Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitter å vurderer hva jeg skal bruke til belysning... Ender nok opp på spotter i taket. Har hørt at dette med store luftebokser ikke lenger er nødvendig. Er det noen som har erfaring fra dette med spotter i tak og hvordan dette med sikkerhet osv er i dag?

Kan selvfølgelig søke opp denne informasjonen selv, men liker å høre andres erfaringer rundt dette.

Trenger også noen tips til hvilken type spotter jeg bør skaffe. Skal ha 8 eller 10 stk som skal monteres i par med ca 1 meters lenge mellom seg. Problemet er at jeg ikke ønsker at de skal kreve mye plass "bak", da jeg trenger ventilasjon her.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter inspirasjon fra Kokken, har jeg vært i dialog med "hongkongsuperseller" på ebay, og forhandlet meg frem til en pris på

3PAIR,Home Theater Tube AMP Spade/Fork BINDING POST.BRB - eBay (item 290265140142 end time Oct-27-09 20:22:27 PDT)

Fikk 20 par for 90$, noe jeg syns er en veldig god pris.

Da blir det DIY på et høyt nivå i Fredrikstad etterhvert også

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må jeg si, her handles det stæsj over en lav (kabel)sko.

Jeg hadde tilsvarende store planer om terminering av diverse i kjelleren men foreløpig har det bltt med planene. Men alle rør og bokser ligger klart så det er bare å få kjøpt inn kabler, terminaler og plugger. Tar vel ting litt etter hvert. En ting er sikkert; når kinoen er i drift er det for sent, så det lønner seg nok å gjøre alt dette før man tar rommet i bruk

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja det må jeg si, her handles det stæsj over en lav (kabel)sko.

Jeg hadde tilsvarende store planer om terminering av diverse i kjelleren men foreløpig har det bltt med planene. Men alle rør og bokser ligger klart så det er bare å få kjøpt inn kabler, terminaler og plugger. Tar vel ting litt etter hvert. En ting er sikkert; når kinoen er i drift er det for sent, så det lønner seg nok å gjøre alt dette før man tar rommet i bruk
    Hehe, det er viktig å kjøpe inn ting. Min filosofi er ganske enkel.. Bind deg såpass opp i å fullføre ting mens jeg enda har gnisten. Da blir ting brått så mye lettere å fullføre.

Da kommer det som regel tørt fra dragen; "Hva er vitsen med å kjøpe så mye rart når du ikke fullfører...?"

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok den filosofien holder vann, ja. Når rommet er ferdig vil du sannsynligvis sitte å bare nyyyte.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg endelig bestilt elektriker.

Syns ikke det er så ille å betale 6.000 for å trekke 3 16A kurser med nye automatsikringer fra sikringsskapet til 3 rom på loftet.

Ender da opp med å kjøpe inn en kasse pils + et par pizzaer og invitere de elektrikervennene jeg har til en dugnad for å legge opp resten av punktene

Fikk akkuratt beskjed om at 300 ft mikrofonkabel, 10 xlr veggkontakter, 8 xlr plugger og 20 par med høyttalerterminaler er sendt, så dette ser ut til å gå i rute!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Da fikk jeg endelig bestilt elektriker.

Syns ikke det er så ille å betale 6.000 for å trekke 3 16A kurser med nye automatsikringer fra sikringsskapet til 3 rom på loftet.

Ender da opp med å kjøpe inn en kasse pils + et par pizzaer og invitere de elektrikervennene jeg har til en dugnad for å legge opp resten av punktene

Fikk akkuratt beskjed om at 300 ft mikrofonkabel, 10 xlr veggkontakter, 8 xlr plugger og 20 par med høyttalerterminaler er sendt, så dette ser ut til å gå i rute!
    Det meste løser seg vet du Må du vente lenge på elektrikeren? Vet det til tider har vært bra ventetid, opptil 1mnd.....
    Ebay er ikke dumt, må vel bestille litt jeg å snart.
    Hvordan er det med fortolling av varer du bestiller?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Det meste løser seg vet du Må du vente lenge på elektrikeren? Vet det til tider har vært bra ventetid, opptil 1mnd.....
    Ebay er ikke dumt, må vel bestille litt jeg å snart.
    Hvordan er det med fortolling av varer du bestiller?
    Elektrikeren kommer i morgen på befaring, og skal gjøre jobben førstkommende onsdag (1 uke).

Hvordan det blir med fortolling av varer er jeg spent på selv Neida, vanligvis blir det et "forenklet tollgebyr" + moms på varene som kommer på over 200kroner. Dette kan selvfølgelig løses ved å få avsenderen til å skrive verdien av varen til å være under 200 kroner (hvis han går med på det da).

Kommer med oppdatering om dette når jeg mottar varene

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har elektrikeren vært på befaring og lovte meg 3 kurser med ett midlertidig stikk på hver neste onsdag.

Da børster jeg støvet av mitt gamle rotel-anlegg, samt at det ble bestillt et par patos basic 110 til 295,- på komplett.no

Så nå blir mitt nye arbeidsanlegg:

Rotel RC970 forforstertker
    Rotel RB981 Effektforsterker
    Rotel RB980BX Effektforsterker
    Rotel RCD970 Cd-spiller

Gleder meg til onsdag! 8)

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Så nå blir mitt nye arbeidsanlegg:

Rotel RC970 forforstertker
    Rotel RB981 Effektforsterker
    Rotel RB980BX Effektforsterker
    Rotel RCD970 Cd-spiller

Gleder meg til onsdag! 8)
    Arbeidsanlegg du! Selv bruker jeg en gammel småsprengt "Megabass" Hifi av ukjent merke, med ipod og FM sender som signalkilde. Alt meget nedstøvet, men men.... timene går fort unna de

Har du bestemt deg for punkt til surround høytalere? Selv tror jeg jeg går for veggboks ved gulv og rør fra denne og utstikk bak høytallerene på vegg, litt dumt å sitte igjen med en boks midt på veggen dersom det blir endringer. Røret er enkelt å sparkle igjen.
    Ang. elektrikeren, full dugnad helgen etter da, så er du klar for isolasjon og plater over helgen men da gjelder det å ha alt av planer klart for rør.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Rotelanlegget blir nok stueanlegg når rommet er i orden.

Har bestemt meg HVOR punktene skal sitte, har bestemt HVORDAN de skal være også.

Tar meg flere og flere friheter og blir inspirert av tidligere prosjekter. Særlig Kokken sitt prosjekt, hvor jeg har kopiert rackløsningen og terminalløsningen.

-ht_terminaler_4-jpg

Punktene blir seende slik ut i matt svart etter spraylakkering.
    Det blir totalt 10 av de i rommet. (Front, Center (topp og bunn), Front Presence, Surround Side og Surround Bak)

Angående helgen etter elektrikeren har vært her, håper jeg at folk er villige til å stille opp på dugnad ja Alt kommer egentlig ann på hvor flink jeg er denne helgen til å fullføre reisverkene, samt å få opp de doble veggene

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Straks klar før elektrikeren kommer - doble vegger på vei opp

Har fått gjor litt i helga. Elektrikeren kommer førstkommende onsdag for å legge opp 3 nye kurser på loftet, defor måtte jeg legge opp reisverket slik at han ikke legger rør i veien for mine planer.

-progress_01-jpg
    Blant annet har jeg lagt på noen mdf-plater i trappeoppgangen, slik at det begynner å se litt fint ut.

-progress_02-jpg
    Satt opp reisverket til den innerste veggen der lerrettet skal stå, samt topp/bunnsvill for vegg nr. 2. Rørene til 2 kurser skal gå langs denne veggen.

-progress_03-jpg
    Har satt av 3,5 cm med luft mellom veggene, samt godt med spikerslag til gips og takplater

-progress_04-jpg
    Bunnsvill på veggen inn til rommet. Skilt ut for racket inn til det tekniske rommet.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skisser for høyttalerrør

Legger ut noen skisser over hvordan jeg ser for meg at rørene til høyttalerne skal gå.

-punkter_front-png

Røde punkter er høyttalere, grønne er subber.

-punkter_back-png

Kommer til å prøve å legge høyttalerkabler i øverste del av kneveggen, og strøm i underste.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger veldig spent med på denne, har selv et loft som skal innredes...har utsatt og utsatt pga andre prioriteringer...men en dag blir det forhåpentlig min tur! Meget bra med alle bildene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut. Hvilke høytalere skal du ha i kinoen?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Følger veldig spent med på denne, har selv et loft som skal innredes...har utsatt og utsatt pga andre prioriteringer...men en dag blir det forhåpentlig min tur! Meget bra med alle bildene!
    Syns det er veldig viktig med bilder, da blir det så mye lettere å navigere seg frem og tilbake i tråden.

Imorgen starter arbeidet med å trekke rør til høyttalere osv, kommer tilbake med mer bilder da

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Dette ser bra ut. Hvilke høytalere skal du ha i kinoen?
    Vil ikke bestemme meg skikkelig enda, men har landet på Kef XQ40 fronter som førstevalg inntil videre. Lukter også litt på swans, men må nok litt opp i prisklasse for å realisere dette.

Det viktigste for meg, er å ha gode fronter slik at rommet kan brukes til seriøs musikklytting når jeg skulle ønske det, samtidig som det skal gi meg en så god filmopplevelse at jeg kan se gjennom mange filmer jeg alltid sovner til, UTEN å sovne

Ender nok opp med SVS på subfronten.

Gleder meg uansett til sommeren da jeg forhåpentligvis har satt av såpass med penger at jeg kan handle inn en god del utstyr uten å få kjeft fra dragen!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subkabel ankommet

Da har første del av mitt ebayoppkjøp ankommet. 300 ft (ca 100meter) skjermet mikronfonkabel som hovedsakelig skal benyttes til de fire uttakene til sub i kinoen.

-micrull-jpg

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Usikker på målene i rommet

Etter jeg har satt opp bunn/toppsvill til de doble veggene, tok jeg nye mål i rommet for å prøve å tenke meg til hvordan dette vil bli.

-mal-jpg

Jeg må si at jeg er nervøs for at rommet blir for "kvadratisk", men lurer på om skråveggene bidrar til at den uheldige effekten med et kvadratisk rom ikke blir så farlig.

Noen som har noe å si her? Bør jeg bygge doble vegger i kneveggene også slik at jeg får innsnevret rommet slik at det blir mer avlangt?

Side 5 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •