Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 479
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink

Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Takk for det! Det er godt å høre at en som kan dette støtter opp om mine teorier!

Da blir det lettvegger og kanskje fuktsperre i helga! Gleder meg skikkelig til å se rommene ferdig delt opp. Da blir det så mye lettere å se for seg ting. Ting er så mye annerledes oppe i hodet enn når man ser det i virkeligheten. Da kommer man brått opp med mange nye gode og ikke fullt så gode ideér
    8) Først spikerslag, så fuktsperre, så gips, åsså lettvegger til slutt... du skal jobbe hardt om du har stenderene til lettveggene oppe da helga er omme, :twisted:

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    8) Først spikerslag, så fuktsperre, så gips, åsså lettvegger til slutt... du skal jobbe hardt om du har stenderene til lettveggene oppe da helga er omme, :twisted:
    Hehe, sant nok.
    Godt jeg ikke er snekker av yrke.

Som en ufaglært-ukyndig snekker, sier jeg ting jeg ikke vet hva betyr

Planen er å få opp reisverket samt å isolere dette. Klarer jeg det, er jeg veldig fornøyd!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lørdag med en del jobbing, fant jeg ut hvor mye jobb det egentlig er å "bare sette opp litt reisverk".

Kom et lite stykke, og kan nå ane konturene av hvordan det vil bli seende ut.

-reisverk_1909_1-jpg
    Syns det gikk bra å dele inn rommene før jeg fikk på taket med den metoden jeg skisserte tidligere. Nå har jeg muligheten til å legge ekstra vekt på lydisoleringen spesiellt på hjemmekinorommet.

-reisverk_1909_2-jpg
    Litt av en konstruksjon

-reisverk_1909_3-jpg
    Begynner å skimte en skillevegg!

-reisverk_1909_4-jpg
    Reisverket ned til trappa er ferdig. Skal få opp de hvite mdf platene helt opp, og isolere skikkelig. Skal lage dobbeltvegg inn mot kinoen. Det vil det ende opp slik: Første vegg: 7,5 cm isolasjon, gips og luft. Andre vegg: 7,5 cm isolasjon, gips, mdf plater.

Noen som vet hvor mye luft det bør være mellom vegg 1 og vegg 2?

-reisverk_1909_5-jpg
    Bilde tatt fra kinoen og ut mot "oppholdsrommet" og "teknisk rom"

Det tekniske rommet (merket med oransje), vil bli 2,40 x 1,80. Problemet er skråtaket (1,05 ved knevegg). Her kommer jeg til å lage en lik konstruksjon som Kokken. (Lage plass til rack slik at fronten på racket blir synlig i kinoen). Alle koblinger vil bli gjort fra det tekniske rommet.

Vil også plassere diverse annet teknisk utstyr der. Server, NAS osv.

Passe fornøyd med resultatet hittil.

Går nå opp for å fortsette.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut dette her, men siden du ikke gipset taket først så må du lage spikerslag for gipsen i taket inntil den nye veggen din slik at du har noe å feste platene i.8)

mellomrommet trenger bare å være 2 cm men ofte går en opp til 5cm slik at det er mer sikkert at isolasjonen ikke kommer inn i hverandre.8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba!

Men jeg sier bare: SPIKERSLAG! Finn frem ark og skriv SPIKERSLAG på en passelig stor bunke, så stifter du opp disse alle steder hvor tak møter vegg, vegg møter vegg etc.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lage dobbeltvegg inn mot kinoen. Det vil det ende opp slik: Første vegg: 7,5 cm isolasjon, gips og luft. Andre vegg: 7,5 cm isolasjon, gips, mdf plater.
    Godt mulig jeg misforstår, men tenker du å kle den første veggen, veggen mot trappa, på begge sider? Når man bygger lydvegg med adskilt stenderverk er det anbefalt å gjøre det slik : kledning-stender/isolasjon-luft-stender/isolasjon-kledning, altså ingen platelag "inne i" den doble veggen. Dette skal faktisk gi bedre lyddemping enn om du har platelag i mellom veggene.

Om du vil ha ha mer bakgrunnstoff for hvorfor det er slik, kan du lese her; Triple leaf effekt

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    ser bra ut dette her, men siden du ikke gipset taket først så må du lage spikerslag for gipsen i taket inntil den nye veggen din slik at du har noe å feste platene i.8)

mellomrommet trenger bare å være 2 cm men ofte går en opp til 5cm slik at det er mer sikkert at isolasjonen ikke kommer inn i hverandre.8)
    Bruker avkapp fra de mdf-platene til å lage spikerslag til avslutningen av taket mot de nye veggene. Hadde glemt dette jeg, så ringte faren min og minnet meg på det

Da legger jeg inn 5 cm mellom veggene slik at jeg er helt sikker på at det ikke blir kontakt.

Takk for tilbakemelding!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bra jobba!

Men jeg sier bare: SPIKERSLAG! Finn frem ark og skriv SPIKERSLAG på en passelig stor bunke, så stifter du opp disse alle steder hvor tak møter vegg, vegg møter vegg etc.
    Takker for det!

Spikerslag kom jeg på i siste liten. Driver å skjærer opp mdf plater til dette formålet

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Godt mulig jeg misforstår, men tenker du å kle den første veggen, veggen mot trappa, på begge sider? Når man bygger lydvegg med adskilt stenderverk er det anbefalt å gjøre det slik : kledning-stender/isolasjon-luft-stender/isolasjon-kledning, altså ingen platelag "inne i" den doble veggen. Dette skal faktisk gi bedre lyddemping enn om du har platelag i mellom veggene.

Om du vil ha ha mer bakgrunnstoff for hvorfor det er slik, kan du lese her; Triple leaf effekt
    Skal gjøre det slik du skisserer ja. Spørsmålet er om det har noen stor effekt med dobbel gips på den ytterste veggen?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om det har noen stor effekt med dobbel gips på den ytterste veggen?
    2 platelag, helst gips, er det som blir anbefalt av "alle" som driver med lyddemping. Om du leser på Glava/rockwool sine sider, finner "oppskrift" på å bygge studio o.l, så er det to lag gips som er fasiten.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med reisverk

Jeg har blitt syk i helga, men det hindret meg ikke i å gå opp på loftet og ta noen bilder!

Har gjort klart for utstyrsrack fra kinoen og inn til det tekniske rommet.

-rack_01-jpg

Dette måler 60 x 115 cm.

-rack_02-jpg

Nå har tiden kommet for å ringe til elektriker. Har bestemt meg for å ha tre (3) kurser opp på loftet. 1 kurs i kinoen (til sub, pj osv), 1 kurs til det tekniske rommet (til de forskjellige komponentene, NAS, server o.l.) og 1 kurs til oppholdsrommet tvers ovenfor kinoen. Kjører nok på med 16A på alle sammen (dette er nevnt tidligere, men minner meg selv på det nå).

Nå står jeg med to alternativer.

1. Få en elektriker til å koble opp et punkt per kurs i hvert rom, så trekker jeg resten selv
    2. Få en elektriker til å gjøre hele jobben med alle punkter i alle rom

Alternativ 1 er nok klart billigst, men er det trygt? Kjenner elektrikere som hjelper meg, men de kan ikke skrive ut noen papirer på arbeidet.

Har hørt at det eneste krav til dokumentasjon er fra sikringsskapet og opp til 1 punkt. Alle andre punkter bør/må ikke dokumenteres. Eneste problemet er ved en el-kontroll hvor de spør hvem som har gjort arbeidet.

Uansett alternativ, har jeg tenkt å ha 8 doble stikk i kinoen, 6 doble stikk, eller 3 firedoble stikk i det tekniske rommet, samt 1-2 stikk i "gangen" + 6 stikk i oppholdsrommet. Skal også ha lysbrytere og diverse. Dette resulterer i mellom 25-30 punkter i hele loftet.... Noen som vet sånn ca hva jeg må regne med ved å velge alternativ 2 her? Ikke akkuratt, men om jeg lander på 10.000 eller 30.000?

Skal begynne med å trekke rør og punkter til høyttalere osv i kinoen, noe jeg får kommet i gang med når jeg mottar bestillingen min på 100m 20mm rør og 40 koblingsbokser

Setter veldig pris på synspunkter og erfaringer rundt dette med elektriker, da jeg ønsker at dette skulle vært gjort for minst 14 dager siden

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er elektriker selv. Dersom du kjenner en elektriker som kan ordne resten (fra første punkt og ut) så ville jeg klart godt for denne løsningen. Så lenge du er bevist på utstyr som blir montert (ikke biltema kontakter) så kan ikke jeg se det store problemet i dette.
    Gjøres alt etter forskriftene, kabel tversnitt og koblinger, så går dette glimrende.
    Kan gjerne prøve å unngå å skru så veldig mange skruer i rørene i etterkant, her er det mange som bommer...
    Dette med papir og inspeksjon, har vært på flere "utbedringer" etter kontroll fra elverk, og papir har jeg ikke vært borti de krever....... dette er dersom de ser at jobben er gjort av en med ti tommeltotter og virkelig ikke kan det.
    Holder du deg unna mye skjøteledninger og sikringsskapet ser ok ut så går nok en eventuell kontroll strålende

Ser en liten fare for å bli hudflettet av andre elektrikere på forumet her, men mne .....
    Angående pris på ferdig installasjon så er en liten tommelfingelregel 1000kr punktet, men ikke når det blir så mye som det her. Vil tippe en 15-20000.

*ps. finnes firma som godtar at kunden legger bokser, rør og trekker kabler selv. Så kommer de å kobler og montrere utstyret sitt senere... kan snuse litt i området ditt, kan vær der fins en slik installatør.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Hei

Er elektriker selv. Dersom du kjenner en elektriker som kan ordne resten (fra første punkt og ut) så ville jeg klart godt for denne løsningen. Så lenge du er bevist på utstyr som blir montert (ikke biltema kontakter) så kan ikke jeg se det store problemet i dette.
    Gjøres alt etter forskriftene, kabel tversnitt og koblinger, så går dette glimrende.
    Kan gjerne prøve å unngå å skru så veldig mange skruer i rørene i etterkant, her er det mange som bommer...
    Dette med papir og inspeksjon, har vært på flere "utbedringer" etter kontroll fra elverk, og papir har jeg ikke vært borti de krever....... dette er dersom de ser at jobben er gjort av en med ti tommeltotter og virkelig ikke kan det.
    Holder du deg unna mye skjøteledninger og sikringsskapet ser ok ut så går nok en eventuell kontroll strålende

Ser en liten fare for å bli hudflettet av andre elektrikere på forumet her, men mne .....
    Angående pris på ferdig installasjon så er en liten tommelfingelregel 1000kr punktet, men ikke når det blir så mye som det her. Vil tippe en 15-20000.

*ps. finnes firma som godtar at kunden legger bokser, rør og trekker kabler selv. Så kommer de å kobler og montrere utstyret sitt senere... kan snuse litt i området ditt, kan vær der fins en slik installatør.
    Tusen takk for oppmuntrende lesing Skal ta en ringerunde til elektrikere i fredrikstadområdet og høre hva de kan tilby o.l.

I værste fall får jeg flytte til Ålesund så du kan ta jobben

Noen som har tips på gode elektrikere i fredrikstadområdet som kan passe til teksten over?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nevne at det haster for deg, så om du kan legge rør og bokser selv slik du får isolert og kledd så fort som råd. Funker ofte den der

Før du begynner med rør og bokser er det greit å lage tegning der du tegner inn punkt og rørstrekk, så du er sikker på du ikke glemmer noe. Værste som finnes å sitte med et ferdig rom for så å oppdage at du mangler en forbindelse.
    Du har nå en liten mulighet for å fjuske det til via kottene på sidene, men greit å slippe.

Jobber nå som skipselektriker, så har ikke samme tilgang på materiel som før, ivertfall ikke samme prisene. Men men, vi har nå alle elhandel.no, ikke så værst prisene der heller
    Friperiode nå så traver forumet etter lesestoff hehe.

Lykke til bare si fra om du er usikker på noe så skal jeg prøve å svare

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Du kan nevne at det haster for deg, så om du kan legge rør og bokser selv slik du får isolert og kledd så fort som råd. Funker ofte den der

Før du begynner med rør og bokser er det greit å lage tegning der du tegner inn punkt og rørstrekk, så du er sikker på du ikke glemmer noe. Værste som finnes å sitte med et ferdig rom for så å oppdage at du mangler en forbindelse.
    Du har nå en liten mulighet for å fjuske det til via kottene på sidene, men greit å slippe.

Jobber nå som skipselektriker, så har ikke samme tilgang på materiel som før, ivertfall ikke samme prisene. Men men, vi har nå alle elhandel.no, ikke så værst prisene der heller
    Friperiode nå så traver forumet etter lesestoff hehe.

Lykke til bare si fra om du er usikker på noe så skal jeg prøve å svare
    Takker for det. Jobber med en tegning nå, og må si at det er vanskeligere enn jeg hadde trodd

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerretvalg, eller blir det noe valg?

Sitter å funderer på hvor stort lerret jeg skal ha i kinoen. Ville gått for 2,35:1, men har valgt å gå bort fra dette da jeg så prisen på anamorphic linse..

Har laget en skisse av veggen hvor lerretet skal plasseres, og fant ut at mine drømmer brått må knuses. hadde håpet på et 120" stort lerret der, men ser nå at 12 cm klaring til gulvet, ikke er nok. Eneste løsningen må da være å kjøre lydtransperent lerret.

106" derimot, ser ut til å passe ganske bra. Her får jeg 45 cm klaring til gulvet, og dette ser bedre ut sånn rent harmonisk.

92" eller 77" ville nok passet bedre, men når jeg først har sjansen, vil jeg ha størst mulig lerret her.

-lerret-jpg

Spørsmålet mitt blir da som følger: Er det noen som har erfaring rundt dette med hvor langt ned mot gulvet et lerret maksimum kan være? Og er det noen som kan se for seg en bedre løsning enn hva jeg har tenkt ut her?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sliter litt med å finne en grom senterhøyttaler på 12cm høyde... Da MÅ du som du sier - tenke lydtransparent lerret ;-)

Jeg har rundt 50cm fra gulv til nedre kant på mitt lerret og jeg ville ikke hatt lavere. Se for deg at du sitter med føttene på en deilig forskammel, godt tilbakelent og ser inn i lerretet. Det første du ser og irriterer deg over er føttene dine som skygger for utsikten...:?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, veldig sant det du sier der ja.
    Lurer nesten på å gå ned til 92", da taket kommer til å bygge litt, + gulvet. Blir brått litt trangt med plass når alt kommer til alt.

I værste fall kan man flytte sofaen lenger frem

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Kokken, lydtransparent lerret er nok den beste løsningen i din situasjon. Alternativet er som du sier, å gå ned i størrelse på lerretet, men er det egentlig noe morro da?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Enig med Kokken, lydtransparent lerret er nok den beste løsningen i din situasjon. Alternativet er som du sier, å gå ned i størrelse på lerretet, men er det egentlig noe morro da?
    Hehe, det er akkuratt det... blir det like morro? Må få snekret sammen noen "maler", så ser jeg det i virkeligheten! I værste fall kan man ha litt luft mellom beina når man har de på bordet

Side 3 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •