Har et par tekniske spørsmål knyttet til trådløs betjening av belysning i leilighet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Prototype86 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har et par tekniske spørsmål knyttet til trådløs betjening av belysning i leilighet.

Hei.

Leiligheten min er nå møblert og innredet slik jeg lenge hadde sett det for meg.
    LCD-en henger på veggen, og alt ser veldig cleant og pent ut.

Det som gjenstår nå er følgende:
    - Dimming og fjernstyring av spotteskinner(som allerede er montert).

Jeg har snakket med en elektriker som skulle ha 3500 kr totalt for hele jobben, når det gjelder å sette i dimmere, som også inkluderer bytte av bryter.
    Denne prisen finner jeg ganske stiv, da bryteren i seg selv koster hele 1800 kr! Jeg forhørte meg med elektrikeren om det var mulig å kjøpe bryteren selv, og det virket det ikke som at de helt ønsket (ettersom det tilsynelatende er den de faktisk tjener penger på). Han sa at de hadde 5 års garanti, mens hvis jeg kjøper bryteren selv på Clas Ohlson, så får jeg kun 2 års garanti av CO. Hvilket alternativ bør jeg velge og hvorfor?
    Har en venn som har gjort dette selv i sin egen leilighet, og det har holdt i 2 år nå. Han tilbudte meg å hjelpe meg, men dersom noe skulle skje, så har jeg jo ikke den tryggheten at det er utført av en sertifisert elektriker?

Når det gjelder fjernstyring av belysningen, så skjønner jeg det slik at dette kan gjøres selv. Da har man en liten kontroller, som man kan stille inn ulike scenarioer på. Kan også dette kjøpes på Clas Ohlson? Hvilket system er best? Har hørt om Elfa?

Etter at dette blir ordnet, så ønsker jeg evt å gå til innkjøp av en universalkontroller, som kan kontrollere alt det tekniske samt belysningen(forutsatt at dimmere er montert). Men jeg har forstått det slik at jeg da bør ha en universalkontroller, som også sender radiobølger, ettersom IR ikke kan styre senderne i den trådløse belysningen (da denne sender radiobølger)? Hvilken kontroller bør jeg i så fall velge? Har sett at Logitech har en dyr en til 3500 kr. Er denne det eneste alternativet?

Tanken bak er at jeg ønsker å kunne innstille et scenario som eks. heter "film", slik at ved å trykke på knappen tilhørende den funksjonen eks. først slår på tven til riktig kanal, deretter eks. belysningen til et forhåndsinnstilt nivå, så Blue-ray spilleren på riktig film og deretter surround anlegget eks.
    Vil dette være mulig?

Har en del flere spørsmål, men kan i først omgang starte med dette.
    Håper på alt av svar, da jeg er ganske rookie på dette området

Newcomer Prototype86 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert alt for sent å svare nå men jeg har selv moeller x-comfort styring av spottene mine. Til dette systeme kan du kjøpe både dimme kretser, bryter kretser osv osv. dette styres via rf signaler og hvis du skal ha noe annet enn org kontroll må du vel opp i den dyreste harmony kontrollen. Problemet er at moeller kun selges hos elektro firmaer osv og er ganske dyrt, men råbra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •