Stoff i taket?! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor kjøper man filt... f.eks her i Oslo sentrum.

BTW, på IKEA har de sort stoff 140 cm bredde til 19kr/m.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gipsplater er ikke så dumt, de er veldig "døde". Men noe dritt å jobbe med, da...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Hvor kjøper man filt... f.eks her i Oslo sentrum.

BTW, på IKEA har de sort stoff 140 cm bredde til 19kr/m.
    IKEA stoffet er litt "glossy", så ren nålfilt (hobbyfilt) er et langt bedre alternativ dersom man er ute etter en matt overflate.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man blir skikkelig kresen i denne bransjen. Tok med meg en liten prøve og hengte den i taket og det er fremdeles for blankt. Nålfilt høres veldig spennende ut. Hvor kjøpe ?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man virkelig ha det sort i tak og rundt lerret er det best å bruke presset sort velour(brukes i frontteppet på Colosseum). Men dette koster mye penger, så det ville jeg kun brukt til maskering og på de overflatene som kommer direkte kontakt med lyset. Jeg bruker nå sort bomullstoff fra Hansen & Dysvik i tak, stoffet skinner lite, men er ikke av de sorteste som finnes. Slår man av lyset ser man ikke taket, og når lyset er på skaper lampen som er i taket en så stor følelse av kontrast at taket virker helt sort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode tips, keep em coming...!

Dere snakker om forskjellige tøy av ulie slag....men kva materiale skal dette festes i?? Eller skal det kun være tøy spent over taket??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nu ikke tænkt mig at dække taget med stof, der er æstetiske grænser for mit vedkommende. Men, igår aftes prøvede jeg med en 60 x 90 cm ramme fyldt med Glava og overtrukket med stof. Denne sidder nu i taget, midt for højttalerne og ca. dér hvor nogle reflektioner kommer. Umiddelbart må jeg sige mig overrasket over hvor stor forskel en sådan lille stoframme kan give ! Lad mig bare sige at den kommer ikke ned igen. Bedre stereo perspektiv, detaljering, og sjovt nok synes jeg også bassen er meget bedre, enten dét eller også var strømmen jeg fik fra el-værket igår aftes super....
    Dette bare et lille eksperiment, og observation, fra min side...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte til Panduro Hobby og de skulle ha 69 kr/m i 90 cm bredde dvs 77 kr/kvm. Ikea tar 20 kr/m i 140 cm bredde dvs 15 kr/kvm.

Trenger jo fort 20-25 kvm, så det er jo endel forskjell (1875 kontra 375)

Er det noen som vet om billigere nålfilt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har må lest artikkelen i DVD og Heimekino:

Det denne Lars har brukt er en ramme som er fyllt med Rockwool og dekket med svart klede utapå der igjen.

Er det mulig å kome i kontakt med denne fyren her eller på mail??

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Er det mulig å komme i kontakt med denne fyren her eller på mail??
    Jeg innbiller meg at det er "Lars" som også hadde med seg en marantz på projektor symposiumet... I så fall treffer du han sikkert på lars@nebyhifi.no eller noe sånn... (verdt et forsøk, ikke sikker på adressa)

Jeg vet at denne --> salg@nebyhifi.no mailadressen eksisterer hvertfall.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Doktor! :wink: Det finnes jo tydeligvis veldig mange forskjellige Rockwool, så det hadde vore arti å visst hvilke variant han har brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hjemmeside til Rockwool er det ikke så mange varianter. Skal du ha plater til å dempe med så blir det vel disse:
    http://guide.rockwool.no/sw14613.asp
    Ellers finner du endel himlingsplater på:
    www.glava.no

Har ikke mest peiling på dette men bruker slike plater både på vegger og i tak, demper mest førsterefleksjoner.. Det hjelper i alle fall! Spille høyt i et udempet rom er jo håpløst..
    Reis på diverse byggeshop'er og se hva de har. Jeg har funnet endel "rester" og fått ca halv pris.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset jonolav! Men hvor tjukke er det lurt å ha desse platene?? Og er de så fine at en slippe rå ha et stoff til å dekke de?

Er de knall harde, mjuke eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sorte akustikkplater fra Rockwool i taket og de har en ganske fin finish. Rockwool har forøvrig plater med forskjellige farger og utseende under navnet Rockfon.
    Se "denne" siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset Zulu! Idag var eg hos min lokale Rockwool forhandler og bestillte inn 18 plater på 50mm breidde i svart finnish.

Eg har lenge leita etter et stoff som eg kan bruke til å dekke platene med, og idag fant eg det. Når eg kjørte fra denne plassen så fekk eg auge på en ca 4 meter breid rull med noke svart stoff på. Dette viste seg å være en rull med veiduk, slik som en har under grus osv for å hindre at ugras vokser opp gjennom grusen. Et kjente på det, lukta på det og sjekka prisen 10kr per kvadrat meter! PERFEKT! Sjølv om det er litt gjennomsiktig så er det null problem når en har svarte Rockwool plater under.

Nå lurer eg berre på korleis en fester det til ramma, bruker en spiker, skruer lim eller kva??

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jerudi. hvilke plater var det du bestilte? Jeg har sett på linken til Zulu, men jeg vet ikke hvilke plater jeg burde bruke. Når jeg skal ta turen til min lokale rockwool forhandler så bør jeg jo ha en beskrivelse på hvordan plater jeg skal ha. De platene har vel et navn?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dei eg bestillte heite Rockwool - Akustikkplater, som en kan få i naturell, kvit eller svart farge og i 30, 50, 75 eller 100 mm tjukkelse.

Naturell er billigst, svart 3-4 kr dyrer (pr.kvadratmeter) og kvitt er dyrest. Eg bestillte i svart 50 mm, dei kosta ca 60 kr per m2.

Med denne tjukkelsen og plassert litt nede fra taket så ser det ut av grafene i brosjyren at de skulle dekke dei fleste frekvensene.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm interessant, men hvordan er det vi fester disse platene i taket. Jeg har ikke peil på hvordan disse platene ser ut engang jeg ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har heller ikkje sett desse platene i "real life" før eg får dei om et par dager. Men siden det er pressa steinull så rekner eg med det er det det ser ut som, men ein kan få dei i 3 farger.

Når en er hos forhandleren så får en ei lita brosjyre med et utvalg av lydboyler og ulike måter å feste platene i taket på. Kanskje du finne noke på heimesida deira også, eg har ikkje sjekka.

Men eg har valgt å lage ei ramme som eg henger opp ca 15 cm under taket som eg berre kan legge platene opp i.

Kan poste noken bilde etterkvart som det skrider fram, viss eg får lånt et digitalt kamera.

PS: Vlaget mellom hvilke frekvenser en vill dempe avgjer om en vill ha platene faste direkte i taket eller med litt avstand slik som eg har det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har dere bilde av mine takplater.