Stoff i taket?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stoff i taket?!

Er det mange som har dekt taket med stoff?

Vurderer sjølv dette fordi den lakka panelen reflekterer veldig mykje lys og der er masse ledninger og taket er ikkje særlig fint etter å ha blitt brukt som barne rom dei siste 10 åra.

Var innom den lokale stoff butikken, der fant eg eit stoff som var passande. Standard bredde på 1,5meter (må nok fram med sysakene ja), heilt svart og greie 69kr pr meter.

Har tenkt å feste det med lister ca 20 cm ned fra taket slik at projektor festet i taket, ulike ledninger og en del andre ting kan sjules mellom taket og stoffet.

Noken som har erfaringer å dele med meg om dette??

Og vill dette stoffet ha noken positiv eller negativ innvirkning på lyden i rommet som er 3.20m X 5m stort??

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne på tanken med akustikkplater i taket. har du vurdert det? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert det ja, veit du ka kostandene på slike plater ligger på??

Men det skal ikkje være noken permanent løysing så eg trur noke det blir stoff på meg.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ha en meget negativ virkning på lyden hvis du har noen støvallergikere på besøk... En slik løsning vil bli en enorm støvfelle. Jeg ville ikke gjort det. Bruk heller en fyldig tapet på takplatene. Eller ha hengende stoff andre steder i kinoen (jeg har en bunke forheng foran platehyller osv. og det gjør underverker for lyden). Taket er ikke stedet for stoff. Det er ikke det de mener med "I got high"... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støvallergi? det må være noke dåkke he i byen! :wink: Nei, eg kjenner ingen som har støvallergi eller andre allergier.

En stor del av poenget er jo at eg skal kunne skjule en del rask som stikker litt ned fra taket da og en tapet vill nok gjere vondt verre i mitt tilfelle.

Trur ikkje støv er noke problem i mitt rom, der er skjeldent lite støv for å seie det slik!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nedsenket himling med dempeplater kan kanskje være en løsning? Ta kontakt med et snekkerfirma og hør hva som finnes på markedet. De bruker som regel å ha vært borti "lydfreaker" før også. Ta tipsene og gjør arbeidet selv!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men slike dempeplater, kva er dei laga av og kva ligg dei på i pris??

Det er jo liksom slik at dette ikkje skal være ei langvarig løysing, så eg vill ikkje bruke alt for mykje penge på det.

Hadde vore arti å høyrt fra folk som faktisk har gjort det!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp nyeste Dvd & Hjemmekino og les artikkelen "hjemmekino-lars". Han har hengt opp lydabsorbenter på veggene, kjøpt inn 7 sakkosekker for demping/sitteplass og laget en nedsenket himling kledd i sort filt.

Han påstår det blir merkbart mye bedre lydkvalitet. Han sier sogar at lyden blir bedre nå, enn da han hadde pcbassert romkorreksjon fra TACT.

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpt inn 7 sakkosekker
    Missed that...hvor har han plassert dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta å sjekke ut det nyaste Dvd og heimekino......

Er det viktig å kle materialet viss det er vanlige plater av "tre"?? Går det ikkje ann å berre male det svart?

Dumme spørsmål sikkert, men håper på kloke svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den himlingen Hjemmekino-Lars laget var joveldig lekker, og ga som det stod i bladet meget stor kinofølelse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedsenket himling har en tendens til å danne resonanskammer. Det kan bli veldig slitsomt å høre på.

Ellers leverer blant annet Nordia og Sørlig prosjektinnredninger T-profilhimling. Platene er ofte fra Glava.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fekk ikkje kjøpt bladet idag, men det er vell i salg ei stond enda.

Men kva er det laga av denne himmlingen til heimekjino-Lars?? Hvilke materiale er det?

Nordia og Sørlig?? Har dei heimesider?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er firmaer som jobber med systemvegger og slikt. Jeg anbefaler deg å ikke bruke slike løsninger. Det låter ofte ikke pent.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men kva er det laga av denne himmlingen til heimekjino-Lars?? Hvilke materiale er det?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    kjøpt inn 7 sakkosekker
    Missed that...hvor har han plassert dem?
    Aner ikke, ring og spør han . Det sto hvertfall i bladet såvidt jeg husker.

Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Ok. Men kva er det laga av denne himmlingen til heimekjino-Lars?? Hvilke materiale er det?
    Så en smule hjemmelaget ut. Ser ut som om det er to toms fire, patentbånd og filt.
    Men for all del, det ser sikkert greit ut fra seerposisjon, og det viktigste er jo at lyden blir bra. Jeg tror også en grunn til sort filt er at han vil ha minst mulig refleksjoner fra taket, og ikke ville male taket sort.

DrE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt opp "lydplater" (en hardpakket form for glava i plater istedenfor i ruller) og under det et paneltak som henger i lydbøyler. Deretter er taket malt svart. Det fungerer utmerket. Jeg har ingen som helst ekko eller hard lyd, men det skyldes nok hyllene og de svarte gardinene (steikje fine gardine...) jeg har foran dem og på begge sider av lerretet. Stilen passer bra, og lyden er helt utmerket. Det eneste problemet er korreksjon mellom fronthøyttalerne, det er en lydforskjell mellom dem som så vidt (og da mener jeg så vidt, ingen andre enn jeg klarer å høre det) hvis f.eks. en bil kjører fra venstre mot høyre eller omvendt. Det skyldes at det bak den ene høyttaleren er en dør, mens det bak den andre er vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at ikkje berre kan male heile paneltaket svart er at det er foreldra mine sitt hus og eg har all mulig forståelse for at dei ikkje vill sitte igjen med et svart tak når eg flyttar ut for godt m ikkje alt for mange år! :wink:

Eg skal alltså lage et senka tak som eg KAN male svart og seinare fjerne enkelt uten å ødeøegge det som er der fra før. So vidt eg veit er ikkje panel noke særlig for lydforholdet i et heimekino rom og det er jo også med i mine tanker. Men slikt veit eg veldig lite om så derfor treng eg råd her.

DrErling skriver i sin avhandling at det sikkert er for at han ikkje vill male taket, det er det samme som meg.

Spørsmålet er berre kva materiale som er best med tanke på lyd og pris?? Og om eg berre kan male det svart eller om eg må dekke det f.eks vanlige plater fra nærmeste Maxbo eller liknande med et form for klede?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kylling! Du kan da bare male taket om igjen når du flytter ut! :twisted:

Men panel går greit så lenge det ikke blir mer enn taket, alt kommer an på hva annet du har i rommet som absorberer ekko.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur ikkje der er noke anna som absorberer ekko i rommet. Det er uansett uaktuelt å male paneltaket som er der no, for halve poenget er jo å skjule det som befinner seg utapå taket.

Mastiff, du foreslåt panel utapå panelen allso?

Kva med gipsplater??

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •