Er det mulig å flytte bassen med akustiske tiltak? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det jeg lurer på er hvorfor du mener at du ikke må øke nivået på subben etter at du har redusert peakene med bassfeller, i motsetning til med EQ?
    Ja det begynner jeg også å lure litt på nå. :-D Det er kanskje fordi hjernen min ikke takler 30+ i skyggen. 8)

Men du har selvfølgelig helt rett, jeg tenker litt feil. Det er vel bare tanken på det å bruke EQ for å tvinge fram lyd som ikke faller på plass naturlig, som gjør at jeg føler det vil kreve mer av subben uansett.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Ja det begynner jeg også å lure litt på nå. :-D Det er kanskje fordi hjernen min ikke takler 30+ i skyggen. 8)

Men du har selvfølgelig helt rett, jeg tenker litt feil. Det er vel bare tanken på det å bruke EQ for å tvinge fram lyd som ikke faller på plass naturlig, som gjør at jeg føler det vil kreve mer av subben uansett.
    Du bør i hovedsak bruke EQ til å redusere peaker, ikke øke diper. Dermed er det ikke snakk om å tvinge frem lyd, men å redusere nivået innen frekvensområder som skaper stående bølger i rommetm ditt. Dette gir mindre belastning på subben din, ikke mer.

Skal du øke totalvolumet etter å ha redusert peakene så vil du naturligvis presse subben mer. Men hvis du nå klarer å spille bass på akseptabelt nivå, bortsett fra at du har peaker du ønsker å bli kvitt, så vil du kunne løse det uten å belaste subben din mer enn du allerede gjør. Ved å redusere peakene vil du sannsynligvis oppleve at du får en ryddigere og bedre bassgjengivelse uten at du nødvendigvis trenger å øke det generelle nivået etterpå. Definisjonen av en peak må vel i utgangspunktet være at nivået i det frekvensområdet er for høyt?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definisjonen av en peak må vel i utgangspunktet være at nivået i det frekvensområdet er for høyt?
    Joda, det er vel det. Men nå har det seg jo sånn at jeg er veldig glad i den ekstra dypbassen også da. Tenker litt på at jeg kanskje vil miste mer dypbass enn jeg liker ved å flate ut kurven. Kan vel ikke få i pose og sekk.
    Men kanskje det blir et ryddere og bedre lydbilde som du sier, og jeg vil kanskje bli fornøyd med det. Du har en passe flat kurve har jeg sett, du syns ikke det blir for lite trøkk helt i bunn?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Joda, det er vel det. Men nå har det seg jo sånn at jeg er veldig glad i den ekstra dypbassen også da. Tenker litt på at jeg kanskje vil miste mer dypbass enn jeg liker ved å flate ut kurven. Kan vel ikke få i pose og sekk.
    Men kanskje det blir et ryddere og bedre lydbilde som du sier, og jeg vil kanskje bli fornøyd med det. Du har en passe flat kurve har jeg sett, du syns ikke det blir for lite trøkk helt i bunn?
    Nei i grunn ikke. Spørs jo litt hva du mener med dypbass da, men jeg tenker umiddelbart på 30hz og nedover når du sier det. Om du klarer å gjengi det eller ikke gå vel først og fremst på om subben din er kapabel til det, og den gjengir ikke noe mindre i dette området selvom du demper peaker lenger opp i frekvensområdet.

Rommet mitt har den største peaken rundt 50hz, og det dette først og fremst gjør er å skape en unøyaktig og rumlete bass. Bassgjengivelsen blir bedre på alle måter når man får jevnet ut kurven, det blir både renere og man har også lettere for å oppfatte dypbassen da den ikke maskeres av peaker høyere opp i frekvenskurven. Jeg har forøvrig en 10" XTZ sub så den klarer ikke å gjengi allverden av dypbass uansett - men gjør en meget hederlig jobb innenfor det frekvensområdet den klarer å gjengi. Det begynner å rulle av omtrent ved 30hz slik jeg har ting stilt inn nå.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei i grunn ikke. Spørs jo litt hva du mener med dypbass da, men jeg tenker umiddelbart på 30hz og nedover når du sier det. Om du klarer å gjengi det eller ikke gå vel først og fremst på om subben din er kapabel til det, og den gjengir ikke noe mindre i dette området selvom du demper peaker lenger opp i frekvensområdet.

Rommet mitt har den største peaken rundt 50hz, og det dette først og fremst gjør er å skape en unøyaktig og rumlete bass. Bassgjengivelsen blir bedre på alle måter når man får jevnet ut kurven, det blir både renere og man har også lettere for å oppfatte dypbassen da den ikke maskeres av peaker høyere opp i frekvenskurven. Jeg har forøvrig en 10" XTZ sub så den klarer ikke å gjengi allverden av dypbass uansett - men gjør en meget hederlig jobb innenfor det frekvensområdet den klarer å gjengi. Det begynner å rulle av omtrent ved 30hz slik jeg har ting stilt inn nå.
    Med dypbass mener jeg 30hz og nedover ja. Subben spiller greit helt ned til 20hz, og som du også ser av kurven så er det plenty med bass der nede. Kurven stuper derimot brutalt fra 40hz og oppover. Hvis jeg skal gå til verks med EQ med mål om å få en flat kurve, så er det snakk om forskjeller på hele 30db hvis jeg går ut i fra toppen på 30hz og dippen på 65hz. Jeg trodde kanskje det var litt mye?

Jeg har fått lest litt smått om bassfeller, og det virker som de i hovedsak virker ned til 80hz. Er det vanskelig eller umulig å bruke bassfelle til å fikse peaker under 40hz?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •