Stoff i taket?! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det så pent ut Zulu!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint zulu! Er det takplatene sin opprinnelige farge eller er de dekt av et stoff??

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo skikkelig fint ut Zulu. Hvordan er disse festet til taket?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Fint zulu! Er det takplatene sin opprinnelige farge eller er de dekt av et stoff??
    Ja platene er i sin opprinnelige farge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Det så jo skikkelig fint ut Zulu. Hvordan er disse festet til taket?
    De er hengt opp i metallprofiler som er skrudd fast i veggene, i tillegg er profilene festet i taket med metallstag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker ikkje lydbøyler allso??

Har lydbøyler noken positiv effekt viss hensikten IKKJE er å hindre lyd fra et rom til et annet, men berre dempe det rommet taket er satt opp i??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker ikkje lydbøyler allso??

Har lydbøyler noken positiv effekt viss hensikten IKKJE er å hindre lyd fra et rom til et annet, men berre dempe det rommet taket er satt opp i??
    Nei jeg bruker ikke lydbøyler.

Og nei, det er ingen hensikt i å bruke lydbøyler hvis du bare skal henge opp en lydhimling m. akustikkplater i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har lydbøyler og gjipsplater i take så panel
    funka meget bra det for meg 25mm gjipsplater ...
    dei høre kun den kraftigaste bassen opp
    men normal spilling høre dei lite...

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det ikke er plater av harde materialer som brukes for å senke himlingen, så vil det ikke skapes resonanskasser. F.eks. tak/akustikkplater som nevnt fra glava eller rockwool er bra. Men disse er ofte ikke veldig tykke, og demper dermed ikke så langt ned i frekvens. Jo tykkere jo bedre. Og avstand mellom takk og dempematerialet er også bedre.
    Hvorfor ikke gjøre slik de gjør i endel studioer i stedet for akustikkplater;
    Lage et "rutenett" eller hva man kaller det i taket med f.eks. to-tom-fire.(som om man skal feste f.eks. gipsplater). Dytt deretter isolasjon (glava/rockwool) mellom plankene, og fest/stift stoff (filt?) under i ønsket farge. Da får man en rimelig løsning (og pen om man ikke har 10 tommeltotter). I tillegg vil man få bedre demping (og dermed bedre akustikk) i rommet, også for litt lavere frekvenser enn tynne akustikkplater.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har gjort det slik du beskriver Zamot...trur eg. Eg har brukt 1"4" planker og laget meg en ramme som eg nå berre skal legge 75mm Rockwool platene i. Uttapå ramma skal eg dekke den med veiduk.

Heile ramma henger i taket med 10 fester med kroker og tynn tjetting ca 6" fra taket. Heila ramma henger ca 30 cm fra veggene og det gir rommet eit virkelig kino atmosfære!

Platene kom ikkje idag, det var litt nedur , men satser på at de er her på mandag!

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har gjort det slik du beskriver Zamot...trur eg. Eg har brukt 1"4" planker og laget meg en ramme som eg nå berre skal legge 75mm Rockwool platene i. Uttapå ramma skal eg dekke den med veiduk.

Heile ramma henger i taket med 10 fester med kroker og tynn tjetting ca 6" fra taket. Heila ramma henger ca 30 cm fra veggene og det gir rommet eit virkelig kino atmosfære!

Platene kom ikkje idag, det var litt nedur , men satser på at de er her på mandag!
    Blir nok bra ja!
    Tips til deg og andre (som nevnt): Bruk tykkere (dobbelt) isolasjon enn 75mm for bedre demping nedover i frekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøre dobbel ja. Problemet med å kjøpe 100mm var at det klaffet veldig dårlig med antallet eg treng i forhold til det pakkene inneholder av plater.

Nå får eg tre plater til overs, kan det være en fordel og plassere dei over der suben står?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke de tre overskytende platene til å lage lydabsorbenter bak i rommet? Du kan kle de inn i rammer som passer i ett med interiøret (f.eks aluminium eller tre-sorter av forskjellig art) og så ha samme type filt som i taket. Er du god/heldig fjerner du mye stående lydbølger.

Muligens vil du få bedre lyd.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det eg i utgangspunktet har tenkt å bruke dei til, vill eg dobble tykkelsen i taket kjøper eg et sett til med plater.

Platene er 1200 mm lange og 600 mm breidde. Men et par ting angåande det Doktor :wink: , børr eg kjøre dei på høgkant eller liggende på sida?? Og hvor langt opp på veggen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på dette. Faktisk så aner jeg ikke :wink:

Jeg tenkte på samme artikkel som tidligere nevnt i denne tråden, nemlig "hjemmekino lars" i DVD & Hjemmekino. Jeg så der at han hadde tre stk lydabsorbenter på bakveggen som kunne ligne på noe à la rockwool med ramme og filt.

Så vidt jeg husker (bladet ligger på kontoret) var det tre absorbenter med forskjellig størrelse, der en av de sto langt opp på veggen og en annen sto nært gulvet. Det er sikkert så liten forskjell på hvor på veggen du setter de at du knapt kan høre det (min egen teori), så derfor ville jeg først og fremst funnet ut OM jeg i det hele tatt hørte noe forskjell med èn plate på bakveggen.

Har du tid og giddalyst kan du jo prøve å flytte dem omkring på veggen, forutsatt at du finner en lur måte å henge de opp på uten å lage merker i veggen....

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, eg akter ikkje å klistre opp desse platene kun til pynt. Nå er ikkje platene registrert annkommet idag heller og det gjer meg litt rastlaus no.....

Når eg får sett og følt på platene så skal eg nok finne ein måte og feste dei på. Det som eg lurer mest på er korr mykje dei veg....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Rockwool platene ENDELIG funnet vegen til Søre Sunnmøre og jerudi sitt ørnerede!

Er veldig spent på hvordan dette vill fungere og om platene er lette å forandre form på.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vi også!

DrE

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et eksperiment har jeg fået lavet 2 rammer, som til billeder hos det lokale rammeværksted ( gad ikke køre til Bohus og der er laaangt til IKEA) disse fylte jeg op med rockwool og overtrak dem med stof der matchet mine vægge. Én er nu i loftet midt i rummet, og én på bagvæggen. Faktisk lægger man ikke så meget mærke til dem. Min kone sagde " det ligner jo kunst !", men hun er nu også så flink til at få selvtillid i mig. Bag på rammerne er der bare en tilskåret bagplade fra et IKEA garderobeskab, dette tynde materiale det går an at bruge saks i. Bag er der bare ét lille hul, og så er der en lille skrue i væggen, de vejer jo ikke meget. På en dør havde jeg én der var tilpasset, og sat denne op med teppetape, dobbeltklæbende, men på grund af at den myke bagplade buer ganske let af rockwool´en indeni så løsner pladen efter en måneds tid. Er bagpladen flad, og jævn, og hele konstruktionen er let vil jeg tro at teppetape kan holde den, men ved ikke helt. Det jeg har gjort i min trappe, er også en tilpasset plade, denne holdes af møbelvinkler der er malet i samme farge som væggen, så disse ser man slet ikke.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og hvordan ble resultatet rent lydmessig av eksperimentet, Niels?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •