Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger

Velkommen til mitt prosjekt - Hjemmekino på loftet

Jeg og min kone kjøpte oss hus våren 2009 og tok over dette i juni samme år. Gjennom hele husjakten hadde jeg et underliggende mål om å finne et hus med stort potensial når det kom til å realisere drømmen om et dedikert rom til kino og musikk. Vi endte opp med et hus som hadde uinnredet loft og en stor uinnredet kjeller. Valget falt på loftet, da jeg mener at jeg kan få veldig god lyd ut av skråtaket som naturlig følger med loft.

Loftet var ca 13 x 5 meter, noe som resulterer i 65 m2. Endte opp med å kjøpe inn trapp som gikk fra kjeller til loft slik at ankomsten til loftet ble noe lettere enn en nedtrekkbar loftstrapp. Valgte igjen å dedikere hele rommet til venstre for trappen til kinorom. Målet på rommet var 6 x 5 meter, men har redusert dette til 4,70 x 4,95m (doble lydvegger, foret ut knevegger osv.) Det er ikke optimalt med et tilnærmet kvadratisk rom, men skråveggene kompenserer godt for dette.

Siste "mest innholdsrike bilde":

-pjbilde03-jpg

Siste "bilde fra innkjøp av utstyr":

-pjeske-jpg

Startet med å gjøre grunnarbeidet for trapp
    Trappa ferdig installert
    Gulvspon og isolasjon i skråtak/vegger på plass
    Påbegyn rominndeling
    Skilt ut/Påbeynt ”teknisk rom”
    Plantegninger til koblingspanelet
    Doble lydvegger påbegynt
    strøm installert
    Planer rundt ventilasjon
    Ventilasjon innkjøpt
    Isolert og gipset første lydvegg
    Reisverk til lydvegg nr. 2, lerretsvegg
    El-materiell innkjøpt
    Strekking av rør
    Trukket kabler, montert bokser i teknisk rom
    Påbegynt terminaler, samt planer rundt prosjektorplassering
    Gipser veggene
    Begynt med ventilasjon!!
    Mottatt pakke fra bluejeanscables
    Gipset skråtakene
    Montert downlightkasser samt strukket ventilasjonsrør
    Isolert ferdig tak, samt gipset teknisk rom
    Malt panel i taket, samt teknisk romNY!!
    Kompnenter til lakkeringNY!!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt bilder av rommet og driver å funderer på hvordan jeg skal dele opp rommene. Regner med å bruke den venstre delen av loftet til hjemmekinorom, da dette er et rom som er uten hindringer i form av pipe eller andre saker.

Jeg må isolere taksperrene til loftet så fort som mulig, da jeg skal åpne et trappehull på 103x297cm opp på loftet. I håp om å ikke fyre forgjeves, må det isoleres så fort som mulig. Jeg ønsker selvfølgelig å trekke kabler mellom taksperrer/knevegger, men vil ikke isolere meg fast slik at dette ikke kan gjøres i ettertid. Ender nok opp med å legge inn isolasjon i taksperrene, med plast slik at jeg kan ta vekk plasten og trekke rør når den tid kommer.

Noen tips på hvordan man best isolerer kneveggene mtp minst mulig tap av varme + god lydisolasjon? Skal jeg isolere i bakkant/forkant av kneveggen?

Her ser vi rommet til venstre når vi kommer opp trappa. Her er målene: 550cm (lengde mot enden) X 480cm (bredde fra knevegg til knevegg)
    Kneveggene er 95cm høye.
    Vedlegg 50897

Her ser vi rommet til høyre når vi kommer opp trappa. her er målene 630cm X 480cm. Dette rommet blir nok et oppholdsrom pga pipa.
    Vedlegg 50898

Bilde av knevegg + taksperrer. Taksperrene består av 2"x8", så det blir 15cm isolasjon + 5cm lufting. Skal nok benytte 2 lag med gips + greenglue her. Ønsker tips til best mulig demping. Særlig hvis jeg skal ha takvinduer.
    Vedlegg 50899

Bilde inn mot loftet på "tilbygget". Dette er et lite "ekstraloft" hvor jeg vurderer å ha som "teknisk rom". Dette er veldig usikkert, da jeg også ønsker å ha "teknikken" på venstre/høyre side langs den ene kneveggen.
    Vedlegg 50900

Takhøyde opp til bjelken mellom takstolene er 213 cm, opp til spissen av taket er høyden 270cm.
    Vedlegg 50901

Høyden på kneveggen opp til taksperren er 100cm, 95 cm fra ende til ende på kneveggen.
    Vedlegg 50902

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her får du en del jobb men du har jo mange fine muligheter da.

Personlig ville jeg droppet takvindu hvis dette er ment å være flaggermusloft-kino. Takvindu er fordyrende og slipper inn mye lys, samt at man faktisk har noe varmetap og muligheter for lekkasjer eller kondens. Vi har takvindu 2. etg, og det lyser praktisk talt opp hele rommet + trappen. Dessuten dannes det faltisk litt kondens på skikkelig kalde dager. Det finnes jo persienner eller blendemuligheter spesielt til takvinduer, men jeg ville nok heller ha brukt de kronene på andre ting.

Jeg vill også brukt så mye isolasjon som mulig i taket. 8" sperrer er jo ikke ille men tror kanskje jeg hadde vurdert ett ekstra lag på 5 cm på tvers av bjelkelaget i tillegg.

Og så flust med rør selvsagt

Blir spennende dette, vi følger med så lenge du pøser på med bilder.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Fruen ønsker at vi skal åpne veggen inn der hvor trappen kommer til å være slik at trappen blir en naturlig del av stua. Med andre ord, må jeg isolere taksperrene så fort som mulig hvis veggen skal rives. Er det noen rør som er naturlig å ha i gulvet bortsett fra rumperister og el-anlegg? Må nok legge gulvspon slik at det går ann å gå der oppe før vi isolerer taket, men vil ikke ødelegge mulighetene for å få et "gjennomført" rom hvis jeg lukker gulvet med et lag gulvspon.

Er det noe problem å legge ett lag gips (kanskje to), ett lag trinnlydplater + teppe/parkett? Eller er det en annen rekkefølge det bør legges i slik at man demper lyden mest mulig ned?

Vet det er mange steder å lese seg til ting, men jo flere steder jeg finner, jo flere teorier finner jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Takker for svar.

Fruen ønsker at vi skal åpne veggen inn der hvor trappen kommer til å være slik at trappen blir en naturlig del av stua. Med andre ord, må jeg isolere taksperrene så fort som mulig hvis veggen skal rives. Er det noen rør som er naturlig å ha i gulvet bortsett fra rumperister og el-anlegg? Må nok legge gulvspon slik at det går ann å gå der oppe før vi isolerer taket, men vil ikke ødelegge mulighetene for å få et "gjennomført" rom hvis jeg lukker gulvet med et lag gulvspon.

Er det noe problem å legge ett lag gips (kanskje to), ett lag trinnlydplater + teppe/parkett? Eller er det en annen rekkefølge det bør legges i slik at man demper lyden mest mulig ned?

Vet det er mange steder å lese seg til ting, men jo flere steder jeg finner, jo flere teorier finner jeg.
    Heisan og velkommen som "ny-registrert"..

Rør i gulv: Kan være en ide å legge opp rør til kalibreringsmikrofon og ev. gulvlys. Går du helt av skaftet (kan skje den beste) er vel en kal.mik. mitt beste tips!

Lykke til (jeg skal følge med på dette prosjektet)

L.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man kan nesten lese seg blind...

Uten at jeg er er fagmann, så ville jeg lagt gulvspon, trinnlydplater, gips og parkett i den rekkefølgen. Det finnes greie oppskrifter på hvordan man legger trinnlydplater. Jeg har ikke gjort det selv men har en kamerat som gjorde det i sin leilighet, og forskjellen før-etter var enorm.

Hvor du legger rørene blir vel hipp som happ, men jeg ville prøve å legge de slik at det blir færrest krappe svinger, da blir det lettere å trekke kablene.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Heisan og velkommen som "ny-registrert"..

Rør i gulv: Kan være en ide å legge opp rør til kalibreringsmikrofon og ev. gulvlys. Går du helt av skaftet (kan skje den beste) er vel en kal.mik. mitt beste tips!

Lykke til (jeg skal følge med på dette prosjektet)

L.
    Takker for det, kalibreringsmikrofon lurer jeg på om jeg tar bryet å rigge opp ved kalibrering Gulvlys derimot, er noe å tenke på.

Uten at jeg er er fagmann, så ville jeg lagt gulvspon, trinnlydplater, gips og parkett i den rekkefølgen. Det finnes greie oppskrifter på hvordan man legger trinnlydplater. Jeg har ikke gjort det selv men har en kamerat som gjorde det i sin leilighet, og forskjellen før-etter var enorm.
    Da blir det innkjøp av gulvspon i helgen slik at det går ann å jobbe litt der oppe. Bør jo ikke feste de for alltid, og siden de skal være der uansett, er det greit å begynne med dette.

Det vanskeligste på slike prosjekter er å begynne, men nå har jeg den inspirasjonen jeg trenger slik at ting går mye lettere.

Takker for tilbakemeldinger, skal oppdatere med info og bilder når det er noe som er verdt å nevne.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en bra plan. Bergli.

Så lenge du sørger for å legge ut bra med bilder i tråden her så blir det nok litt trafikk, og da holder man også inspirasjonen oppe selv om det kan gå litt trådt i perioder

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått åpnet trappehullet opp til loftet i helgen, og påbegynt trappehullet ned til kjelleren.

Å åpne opp mot loftet var gjort på 45 minutter, men har brukt ca 6 timer på hullet ned til kjelleren nå, og er ca 20% ferdig. Grunnen til dette er at det er trippel armering på kryss og tvers i gulvet + 1 lag med varmekabler, isopor og hønsenetting. Heldigvis har jeg snarrådige bekjente med kraftige verktøy som gjør jobben lettere.

Planen var å få lagt ut gulvspon på loftet, men dette måtte vike bak i køen da trappehull må stå ferdig innen 2 uker.

Har laget en grovskisse over loftet med ekte mål, slik at jeg har noe å sikle etter.

Vedlegg 51065

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en utrolig hektisk uke med 2 konserter og lange dager på jobben, har jeg jobbet utrolig mye i helga med trappehull ned til kjelleren og opp til loftet.

Mandag var jeg 20% ferdig med trappehullet, men jeg skulle på AC/DC på Valle Hovin, så det ble dårlig med jobbing da. Tirsdag derimot, var det "vanlig" dag på jobb, så jeg la i gode 6 timer på åpning av trappehull. Dette resulterte i et åpent hull slik jeg ønsket det. Fant en teknikk som gjorde at jeg tok vekk lag for lag av gulvet. Først fjernet jeg avretningsmasse, deretter isopor,hønsenetting og varmekabler smeltet sammen i en herlig masse. Deretter var det å fjerne øverste lag med armering. Deretter var det pigging av lekaplank med dobbel armering. Når denne teknikken satt, vurderte jeg faktisk å bytte yrke til profesjonell betongborer. :-D

Vedlegg 51274

Onsdag var det Metallica i Spektrum, Torsdag og Fredag gikk med på å bære ut ca en kubikk med avfall fra gulvet. Lørdag og Søndag gikk med på å kle inn hullet + vegger i ferdigmalt mdf plater av typen "eggehvit - skygge" + maling av kjeller, særlig der trappen kommer.

Nå er vi i uke 26, og trappa skal komme og bli montert i løpet av denne uka. Når dette skjer, bærer det rett til Byggmax for å kjøpe 70m2 med gulvspon, slik at prosjektet retter seg inn mot det ultimate målet!

Legger ut flere bilder av prosessen i kveld, da disse ligger i et utladet kamera.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergli. Fredrikstad. Er du den personen jeg tror du er? H. Bergli?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Bergli. Fredrikstad. Er du den personen jeg tror du er? H. Bergli?
    Om du mener "Herr Bergli", så er jeg det. Men jeg er nok M.Bergli

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My mistake

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er trappa på plass, men før jeg legger ut bilder av den, må jeg legge ut de bildene jeg sa jeg skulle legge ut sist gang...

Har valgt ut skrå skygge ferdigmalt mdf som veggpanel som skal gå igjen i hele huset. Tror dette blir veldig bra, da denne er utrolig behagelig å se på.
    Vedlegg 51494

Igjen, utrolig stilren og fin
    Vedlegg 51495

Det ferdige trappehullet kledd med panel. Vanskelig å skjule skjøter når hver plate er 2400mm høy. Må nok finne noen fine overgangslister som gjør at skjøten ser naturlig ut.
    Vedlegg 51496

Trappehullet gra kjeller og opp sett fra kjeller
    Vedlegg 51497

For at jeg skal kunne få den plassen jeg ønsker til et dedikert kinorom, er det viktig å gi dragen en hule hvor ho kan romstrere fritt. Har satt av "kjellerstua" til ho, slik at jeg kan få maksimal avstand når det kommer til de dypeste frekvensene. (Bør ikke merke noe hvis jeg isolerer riktig, men bedre å ta de rette forhåndsreglene)
    Vedlegg 51498

De stygge kantene, ble brått ikke så stygge når man fikk kledd de inn. Alt som mangler nå, er noen fine lister og en god del maling i taket.
    Vedlegg 51499

Har mange bilder av det ferdige resulatet, dvs av trappa. Disse kommer så fort jeg får importert de.

Helgen skal gå med på å legge gulvspon, samt å isolere hele loftet, slik at jeg kan begynne skikkelig på prosjektet som ligger mitt hjerte nærmest. Tok en temperaturmåling på "feelingen" i går. Da var det 32 grader i skyggen. På loftet må det ha vært godt over 60 grader. Å si at jeg skal legge gulvspon + isolasjon til helgen, er nok ganske optimistisk hvis været holder seg.

Uansett, det er utrolig hva man får til bare man har vilje og lyst!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trapp ferdig, ett skritt nærmere målet.

Da har jeg fått tatt bilder av det ferdige resultatet + litt underveis

En trapp kommer i utrolig mange deler
    Vedlegg 51508

Montørene tok seg en pause etter de fikk opp trappen ned til dragens hule. En gyllen mulighet for meg å ta et bilde.
    Vedlegg 51509

Veien opp til rommet mitt begynner å ta form
    Vedlegg 51510

Utrolig fint med eik og hvitt syns jeg
    Vedlegg 51511

Enda et "arbeidsbilde"
    Vedlegg 51512

Oventil og ned
    Vedlegg 51513

Det ferdige resultatet. Klarte ikke å vente med å rive veggen fra gangen inn til trapperommet, da haster det brått litt mer å isolere loftet, noe som er utrolig bra med tanke på at da kommer jeg skikkelig i gang med prosjektet.
    Vedlegg 51514

Ferdig resultat ned til dragens hule
    Vedlegg 51515

Opp til loftet/hjemmekinorommet
    Vedlegg 51516

Igjen, syns det blir utrolig fint med hvitt og eik
    Vedlegg 51517

Slik ser det ut opp mot loftet nå
    Vedlegg 51518

Utvidet førstetrinn
    Vedlegg 51519

Enda et bilde av nedgangen.
    Vedlegg 51520

Har vært oppe og målt hvor mye materialer jeg trenger for å få isolert ferdig loftet nå. Endte opp på 75 m2 med 150mm isolasjon til taksperrene, samt 65m2 med gulvspon. Trenger også papp til å få luftet mellom taksperrene. Nå skal jeg samle inn tilbud fra alle byggevarehandlene rundt om i Fredrikstad/Sarpsborg, så skal vi se hvor langt ned vi får prisen. Heldigvis (!) er det nedgangstider i bygningsbransjen, så det kan hende det er penger å spare her.

Det er ikke mye hjemmekinorelatert her enda, men det kommer veldig snart (håper jeg). Skal sette opp budsjett og planlegge hvilket utstyr som skal kjøpes inn.

Noen som har forslag til utstyr som gjør seg godt i et rom i denne størrelsen? Tenker naturlig nok på Klipsch RF 83 som front, RC 64 som senter og RS 62 (X2) + 2X SVS Ultra 13. Tror ikke man kan trå galt der. :grin:

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deilig å planlegge rominndeling + innkjøp av utstyr!

Mens jeg venter på gulvspon og isolasjon, tenker jeg på hvordan rommet skal inndeles, samt innkjøp av utstyr. Da benytter jeg anledningen til å fortsette monologen :wink:

Ved hjelp av Sketchup har jeg funnet en innredning av rommet som jeg tror kan bli veldig bra. Eneste som mangler der nå, er sittegrupper + oppsett med forsterkere o.l.

Lurer på om jeg kommer til å gå for Klipsch RF-83 som front, RC-64 som center, og 2x RS-62 som bak/surround høyttalere. Sub kommer til å bli 2x svs Ultra 13 (ikke 12 som vist på bildet). Tror dette blir et veldig bra oppsett, men vil ikke gå til innkjøp av noe som helst før jeg har tatt en alvorlig lytterunde + å ha testet diverse i rommet. Med andre ord, er det meg selv som hindrer at jeg ikke er på det stadiet enda.

Har ingen bestemt forkjærlighet for noe annet enn Patos, så settet stor pris på andre forslag til oppsett på høyttalerfronten.

Må bestille elektriker snart, som må trekke rør til nye kurser opp på loftet. Tenker 2 x 16A kurser inn i dette rommet. Dvs 1 kurs til forsterkere, 1 kurs til resten. Trekker også en annen 16A kurs inn på naborommet. Er det noen som har noe annet å anbefale?

Under følger noen tapre forsøk på å skissere hva jeg tenker inne i hodet mitt.

Vedlegg 51657

Vedlegg 51658

Vedlegg 51659

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er flere enn deg som har byggemonologer i disse ferietider

Skissene ser jo bra ut. 2 stk 16 A kurser vil jeg tro er nok.

Klipsch rund baut gir sikkert bra med smell, jeg har kun hørt Klipsch i Hjemmekinos testkino og det låt hvertfall heftig. Det er nok ikke mitt førstevalg men det er jo smak og behag.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bidra med å ødelegge monologen...

Kjenner meg mye igjen i rommet og tankene dine. Rommet mitt er tålig likt med ditt i målgivningen, så jeg kjenner godt igjen potensiale og utfordringer. Og så var det å holde den ildsprutende dragen fornøyd - det har jeg også prioritert med å tilfredstille henner med et dedikert hobbyrom.. ,-)

Noen tanker som slår meg:
    • Plassering av senter på bakkenivå håper jeg ikke blir realisert - hylle eller gulvstativ kanskje? :wink:
    • Du har skissert opp 16:9 lerret - har du vurdert 2:35? Jeg vet at skråtaket har veldig fysiske begrensninger på lerretsbredde uten at lerret blir veldig lavt.
    • Kanskje til og med vurdere lydtransparent og sette høytalere bak lerret? Jeg vurderer stadig å lage en ramme ala det som Overland har gjort og trekke lerret litt frem. Frigør plass bak til evnt høyttalere og lydtransparent lerret.
    • Plassering av elektronikk: Selv setter jeg stor pris på å ha elektronikken bak meg slik at jeg slipper å se rekker på rekker med leds og display i skjærende farger. Men allikevel en fordel å ha den tålig tilgjengelig i samme rom. Min løsning ble innfelt rack i bakkant av rommet hvor tilgang på koblinger er fra rommet bak.
    • Er det et dedikert kinorom eller vil du ha HiFi-opplevelser også? Grunnen til at jeg spørr er høytalervalget.
    Tenkt noen tanker på demping av lyder? Jeg hadde først en runde med udempet rom og det var ikke særlig optimalt for å si det enkelt. Så jeg kjøpte en god del isolasjon i pakker, en romkalibreringspakke (mikrofon+software) og plasserte dem rundt i rommet for å se effekt ved demping på forskjellige konfigurasjoner. Det ble stor forskjell før og etter.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, det er flere enn deg som har byggemonologer i disse ferietider

Skissene ser jo bra ut. 2 stk 16 A kurser vil jeg tro er nok.

Klipsch rund baut gir sikkert bra med smell, jeg har kun hørt Klipsch i Hjemmekinos testkino og det låt hvertfall heftig. Det er nok ikke mitt førstevalg men det er jo smak og behag.
    Hehe, godt noen bidrar til at de brytes!

Som sagt, er jeg veldig usikker på hva jeg ender opp med. Har kun satt Klipsch som et utgangspunkt. Jeg vil selvsagt ha mange timer med gode Hifiopplevelser her, så jeg ender nok ikke opp med Klipsch :wink:

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg kan bidra med å ødelegge monologen...

Kjenner meg mye igjen i rommet og tankene dine. Rommet mitt er tålig likt med ditt i målgivningen, så jeg kjenner godt igjen potensiale og utfordringer. Og så var det å holde den ildsprutende dragen fornøyd - det har jeg også prioritert med å tilfredstille henner med et dedikert hobbyrom.. ,-)

Noen tanker som slår meg:
    • Plassering av senter på bakkenivå håper jeg ikke blir realisert - hylle eller gulvstativ kanskje? :wink:
    • Du har skissert opp 16:9 lerret - har du vurdert 2:35? Jeg vet at skråtaket har veldig fysiske begrensninger på lerretsbredde uten at lerret blir veldig lavt.
    • Kanskje til og med vurdere lydtransparent og sette høytalere bak lerret? Jeg vurderer stadig å lage en ramme ala det som Overland har gjort og trekke lerret litt frem. Frigør plass bak til evnt høyttalere og lydtransparent lerret.
    • Plassering av elektronikk: Selv setter jeg stor pris på å ha elektronikken bak meg slik at jeg slipper å se rekker på rekker med leds og display i skjærende farger. Men allikevel en fordel å ha den tålig tilgjengelig i samme rom. Min løsning ble innfelt rack i bakkant av rommet hvor tilgang på koblinger er fra rommet bak.
    • Er det et dedikert kinorom eller vil du ha HiFi-opplevelser også? Grunnen til at jeg spørr er høytalervalget.
    Tenkt noen tanker på demping av lyder? Jeg hadde først en runde med udempet rom og det var ikke særlig optimalt for å si det enkelt. Så jeg kjøpte en god del isolasjon i pakker, en romkalibreringspakke (mikrofon+software) og plasserte dem rundt i rommet for å se effekt ved demping på forskjellige konfigurasjoner. Det ble stor forskjell før og etter.
    Plasseringen av center er nok kun pga mangel på Sketchup-kunnskaper Skal ha stativ + kanskje en center over lerrettet.

For å være ærlig, så har jeg ikke tenkt så mye gjennom lerret/prosjektorvalg. Det vikigste for meg nå, er å få isolert skikkelig slik at det akustikken/dempingen blir optimal. Når man endelig får sjansen til å lage et slikt rom, bør det ikke begrenses av tider og om dragen er inne/ute. Det skal nytes optimalt akkuratt når man føler for det. På en annen side, sitter man ikke i et slikt rom og ser på tv. Det eneste utenom film jeg kommer til å gjøre her, er å eventuellt spille x-box. Så et 2:35 lerret er kanskje høyst aktuellt. Blir jo bekymret over at man ikke får stor nok skjerm, men det glemmer man sikkert hvis man slipper svarte kanter

Har sett litt på ditt rack og må si jeg heller veldig mot noe sånt selv. Hvordan er det med fjernkontroller og slikt da? Finnes jo gode gamle IR kontroller enda som er avhengig av retning. Går jo ann å snu seg i 3 sekunder da..

Dette blir nok et AV rom med ønske om Hifi opplevelser. Klipsch er nok ikke det rette valget da, men man ønsker selvsagt å ha det beste fra to verdner.

Forslag til andre fronthøyttalere som løser begge oppgavene bedre?

Lyddemping er nok første prioritet nå fremover. Kommer til å kjøre 15cm isolasjon i taksperrene + dobbel gips med greenglue imellom. I gulvet kjører jeg gulvspon, trinnlydplater + enkel eller dobbel gips + parkett eller teppe. Ønsker selvsagt ikke å stjele for mye takhøyde, men prioriterer nok best mulig isolasjon fremfor det (sålenge dempingen ikke bygger 30 cm)

Kjører nok også en del akustikkplater + bassfeller, men følger nok rådet ditt med å kjøpe inn en romkalibreringspakke først, samt å teste ut før man investerer i all verdens demping.

Setter stor pris på svar. Det blir så mye lettere å bekrefte/avkrefte ting når man kan snakke med folk som faktisk gjør/har gjort dette.

Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •