Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 24 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har strøm!

Da har jeg endelig fått strøm på loftet. Elektrikerene var her og installerte 3x 16A automatsikringer, samt 3 punkter, 1 til hver kurs, jeg kan ta utgangspunkt i videre.

-el_01-jpg

Fikk også beskjed om at han gjerne kom og inspiserte det ferdige arbeidet når jeg har trukket ferdig resten.

-el_02-jpg

Nå skal det rigges arbeidsanlegg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går jo unna dette bergli

Mulig du har nevnt og jeg har oversett det, men hvor mye måtte du ut med for den mikrofonkabelen?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Går jo unna dette bergli

Mulig du har nevnt og jeg har oversett det, men hvor mye måtte du ut med for den mikrofonkabelen?
    Ja, synes det begynner å få et godt tempo.

Mikrofonkabelen ga jeg 49$ for + frakt og mva/toll ga jeg 570 kroner ferdig levert. Ikke galt til å være ca 100meter syns jeg.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke klage på tempo her nei!
    5,70kr/meter er fin pris det, tror jeg må bestille kabel fra ebay selv... og diverse plugger. Er det en spesiel grunn for at du velger speakon plugger til sub? RCA burde vær enklere siden du da slipper å lage spesialkabel til selve subben (Speakon til RCA)
    Elektrikeren du hadde på besøk virker som den greie typen, ikke alle som er like begeistret når en tar levebrødet fra de

Har du komt noe lenger på ventilasjonsløsningen? Min er så å si spikret... om det vil fungere hehe.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Skal ikke klage på tempo her nei!
    5,70kr/meter er fin pris det, tror jeg må bestille kabel fra ebay selv... og diverse plugger. Er det en spesiel grunn for at du velger speakon plugger til sub? RCA burde vær enklere siden du da slipper å lage spesialkabel til selve subben (Speakon til RCA)
    Elektrikeren du hadde på besøk virker som den greie typen, ikke alle som er like begeistret når en tar levebrødet fra de

Har du komt noe lenger på ventilasjonsløsningen? Min er så å si spikret... om det vil fungere hehe.
    Klager ikke på prisen nei
    Velger XLR plugger til mikrofonkabelen da, de fleste subber har dette. Det er også best med balanserte kabler over lange strekk, så jeg kjøper enn sånn converter som konverterer xlr til rca bak ved recieveren. (Hvis jeg ikke har skaffet med en reciever med xlr da )

Elektrikeren skal jeg ikke klage over nei, han virket utrolig hyggelig, og sa at jeg bare kunne ringe hvis det skulle være noe.

Ventilasjonsløsningen er fortsatt på tegnebrettet, men har kontaktet de fleste leverandører jeg kommer på i mailform, så tar jeg en ringerunde når jeg har eksakte mål på hva som trengs.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut bergli, gleder meg til å følge fortsettelsen.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Dette ser meget bra ut bergli, gleder meg til å følge fortsettelsen.
    Takk for det, deilig å komme skikkelig i gang.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arbeidsanlegg på plass :)

Da har jeg testet at det faktisk går strøm i de nye kursene
    Anlegget er på plass.

-anlegg_01-jpg

Godt å få børstet støv av Rotel'en min igjen.

-anlegg_2-jpg

Kabler må man ha, fant noen gamle kimber kable liggende som bør gjøre nytten sin

-anlegg_3-jpg

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tanker rundt ventilasjon

Mener jeg har planene klare på hvordan ventilasjonen bør være på loftet, og da spesielt i kinoen/teknisk rom.

Har forsøkt å lage noen skisser i sketchup, men blir brått vanskelig når man har med sylindere å gjøre. Heller nok mer mot at min Sketchupferdigheter ikke er der de burde være

-r_skisse-png

Jeg tenkte at det skal være en utvendig vifte på rør 1 som trekker ny luft inn i kanalen. Denne skal kunne reguleres fra det tekniske rommet.

På rør 2 hadde jeg tenkt et innvendig avsug som suger gammel luft ut fra rommene. Denne skal også styres fra det tekniske rommet.

-r_03-png

Har ikke tegnet opp lydfeller osv her, men det hadde jeg håpet at noen kunne hjelpe meg med.

-r_02-jpg

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår tegning og beskrivelse rett så ser jeg et umiddelbart problem.
    Rør1 er "til-luft (friskluft)" og rør 2 er "fra-luft (gammel luft)"??

Dersom du plasserer forgreiningene og punktene rett ved hverandre på de to rørene, da vil effekten bli minimal. Friskluften suges så godt som rett inn i fra-luftventilen.

Selv passet jeg på at friskluft-tilførsel er i en ende av rommet og fra-luft i motsatt ende. Da sørger jeg for at luften transporteres gjennom hele rommet for å sikre best mulig utskifting.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hvis jeg forstår tegning og beskrivelse rett så ser jeg et umiddelbart problem.
    Rør1 er "til-luft (friskluft)" og rør 2 er "fra-luft (gammel luft)"??

Dersom du plasserer forgreiningene og punktene rett ved hverandre på de to rørene, da vil effekten bli minimal. Friskluften suges så godt som rett inn i fra-luftventilen.

Selv passet jeg på at friskluft-tilførsel er i en ende av rommet og fra-luft i motsatt ende. Da sørger jeg for at luften transporteres gjennom hele rommet for å sikre best mulig utskifting.
    Hmm.. det hadde jeg faktisk ikke tenkt på , men det høres jo veldig fornuftig ut

Holder det med en ventil per rom, eller bør jeg satse på et "sikksakk-mønster" hvor det er til-luft, fra-luft, til-luft, fra-luft fordelt på lengden per rom?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt 2 inn i den ene enden, og 2 ut i den andre enden.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mer eller mindre bestemt meg for ventilasjon.

Etter god hjelp fra André fra vifter.no, har jeg kommet frem til følgende pakke.

-ventilasjon-jpg

Da blir det to kanaler. Den ene med vifte som sørger for avtrekk i de tre rommene, samt en gjennomgående kanal som sørger for tilstrømning av frisk luft (eller så frisk luft man får her i fredrikstad). Den med frisk luft blir uten vifte, men har muligheten å montere på en vifte hvis det skulle være nødvendig.

Tror dette blir veldig bra. Eneste jeg lurer på er prisen Nå har jeg bare sjekket grundig ett sted, og frykter at jeg kan få det billigere hvis jeg maser rundt omkring..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med din plan så vil du få liten luft sirkulasjon i rommet egentlig.. (Annet enn at du vil suge ut litt varm luft)

Nytter ikke å spytte ut frisk luft rett vedsidenav der man suger ut varm luft.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Med din plan så vil du få liten luft sirkulasjon i rommet egentlig.. (Annet enn at du vil suge ut litt varm luft)

Nytter ikke å spytte ut frisk luft rett vedsidenav der man suger ut varm luft.
    Det er sant. Har gått vekk fra skissene over. Skjer mye oppi hodet mitt på en dag. Nå skal det være avsug i ene enden av rommet og tilstrømning i motsatt side. Har bare ikke fått oppdatert tegningene.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert ventilasjonstegning.

3 Rom = 6 ventiler.
    1 Til-luft + 1 Fra-luft per rom.
    Fra-Luft og Til-Luft så langt fra hverandre som mulig i hvert rom.

-r_skisse_ny-png

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde justert tegningen ørlite til, så blir rørpakken litt billigere i innkjøp: Du trenger ikke full lengde på begge rør når du har siste punkt rett innenfor rommet. ;-)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg hadde justert tegningen ørlite til, så blir rørpakken litt billigere i innkjøp: Du trenger ikke full lengde på begge rør når du har siste punkt rett innenfor rommet. ;-)
    Hehe, det har du helt rett i!

Der sparte jeg noen kroner jeg kan legge i andre ting
    Takk så mye!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Da har jeg mer eller mindre bestemt meg for ventilasjon.

Etter god hjelp fra André fra vifter.no, har jeg kommet frem til følgende pakke.

-ventilasjon-jpg

Da blir det to kanaler. Den ene med vifte som sørger for avtrekk i de tre rommene, samt en gjennomgående kanal som sørger for tilstrømning av frisk luft (eller så frisk luft man får her i fredrikstad). Den med frisk luft blir uten vifte, men har muligheten å montere på en vifte hvis det skulle være nødvendig.

Tror dette blir veldig bra. Eneste jeg lurer på er prisen Nå har jeg bare sjekket grundig ett sted, og frykter at jeg kan få det billigere hvis jeg maser rundt omkring..

Nå fikk jeg pris på tilsvarende fra Montér. Med min rabatt (varierende fra 10-30%) kom dette på ca 14500 kroner. Dette er da inkludert isolasjon til å ha rundt rørene som alene kom på 5000,- (!!!!!) Uansett, blir vifter.no vesentlig billigere kun basert på listepris.

Grunnen til at jeg må ha isolasjon rundt rørene, er pga de vil ligge på kald side av loftet. Dette igjen kan medføre kondens hvis jeg ikke isolerer de. Kjøper nok inn en del pakker med 75mm rockwool for å pakke de inn. Betaler aldri 5.000 kroner (inklusiv rabatt) for litt isolasjon altså...

Venter kun på tilbakemelding fra et par andre steder, så bestilles systemet

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon bestillt

Da har jeg bestillt ventilasjon fra Vifter.no.
    Tilsammen, kom dette på ganske mye under montér, og servicen kan man ihvertfall ikke klage på.

Side 6 av 24 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •