Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 24 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24
Viser resultater 461 til 479 av 479
    Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe ser at jeg har glemt å sittere.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlenvik
    denn primeren er slik plast hefter. får lakken til å sitte på plast.
    denne stålulla som dere snakker om er d vi kaller paddekluter og heter scotchbrite og kommer fra 3M finnes flere typer grovheter. annbefaler den med bronsje farge.
    Takker for oppklaringen (skjønte hva du snakket om når jeg leste ditt siste innlegg )

Uansett, med disse produktene, sitter lakken utrolig godt. Absolutt noe som kan anbefales.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei å hå!

Kan tenke meg at det er godt å vær ferdig med kinoen nå, bare små ting igjen?
    Hvordan syns du kvaliteten på viften og lydfellen kjøpt på vifter.no er?
    Lurer på å bestille det samme selv, men litt usikker siden de ikke oppgir dB på viften. Flexibel lydfelle vs spiro lydfelle......skal ikke vær lett, men ser det blir betydlig rimligere å bestille fra vifter.no.
    Bruker du trinnløs regulator til viften? Selv går jeg for elko 400HR, ikke aktuellt med noe påveggsløsning for min del.
    Fikk info fra Andre at det kunne medføre litt brumming på lavt turtall.

Håper du har tid til å svare på dette
    Ellers gratuelere med fin fin kino!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Hei å hå!

Kan tenke meg at det er godt å vær ferdig med kinoen nå, bare små ting igjen?
    Hvordan syns du kvaliteten på viften og lydfellen kjøpt på vifter.no er?
    Lurer på å bestille det samme selv, men litt usikker siden de ikke oppgir dB på viften. Flexibel lydfelle vs spiro lydfelle......skal ikke vær lett, men ser det blir betydlig rimligere å bestille fra vifter.no.
    Bruker du trinnløs regulator til viften? Selv går jeg for elko 400HR, ikke aktuellt med noe påveggsløsning for min del.
    Fikk info fra Andre at det kunne medføre litt brumming på lavt turtall.

Håper du har tid til å svare på dette
    Ellers gratuelere med fin fin kino!
    Hei!

Ja, er stas å være ferdig med kinoen! Det eneste problemet er at det er så mange andre prosjekter som har hopet seg opp så fokuset blir flyttet med tvang..

Har ingenting å utsette på komponentene jeg kjøpte fra vifter.no. Jeg kjøpte med en 5-trinns regulator fra vifter.no (egentlig ganske stygg), og denne fungerer veldig bra. På trinn 1,2 og 3, hører man ikke vifta i det hele tatt i kinoen (da med fleksibel lydfelle mellom vifta og ventilen). Når prosjektoren er på, overdøver denne trinn 4 på vifta også. Trinn 5 hører man, men jeg har aldri hatt behov for å kjøre trinn 5 enda. (Kjørte trinn 3 under ringenes herre extended maraton i påska. 4 folk, 13 timer i ett strekk, og temperaturen var overraskende behagelig)

Uansett, i kombinasjon med lydfelle er viften lydløs på lave turtall. Jeg hengte vifta opp i patentbånd med gummiforing mot taket, noe som medfører null brumming. Selv i det rommet vifta står montert i.

Bare spør hvis det er noe du lurer på

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt hele denne tråden og er veldig fornøyd med dokumentasjonen og bildene. Men jeg savner litt informasjon angående det ferdige produkt. Er du helt ferdig forresten?
    Siden du har begynt å bruke kinoen så er den hvertfall presentabel for venner tydeligvis.
    Jeg så noen bilder noen sider tilbake, men da var det litt som gjenstod. Har du noen nye bilder?
    Og jeg er selvfølgelig misunnelig på kinoen din. Drømmer om min egen en dag.
    Jeg bor forresten på Greåker og derfor er det litt ekstra artig å følge en "nabo" i byggeprosessen.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen bergli. Da var bestillingen sendt inn til Andre hos vifter.no, trengte diverse bend som ikke var innlagt i nettbutikken så ble via mail. Grei service fra han
    Gikk selv for spirolydfeller pga plass siden de kun er 60cm, skal i tillegg dempe litt mer mente han på.

Så får jeg se hvor langt jeg kommer i mai......

Skal bli godt den dagen kinoen er like ferdig som din!

*Vet du hvor jeg får kjøpt spray ala den du brukte for å få vekk glansen på elko utstyret før grunning og lakkering? Går for samme løsning her

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Jeg har fulgt hele denne tråden og er veldig fornøyd med dokumentasjonen og bildene. Men jeg savner litt informasjon angående det ferdige produkt. Er du helt ferdig forresten?
    Siden du har begynt å bruke kinoen så er den hvertfall presentabel for venner tydeligvis.
    Jeg så noen bilder noen sider tilbake, men da var det litt som gjenstod. Har du noen nye bilder?
    Og jeg er selvfølgelig misunnelig på kinoen din. Drømmer om min egen en dag.
    Jeg bor forresten på Greåker og derfor er det litt ekstra artig å følge en "nabo" i byggeprosessen.
    Hei

Har veldig dårlig samvittighet for akkurat det å ikke vise frem mer av resultatet. Er jo helt ferdig nå, så er rett og slett latskap som gjør at jeg ikke har vist frem noe.

Dragen har gått å ventet på at jeg skulle bli ferdig lenge slik at ho overlesset meg med andre oppgaver 15 min etter jeg satt meg ned for å nyte resultatet

Du bor på Greåker ja? Jeg er oppvokst der.. Hvor på Greåker kommer du fra? Ikke umulig med en demo en dag hvis du ønsker det.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Takk for infoen bergli. Da var bestillingen sendt inn til Andre hos vifter.no, trengte diverse bend som ikke var innlagt i nettbutikken så ble via mail. Grei service fra han
    Gikk selv for spirolydfeller pga plass siden de kun er 60cm, skal i tillegg dempe litt mer mente han på.

Så får jeg se hvor langt jeg kommer i mai......

Skal bli godt den dagen kinoen er like ferdig som din!

*Vet du hvor jeg får kjøpt spray ala den du brukte for å få vekk glansen på elko utstyret før grunning og lakkering? Går for samme løsning her
    André er utrolig fleksibel og gir god service. Kunne ikke vært mer fornøyd.

Kunsten er å sette seg små mål og jobbe hardt for å nå de. Har du nådd nok små mål, sitter du brått igjen med en kino

Den sprayen fikk jeg av onkelen min som jobber på et lakkeringsverksted.

Kan du ikke sende meg adressen din i PM, så kan jeg sende deg det jeg har igjen av denne sprayen? Er vel 3/4 igjen av den tenker jeg, og bedre at du bruker det enn at jeg skal ta vare på det til at jeg kanskje en dag skal lakkere noe mer..

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Bergveien, ved innkjørselen til Fredheimveien.

Jeg kjenner igjen det med å få arbeidsoppgaver fra den som egentlig bestemmer. Spesielt nå som det er vår så blir det en del oppgaver som kommer før hifi og lek med elektronikk. Jeg fikk faktisk litt fritid på fredagen og fikk endelig oppgradert Onkyo 875 forsterkeren min slik at jeg slipper å høre høye smell ved avspilling av DTS HD Master.

Det hadde vært moro med en demo, så send gjerne en PM hvis du finner en dag det passer.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden sommeren har vært såpass lite sommer som den har vært, dras tankene nok en gang opp på loftet.

Har sett en del filmer og testet diverse musikk der oppe i det siste og gløden er nok en gang tent for fullt. I stedet for å sitte her (da det er oppussingsvær ute), kommer jeg tilbake med en post som oppsummerer hva som har skjedd og hvordan status er på kinoen i dag senere.

En ting er sikkert, det tar tid å fullføre de små detaljene jeg trodde skulle ta et par timer, særlig når jeg har blitt far Må innrømme at jeg savner tiden hvor jeg kunne være på kinoen i flere timer mange dager i strekk, men til gjengjeld blir de timene man benytter der oppe etter man har formert seg ganske effektive.

Ser ihvertfall frem til en spennende høst med mye testing, tweaking og forhåpentligvis masse nytt utstyr som skal testes, vurderes og forhåpentligvis kjøpes

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med farsskapet! Godt å kunne ha en krok å kunne trekke seg tilbake til når det røyner på og minsten omsider har sovnet.

Hvordan gikk det til slutt med de bassfellene? Jeg har også laget et par etter besøket hos mor10 som ga absolutt målbare resultater.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Gratulerer med farsskapet! Godt å kunne ha en krok å kunne trekke seg tilbake til når det røyner på og minsten omsider har sovnet.

Hvordan gikk det til slutt med de bassfellene? Jeg har også laget et par etter besøket hos mor10 som ga absolutt målbare resultater.
    Takker så mye! Ja, merker godt at jeg er glad jeg la såpass mye i isolasjon og lyddemping når jeg trekker meg tilbake i kinoen Det er et sted man virkelig kan slappe av etter 45 minutters skrik!

Bassfellene er på plass de, og jeg fikk fjernet majoriteten av bassen fra hjørnene, men jeg er ikke fornøyd med hvordan bassen plasseres i rommet mitt. Sliter med 50-60hz da dette området er best 1,5 meter foran sweetspot. Er så mye som 10-15 db dip i sweetspot, så har noe å jobbe med der.

Uansett, bassfellene gjorde mye, men ikke nok Skal ta skikkelige målinger en dag slik at vi får det visuelt

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig fin kino! Er litt misunnelig samtidig som jeg gleder meg til å gjøre noe slikt selv. Hvordan gjorde du det med høytaler kablene som du trakk skjult og terminerte i boksen, hva slags kabel brukte du? Ser meget stilig ut ihvertfall.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Utrolig fin kino! Er litt misunnelig samtidig som jeg gleder meg til å gjøre noe slikt selv. Hvordan gjorde du det med høytaler kablene som du trakk skjult og terminerte i boksen, hva slags kabel brukte du? Ser meget stilig ut ihvertfall.
    Takker så mye Bare å fortsette og glede seg!

Her ser du kablene Kabler

Det er 6mm2 PN kabel som går i veggene. Sikkert ikke det beste alternativet, men den er ihvertfall tykk nok. Det er ikke fare for signaltap over lengre avstander med denne samt at de er rimligere enn vanlige høyttalerkabler av god kvalitet. Særlig når man skal ha 100 meter av de.

Fra terminalene i veggene til høyttalere kjører jeg høyttalerkabler fra Blue Jeans Cables (også fra terminaler i koblingsrommet til komponentene). Synes dette fungerer veldig bra.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjemmekino på loft, trenger hjelp til å finne bassen min!!

Har noen tanker om hva som skal til for å løse problemet jeg har i sweetspot med opp til 15db dip i 50-60hz området. Kan noen bekrefte, avkrefte eller eventuelt komme med noen andre tips til hva det kan være og/eller hva jeg kan forsøke for å finne ut av problemet?

Dette er ihvertfall en grov visuell skisse på problemet:

-capture-jpg

Mulige løsninger på problemet:
    • Iverksette akustiske tiltak - (lagd meg 4 stk bassfeller som beskrevet her, merket forskjell på lyden, ikke så mye i bassen)
    • Plassere høyttalerne mer hensiktsmessig
    • Dele høyttalerne annerledes i reciveren (deles på 80Hz i dag, satt til small)
    • Få en som kan kalibrere anlegget til å komme på besøk
    • Jeg har et koblingsrom på 2,5m2 med fri luke inn fra kinoen, kan dette fungere som en "bassoppsamler"? Er fryktelig mye bass inne i dette rommet kontra sweetspot. Kan det være en idé å lage en dør på dette racket for å prøve å holde det meste av bassen i rommet?

Setter stor pris på tilbakemeldinger, da jeg begynner å bli rådvill her..

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Mulige løsninger på problemet:
    • Iverksette akustiske tiltak - (lagd meg 4 stk bassfeller som beskrevet her, merket forskjell på lyden, ikke så mye i bassen)
    • Plassere høyttalerne mer hensiktsmessig
    • Dele høyttalerne annerledes i reciveren (deles på 80Hz i dag, satt til small)
    • Få en som kan kalibrere anlegget til å komme på besøk
    • Jeg har et koblingsrom på 2,5m2 med fri luke inn fra kinoen, kan dette fungere som en "bassoppsamler"? Er fryktelig mye bass inne i dette rommet kontra sweetspot. Kan det være en idé å lage en dør på dette racket for å prøve å holde det meste av bassen i rommet?

Setter stor pris på tilbakemeldinger, da jeg begynner å bli rådvill her..
    Det kan være lurt å lyddempe Tekniskrom noe
    Du kan også sette på en EQ på bassen slik at du kan kompensere for topper/dipper Vi har brukt dette på HTF et par ganger nå med gode resultater :-)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok den veien jeg ender opp på tipper jeg, men surt å kjøpe inn eq osv hvis det holder med plasseringer osv..

Får nok legge noen timer i det rent praktisk, så har jeg ihvertfall noe mer konkret å forholde meg til

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut. Jo bedre rommet og akustikken fungerer, desto bedre blir det hvis du i tillegg henger på en EQ.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Takker så mye Bare å fortsette og glede seg!

Her ser du kablene Kabler

Det er 6mm2 PN kabel som går i veggene. Sikkert ikke det beste alternativet, men den er ihvertfall tykk nok. Det er ikke fare for signaltap over lengre avstander med denne samt at de er rimligere enn vanlige høyttalerkabler av god kvalitet. Særlig når man skal ha 100 meter av de.

Fra terminalene i veggene til høyttalere kjører jeg høyttalerkabler fra Blue Jeans Cables (også fra terminaler i koblingsrommet til komponentene). Synes dette fungerer veldig bra.

Takk for svar Jobber selv som elektriker, så ser for meg at en slik løsning kan bli ganske gunstig prismessig også.

Side 24 av 24 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •