Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 24 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 479
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denne tråden må jeg nesten holde et lite øye med.

Var Harald som sladra om tråden din, skal ikke se bort i fra at det blir et spørsmål om besøk i kinoen din etter hvert

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det syns jeg du skal gjøre Hører rykter at du sitter på noen SVS? Vært artig å hørt/sett de en dag også.

Du/dere er hjertelig velkomne når ting nærmer seg

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er lønn på vei inn på kontoen, og bilen er full av ventilasjonsdeler. Helgen skal gå med til å få opp litt gips på den ene av dobbeltveggene ved lerretet slik at jeg kommer skikkelig i gang med å sette opp bokser og trekke rør til stikk og høyttalere.

Har holdt på med å fore ut gavlveggen til soverommet i andre enden for kinoen, samt å hente inn mye materialer. Nå er det 200mm rockwool i gavlveggen, samt at loftet begynner å bli potte-tett i forhold til vind.

Nå ligger det 70 meter 1,5"x3" og venter på meg, samt at jeg drar til byggmax imorgen og kjøper gips + isolasjon til å ha rundt ventilasjonen. Hvis denne isolasjonen er god nok, kjører jeg den i de doble veggene også.

Legger ut bilder av ventilasjonsdelene etterpå, da jeg måtte rett på jobb etter jeg hentet de

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Fredag morgen ringte vekkerklokka kl 06.30 og turen gikk til Vifter og Miljø. Planen var å være der kl 08.00 for å dra på jobb uten å miste for mye tid.

Da jeg sto i stillestående kø kl 08.30, skjønte jeg at det ikke kom til å skje.

Uansett, så fant jeg frem til Vifter og Miljø, og lastet bilen full av ventilasjonsdeler. Pakket de så godt sammen slik at jeg ikke fikk et 125mm hull i bakhodet ved bråbrems og var tilbake på jobb i Fredrikstad kl 10.10.

En bra start på fredagen syns jeg.

-ventilasjonsdeler_01-jpg

Syns det ble nok deler. Endte opp med 20 spirorør, samt en haug med andre deler som skal utgjøre ventilasjonsanlegget mitt.

-ventilasjonsdeler_02-jpg

Vifta skulle være god nok til mitt behov. Denne blir montert så den suger ut varmluft fra kinoen, samt det tekniske rommet. (Og oppholdsrommet tvers ovenfor kinoen og da...)

-ventilasjonsdeler_03-jpg

Vifta og den utrolig flotte hastighetsregulatoren. Tror at denne regulatoren glatt kunne glidd inn i elko sin pluss serie. Designet kan nok måle seg med de flotteste kreasjoner

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Superlørdag!

I dag syns jeg ting har gått veldig bra. Har fått gjort utrolig mye og er veldig fornøyd med at jeg klarte å bære opp 1200x600x2500 plater med gips opp trappa mi. Riktignok tok det ca 30 min å bære opp 10 plater, men likevel

Sto opp kl 0730 i dag og koblet hengeren på bilen for å dra på en liten handlerunde. Første stopp var Byggmax hvor jeg kjøpte inn 10 gipsplater, 2 ferdigmalte mdf-plater (til fullføring av trappeoppgangen til loftet), 4 pakker med 70mm knauf isolasjon (til de doble lydveggene), samt en rull med 50mm isolasjon som skal isolere ventilasjonsrørene.

Dro så til montér for å kjøpe inn en slik gipskutter som jeg så RuneW benytter seg av, men endte opp med en stanley kniv og 10 blader. Kjøpte også inn en hel haug med skruer av diverse dimensjoner, pluss noen obligatoriske impulskjøp (målebånd, diverse bits, en avbiter og teip).

-gips_01-jpg

Gipsplater endelig på plass i kinoen, nå kan jeg endelig slutte å være nervøs for om jeg måtte skjære til alle platene i stua...

-lerretvegg_01-jpg

Lerretveggen slik den var til morgenen i dag

-lerretvegg_03-jpg

Lerretveggen påbegynt isolert

-lerretvegg_04-jpg

Nærmer seg..

-lerretvegg_05-jpg

Nærmer seg..

-lerretvegg_06-jpg

Ferdig isolert

-lerretvegg_07-jpg

Første gipsplata på plass

-lerretvegg_08-jpg

Andre

-lerretvegg_09-jpg

Vegg så og si ferdig gipset. Valgte å sette inn isopor i en liten del av veggen, da det er et tomrom videre inn der. Det er ikke mer enn 130cm takhøyde der, men kan være greit å ha tilgang hvis det skulle skje noe... Som at et dyr kommer seg inn og dør der..

-lerretvegg_10-jpg

Bruker akryl på de stedene ting kommer i kontakt med hverandre.

-lerretvegg_11-jpg

Ender opp med 3cm mellomrom mellom hver vegg.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut :-D

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Herligt!!

Skal si at jeg missunner deg ganske mye når jeg ser at du bygger egen hjemmekino!
    håper jeg en dag selv får kjøpt meg ett hus med kjeller eller loftrom som jeg kan bygge hjemmekino på og, utroligt artig og se at ting blir til, og du jobber nå ganske så fort.

hvilken receiver,effektforsterker, prosjektor har du tenkt på og bruke?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bra driv bergli!

Ser du falt for det samme designikonet som meg; hastighetsregulatoren. Det var en feil på min, det viste seg at av/på-bryteren ikke virket, dvs. den stod konstant på av. Jeg skulle uansett ha bryter inne i kinoen så det var ikke noe pes, bare å koble rundt bryteren. Bare et tips dersom du skulle holde på en HEL søndag med diverse fjernstyrte brytere som du ikke får til å virke for så til slutt å sjekke den minst tenkelige feilkilden...:-|

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    ser bra ut :-D
    Takker

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    Skal si at jeg missunner deg ganske mye når jeg ser at du bygger egen hjemmekino!
    håper jeg en dag selv får kjøpt meg ett hus med kjeller eller loftrom som jeg kan bygge hjemmekino på og, utroligt artig og se at ting blir til, og du jobber nå ganske så fort.

hvilken receiver,effektforsterker, prosjektor har du tenkt på og bruke?
    Hehe, når man er på husjakt og de eneste du legger vekt på er muligheten til å bygge hjemmekino, får man som regel muligheten til å gjøre det. Kunsten er å aldri røpe de konkrete planene til din bedre halvdel, da blir det som regel problemer. Men, er veldig fornøyd med at ting går som det gjør nå altså.

Kommer til å kjøre med det anlegget jeg har i stua inntill videre, altså denon 3808A, Patos Basic 7.2 oppsett (Gamle typen) samt en prosjektor jeg skal kjøpe inn (mest sannsynlig epson tw 3050 eller 5050).

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her er det bra driv bergli!

Ser du falt for det samme designikonet som meg; hastighetsregulatoren. Det var en feil på min, det viste seg at av/på-bryteren ikke virket, dvs. den stod konstant på av. Jeg skulle uansett ha bryter inne i kinoen så det var ikke noe pes, bare å koble rundt bryteren. Bare et tips dersom du skulle holde på en HEL søndag med diverse fjernstyrte brytere som du ikke får til å virke for så til slutt å sjekke den minst tenkelige feilkilden...:-|
    Ja, syns det går radig nå.

Takker for tipset, kommer til å koble opp og teste straks for å sjekke ut lydnivået på de forskjellige trinnene. Den er faktisk så fin, så jeg vuderer å legge den ut i kinoen

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innsats! Venter på tilbud på min egen ventilasjon, sikkert godt å ha denne delen i boks
    Bæring av gipsplater er noe herk, ivertfall når de må inn og opp trapper... Få plasser det er planlagt at der skal inn noe som er 240x120 hehe.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Bra innsats! Venter på tilbud på min egen ventilasjon, sikkert godt å ha denne delen i boks
    Bæring av gipsplater er noe herk, ivertfall når de må inn og opp trapper... Få plasser det er planlagt at der skal inn noe som er 240x120 hehe.
    Takker for det. Ja, det er godt å føle at ventilasjonen er i hus. Har noen utfordringer rundt ventilasjonen som må løses. Blandt annet hvordan jeg skal få ut luften i eksisterende ventil i toppen av skråtaket på loftet. Fant brått ut at det ikke er plass til de ventilene jeg har kjøpt inn for inntak og utblåsning av luft.

Men men, det er småtterier

Gipsplater er noe herk ja, det kan jeg skrive under på. Bare det å vite at det går, gjør at jeg slipper å bla i kataloger og saumfare internett for alternative dimensjoner. Gikk faktisk så langt at jeg vuderte å få en kranbil til å løfte inn en pall med plater etter jeg har skjært ut hull til vinduer i gavlveggen tvers ovenfor kinoen

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reisverk til vegg nr 2 (lerretvegg) på plass

Da har jeg benyttet en god del av søndagen til å smelle opp reisverket til vegg nr.2 ved lerretet. Fuget godt slik at det alltid er noe elastisk som står i mot vibrasjoner, samt satt opp spikerslag til høyttalerterminaler. Fått opp spikerslag til høyre og venstre front, samt nedre og øvre centerhøyttaler. Hadde en boks liggende, så satt denne opp til nedre center.

Valgte å plassere disse lavt, da jeg ønsker at de ikke skal vises hvis de eventuellt skulle stå ubrukt. Plasserte spikerslaget 20cm over spongulvet, så da ender senter av boksen 15cm over gulvet. Dette vil resultere i ca 10 cm fra gulv når jeg er ferdig med gulvene. (Trinnlyd - 22mm, gips - 12mm teppe +/- 10mm)

-reisverk_vegg02_01-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Fuget godt slik at det alltid er noe elastisk som står i mot vibrasjoner, samt satt opp spikerslag til høyttalerterminaler.
    Her ser det ut som om det går med mye fugemasse! Du har ikke vurdert elektrisk fugepistol? Eller evt. luftdrevet om du har en kompressor stående. Jeg har en av disse luftdrevne som du kan låne om du vil spare høyrearmen.

Ellers er jeg imponert over helgens innsats!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Ja, syns det går radig nå.

Takker for tipset, kommer til å koble opp og teste straks for å sjekke ut lydnivået på de forskjellige trinnene. Den er faktisk så fin, så jeg vuderer å legge den ut i kinoen
    Nå vet jeg ikke hvilken rørdimensjon du har (125mm?) men min står konstant på trinn 1. Da høres kun en svært svak rumling og jeg har frisk fin luft med mindre vi er 5-6 personer, da kan det være greit å gå opp til 2. Jeg hører absolutt ingenting av selve viften, kun luftstrømmen og jeg lurer på om bendet gjør at det blir mer luftstøy?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digidc
    Her ser det ut som om det går med mye fugemasse! Du har ikke vurdert elektrisk fugepistol? Eller evt. luftdrevet om du har en kompressor stående. Jeg har en av disse luftdrevne som du kan låne om du vil spare høyrearmen.

Ellers er jeg imponert over helgens innsats!
    Det går med mye fugemasse ja, så jeg tror nesten jeg takker ja til å låne den luftdrevne pisolen din

Bare jeg får tak i nok el-materiell nå, så blir det bra

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå vet jeg ikke hvilken rørdimensjon du har (125mm?) men min står konstant på trinn 1. Da høres kun en svært svak rumling og jeg har frisk fin luft med mindre vi er 5-6 personer, da kan det være greit å gå opp til 2. Jeg hører absolutt ingenting av selve viften, kun luftstrømmen og jeg lurer på om bendet gjør at det blir mer luftstøy?
    Har 125mm ja. Høres bra ut dette altså. Kommer til å la den stå konstant på, men er spent på hvor effektiv den er inne i det tekniske rommet. Ønsker jo at det skal være så kaldt som mulig der, da det kommer til å bli plassert NAS og evt en server der i tillegg til racket. Tipper at det kommer til å utvikle litt varme.

Kommer til å eksperimere en del med hvordan jeg skal få dempet luftstøy før jeg monterer rørene skikkelig. Ellers er det veldig godt å høre at den blir tilnærmet lydløs på trinn 1 og 2

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte 2 stk lydfeller på min enkle ventilasjon. Dette tok bort alt som var av støy, også fra luftstrømmen.
    Når man bruker lydfeller, skal det lages så mange bend som mulig, da fungerer de best.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lura meg unna jobben i sta for å kjøpe litt el-materiell. Bilen ble passe full, kontoen tommere og jeg ble veldig fornøyd

-elmateriell_01-jpg

Kjøpte inn 100 meter blå og svart 6mm RK kabel, 100 meter 20mm rør, 50 meter 16mm rør, 30 sentralplater (hvite), 10 enkle kombinasjonsplater, 10 doble kombinasjonsplater, 50 elko bokser til dobbel gips + diverse tilbehør (festeklemmer, stenderfester til røra osv)

-elmateriell_02-jpg

Sentralplatene og kombinasjonsplatene skal lakkeres i rommets farge (meget sannsynlig at det blir mørk, mørk grå eller svart) + at jeg monterer høyttalerterminaler på de slik at de fungerer som punkter rundt om i rommet som ender opp i det tekniske rommet.

-elmateriell_03-jpg

Diverse tilbehør

-elmateriell_04-jpg

6mm RK kabler som jeg fikk til en veldig god pris. Dette blir den interne kablingen til høyttalerne.

-elmateriell_05-jpg

50 Elko bokser. De kom i 25 pakninger. Blir for dumt å åpne en pakke og ta 40

-elmateriell_06-jpg

Lerretveggen etter jeg smalt opp bokser til venstre og høyre front samt øvre center.

-lerrettvegg_tirs20-jpg

Ser at elektrikeren som la inn kursene mine har trukket rør over hannbjelken. Lurer på å trekke røra fra lerretveggen her, pga det blir det enkleste. Dekker til dette med isolasjon (legger nok ventilasjonsrøra på toppen av dette og disse skal jo isoleres).

Noen som har noen ideér om hvorfor jeg IKKE bør gjøre dette? Eller kan jeg støtte meg til denne teorien?

-rorplan_01-jpg

Ønsker å få rørene fra toppen av hannbjelken ned til punktene i det tekniske rommet ved å gjøre det sånn noenlunde som bildet over og under.

-rorplan_02-jpg

Nå skal jeg opp på loftet og fortsette jobbingen. Gleder meg utrolig til at delene ikke bare blir ting i esker, men punkter på veggene mine

Tar gjerne mot tips her på hvordan jeg bør gjøre og ikke minst, hvordan jeg IKKE bør gjøre.

Side 7 av 24 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •