Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 24 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ahhh! Endelig bilder:-D
    Ser skikkelig bra ut!
    Krabbe kalibreringsmetoden hørtes ikke dumt ut Du kan i hvertfall komme grovt fram til hvor det kan passe å plassere subben.
    Takk takk

Krabbe-kalibreringen viser deg ihvertfall hvor du får mest db ved plassering. Da gjenstår jo fintuning osv, men da slipper man ihvertfall senestrekk

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En utfordring

Helgen har gått med til å se film og høre på musikk. Merket at det var forskjell fra det å høre på musikk og film særlig med tanke på bassgjengivelse, men tenkte ikke så mye over det før en kamerat av meg kom på besøk for å se på kinoen.

Synes rett og slett at bassen ved avspilling av musikk er for "flat" og "tynn".

Når vi spilte av musikk nå, testet vi å spille den samme plata i blu-ray spilleren for å se om det hjalp. Og, det skal jeg love dere at det gjorde. Det var som om man dro av et slør på cd-plata og bassen kom skikkelig frem.

Det som er litt synd da, er at cd spilleren jeg har, er en Rotel spiller til 7000 (for 8 år siden), mens Blu-Ray spilleren er en type Samsung jeg kjøpte for 1,5 år siden (kostet 3000 ca). Signalkablene jeg benytter på Rotel'en er av en dyrere Kimber cable serie, så det burde ikke være det heller.

Da er gjenstår det reciverens måte å behandle signaler på. Noe er det tydeligvis forskjell på, da jeg koblet Blu-Ray spilleren til med billige lakrissnører av noen signalkabler til den samme inngangen Rotel cd spilleren sto i, og fikk like dårlig gjengivelse av bass da. Forskjellen på god og dårlig bass/lyd er HDMI inngangen som Blu-Ray spilleren står i og den analoge utgangen på reciveren.

Jeg spiller av med "Direct" funksjon på cd'er. Der slår jeg av all romkorreksjon, samt tar med sub fra 120Hz og ned. Gjennom HDMI blir dette veldig bra (i hvertfall uten akustiske tiltak), og bassen gjengis mer eller mindre bra over hele registeret.

I samme innstilling (Direct), spiller jeg med Rotel cd spillere (og samsung blu-ray'en med analog utgangene) gjennom den analoge inngangen på reciveren og får elendig bass i forhold til gjennom HDMI inngangen.

Jeg har en reciver av typen Denon 3808.

Noen som har noen tips/erfaringer å komme med?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg selv å bumpe denne...

Ingen som har det minste erfaring av noe som kan ligne på dette?

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis bytter du jo bare DAC fra den som står i CD-spilleren til den som står i receiveren når du bytter fra analog til digital overføring.

For deg er det jo tydelig at DACen i receiveren er den du foretrekker (hvis jeg har skjønt det riktig).

Tipset mitt er i så fall å selge CD-spilleren, da denne ikke er noen vits å ha.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at HoJ har en gammel Rotel som han har moddet utgangene på, men er ikke riktig sikker på akkurat hva han har gjort. http://avforum.no/minhifi/show.php/HoJ
    Tror det har blitt loddet på større kondensatorer.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...31-08-a-4.html

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er verken cd spilleren eller bluray spilleren. Problemet er jo at musikkgjengivelse som går gjennom analoginngangene på recieveren blir dårligere enn gjennom HDMI kabelen. Jeg heller heller mot at det er recieveren som sliter her, da analoginngangen ikke skal gjennom noen DAC.

Har en forforsterker og effektforsterker fra Rotel som gjengir musikk meget bra, da kun med bruk av DAC'en til Rotel cd spilleren.

Heller da mot at det er noe med recieveren, en innstilling eller noe som gjør at det blir forskjell.

Spørsmålet er da om noen har noen erfaring rundt dette.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikk

I går var jeg på demo hos Mor10 og fikk lånt med meg noen akustikkplater som jeg skal dedikere deler av helgen min til å få plassert og testet ut.

Godt å møte mennesker som verdsetter denne hobbyen på et slikt nivå. Da blir det så mye lettere for oss andre å prøve ut ting som allerede er testet.

Gleder meg til å se effekten av disse platene

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at besøket hos mor10 har gjort inntrykk både hos deg og freddie. Det var jo artig. Blir spennende å høre hva du får til og synes om effekten av akustikkplatene.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tydelig at besøket hos mor10 har gjort inntrykk både hos deg og freddie. Det var jo artig. Blir spennende å høre hva du får til og synes om effekten av akustikkplatene.
    Hehe, gjorde det ja

Nå er jeg akkuratt ferdig med å feste netting rundt 4 stk 60x120x10cm plater fra Rockwool og instruerer kona slik at ho drar i gang med symaskinen. Har også fått skummet rundt lyddøra inn til kinoen, så men kona syr, belister jeg døra.

Ser frem til å teste disse bassfellene Mor10 skrøt så tungt av.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målt en sub i hjørnet

I går kom en kamerat av meg på besøk med XTZ Room analyzer. Det denne kvelden førte til, var at jeg fikk bilder på mine mistanker. Sliter med bass i sweetspot mellom 40-60Hz.

Legger med et bilde av målinger med kun en sub i høyre hjørne. Kurven er ca lik med to subber og begge frontene koblet inn. Synes denne kurven gir et bra bilde av problemområdet.

-en-sub-yre-hj-rne_red-jpg

Det jeg har gjort av akustiske tiltak per dags dato, er:

• 4 stk sammenrullede 100mm rockwool plater trekt i scenemolton. 1 i hvert hjørne
    • 1 plate fra acoustic tuning bak hver fronthøyttaler (50mm)
    • 1 plate fra acoustic tuning i førsterefleksjon på hver front (50mm)
    • 2 plater fra acoustic tuning fritt stående etter førsterefleksjonsplata på kneveggen (2 på hver side, 30mm)

Platene står langs gulvet lent inntil veggene, så er en glippe på 30 cm over hver plate ca. Det er ikke gjort NOE som helst i taket. Kommer til å henge opp plater i taket, men da etter tips fra dere, da jeg ikke vet hvor de skal henge... 2 meter skråtak (knevegg til hannbjelke) + 1 meter fra skråtak til skråtak (hannbjelken) står nå ukledd og må kles inn føler jeg.

Vedlegg 63429

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et rom som ligner på dette, sliter med en peak rundt 80-110 hz. I ett vanlig rom vil bassen samle seg i hjørnene på rommet, i mitt tilfelle er det ikke der bassen er men oppe i taket fremme ved lærret, har også skumdemping fra akoustic tuning, disse greier ikke å dempe bassen under 100 hz da må man nok til med mye tyngre bassfeller ala disse:GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps. . Det er også moen peaker bak i rommet i taket der også.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoros
    Har et rom som ligner på dette, sliter med en peak rundt 80-110 hz. I ett vanlig rom vil bassen samle seg i hjørnene på rommet, i mitt tilfelle er det ikke der bassen er men oppe i taket fremme ved lærret, har også skumdemping fra akoustic tuning, disse greier ikke å dempe bassen under 100 hz da må man nok til med mye tyngre bassfeller ala disse:GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps. . Det er også moen peaker bak i rommet i taket der også.
    Skal måle litt rundt på de forskjellige frekvensene med radioshacken. Uansett så er det både spennende og frustrerende dette med akustikk. Særlig når det er snakk om veldig store forskjeller på små avstander.

Skal se litt på dette med tyngre bassfeller. Lurer på å kjøpe noen markplater fra Rockwool og se hva de kan hjelpe til med.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke korrigere dette noe med en EQ på subben din?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kan du ikke korrigere dette noe med en EQ på subben din?
    Joda, kan sikkert det. Men ønsker å få dempet rommet såpass at det blir en godkjent kurve før jeg tar i bruk EQ av noe slag. Nå er målet å få det godkjent i direct mode.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller + toppcenter

Nå har det skjedd såpass på loftet at jeg syns det er på høy tid med et innlegg igjen.

Nevnte jo at jeg har vært på besøk hos Mor10 og at jeg har begynt med akustikken for alvor. Kan jo legge frem litt av resultatet her.

Forrige lørdag (36 timer etter demoen hos Mor10), hadde jeg dette på verandaen:

-materialer-jpg

Dette førte til dette:
    -1rull-jpg

Som førte til dette:
    -2rull-jpg

Og siden alt i naturen dreier seg om celledeling og multiplikasjon, endte jeg opp med dette:
    -4rull-jpg

Fant også ut at det å vente på at kona skulle sy ferdig trekk til "fellene" ville ta evigheter. Smallt på en lekt per rull og stiftet scenemolton fast i denne. Sørget for at det var nok stoff til å dekke bunn (stappet overflødig stoff inn i hullet) og klippet ut en liten hijab til å ha på toppen. Så resultatet etter 2 effektive timer var dette:
    -bassfeller_ferdige-jpg

I rommet ble de seende sånn ut. Legg også merke til akustikkplatene i bakgrunnen. Disse har jeg lånt og skal kjøpe av Mor10 da lyden ble såpass annerledes at det er nødt til å være i positiv retning
    -bassfeller_front-jpg

Legger også med et bilde fra forrige lørdag (14 dager siden). Hadde jo kjøpt inn 2 centerer som jeg skulle plassere over og under lerretet. Gikk lenge og grublet på hvordan jeg skulle få hengt opp den øverste på en god måte.. Var innom alt fra patentbånd til noen voldsomme hylleknekter. Når valget var tatt og hobbyplater og hylleknekter var kjøpt inn, fant jeg ut at jeg måtte jo male hylla. Problemet var at da kunne jeg ikke teste den med en gang, og siden jeg setter av lørdagene til å være på loftet, måtte jeg finne på noe slik at jeg slapp å ta den ned igjen. Da er en resteeske med scenemolton godt å ha Trakk inn hobbyplater med scenemolton. Brukte vel 2 min og 16 sekunder på dette, så resultatet ble deretter.

Siden det er så mørkt i rommet, er det ingen som ser det Takk Gud for god lyskontroll..

-center_topp-jpg

Da har jeg ihvertfall fått tømt kameraet litt for bilder, og jeg kan gå tilbake til å måle frekvensresponser ved diverse plasseringer i rommet. Legger ut resultater fortløpende og kommer til å trenge deres hjelp sårt for å iverksette gode tiltak

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en veldig hvit sofa i et ellers mørkt rom

Blir spennende å se hvordan disse rullene viser igjen på kurvene dine!

Har ikke hatt tid til å sette igang lignende prosjekter selv ennå, men noe blir det vel etterhvert...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det var en veldig hvit sofa i et ellers mørkt rom

Blir spennende å se hvordan disse rullene viser igjen på kurvene dine!

Har ikke hatt tid til å sette igang lignende prosjekter selv ennå, men noe blir det vel etterhvert...
    Man tager hva man haver

Skal sette i gang med skikkelige målinger for å se hvordan det er med og uten rullene.

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denn primeren er slik plast hefter. får lakken til å sitte på plast.
    denne stålulla som dere snakker om er d vi kaller paddekluter og heter scotchbrite og kommer fra 3M finnes flere typer grovheter. annbefaler den med bronsje farge.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlenvik
    denn primeren er slik plast hefter. får lakken til å sitte på plast.
    denne stålulla som dere snakker om er d vi kaller paddekluter og heter scotchbrite og kommer fra 3M finnes flere typer grovheter. annbefaler den med bronsje farge.
    ?? Feil tråd?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0