Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    ILLE BRA! Begynner virkelig å ta form nå.
    Du nevner tapet på kneveggene. Har du sparklet plateskjøtene?
    Vil isåfall anbefale å gjøre dette før du tar siste strøk på taket.
    Det støver veldig mye. Ville vært fint å slippe å vaske ned taket før du tar kinoen i bruk.
    Du må selvsagt gjøre taket rent uansett hvis du har pusset uansett tidspunkt.
    Du skal vel kanskje pusse over litt i taket før strøk 2 også?
    "Busten" har en tendens til å reise seg når man maler 1. strøk.
    Har kjøpt inn sånne papirlapper til å ha i skjøten av gipsplatene og sparkel, men har ikke sparklet enda. Visste ikke at det støver så mye, men da må jeg nesten bare bli en erfaring rikere, da jeg tok det 2. strøket i går

Uansett, takker for tipset!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Veldi nice 8) flott arbeid :-D
    Takker så mye! :-D

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkjøp av diverse utstyr

Nå som jeg nærmer meg slutten, har jeg måttet kjøpe inn diverse utstyr som jeg skal bruke både i og til kinoen. Siden jeg har strukket mikrofonkabler i veggene til subber, trengte jeg en balansert XLR til ubalansert RCA converter. Dette har jeg kjøpt inn fra parts-express i usa. Denne ideén fikk jeg av Tols1 da han lekte med tanken

-bal_til_ubal-jpg

Måtte også kjøpe inn scenemolton da dette skal dekke lerretsveggen samt "dørveggen" + diverse annet (utstyrsrack, dør osv). Vanskelig å sitte å estimere hvor mye man trenger, så jeg endte opp med 10x3 meter stoff. Siden jeg skal ha tapet på kneveggene måtte jeg ha noe som brøt opp med alt det mørke ellers i rommet (et løfte jeg måtte gi dragen i et svakt øyeblikk), men klarte faktisk å finne en veldig fin tapet med et artig mønster (egyptiskinspirert) i mørk mørk grå, samt litt lysere-mørkegrå. Tror dette blir veldig bra.

-tapet_scenemolton-jpg

Merker også at byggingen av rommet har tært ganske kraftig på lommeboka den siste tida (særlig etter innkjøp av prosjektor og lerret), så drømmen om nye høyttalere all around må nok vike til side en stund. Siden jeg allerede har Patos fronter i dag, kjøpte jeg like gjerne inn en del fra Komplett.no før de gikk tom på lageret. Nå har jeg ihvertfall to centerer samt 2 surround + 2 bakhøyttalere + 2 til effektkanaler slik at jeg får et fullt oppsett samt at oppgraderinger alltid vil bli til det bedre! La også med høyttalerstativer slik at det blir estetisk pent fra dag 1 når jeg tar kinoen i bruk.

-ht-jpg

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Nå som jeg nærmer meg slutten, har jeg måttet kjøpe inn diverse utstyr som jeg skal bruke både i og til kinoen. Siden jeg har strukket mikrofonkabler i veggene til subber, trengte jeg en balansert XLR til ubalansert RCA converter. Dette har jeg kjøpt inn fra parts-express i usa. Denne ideén fikk jeg av Tols1 da han lekte med tanken

-bal_til_ubal-jpg
    Vi har brukt flere varianter av slike med godt hell på HTF
    -xlr_phono-jpg

Tror de kostet rundt 70,- pr stk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på boksen og overgangen du nevner Paal, er at boksen gir ekte balansert men det gjør altså ikke overgangen. Om det har noen som helst praktisk betydning på såpass korte strekk er vel kanskje uvisst, men hele hensikten med å legge balansert i veggen forsvinner jo hvis man allikevel ikke kjører det som fullbalansert. Da kunne man like gjerne lagt vanlige phono-kabler (noe jeg har gjort, mest av latskap egentlig...).

Ellers tror jeg du vil få mye moro med Patos-pakken, men du kjenner jo disse fra før. Jeg har et par Basic 110MkI i stua som jeg betalte 295,- for på Komplett, disse suppleres med en 8" sub jeg kjøpte på Gooba til 251,-. Kan ikke karakteriseres som annet enn røverkjøp. Selv om det selvsagt er langt fra high-end så duger det i massevis til støvsuge-musikk. Det hadde forresten vært artig å testet de i mer kontollerte former i kinoen igjen nå som de har fått noen timer på seg, i begynnelsen var de litt skarpe i klangen. Har forresten akkurat maken til stativene også.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Ellers tror jeg du vil få mye moro med Patos-pakken, men du kjenner jo disse fra før. Jeg har et par Basic 110MkI i stua som jeg betalte 295,- for på Komplett, disse suppleres med en 8" sub jeg kjøpte på Gooba til 251,-. Kan ikke karakteriseres som annet enn røverkjøp. Selv om det selvsagt er langt fra high-end så duger det i massevis til støvsuge-musikk. Det hadde forresten vært artig å testet de i mer kontollerte former i kinoen igjen nå som de har fått noen timer på seg, i begynnelsen var de litt skarpe i klangen. Har forresten akkurat maken til stativene også.
    Har kjøpt patos 110 mk1 selv til denne prisen og har benyttet dette som et arbeidsanlegg i tiden jeg har brukt på å lage kinoen. Er utrolig godt fornøyd med de, så det var en avgjørende faktor til at jeg velger å teste de i ett fullt oppsett. Uansett, så er det greit å begynne et sted for å så gradvis oppgradere.

Nå sitter jeg på 2 par med patos 110 mk1, 1 senter 210 mk2, 2 par patos 110 mk2 og 2 senter 210 mk2 samt mine fronter patos 500 originalversjonen. Tror jeg skal få et greit oppsett til å begynne med. Da setter man så stor pris på eventuelle oppgraderinger!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da bør du ha nok høyttalere en periode. Eneste ulempen med 110 er at de er såpass dype at de er lite gunstige som veggmonterte surroundhøyttalere, etter min smak hvertfall.

Blir spennende å se det tapetet montert, tror det kan bli strøkent

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakkert diverse materiell som skal inn i kinoen

Søndagen gikk med til å lakkere alt jeg skal ha av kontakter, høyttalerterminaler og ventilasjonsdeler til kinoen.

Det ble en respektabel samling med komponenter som skulle til lakkering
    -til_lakkering-jpg

-til_lakkering3-jpg

-til_lakkering2-jpg

Har en onkel som jobber som billakkerer og har diskutert denne problemstillingen med han en stund nå. Meningen var jo at jeg skulle gå for Elko pluss, men en kombinasjon av pris og manglende vilje på å kjøpe 1,5 bokser gjorde at jeg kjøpte vanlige elkostikk til å lakkere. Onkelen min fant frem diverse utstyr på jobben inkludert en flott form for grunning som rett og slett tok bort glansen i stikkene til Elko. Virket som om dette var en for for kjemikalie som etset vekk det øverste laget på boksene. Denne fungerte veldig bra!

-lakk_ustyr-jpg

Slik ser komponentene ut etter grunning. Legg merke til rødskjæret. Dette er rett og slett en lettflytende masse som rant av alt og tok med seg øverste lag av lakken.

-grunnet1-jpg

-grunnet2-jpg

Etter første strøket ser det ganske blankt ut. Men nå, etter to strøk og 2 dagers tørking, ser det utrolig flott ut. Virker slitesterkt, men velger å vente med å teste det skikkelig et par dager til, samt at det har blitt utrolig matt. Monterte ventilasjonsdelene i går kveld mot taket i kinoen, og må si jeg liker kontrasten av mørk mørk grå og matt svart.

-1str-jpg

-1str-k_2-jpg

Skal få lagt ut bilder av de ferdige komponentene samt ventilasjonsdelene ferdig montert.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en god oppdatering med bra bilder.. :smile:

Hva het den grunningen du fikk av onkelen din? den så ut til og fungere kjempe bra!
    mattet du ned kontaktene mellom hver lakk omgang, eller lakkerte du bare over?

Må si du har en bra fremgang i kinoen, artig når man kan begynne med det kosmetiske. det er jo bare god jobben..

stian

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så profft ut! Blir nok lekkert med alle kontakter og koblingsbokser i matt svart! Du må legge ut bilder av kontaktene når du har montert dem! Kommer til å gjøre det på samme måte selv. Jeg vil nok spare noen kroner på å kjøpe standardkontakter når disse kan bli like bra som dyre ferdigvarianter.
    Men kan du gi meg navnet på grunningen du brukte for å få lakken til å sitte? Var litt vanskelig å se på bildet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Nok en god oppdatering med bra bilder.. :smile:

Hva het den grunningen du fikk av onkelen din? den så ut til og fungere kjempe bra!
    mattet du ned kontaktene mellom hver lakk omgang, eller lakkerte du bare over?

Må si du har en bra fremgang i kinoen, artig når man kan begynne med det kosmetiske. det er jo bare god jobben..

stian
    Hei

paalab ordnet biffen med å vise frem hvilken primer/grunning jeg har benyttet. Det som er viktig, er å matte de ned før du grunner. Etter grunning/priming, skal du la det tørke for å så ta lakkstrøk nr 1. Etter dette strøket kan du godt pusse ned litt før du tar strøk nr. 2, men dette er ikke nødvendig. Kun for å forhindre at lakken renner og at den sitter bedre. Jeg pusset ikke ned noe mellom strøk 1 og 2, og synes resultatet ble veldig bra.

Fremgangen klager jeg ikke på om dagen, og må si det er utrolig artig å jobbe med det kosmetiske!

Takker for hyggelig tilbakemelding

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette så profft ut! Blir nok lekkert med alle kontakter og koblingsbokser i matt svart! Du må legge ut bilder av kontaktene når du har montert dem! Kommer til å gjøre det på samme måte selv. Jeg vil nok spare noen kroner på å kjøpe standardkontakter når disse kan bli like bra som dyre ferdigvarianter.
    Men kan du gi meg navnet på grunningen du brukte for å få lakken til å sitte? Var litt vanskelig å se på bildet...
    Den siste linken til paalab viser grunningen.

Skal legge ut bilder senere av resultatet samt noen deler ferdig montert. Man sparer faktisk ganske mange kroner ved å gjøre det på denne måten. Særlig når en elko pluss kontakt koster ca 200 kr.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Den siste linken til paalab viser grunningen.

Skal legge ut bilder senere av resultatet samt noen deler ferdig montert. Man sparer faktisk ganske mange kroner ved å gjøre det på denne måten. Særlig når en elko pluss kontakt koster ca 200 kr.
    Kanskje litt sent å si dette nå, men jeg ville gått for slike:

Du må selvsagt bruke 1½ bokser. men de blir mye smekrere selv om disse også måtte lakkeres. 130,- pr stk er ikke så gæli :-)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kanskje litt sent å si dette nå, men jeg ville gått for slike:

Du må selvsagt bruke 1½ bokser. men de blir mye smekrere selv om disse også måtte lakkeres. 130,- pr stk er ikke så gæli :-)
    Er fine de altså!

Problemet mitt var jo at jeg monterte vanlige bokser, så alternativet var enkle stikk. Det vil man jo ikke ha.

Uansett, det bør være et godt alternativ til elko pluss hvis man er interessert i å lakkere sine egne stikk!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for link til primeren, Paalab!
    Vet ikke helt hvilken kontakttype jeg skal gå for selv ennå, men det blir nok en rimelig hvit type som må lakkeres. Hvilken finhetsgrad på sandpapir til nedmatting/pussing? 800 eller 1000 blir kanskje for fint?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker for link til primeren, Paalab!
    Vet ikke helt hvilken kontakttype jeg skal gå for selv ennå, men det blir nok en rimelig hvit type som må lakkeres. Hvilken finhetsgrad på sandpapir til nedmatting/pussing? 800 eller 1000 blir kanskje for fint?
    Jeg brukte en type stålull til å matte de ned. Skal finne navn og produsent på den. Fikk den av onkelen min.

Til pussing, fikk jeg med 1000-papir, da dette kun er ment til å sprekke hinna til det laget som er fra før.

Men, som sagt, jeg brukte aldri dette, da jeg lakkerte rett oppå det 1. laget!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!

Du får en liten jobb med avpussing av jordingspunkter, men det går vel greit med en kniv eller lignende.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ser bra ut dette!

Du får en liten jobb med avpussing av jordingspunkter, men det går vel greit med en kniv eller lignende.
    Neida, de er maskert med teip

Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •