingen garanti. Man kan jo begynne med bassfeller og lignende også - hvis WAF ikke er et tema.
    WAF er ikke tema her i gården nei. :-D Det er vel lurt å gjøre andre tiltak før man begynner med EQ. Men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne hen, eller hva jeg trenger. Er det bassfeller som er veien å gå her?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å flytte om på ting?

Sweetspot er gjerne der lyden er best....

Jim Smith skrev noe om dette. Get Better Sound

--

edit: lese før man skriver...

Har prøvd alle fire veggene i rommet, og det er helt klart best sånn det står nå.
    --

Andre veien da? Sette sub'en der du skal sitte og høre hvor den er bra i rommet? så flytter du den dit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Har du mulighet for å flytte om på ting?

Sweetspot er gjerne der lyden er best....

Jim Smith skrev noe om dette. Get Better Sound
    Javisst kan jeg flytte om på ting. Det har jeg også gjort, og mener jeg har funnet den møbleringen og plasseringen som er best. Men det er altså ikke bra nok. Problemet er at hvis jeg plasserer meg der jeg har den deilige punchen, så savner jeg dypbassen. Den plassen som jeg nå har dedikert sweetspot er på en måte et kompromiss. Jeg får en god dypbass, men mindre punch. Jeg vil ha begge!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Andre veien da? Sette sub'en der du skal sitte og høre hvor den er bra i rommet? så flytter du den dit.
    Har prøvd det ja. Men uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så ender jeg opp med enten god punch og lite dypbass, eller omvendt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at den vinkelen rommet har i det ene hjørnet ødelegger mye...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stykker kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    2 stykker kanskje?
    Sponser du? :wink:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sponser du? :wink:
    Selvfølgelig!!!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å plassere anlegget diagonalt opp mot et hjørne? Det er det første jeg ville har prøvd. Det er ofte postivt for bassgjengivelsen og også en fordel med mindre stående bølger. Du må nok da enten plassere anlegget opp mot venstre hjørne (i forhold til hvor det står i dag) eller det motsatte hjørnet slik at du får en viss avstand fra sweetspot til veggen bak. Du bør ikke sitte tett til bakveggen.

Kommer du ikke i mål med det, så er løsningen bassfeller, EQ eller ekstra subwoofer. Bassfeller vil koste deg like mye som en ny sub, men vil gi deg strammere bass i hele bassområdet. 50Hz er såpass langt nede at du må en Helmholtz resonator. Området 70-90Hz kan Tri-Traps fra GIK Acouctics gjøre noe med, men du må sikkert ha en del hvis dippen er stor. Du kan eventuelt sende målinger til GIK Acoustics og be de hjelpe deg.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikkert at bassfellene trenger å koste så mye, dersom du lager de selv.

Se i tråden min her: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post917076
    Disse tar ned mot rundt 60Hz, hvis man lager de store nok og gjerne helt opp til taket i et par hjørner hvor du hører bassen bygger seg opp.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ikke sikkert at bassfellene trenger å koste så mye, dersom du lager de selv.

Se i tråden min her: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post917076
    Disse tar ned mot rundt 60Hz, hvis man lager de store nok og gjerne helt opp til taket i et par hjørner hvor du hører bassen bygger seg opp.
    Ser ikke noe i linken din hvor det står om det. Må man lese 50 sider frem? Kan du ikke linke litt mer direkte eller skrive hvordan du har fått dette til.
    Virker det med god absorpsjons koffiesient ned til 60Hz, er jeg nysjerrig. Å lage bredbåndsfeller som er effektive ned til 60Hz er ikke enkelt, så sant de ikke er sinnsykt store. Skriv gjerne litt mer og kom med bilder.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WAF er ikke tema her i gården nei. :-D Det er vel lurt å gjøre andre tiltak før man begynner med EQ. Men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne hen, eller hva jeg trenger. Er det bassfeller som er veien å gå her?
    Både ja og nei. EQ er et effektivt hjelpemiddel i subbass-området (100hz og nedover). Det du i utgangspunktet ønsker å kvitte deg med her er jo peaker, noe EQ fungerer fint til.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei. EQ er et effektivt hjelpemiddel i subbass-området (100hz og nedover). Det du i utgangspunktet ønsker å kvitte deg med her er jo peaker, noe EQ fungerer fint til.
    Det er vel egentlig et ganske bredt frekvensområde i den øvre delen som tar seg av punchen som bør gjøres noe med, Er det en god løsning å justere opp så mye som opp til 10db i det aktuelle frekvensområdet med EQ? Det blir vel en stor påkjenning for suben kan jeg tenke meg.

Føler egentlig at rommet "sperrer" så mye av bassen inne i det ene hjørnet at noen fysiske tiltak bør gjøres, hvis mulig, for å få bassen til å falle på sweetspot på en mer naturlig måte istedenfor å tvinge den frem med EQ. Men det kan godt hende jeg undervurderer EQ.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig et ganske bredt frekvensområde i den øvre delen som tar seg av punchen som bør gjøres noe med, Er det en god løsning å justere opp så mye som opp til 10db i det aktuelle frekvensområdet med EQ? Det blir vel en stor påkjenning for suben kan jeg tenke meg.

Føler egentlig at rommet "sperrer" så mye av bassen inne i det ene hjørnet at noen fysiske tiltak bør gjøres, hvis mulig, for å få bassen til å falle på sweetspot på en mer naturlig måte istedenfor å tvinge den frem med EQ. Men det kan godt hende jeg undervurderer EQ.
    Tja, det blir jo i beste fall kvalifisert gjetning fra din side og helt umulig for oss andre å si noe konkret om hva som må justeres opp eller ned på hvilke frekvenser.

Du får skaffe deg en dB-måler og excelmal eller REW til å plotte graf så vi kan se hva slags bassrespons du faktisk har i lytteposisjon, så blir det lettere å foreslå tiltak
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe en SVS AS-EQ1 fra Lsound og prøve. Hvis det ikke blir bedre så returnerer du den bare. Du har tapt noen hundrelapper i frakt, men du har ihvertfall prøvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det blir jo i beste fall kvalifisert gjetning fra din side og helt umulig for oss andre å si noe konkret om hva som må justeres opp eller ned på hvilke frekvenser.

Du får skaffe deg en dB-måler og excelmal eller REW til å plotte graf så vi kan se hva slags bassrespons du faktisk har i lytteposisjon, så blir det lettere å foreslå tiltak
    Javisst, det fikser jeg vettu! Her har jeg tatt en måling i sweetspot og en i hjørnet der jeg får bedre trøkk. Som man kan se så skal jeg ikke klage på dypbassen, men kurven detter veldig fra 40Hz og oppover.

Som det kommer frem av målingen tatt i hjørnet, så ligger kurven ca 10db høyere hele veien fra ca 40 til 70Hz. Det høres veldig godt. Har også laget en smoothet versjon med begge målingene for å se bedre forskjellen.

Måling sweetspot
    Vedlegg 51539

Måling i hjørnet
    Vedlegg 51538

Smoothing begge målingene
    Vedlegg 51540

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv følgende "gratis"-test:

Dra på nærmeste byggevarehandel og kjøp et par-tre pakker med Rockwool markplater (Pga massetetthet/densitet)

Markplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Disse fås i ulike tykkelser, men det er ikke så nøye i første omgang.

Så plasserer/stabler du disse pakkene i plasten, i de aktuelle hjørnene og tester med anlegget (kan være lurt å tørke av pakkene først for å unngå støv)

Om du ikke hører noen forskjell kan du levere pakkene tilbake

Hører du derimot forskjell er det mange oppskrifter på DIY-bassfeller/akustikkplater på f.eks Youtube etc. Har selv nettopp bestillt DIY-materiale fra Ready Acoustics!, Hear - Sound - Better for å lage 2 hjørne-bassfeller. Alt jeg trenger å "tilsette" er Rockwool markplater. Kom på rundt 1600,- inkl frakt og mva for to hjørner, pluss isolasjon da

Link til ferdige produkter:

NEST™ Corner Mount System - Ultra Sub Bass Traps Ready Acoustics, LLC - Afforadble, Durable, and Stylish Acoustic Products - Bass Traps - DIY! Solutions - Mounts - Insulation [RANCM] - $299.99 : Ready Acoustics!, Hear - Sound - Better

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Prøv følgende "gratis"-test:

Dra på nærmeste byggevarehandel og kjøp et par-tre pakker med Rockwool markplater
    Ikke så dumt tips det der. Tilfeldigvis jobber jeg i en byggevarehandel, så det bør gå fint. Eneste "problemet" er at vi ikke fører Rockwool, men Glava. Men de har garantert tilsvarende produkter.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •