Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Materialer bestillt

Etter en varm sommer (ihvertfall på et uisolert loft), har jeg kommet ganske mye lenger enn sist. Gulvspon er lagt, luftespalter er satt opp, skjøtene er teipet og vindpapp er på plass bak kneveggene.

I løpet av denne uka blir, 75 m2 med 150mm rockwool isolasjon, 25 m2 med 200mm rockwool isolasjon, 55 meter med 2"x3" (til utforing av knevegger) og fuktsperre, levert.

Har valgt å legge 150mm isolasjon mellom taksperrene og 200mm i hanebjelken. Har for meg at det gir bedre effekt med tykkere isolasjon i toppen enn langs "skråveggene". Når jeg gjør det slik, slipper jeg å fore ned taket slik at jeg ender opp på cirka 220-230 i takhøyde.

Har kjøpt inn en del elektrikermateriell (kjenner en fyr som får utrolige rabatter), men har ikke kjøpt inn koblingsbokser til alle punktene rundt om i rommet.

Er det noen spesielle typer koblingsbokser så må benyttes med tanke på høyttalerterminaler, og er det noen måte å terminere HDMI kabler på, eller må jeg trekke hele kabler? (Ser de fleste har trukket hele kabler).

En annen ting... Skal legge opp 4 punkter til sub i rommet. Dvs ett i hvert hjørne. Ser mange kjører balanserte XLR kontakter der. (Vet jeg spør dumt, men..) Hvordan får man koblet XLR kontakter inn i recievere som kun har "vanlig" subinngang?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer meg selv på spørsmålet om XLR kontakter.

Fant en utrolig fin DIY side som sikkert mange har sett. Den var så god, så den må nevnes igjen føler jeg...

Sound System Interconnection

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W, Focal JM-Lab er jo to merker hvor du virkelig kan få noe fra to verdener etter min mening Skikkelig HiFi samtidig som du får trøkk og morro! SVS subber er vel i planene dine ? er vel nesten ikke hjemmekino uten nå for tiden

Lykke til videre og stå på!! skal følge tråden her! spennende med slike projekter!

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    En annen ting... Skal legge opp 4 punkter til sub i rommet. Dvs ett i hvert hjørne. Ser mange kjører balanserte XLR kontakter der. (Vet jeg spør dumt, men..) Hvordan får man koblet XLR kontakter inn i recievere som kun har "vanlig" subinngang?

Du må du ha en kabel XLR <---> RCA i såtilfelle. Men da tror jeg litt av poenget blir borte ?. Balanserte kabler skal vistnok være bedre på lange strekk. Men her kan helt sikkert noen andre utfylle meg litt!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til høyttalere, heller jeg veldig mot KEF sin XQ Serie. Tenker da særlig på XQ40 som fronter med XQ50 Som center.

Men... Er langt fra det å kjøpe komponenter enda. Opplevelsen av hjemmekino blir aldri bedre enn rommet det er i. Derfor må jeg bruke mye tid og penger på rommet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du legge balansert kabling så må:
    1) receiveren/prosessoren/etc ha balanserte utganger
    2) Suben ha balanserte terminaler.

Dersom ingen av de to er tilfelle må du bruke en aktiv boks for å konvertere mellom ubalansert og balansert. Jeg hadde en tråd om dette emnet http://avforum.no/forum/kabler/75095...tml#post968074 En enkel overgang mellom RCA-plugg og XLR gir deg altså ikke fullbalansert kabling.

HDMI-kabler tror jeg ikke du klarer å terminere på egen hånd, så her bør du nok kjøpe den standardlengden som er nærmest. HDMI-kabler trekker du i litt tykkere rør, f.eks. 32 mm. Så borer du og tilpasser litt i en veggboks for å "koble" til røret. Det går så fint så. Strikey har kjøpt en slags overgang slik at du får en HDMI-kontakt på veggboksen, i praksis er dette egentlig et skjøtestykke. http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1240434

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skal du legge balansert kabling så må:
    1) receiveren/prosessoren/etc ha balanserte utganger
    2) Suben ha balanserte terminaler.

Dersom ingen av de to er tilfelle må du bruke en aktiv boks for å konvertere mellom ubalansert og balansert. Jeg hadde en tråd om dette emnet http://avforum.no/forum/kabler/75095...tml#post968074 En enkel overgang mellom RCA-plugg og XLR gir deg altså ikke fullbalansert kabling.
    Takker så mye for denne. Akuratt dette jeg var på jakt etter!

Siden du har gjort dette før , Noen spesielle typer koblingsbokser du benyttet til høyttalerterminaler? Eller er det bare å kjøpe inn en haug som har mulighet for å tilkoble rør i alle retninger? Vet jeg trenger litt større diameter på "HDMI rørene", men er det noe annet å tenke på utenom dette?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør vurdere å bruke 20 mm rør til høyttalerkabler, da må du ha bokser som tar dette. For alt jeg vet er det godt mulig dette går på vanlig ELKO-bokser. Jeg har 16 mm rør og det gikk for så vidt greit å trekke så lenge man passet på å ha på glider. Det er egentlig bare å kjøpe inn en haug med rør i alle retninger, ja. Jeg kjøpte noen blå bokser på elhandel.no, på de kunne man ta av og sette på rørstusser etter behov. På de blå boksene tror jeg faktisk rørstussen var tilpasset så man kunne sette på både 16 mm og 20 mm rør.

Jeg er ikke helt sikker på hvilke terminaler som passer i vanlige veggbokser men vet at RuneW har bestilt noen på eBay som var små nok til å gå inni. Du får kikke litt i tråden hans (haha, lykke til... ) Tror kanskje Eltek/Dynabel har noen små terminaler som kan gå inni. Jeg har ikke brukt terminaler i det hele tatt men bare terminert kabelen direkte på høyttaleren og hengt høyttaleren over boksen (dette gjelder surround selvsagt). Voila 100 % skjult

Et 3. alternativ er å gjøre som kokken http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1012253.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør vurdere å bruke 20 mm rør til høyttalerkabler, da må du ha bokser som tar dette. For alt jeg vet er det godt mulig dette går på vanlig ELKO-bokser. Jeg har 16 mm rør og det gikk for så vidt greit å trekke så lenge man passet på å ha på glider. Det er egentlig bare å kjøpe inn en haug med rør i alle retninger, ja. Jeg kjøpte noen blå bokser på elhandel.no, på de kunne man ta av og sette på rørstusser etter behov. På de blå boksene tror jeg faktisk rørstussen var tilpasset så man kunne sette på både 16 mm og 20 mm rør.
    Ender nok opp med dette ja. Tok et kjapt overblikk i går på hvor mange bokser jeg trenger kun til terminalene. Endte da opp på 34 (!), tatt i betraktning at man ønsker å ha alle muligheter åpne. (Center oppe og nede, fornthøyttalere oppe og nede, sub i alle hjørner, bakhøyttalere oppe og nede ++)

Kjøper da like gjerne inn 40 bokser kun til terminaler + nok bokser til alle stikk. En fin tommelfingerregel er å kjøpe inn så du har noen til overs...

Jeg er ikke helt sikker på hvilke terminaler som passer i vanlige veggbokser men vet at RuneW har bestilt noen på eBay som var små nok til å gå inni. Du får kikke litt i tråden hans (haha, lykke til... ) Tror kanskje Eltek/Dynabel har noen små terminaler som kan gå inni. Jeg har ikke brukt terminaler i det hele tatt men bare terminert kabelen direkte på høyttaleren og hengt høyttaleren over boksen (dette gjelder surround selvsagt). Voila 100 % skjult
    Ser i RuneW sin tråd hele tiden, og blir mer og mer fasinert av hvor grundig det går ann å dokumentere ting over lengre tid. :-D

Et 3. alternativ er å gjøre som kokken http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1012253.
    Dette er det alternativet jeg landet på. Her får man terminalene akkuratt hvordan man ønsker de.

Merker at jeg kommer til å følge kokken på mange områder her... Er i dialog med "HongKongSuperSeller" på Ebay for å kjøpe inn materialer til fine diy terminaler.

Siden du (kokken) har et så og si identisk rom som meg, blir det nok ventilasjon på samme måte som du har. Noe spesiellt jeg bør tenke på når det kommer til isolasjonen? Ser du har beskrevet dette veldig bra i din egen tråd, men noen erfaringer utenom det du syns jeg bør vite?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir maaange bokser, bare pass på å bestille RIKTIG type når du bestiller 40 i slengen Jeg gikk på en liten smell der men det var heldigvis ikke mer enn 5 bokser. Men uansett irriterende.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loftet ferdig isolert, snart i gang med å opprette rommene

Nå har jeg fått isolert loftet såpass at det er på tide og sette opp lettvegger. Det jeg lurer på da, er: hvordan bør jeg sette opp lettveggene når jeg ikke har noe eksisterende tak å feste toppsvillen i?

Nå har jeg kun taksperrene med standard bredde (60,60) også har jeg lagt luftespalte + isolasjon i hver sperre. Hvordan får jeg festet lettveggene i taksperrene hvis jeg ikke velger å la de flukte med der det er spikerslag?

Grunnen til at jeg velger å dele inn rommene nå og ikke etter jeg har montert tak, er fordi jeg skal ha mye mer demping i det ene rommet + at jeg må få lukket loftet best mulig før vinteren. Ønsker ikke å isolere hannbjelken over hele loftet før jeg har montert ventilasjon.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut noen bilder av fremgangen.

-ferdig_isolert01-jpg

Her vil lettveggen inn til kinorommet komme. Den skal gå jevnt med den "avkortede" kneveggen. Problemet er som dere ser at det ikke blir jevnt med taksperren. Må da slå opp spikerslag mellom sperrene for å ha noe å spikre i. Noe jeg bør tenke på der når det gjelder å få best mulig resultat sånn lyd-isolasjon-akustikk-messig?

-ferdig_isolert02-jpg

Her har vi rommet så og si ferdig isolert. Kommer ikke til å isolere hannbjelken før jeg har fått opp ventilasjon. Setter opp lettveggen inntill videre slik at det går ann å fyre i huset i høst/vinter.

-ferdig_isolert03-jpg

Her vil jeg ha ventilasjon som går gjennom hele loftet (14 meter, noe å tenke på der??). Vil ha to ventiler i kinorommet, en ventil i det "tekniske rommet" og en-to ventiler i soverommet/kontoret som kommer ved siden av.

-ferdig_isolert04-jpg

Rett frem der vil jeg sette opp det tekniske rommet som jeg kommer til å kopiere (så og si, og med tillatelse selvsagt) fra kokken. Vil forgrene ventilasjonen slik at det blir godt med lufting der. Kommer til å lage et så lite rom som mulig. Kun ment til å komme til bak på forsterkerracket + evt et lite oppsett med NAS ++

-ferdig_isolert05-jpg

Her har vi målene slik det er i dag.

A-B: 213 cm
    C-D: 200 cm (ment som en referanse for hva som er mulig.)
    E-F: 105 cm
    G-H: 480 cm

Hvor langt ned er det mulig å ha lerrettet? Ønsker å ha 106 eller 120", men vil ikke gå på bekostning av hva som blir behagelig. (Spikerslagene er standard 60,60, så kan senke lerrettet litt slik at det blir 240cm plass i bredden. 120" er 265cm, så skulle være mulig det tror jeg.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har planer om å sette opp lettvegger veldig snart. Da bumper jeg denne tråden og har et ydmykt håp om at noen kan gi meg et klarsignal på min tankegang :?

Når man setter opp lettvegg uten at taket er på plass, går det fint å lage spikerslag som jeg prøver å illustrere med røde streker på dette bildet? De skal skrus inn fra to sider i eksisterende spikerslag.

Vil dette ha noen negativ effekt på lydisolasjonen?

-ferdig_isolert01_redigert-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke bygningsteknisk kompetent ut over det faktum at jeg faktisk ikke har 11 tommeltotter. Antagelig ville jeg brukt samme løsning selv.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke bygningsteknisk kompetent ut over det faktum at jeg faktisk ikke har 11 tommeltotter. Antagelig ville jeg brukt samme løsning selv.
    Det er godt å høre. Jeg har nok 4-5 tommeltotter, så da støtter jeg meg til deg

Takk for tilbakemelding!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bare ikke sendt regningen til meg hvis taket raser sammen Men det finnes jo flere folk her på forumet som er snekkerkyndig, bl.a. dc1515sandnes, du kan jo sende ham en pm og lure han innom i tråden her.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser til min forundring at jeg har sviktet i å lese interessante tråder...

For å gå litt tilbake i tid:
    Siden du (kokken) har et så og si identisk rom som meg, blir det nok ventilasjon på samme måte som du har. Noe spesiellt jeg bør tenke på når det kommer til isolasjonen? Ser du har beskrevet dette veldig bra i din egen tråd, men noen erfaringer utenom det du syns jeg bør vite?
    Du har et helt annet utgangspunkt enn meg. Jeg lydisolerte stort sett utenpå panel (knevegg og tak) og vil nok derfor ha andre dempinger enn hos deg. Slik jeg har dempet så vil det nok regnes som litt overdempet mer enn underdempet. Isolasjonen har jo to effekter: Dempe lyden for å skåne omgivelser og dempe refleksjoner for å bedre lydresponsen i rommet. Så da er spørsmålet: Hva har du tenkt å kle dine vegger og tak med (utenpå isolasjonen)?

Rett frem der vil jeg sette opp det tekniske rommet som jeg kommer til å kopiere (så og si, og med tillatelse selvsagt) fra kokken.
    Go ahead! Jeg påberoper meg ingen copyright ... og intet ansvar Største ulempen er som du nevner fjernkontroll, men det lar seg stort sett ordne via repeatere. Der må du muligens planlegge litt ettersom min opprinnelige løsning ikke var helt optimal. Jeg plasserte repeateren min oppe på projektoren, men den har da ikke dekning i hele racket (kun øverste hylle). Neste revisjon blir å plassere den på gulvnivå når jeg får inn kinostolene. Håper det vil passe bedre.

Spikerslag for lettvegg: Jeg hadde nok kjørt på med samme filosofi som du skisserer. Var forøvrig med en tømrer og delte inn et par rom på et stort loft. Han kledde først hele rommet og satte så opp reisverket for romdelingen rett på vegg og takplater. Tenkte dog aldri på og spørre om det var "rett"...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    For å gå litt tilbake i tid:
    Du har et helt annet utgangspunkt enn meg. Jeg lydisolerte stort sett utenpå panel (knevegg og tak) og vil nok derfor ha andre dempinger enn hos deg. Slik jeg har dempet så vil det nok regnes som litt overdempet mer enn underdempet. Isolasjonen har jo to effekter: Dempe lyden for å skåne omgivelser og dempe refleksjoner for å bedre lydresponsen i rommet. Så da er spørsmålet: Hva har du tenkt å kle dine vegger og tak med (utenpå isolasjonen)?
    Når det kommer til videre fremgang nå, blir det et lag med fuktsperre, dobbelt lag med gips også vurderer jeg om jeg skal tapetsere rett utenpå gipsen, eller om jeg skal ha et lag med mdfplater eller noe sånt. Dobbel gips blir det uansett.

Go ahead! Jeg påberoper meg ingen copyright ... og intet ansvar Største ulempen er som du nevner fjernkontroll, men det lar seg stort sett ordne via repeatere. Der må du muligens planlegge litt ettersom min opprinnelige løsning ikke var helt optimal. Jeg plasserte repeateren min oppe på projektoren, men den har da ikke dekning i hele racket (kun øverste hylle). Neste revisjon blir å plassere den på gulvnivå når jeg får inn kinostolene. Håper det vil passe bedre.
    Takker så mye for det! Blir nok en form for repeater som du sier. Leker litt med tanken med en skikkelig universalfjernkontroll som ikke bruker IR. Hvordan er det med lyd inne i ditt tekniske rom når det står på som værst inne i kinoen? Er det et svakt punkt som man bør vektlegge?

Spikerslag for lettvegg: Jeg hadde nok kjørt på med samme filosofi som du skisserer. Var forøvrig med en tømrer og delte inn et par rom på et stort loft. Han kledde først hele rommet og satte så opp reisverket for romdelingen rett på vegg og takplater. Tenkte dog aldri på og spørre om det var "rett"...
    Godt! Da er det avgjort. Til Søndag kommer det bilder av ferdige inndelte rom.

Tusen takk for tilbakemeldingen!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja det letteste å sikkerste å slå opp noen spikerslag på tvers mellom taksperra der du skal ha lettveggen slik som du tegnet inn. Du trenger ikke å slå opp et nederst der hvor du får festet veggen i den lille kneveggen men videre oppover så kan du slå opp et spikerslag per meter eller noe. å la de flykte jevnt med taksemsene. Etter det er på plass så gipses taket med fuktsperra bak osv...
    etter gipsen i taket er på plass så kan du skru fast toppsemsa til lettveggen i de spikerslagene du monterte før du gipsa...
    ser bra ut slik du har gjort her

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Hei, ja det letteste å sikkerste å slå opp noen spikerslag på tvers mellom taksperra der du skal ha lettveggen slik som du tegnet inn. Du trenger ikke å slå opp et nederst der hvor du får festet veggen i den lille kneveggen men videre oppover så kan du slå opp et spikerslag per meter eller noe. å la de flykte jevnt med taksemsene. Etter det er på plass så gipses taket med fuktsperra bak osv...
    etter gipsen i taket er på plass så kan du skru fast toppsemsa til lettveggen i de spikerslagene du monterte før du gipsa...
    ser bra ut slik du har gjort her
    Takk for det! Det er godt å høre at en som kan dette støtter opp om mine teorier!

Da blir det lettvegger og kanskje fuktsperre i helga! Gleder meg skikkelig til å se rommene ferdig delt opp. Da blir det så mye lettere å se for seg ting. Ting er så mye annerledes oppe i hodet enn når man ser det i virkeligheten. Da kommer man brått opp med mange nye gode og ikke fullt så gode ideér

Side 2 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •