Stoff i taket?! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok! For det første så er jo platene veldig ømfintlige da, og det skal veldig lite til for at det blir hull eller stygge arr i. Men viss en på en eller annen måte klarer å feste desse uten ramme så trur eg at de som er farget svarte er fine noke til å ha aleine i taket. Men eg klarer ikkje heilt å sjå korleis det skal gjerast......

Uansett så leget eg ei ramme med 1" 4" planker som henger ca 30 cm fra veggene. Rammen har 4 rader med mange tagger inni slik at eg berre kunne legge platene oppi når dei endelig kom. Eg brukte berre skruer på 5", men somme lister på tvers for å stive av rammen. Med kroker og tynn kjetting festa eg heile ramma til taket sine lekter.

Rundt rammen har eg brukt et ganske uvanlig stoff som er mest vanlig i hager og på ulike veger. Veiduk blir brukt for å hindre at ugress vokser gjennom og opp i lyset. Eg har brukt det til dekke ramma mi, og eg må seie det var full klaff. Så snart eg får tak i et Digitalt Kamera så skal g presentere heile rommet.

Så til lyden. Nå var eg ferdig med å montere opp for en liten time siden så eg må nok få sett et par filmer før eg kjem med en endelig rapport og den automatiske romkorreksjonen fra RX-V750`en vill nok også rette på en del siden eg er litt blå på det området. Men det første eg umiddlebart merka meg var at basse blei meir stramm og presis.

Etter meir dedikert lytting så skal eg kome med en fyldig rapport!

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som et eksperiment har jeg fået lavet 2 rammer, som til billeder hos det lokale rammeværksted ( gad ikke køre til Bohus og der er laaangt til IKEA) disse fylte jeg op med rockwool og overtrak dem med stof der matchet mine vægge. Én er nu i loftet midt i rummet, og én på bagvæggen. Faktisk lægger man ikke så meget mærke til dem. Min kone sagde " det ligner jo kunst !", men hun er nu også så flink til at få selvtillid i mig. Bag på rammerne er der bare en tilskåret bagplade fra et IKEA garderobeskab, dette tynde materiale det går an at bruge saks i. Bag er der bare ét lille hul, og så er der en lille skrue i væggen, de vejer jo ikke meget. På en dør havde jeg én der var tilpasset, og sat denne op med teppetape, dobbeltklæbende, men på grund af at den myke bagplade buer ganske let af rockwool´en indeni så løsner pladen efter en måneds tid. Er bagpladen flad, og jævn, og hele konstruktionen er let vil jeg tro at teppetape kan holde den, men ved ikke helt. Det jeg har gjort i min trappe, er også en tilpasset plade, denne holdes af møbelvinkler der er malet i samme farge som væggen, så disse ser man slet ikke.
    Et par tips (som jeg kanskje har nevt før), rent akustisk/teknisk:
    For å ikke bare dempe diskant bør dempeplater være tykke, og det hjelper å få de ut fra veggen (5-25cm, avhengig av tykkelsen), altså ikke bare montere de helt inntil veggen. Og det bør da ikke være noen plate bak.
    Og om man maler de, så vil de miste mye av dempningseffekten, først og fremst i diskantområdet.

Når det gjelder demping av bass, så må man ha veeeeldig tykke/store materialer/konstruksjoner. Men spesielle bass-absorbenter som ikke er spesielt tykke kan lages/kjøpes, da er det snakk en store bøyelige plater, som er mykt hengt opp, med lukket "kasse" bak, det luften i denne fungerer som en fjær, og dempemateriale i denne demper svingningene som oppstår.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel Helmholz de generelt er kaldt, disse "traps". Nu har jeg ikke det store behov for dæmpning egentlig, er ganske fornøyd med lyden. Mine er ikke malede, det er bare højttaler frontstof der er sat omkring en ramme med rockwool indeni, og så bagpladen jo. De var egentlig også mest ment som et eksperiment, og til at dæmpe reflektionerne i det øvre toneområde, giver lidt bedre perspektiv, og lettere opfattelse af lyden, mere rolig lyd kan man sige. Det er da muligt jeg finder på noget andet, men indtil videre er rummet fyldt op med ting, og da jeg har en stor bogreol lige bagved lyttepositionen er jeg ganske tilfreds nu. Man skal egentlig ikke se bort fra jeg tager "eksperimenterne ned, og hænger nogen fine tæpper op istedet, disse vil jo have mere eller mindre samme effekt for min del.
    Ved godt at mit indlæg ikke helt passer i denne tråd, det er vel bare min måde at sige "hvis noget ikke er itu, hvorfor så fikse det ? ", men jeg ved da også andre har problemerne jeg ikke har...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 75 mm plater ligger ca 8" fra taket med tanke på å dempe lengst mulig ned. I følge Rockwool sin egne grafer vill denne kombinasjonen føre til at eg demper langt ned på de 2 siffrede Hz`ene.

Men nå har eg igjen 4stk plater som blei til overs i taket, kvar er det best å plassere dei viss eg kan tenke meg å ha dei på veggene på en måte.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på skrå i et hjørne? Da får du en "kasse" bak plata som i tillegg til å "inneholde" luft ikke har noen 90graders knekker.

Kanskje demper dette noen vanskelige frekvenser? Bare en tanke....

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hjørnene bra frontene meiner du Doktor?

Leste et stort stykke om det perfekte lytte rom i Fidelity av en danske for en tid tilbake, skal sjekke det igjen og prøve å forstå meir av dette makabre danske språket!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enten bak frontene, eller kanskje bak lytteposisjonen? Jeg har ikke peilling, så det var bare et forslag slengt ut i lufta for tilbakemelding fra noen som har peil

:wink:

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Men nå har eg igjen 4stk plater som blei til overs i taket, kvar er det best å plassere dei viss eg kan tenke meg å ha dei på veggene på en måte.
    Hvorfor ikke prøve å sette en plate på hver side av rommet der førsterefleksjonen fra hver front-høyttalerne kommer. For å finne ut hvor på veggen førsterefleksjonen er kan du gjøre følgende:
    Sitt i lytteposisjonen og få en kamerat til å føre et speil langs veggen til du ser mellomtone og diskantelementene. Der hvor du ser elementene kan du plassere en plate.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok! Skal teste ut det Zulu, håper berre eg forstod rett kva du meinte, men eg trur det!

Håper berre der ikkje er noke viktig som står i vegen da! :wink:

Og berre en ting til, står deres fronter vinkelrett i forhold til hjørnet i rommet eller peiker dei litt inn mot lytteposisjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Og berre en ting til, står deres fronter vinkelrett i forhold til hjørnet i rommet eller peiker dei litt inn mot lytteposisjon?
    Mine høyttalere (NHT 2.5) har skrå front slik at de peker inn mot lytteposisjon selv om de står vinkelrett.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket ikke om Helmholtz. "Helmholz-resonator" er rett og slett et lite rom med åpning. F.eks. en flaske. Ved i tillegg å ha dempemateriale inni, samt tilpasse volum, åpningens lengde og diameter, vil man kunne dempe ønsket frekvensområde (om man har mange nok). For bass må disse være meget store, størrelsesorden 1/2-1 meter. Takplater med hull i er egentlig Helmholzt-resonatorer, men uten lukkede volum bak hvert hull, men det fungerer allikevel på samme måte, og man kan regne som om hvert hull har sitt volum bak. Disse takplatene ser man overalt, kontorer, skoler osv, demper best et sted mellom 1000-4000Hz(?) vil jeg tro, da dette er frekvensområdet med mest "vanlig" støy (stemmer og annet).

Når det gjelder plassering av plater/dempematerialer i hjørner, er dette faktisk meget lurt, da det er veldig effektivt. Det er rett og slett fordi i hjørner, så er lydtrykket generelt høyere! (dere hører selv, bassen er kraftig langs vegger, og enda kraftigere i hjørner, som jo består av to vegger). At det er luft bak, betyr ikke at det er noen Helmholtzresonator, men som nevnt, så bør man ha ting dempematerialer litt ut fra veggen. Forklaringen ligger i at helt inntil veggen så er partikkelhastigheten lik null (fordi veggen ikke flytter på seg, ikke sant?), og det er partikkelhastigheten som reduseres i dempematerialer, og dermed lydtrykket.

Det var dagens leksjon i grunnleggende akustikk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike leksjoner er det beste eg veit Zamot! Slik rommet er og plasseringen av frontene er så vill plater i hjørnene bak frontene faktisk ta seg ganske godt ut! :wink:

Men kva med i området bak suben? Den står ca 40 cm fra veggen mellom fronten og centeren. Kan det være bra å kjøre inn plater der under lerretet bakom suben, slik at det blir ca sånn som på teikninga?

Den feite streken er Rockwool.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert bra det. Men om du hører forskjell på om du har demping bak sub eller ikke, tviler jeg på. Det er helheten og den totale mengden som teller endel. Du kan evt. også vurdere demping litt utover sideveggene, siden det er bra å dempe de første refleksjonspunktene for lyden (altså korteste veier). Du vil jo allerede dempe det første (bakveggen), men også sideveggene er visstnok bra å dempe. Et triks er å bruke speil, og holde det inntil veggen, og der hvor du ser høyttaleren fra lytteposisjon(er) bør du ha dempemateriale.

Grunnen til at man vil dempe de første refleksjonspunktene, er at øret ikke for de tidlige "repetisjonene" av lyden, ikke klarer å skille mellom direktelyd og "ekkoet". Mens for ekko som er litt lenger unna i tid (f.eks. blitt reflektert først i sidevegg og så bakvegg og så til lytter), oppfattes ikke "likt" med direktelyden. Altså virker det ikke forstyrrende for øret, men oppfattes som nærmest som romklang, og har dermed liten innvirkning på "lydkvaliteten" som oppleves.

(Nå er det jo slik at for mye eller for lite(!) romklang/etterklang kan virke ødeleggende, og det er derfor man gjerne vil ha diffusjon (bokhyller osv) og dempning av lyden, med dempematerialer som sofaer og rockwool. For musikk er det viktig med en balanse av demping/etterklang, mens for film kan det gjerne være nesten dempet i hjel - lite etterklang.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da dropper eg å ha bakom suben! Har 4 plater på 120 * 60 cm så eg skal få dempa en god del av dei flatene som er heilt "nakne". Har blitt anbefalt det Speil-trikkset av mange nå og det skal eg teste ut så snart eg kan.

Siden rommet blir brukt til 95% film så skal eg nok dempe det godt ja! Flott at du forklarer på "norsk" Zamot, og ikkje bruker haugevis med framandord!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparker liv i denne tråden da den inneholder for mye god informasjon til at den skal gå i glemmeboken.

Har imidlertid et spørsmål til Rockwool Akustikkplate: Slipper de støv ut i rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har imidlertid et spørsmål til Rockwool Akustikkplate: Slipper de støv ut i rommet?
    Hvis du blåser på eller dunker til platene ser du at støvet virvler. Rockwool anbefaler at man støvsuger platene med jevne mellomrom.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar da det støvet er "egenstøv" og ikke støv som er akkumulert i platene over tid?

Alternativet er da å kle dem med (sort) stoff. :?

Noen formening om de demper best (riktigst) ved å montere dem i taket, eller langs veggen? Begge alternativene tenker jeg på montering mot fast underlag, og ikke bøyler / utsparring.

Tenker på at mitt rom er "steinhardt" med tanke på lyd (ingen tepper, ingen hyller og med en "pen" skifervegg).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar da det støvet er "egenstøv" og ikke støv som er akkumulert i platene over tid?

Alternativet er da å kle dem med (sort) stoff.

Noen formening om de demper best (riktigst) ved å montere dem i taket, eller langs veggen? Begge alternativene tenker jeg på montering mot fast underlag, og ikke bøyler / utsparring.
    Har ingen problem med støv fra disse platene, har også kledd dem med stoff da..
    Jeg ville prøvd å dempe førsterefleksjonene på vegger og i tak. Du kan vel ikke ødelegge den fine skiferveggen din? Prøv med taket først.
    Husk at du demper kun de høyeste frekvensene når du monterer platene rett på vegg/tak.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    ...Du kan vel ikke ødelegge den fine skiferveggen din? ...Husk at du demper kun de høyeste frekvensene når du monterer platene rett på vegg/tak.
    Det at jeg ikke demper de laveste frekvensene særlig godt er greit nok da det er etterklangen fra de høyere frekvensene som (etter å ha lest om demping) irriterer meg.

Klapping i hendene og visse høye frekvenser fra YPAO fra receiver avslører etterklangen.

Den skiferveggen skulle jeg gjerne sett ikke var der, men å starte opp Hiltien og rive brannmuren er å gå for langt...pipa blir jo stående igjen på siden likevel. :lol:

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •