Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skisse på terminaler

Prøver å lage skisser på alle punktene jeg skal ha rundt om i kinoen. Da starter jeg med det tekniske rommet. Problemet er at jeg ikke ønsker å "begrense" meg, så jeg legger like gjerne opp punkter nok til det aller meste (inkludert fullt 11.2 oppsett).

-terminaler_teknisk_rom-jpg

LF: Left Front
    RF: Right Front
    TC: Top Center
    BC: Bottom Center
    LS: Left Surround
    RS: Right Surround
    SBL: Surround Back Left
    SBC: Surround Back Center (Kjekt å ha...)
    SBR: Surround Back Right

PL: Presence Left
    PR: Presence Right
    RPL: Rear Presence Left
    RPR: Rear Presence Right

SW1-SW4: Subwoofer 1-4 (en i hvert hjørne)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ethernet, rumperister og HDMI?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hva med ethernet, rumperister og HDMI?
    Hehe, trenger ikke å understreke viktigheten av et slikt forum?

Rumperister skal jeg rett og slett ikke legge opp til, har aldri testet det. Håper å oppnå samme effekt med nok membranareal.
    Ethernet kommer til å gå kablet fra hjemmesentralen min (30Mbit Fiber) og inn i det tekniske rommet. Tror ikke jeg trenger noe ethernetuttak i kinoen, men det skader jo aldri å legge opp til et par

HDMI hadde jeg rett og slett glemt. Takker så mye for den!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -terminaler_teknisk_rom_2-jpg
    Siste, og forhåpentligvis, endelig versjon av punkter i det tekniske rommet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har droppet SBC. Jeg skulle akkurat til å spørre om det er noen systemer som støtter dette nå for tiden, det var vel mer aktuelt i forrige (eller før der igjen) generasjon receivere med 6.1?

Men ellers bør vel det meste være dekket skulle jeg tro. Men skulle jeg selv være 110% på den sikre siden ville jeg kanskje lagt opp til en ethernetkontakt ute i kinoen også.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men ellers bør vel det meste være dekket skulle jeg tro. Men skulle jeg selv være 110% på den sikre siden ville jeg kanskje lagt opp til en ethernetkontakt ute i kinoen også.
    Støtter den! I det minste tomt trekkerør og boks. Vet aldri hva som kommer senere, da mangler en alltid et rør eller to....
    Selv legger jeg 2x20mm rør til hvert høytaler punkt. 40mm til PJ, 25mm til SW
    Brukt stive PVC-rør til dette, gjør trekkejobben mye lettere, men selvsagt ett herk å legge dersom en må legge dette i vegg.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tanke som slår meg når jeg ser på tegningen:
    Har du plass til alle trekkerørene mellom koblingsboksene til høyttalertermineringene? De tar ganske stor plass når det blir mange av dem.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har droppet SBC. Jeg skulle akkurat til å spørre om det er noen systemer som støtter dette nå for tiden, det var vel mer aktuelt i forrige (eller før der igjen) generasjon receivere med 6.1?

Droppet den med vilje, da det er ca 15 cm klaring fra døra (som er i center), til taket.

Driver å tegner kontakter i kinoen, og ender opp med et par ethernetkontakter der. Er egentlig veldig bekymret for å kjøpe feil bokser nå, da jeg ender opp på ca 40 +

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    En tanke som slår meg når jeg ser på tegningen:
    Har du plass til alle trekkerørene mellom koblingsboksene til høyttalertermineringene? De tar ganske stor plass når det blir mange av dem.
    Har "overdimensjonert" litt med vilje, da jeg har stillt meg dette spørsmålet selv. Skal dra å kjøpe noen testbokser + rør for å se hvordan dette vil fungere i praksis. Hovedoppgaven til tegningen, er å finne ut hvor mange bokser som trengs, og at jeg husker på alt før jeg starter arbeidet.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Støtter den! I det minste tomt trekkerør og boks. Vet aldri hva som kommer senere, da mangler en alltid et rør eller to....
    Selv legger jeg 2x20mm rør til hvert høytaler punkt. 40mm til PJ, 25mm til SW
    Brukt stive PVC-rør til dette, gjør trekkejobben mye lettere, men selvsagt ett herk å legge dersom en må legge dette i vegg.
    Har sett på din tråd og hvordan du har lagt opp rørene. Ser skikkelig bra ut!

Jeg har skråtak, så jeg ender nok opp med å legge alt av høyttalerkabler i taket, og alt av strøm i kneveggen. Dette er for å hindre unødvendig støy. Kommer nok til å legge noen ekstra rør som du sier, da jeg merker nå at jeg er veldig usikker på om jeg husker på alt. Lurer på en ekstra HDMI til bak lerrettet. Brått en dag i fremtiden får man noe som må kobles på der

Skal som sagt kjøpe inn noen testbokser + rør i helga, så ser jeg hvordan mine tegninger lar seg kopiere om i praksis.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er det greit å ha nettverk både til receiver, blurayspille, ps3, nettverkspiller etc...
    Ellers ser det ut som om du begynner å få det meste på plass. ;-)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Som nevnt er det greit å ha nettverk både til receiver, blurayspille, ps3, nettverkspiller etc...
    Ellers ser det ut som om du begynner å få det meste på plass. ;-)
    Helt enig, men siden "bakenden" til alle komponentene står lett tilgjengelig i racket, kommer jeg til å bruke en 8ports switch for å fordele ethernet til disse komponentene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting; du legger sikkert opp til vanlige vegghengte surround-høyttalere? Kunne det være en idé å forlenge disse rørene ned til gulvnivå, i tilfelle du en vakker dag skulle gå for gulvhøyttalere eller koble til en sub på surroundkanalen, f.eks. via høynivåinngangen på suben. Eller blir dette litt overkill?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du en antennekontakt for kabel/parabol eller lignende?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kjøp av bokser.....
    Jeg bruker elko sine S57 bokser, for dobbel gips. Suverene, siden de passer både for 16-20mm rør, i tillegg får du kjøpt stuss for 25mm rør om du trenger dette.
    Finner ikke den typen på elhandel.no , men ser de har tilsvarende bokser fra schneider electric.
    elhandel.no - Veggboks 55-72/100F

Greit å bruke denne typen så justerer du dybden på boksen med å bare "skru" den inn og ut. Slipper dyre utforingsringer, plagsome er de åsså!

Dersom du skal koble sammen flere bokser benyttes skjøteklips
    elhandel.no - Skjøtestykke for veggboks 71MM

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Trenger du en antennekontakt for kabel/parabol eller lignende?
    Legger man opp til sånt, møter man kona med venninner henslengt oppe i rommet mens de ser på Greys anathomy

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting; du legger sikkert opp til vanlige vegghengte surround-høyttalere? Kunne det være en idé å forlenge disse rørene ned til gulvnivå, i tilfelle du en vakker dag skulle gå for gulvhøyttalere eller koble til en sub på surroundkanalen, f.eks. via høynivåinngangen på suben. Eller blir dette litt overkill?
    Lurte på å legge disse på bakkenivå og eventuellt lage en fin skinne til kablene nå som jeg planlegger vegghengte. Ser bedre ut når kabler går nedover enn oppover

Når det gjelder sub, legger jeg et punkt i hvert hjørne. Kan ikke ta høyde for alt, men man kan prøve

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Angående kjøp av bokser.....
    Jeg bruker elko sine S57 bokser, for dobbel gips. Suverene, siden de passer både for 16-20mm rør, i tillegg får du kjøpt stuss for 25mm rør om du trenger dette.
    Finner ikke den typen på elhandel.no , men ser de har tilsvarende bokser fra schneider electric.
    elhandel.no - Veggboks 55-72/100F

Greit å bruke denne typen så justerer du dybden på boksen med å bare "skru" den inn og ut. Slipper dyre utforingsringer, plagsome er de åsså!

Dersom du skal koble sammen flere bokser benyttes skjøteklips
    elhandel.no - Skjøtestykke for veggboks 71MM

Takker så mye! Det var akkuratt dette jeg var på jakt etter! Kommer til å kjøre elko overalt, da jeg kjenner en som kjenner naboen til fetteren til en som kjenner en som jobber i jernbaneverket Neida, får gode rabatter hos en lokal elgrossist som gjør at det går ann å kjøpe inn akuratt det man ønsker seg.

Kom gjerne med flere tips/erfaringer rundt dette med å legge opp rør. Setter stor pris på det!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kontakter er greit å ha, både på vegg og utenom

Greit å handle lokalet, så slipper en dinna forfordelige ventinga! Jeg er ivertfall en av de som gjerne vil ha ting der og da når jeg har kjøpt noe! hehe

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mikrofonkablel bestillt

Da var mikrofonkabel bestillt. Denne skal brukes til subber i hjørnene på kinoen.

300'ft MICROPHONE MIC CABLE GLS AUDIO PREMIUM BULK NEW - eBay (item 350129766256 end time Oct-18-09 14:59:35 PDT)

Noen som har noen XLR terminaler å anbefale?

Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •