Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 24 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helgen har gått med til å jobbe mye på loftet. Startet med å isolere ferdig taket slik at jeg våkner opp til litt hyggeligere temperaturer i stua. F.eks så våknet jeg til 13,9 grader fredagsmorgen og 17,8 grader i morges. Dette var før og etter isolasjon og avsperring av loftet. Synes det utgjorde en stor forskjell.

Lørdagen gikk med til å gipse ferdig det tekniske rommet (i såfall nok til å få på plater til soverommet tvers ovenfor kinoen), for å så få opp MDF plater på veggene inn mot soverommet. Måtte justere toppsvillen inn mot det tekniske rommet slik at dette var i lodd, samt å finne ut noe lurt i hjørnet inn mot soverommet da det tekniske rommet skal ha to lag, ett med gips og ett med panel, mens utenfor skal det kun være MDF panel.

Avsluttet helgen med å gipse inn den vanskligste veggen, den med alle høyttalereterminalen. Endte opp med å gjøre dette i 4 lag... Tenkte "skal jo ha panel over, så det går fint... Har jo endel fugemasse til overs, synd å kaste den.."

Slik ser taket i kinoen ut nå, får opp fuktsperre og et lag gips tidlig denne uka.
    -isolert_tak01-jpg

Ble to soner med x comfort trådløs styring til slutt.
    -spot-jpg

Tilkoblingspanelet ferdig isolert og venter på gipsen sin.
    -tekn01-jpg

Gipsen på plass (mer eller mindre). Med litt fugemasse blir det bra
    -tekn02-jpg

Utrolig fornøyd med julegava jeg fikk!
    -nikkesag-jpg

Fått opp vegg og stengt av soverommet på andre siden av loftet. Brått 30m2 mindre å varme opp.
    -oppgang-jpg

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tak ferdig gipset

Nå er taket ferdig gipset og skal gipse ferdig det tekniske rommet imorgen. Resten av uken går med til å fuge gipsplatene samt å forberede panellegging til helgen. Forhåpentligvis har jeg mottatt moltonen fra avshop innen lørdag og brått mangler jeg teppe og tapet for å ferdigstille rommet.

Er en utrolig deilig følelse å se at enden av tunnellen kommer nærmere og nærmere.

I morgen drar jeg til Avshop for å få sett på tre høyaktuelle prosjektorer samt lerretter osv.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Nå er taket ferdig gipset og skal gipse ferdig det tekniske rommet imorgen. Resten av uken går med til å fuge gipsplatene samt å forberede panellegging til helgen. Forhåpentligvis har jeg mottatt moltonen fra avshop innen lørdag og brått mangler jeg teppe og tapet for å ferdigstille rommet.

Er en utrolig deilig følelse å se at enden av tunnellen kommer nærmere og nærmere.

I morgen drar jeg til Avshop for å få sett på tre høyaktuelle prosjektorer samt lerretter osv.
    ILLE bra! Fuging skal ikke undervurderes ;-)

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må virkelig være deilig og ha kommet så langt!
    gleder meg til og se slutt resultatet! :-D

hilsen stian

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panel i taket

Siden jeg måtte ha ferdig taket før elektrikeren kunne gjøre ferdig jobben sin, har store deler av helgen gått med til å legge panel. La først ferdig panel i taket i kinoen (etter veldig mye fuging selvfølgelig), fortsatte deretter med å sette opp den siste veggen på loftet, veggen inn til det tekniske rommet. Gipset, fuget og begynte med å legge panel her også.

Gipset taket til kinoen onsdagen som var (Takk Joachim!!)
    -gips_tak-jpg

Var noen uortodokse hull som måtte til, men det løste seg etter mye krangling om hvor de skulle være. (Skylder kameraten min 2 kebaber pga tapte veddemål rundt hvor de skulle ende opp)
    -gips_tak02-jpg

Panel i taket på kinoen. Får skikkelig hyttefølelse av å være der nå. Turen går til Montér etter jobb i dag for å kjøpe inn grunning og maling slik at det slutter å være hytte.
    -panel_tak01-jpg

Slo en krittsnor i ca senter av boksene til spottene og skrudde inn en skrue for å markere senter av hullet til spottene (takk til paalab for ideén til dette)
    -panel_tak02-jpg

Fått ferdig veggene til det tekniske rommet
    -tekn_01-jpg

Kommet godt i gang med panel, måtte hente mer i kjelleren, så ga meg etter jeg fikk ferdig de pakkene jeg hadde oppe.
    -tekn_02-jpg

Deilig å få vekk rørkaoset, nå gjenstår bare litt terminering av nettverkskabler samt å få koblet HDMI kabelen til reciveren
    -tekn_03-jpg

Veggen med koblingsboksene ble ikke så værst (etter 2 tuber akryl). Gleder meg til å legge panel ..... ... ......
    -tekn_04-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert! Sett gjerne på litt ekstra varme når du ikke er i rommet, samt at du lar ventilasjons-rørene være åpne slik at du får tørket panelen mest mulig før du maler den. Den har tendens til å krype ca 5mm per planke. Hvis du har mulighet la den stå så lenge som mulig før du maler den!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut! Regner med det er en masteroppgave verdig å holde rede på alle ledningene i prosjektet ditt..?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med krymp i panelen kommer dessverre til å være en vedvarende prosess de neste 5 årene. Vi har panel på veggene og i taket i store deler av huset, og det er først nå, etter 6 år, at det tilsynelatende har stabilisert seg nok til at vi vurderer å male på nytt.

Uansett, dette ser veldig bra ut. Bra mengde kabler hvertfall

Newcomer Hobbiten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli bra!
    Dette med panel som folk har nevnt før er nok ganske viktig viss du har tenkt å bruke mørke farger.
    Pinte meg selv gjennom maaange timer med kvistlakk, grunning og maling FØR det ble spikkret opp for så noen avsluttende malings runder etter.
    Bra at andre også prioriterer loftet til noe såpass viktig så hjemmekino :-D

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    Dette ser veldig bra ut! Regner med det er en masteroppgave verdig å holde rede på alle ledningene i prosjektet ditt..?
    Hehe. Det store spørsmålet nå, er om jeg har klart å unngå alle røra når jeg har gipset og satt opp panel. Hvis alt fungerer, blir jeg veldig glad!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette med krymp i panelen kommer dessverre til å være en vedvarende prosess de neste 5 årene. Vi har panel på veggene og i taket i store deler av huset, og det er først nå, etter 6 år, at det tilsynelatende har stabilisert seg nok til at vi vurderer å male på nytt.

Uansett, dette ser veldig bra ut. Bra mengde kabler hvertfall
    Litt surt det med kryp ja, særlig med så mørke farger. Må bare gå over de stedene det blir skikkelig ille, samt bruke kvistlakk + grunning og to strøk.

Starter med å grunne i dag eller i morgen, men vil sette en varmeovn på loftet i natt for å holde en jevn temperatur. Innbiller meg at dette vil stabilisere litt

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobbiten
    Dette ser ut til å bli bra!
    Dette med panel som folk har nevnt før er nok ganske viktig viss du har tenkt å bruke mørke farger.
    Pinte meg selv gjennom maaange timer med kvistlakk, grunning og maling FØR det ble spikkret opp for så noen avsluttende malings runder etter.
    Bra at andre også prioriterer loftet til noe såpass viktig så hjemmekino :-D
    Skjønner ikke hva man skal med loft hvis man ikke skal lage hjemmekino

Flott hjemmekino du har også! Temmelig lik min tror/håper jeg!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor og lerret bestillt

Da har jeg endelig bestemt meg for prosjektor og lerret.

Det ble AVshop.no / ADEO Greyvision Plano Delux velur-(alu)ramme 16:9 220cm

samt

AVshop.no / EPSON EH-TW5500 LCD-projektor Full-HD

+ et sort, lavthengende takfeste.

Bestilte alt dette fra Lydarkitekten i Fredrikstad som nylig har blitt forhandler av Epsonprosjektorer. Kan ikke få rost denne butikken høyt nok. Utrolig bra service og et flott utvalg.

Tror ihvertfall ikke at jeg trår feil med valg av denne prosjektoren. Har brukt de siste 14 dagene på å bestemme meg for prosjektor. Har vært innom
    SONY VPL-HW15, PANASONIC PT-AE4000, MITSUBISHI HC6800 og EPSON EH-TW5500.

Valget tok jeg kun basert på en veldig god pakkepris samt masse bra tester rundt omkring.

Dette får jeg levert den 15. februar, så nå gjelder det å stå på nok til at dette kan monteres opp slik at det blir premiere denne helgen

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Malt kinoen, samt lagt panel i taket opp trappen og trapperommet

I går fikk jeg tatt første strøk i taket på kinoen samt det tekniske rommet. Utrolig rart å snart være ferdig, men igjen så er det utrolig deilig å se at rommet blir som jeg har håpet.

Fargen i kinoen syns jeg blir fin. Særlig når det blir scenemolton på veggene, samt tapet på kneveggene
    -tak_01-jpg

Trenger ett strøk til. Dette skal tas i kveld.
    -tak_02-jpg

Fått opp taket i trappeoppgangen samt fått ferdig vegger og tak i "gangen" utenfor kinoen og det tekniske rommet. En liten milepæl, for nå har dragen fått viljen sin og fått et "stilrent" trapperom.
    -trappenedgang-jpg

Opp mot det tekniske rommet, kinoen ligger på venstre hånd.
    -trrapp01-jpg

Litt kontraster fra gangen til kinoen. Mye pga mine dårlige fotografiske evner, mye pga fargen.
    -kontrast-jpg

En forbanna drittjobb det å skjære ut hullene til alle disse boksene, noe man ser hvor høyere opp jeg kom. Tenkte oftere og oftere når jeg kom oppover: "drit i det.. det her dekker boksen eller kontakten..."
    -koblingspanel-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å lese at du har ført opp de samme projektorene som jeg har på min vurderingsliste. Nok en pluss i margen for Epson

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pser
    Interessant å lese at du har ført opp de samme projektorene som jeg har på min vurderingsliste. Nok en pluss i margen for Epson
    Tror ikke vi trår feil der

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

God kveld Bergli

ser ut som det begynner og ta form hos deg ganske så fort nå ja ser jeg
    når blir det lagt ut biletter for kjøp så man kan komme og se film da? hehe

snakket litt med banken på fredagen nå, så håper lånet kommer i boks, har nemmeligt sett på ett hus her i stjørdal som trenger oppussing og går relativt billigt, så krysser fingrene og håper det ornder seg, for da blir det dedikert hjennekino til meg også!

Lykke til videre!
    Ser ut som at dette blir kjempebra!

hvilket lerret ble det du bestilte?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    God kveld Bergli

ser ut som det begynner og ta form hos deg ganske så fort nå ja ser jeg
    når blir det lagt ut biletter for kjøp så man kan komme og se film da? hehe

snakket litt med banken på fredagen nå, så håper lånet kommer i boks, har nemmeligt sett på ett hus her i stjørdal som trenger oppussing og går relativt billigt, så krysser fingrene og håper det ornder seg, for da blir det dedikert hjennekino til meg også!

Lykke til videre!
    Ser ut som at dette blir kjempebra!

hvilket lerret ble det du bestilte?
    God morgen BoEx!

Ja, begynner å ta skikkelig form nå! Har nå kommet til det punktet hvor det er artig å bare stå å se inn på rommet Billettene vil bli annonsert i nær fremtid.

Får satse på at du får innvilget lånet ditt slik at du kommer i gang med å bygge! Liker folk som kjøper hus med hjemmekino i bakhodet. Man får som regel gode muligheter til hjemmekino med den prioriteringen

Takk for oppmuntring!

Jeg bestillte forresten AVshop.no / ADEO Greyvision Plano Delux velur-(alu)ramme 16:9 220cm

Lykke til med ditt fremtidige prosjekt!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ILLE BRA! Begynner virkelig å ta form nå.
    Du nevner tapet på kneveggene. Har du sparklet plateskjøtene?
    Vil isåfall anbefale å gjøre dette før du tar siste strøk på taket.
    Det støver veldig mye. Ville vært fint å slippe å vaske ned taket før du tar kinoen i bruk.
    Du må selvsagt gjøre taket rent uansett hvis du har pusset uansett tidspunkt.
    Du skal vel kanskje pusse over litt i taket før strøk 2 også?
    "Busten" har en tendens til å reise seg når man maler 1. strøk.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldi nice 8) flott arbeid :-D