Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 24 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Grattis, det ser meget bra ut.
    Blir bra med PJ og annet kino utstyr på plass....
    Takker

Ja, det blir ikke rare kinoen uten utstyr. Får håpe det kommer i løpet av denne uka.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med å montere alle terminaler

Gårsdagen og kvelden i dag gikk med på å lodde og montere alle terminalene i kinoen. Det ble 11 stk høyttalerterminaler og 4 stk XLR subwooferkontakter i kinoen.

Det som er litt kjekt med forsinket levering på prosjektor og lerret, er at slike detaljer kommer på plass. Undervurderte hvor lang tid dette tok. Særlig når man skal lodde alt sammen bra.

Utrolig gjennomtenkt å ikke lakkere skruene til disse sentralplatene. Da får jeg gå rundt med penselen og flekke over det værste.
    -terminal-jpg

-term_sub-jpg
    Syns det fungerte godt med doble terminaler. Håper alle terminalene fungerer da.. Det gjenstår å se når jeg får loddet på alle i andre enden av ledningene.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flott rom du har fått snekret deg, grattis :-D Hvilken projektor skal du ha da?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Meget flott rom du har fått snekret deg, grattis :-D Hvilken projektor skal du ha da?
    Takker

Har bestillt Epson TW5500, men denne har ikke kommet enda :evil:
    Litt surt når alt annet er ferdig, gidder liksom ikke å sette opp alt av anlegg før jeg har bilde

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Takker

Har bestillt Epson TW5500, men denne har ikke kommet enda :evil:
    Litt surt når alt annet er ferdig, gidder liksom ikke å sette opp alt av anlegg før jeg har bilde
    Hvorfor ikke? Det kan jo ta mange timer og få koblet opp alle kabler og lagt disse pent. Finn deg en midlertidig skjerm slik at du kan kjøre kalibrering. (f.eks pc skjerm med HDMI/DVI overgang, dersom den ikke har egen HDMI)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montert lerret + skal følge paalab sitt råd :)

Selv om det ikke er så høy aktivitet her på forumet betyr det ikke at det ikke skjer noe. Nå som jeg er ferdig med konstruksjonen av hjemmekinorommet, gjenstår det diverse detaljer som faktisk krever en del tid.

Kan ta en kjapp oppsummering av hva som er gjort siden siste post.

Har loddet på plass alle boksene til koblingspanelet inne i koblingsrommet (+ ute i kinoen da selvfølgelig). Manglet heldigvis 2 par med høyttalerterminaler så disse er nå på vei fra Hong Kong.
    -koblingspanel-jpg

Fått montert racket slik at det faktisk fungerer. Dette er en ide jeg har lånt av Kokken, noe jeg ikke angrer på. Skal legge gulv i dette rommet + få opp lister i løpet av dagen/morgendagen, så kan dette rommet tas i bruk for fullt. (Da skal jeg få finishen litt bedre også)
    -rack_bak-jpg

Racket sett fra kinoen
    -rack_foran-jpg

Synes ikke finishen ble fin nok slik fremstilles på dette bildet, men skal få vasket over skikkelig for å se hvordan den blir seende ut da.
    -rack_close-jpg

Boret ut luftehull mellom hver plate slik at komponentene ikke står uten å få tilførsel av frisk luft. I kombinasjon av avtrekket rett over racket i bakkant, tror jeg dette blir bra.
    -luftehull-jpg

Har fått montert lyddøra. Et beist av en dør på 65kg. Var ganske vanskelig å få plassert denne, særlig da gangen ellers består av 350kg med verktøy stablet opp etter alle kunstens regler. Etter utøsing av hele vokabularet når jeg prøvde å få den opp, gikk det til slutt. Demper forresten over all forventning
    -lyddor-jpg

Lerretet ferdig montert. Adeo Plano deluxe velur 100". Byggekvaliteten på dette lerretet er noe av det beste jeg har sett. Virker utrolig solid. Veldig enkelt å montere også.
    -lerret1-jpg

Bør ikke ha mye større lerret enn dette for å si det sånn. Fyller ut veggen ganske bra. Burde heller gå ned til 92", men hva er morsomt med det?
    -lerret2-jpg

Er ca 30 cm ned til gulvet fra bunnen av lerretet Siden rammen er såppas stor, bør jeg få plass til de fleste centerer her. Skal kjøre et oppsett med dobbel center til å begynne med, da den andre centeren skal henges opp i overkant av lerretet.
    -lerret_hoyde-jpg

Skal følge rådet til paalab i ettermiddag/kveld/natt og sette opp hele oppsettet av høyttalere samt kjøre romkalibrasjon osv. Da mangler jeg bare prosjektoren, så blir det fest

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilliten ;-)
    Ser veldig bra ut!

Newcomer Joshua sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

med en kjempefin kino og et godt "byggverk". =)

Ser kjempebra ut. Stilig tapet, ser mørkt , lunt og behagelig ut.

Hyggelig med så mange Østfoldinger her da. =)

Keep it UP!!

Josh

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joshua
    med en kjempefin kino og et godt "byggverk". =)

Ser kjempebra ut. Stilig tapet, ser mørkt , lunt og behagelig ut.

Hyggelig med så mange Østfoldinger her da. =)

Keep it UP!!

Josh
    Takker for det Viktig å samle mest mulig østfoldinger her syns jeg!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er blitt utrolig bra.

2 tips i farten:
    -Husk å få avstand til de to centerkanalene eksakt lik fra sweetspot, ellers blir det bare surr.
    -Pass på å ha lerretet så høyt at det går over tærne, når du har føttene på en puff eller lignende, utrolig kjedelig med tær i teksen.

Hva med akustikken? tabnker om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo ha center ganske langt ut ifra veggen for å få eksakt avstand både oppe og nede :P

Men er jo bare å bruke pytagoras sine lovord for å finne ut

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er blitt utrolig bra.

2 tips i farten:
    -Husk å få avstand til de to centerkanalene eksakt lik fra sweetspot, ellers blir det bare surr.
    -Pass på å ha lerretet så høyt at det går over tærne, når du har føttene på en puff eller lignende, utrolig kjedelig med tær i teksen.

Hva med akustikken? tabnker om det?
    Avstanden til centerkanalene justerer jeg ved å la den ved gulvet være justerbar. Den i taket må jeg få festet slik at jeg kan justere vinkelen på den. Tar utgangspunkt i et skjermfeste jeg har liggende og ser om jeg kan lage noe artig med den. Men, enig, blir det forskjellige avstander fra hver center til sweetspot , blir det tull.

Lerretet går ikke lenger opp enn dette, så dette kan bli et problem. Testet litt i går med å flytte puffen frem og tilbake og tror dette skal gå bra. Uansett, så blir det puffen som må vike, ikke lerrettet (viktig å holde seg i tresifret antall tommer på lerret)

Akustikk er et problem jeg skal gripe fatt i så fort kinoen tas i bruk. Har bestillt akustikkplater fra rockwool (5cm brede) og lager rammer til disse som jeg trekker inn med den resterende scenemoltonen jeg har. Akustikken skal jeg forbedre underveis, først må jeg ha et utgangspunkt. Lurer på å kjøpe noen bassfeller osv til å ha i hjørnene, men først må jeg finne rommets svake punkter.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aahh ser så nydelig ut, jeg får dejavu hver gang jeg er inne i denne tråden ;-).

Sitat Opprinnelig postet av Bergli
    Manglet heldigvis 2 par med høyttalerterminaler
    Heldigvis? Er du redd for å gå tom for arbeid?:-D

Den lyddøren du har satt opp, den går rett inn i kinoen slik jeg tolker det, men du har ikke satt lyddør inn i teknisk rom? Da kan du bli litt overrasket over hva som sniker seg gjennom racket bak og ut fra det tekniske rommet! Har du tenkt å tette åpningen bak på racket?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Lerretet går ikke lenger opp enn dette, så dette kan bli et problem. Testet litt i går med å flytte puffen frem og tilbake og tror dette skal gå bra. Uansett, så blir det puffen som må vike, ikke lerrettet (viktig å holde seg i tresifret antall tommer på lerret)
    Noen cm kan du få løftet lerretet ved å gjøre to ting:
    1) Hjørnene kan trekkes helt til taket i stedet for til taklistene (det har jeg gjort). Kan gjøres med å bygge ut et par klosser i topp og bunn til festene på lerretet slik at de er like tykke som listverket.

2) Etter tips fra Ak: Ikke bruke rammen som fulgte med lerretet men feste lerretsduken på noen plater. Er under vurdering hos meg, men det er litt mer arbeid og faren er at en ikke får strukket duken skikkelig.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Aahh ser så nydelig ut, jeg får dejavu hver gang jeg er inne i denne tråden ;-).

Heldigvis? Er du redd for å gå tom for arbeid?:-D

Den lyddøren du har satt opp, den går rett inn i kinoen slik jeg tolker det, men du har ikke satt lyddør inn i teknisk rom? Da kan du bli litt overrasket over hva som sniker seg gjennom racket bak og ut fra det tekniske rommet! Har du tenkt å tette åpningen bak på racket?
    Heldigvis var vel mer ment som ironi

Har ikke noen lyddør inn til det tekniske rommet, men leker med noen ideér på å få lagd en dør ala kjøleskap/fryserdør som har en sånn list rundt seg. Merker at det kommer en del lyd derfra allerede, og det er uten et skikkelig anlegg.

Vi får se hva som skjer, uansett er ikke dette noe jeg legger for mye vekt på med det første. Nå gjenstår belistning og gulv på koblingsrommet, så er vi mer eller mindre i mål.

Som du sikkert ser, har jeg brukt en del av dine ideér rundt om kring

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Noen cm kan du få løftet lerretet ved å gjøre to ting:
    1) Hjørnene kan trekkes helt til taket i stedet for til taklistene (det har jeg gjort). Kan gjøres med å bygge ut et par klosser i topp og bunn til festene på lerretet slik at de er like tykke som listverket.

2) Etter tips fra Ak: Ikke bruke rammen som fulgte med lerretet men feste lerretsduken på noen plater. Er under vurdering hos meg, men det er litt mer arbeid og faren er at en ikke får strukket duken skikkelig.
    Gode tips dette, og skal sørge for å prøve begge hvis behovet skulle melde seg. Først må jeg få behovet, og det kommer ikke før prosjektoren henger i taket

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også stjele noen cm med å kutte av litt av hjørnene på rammen, eventuelt lage et lite hull i taket, der hvor hjørnene kommer opptil.

Da kan du nesten ha duken helt opptil taket.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en komplett liste på hvilke lyd komponenter som vil bli brukt i rommet?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Har du en komplett liste på hvilke lyd komponenter som vil bli brukt i rommet?
    Komplett liste for øyeblikket:
    • Denon 3808 reciever
    • Patos Basic 500 fronthøyttalere
    • 2x patos basic 201 centerhøyttalere
    • 2 par patos basic 102 sidesurround og baksurround høyttalere
    • 2x XTZ W.12.16 Subwoofere
    • Epson TW 5500 Prosjektor
    • ADEO Plano Deluxe velur 100" Lerret

Dette er det som er i hus i dag (bortsett fra prosjektoren. Denne er betalt og jeg venter kun på leveranse)

Så kommer det diverse oppgraderinger fortløpende, ihvertfall når støvet har lagt seg. Onkyo TX-TN5007 står øverst på ønskelisten da jeg har lagt opp for dsx kanaler i tillegg til frontene.

Sikler fryktelig på Oppo DB83SE om dagen og kommer til å få kjøpt denne egentlig så fort som mulig. Har en samsung Blu Ray spiller i dag (en av de første som kom) samt en rotel cd spiller. Ønsker å ha en spiller som spiller alt bra, og da tror jeg Oppoen gjør nytten sin.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også stjele noen cm med å kutte av litt av hjørnene på rammen, eventuelt lage et lite hull i taket, der hvor hjørnene kommer opptil.

Da kan du nesten ha duken helt opptil taket.
    Hvis situasjonen oppstår, kan det hende jeg gjør slike ting for å få ro i sjelen

Side 21 av 24 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •