Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 24 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    Hei hei

lenge siden noe har skjedd her på tråden din nå,sitter i spenning hver dag for og se hvordan det blir på loftet ditt

er sikkert mye som skjer før det blir jul tenker jeg, er ett evig stress og mas her hjemme, flytter til våren og da blir det forhåpentlig vis dedikert eget rom til hjemmekino, så håper på det beste

God jul.
    Hehe, godt å høre at folk følger med!

Har gjort litt siden sist, men venter på elektriker for å komme "skikkelig" videre. Planen nå er å få isolert ferdig taket slik at elektrikeren kan montere spottene, men driver å fullfører ventilasjonen og annet småplukk før jeg kommer så langt. Planen er å være ferdig tidlig på nyåret, så da må jeg stå på.

Lykke til med å starte med ditt eget rom! Legg for guds skyld inn en tråd på forumet når du planlegger noe!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Priceless ;D
    (Godt å høre at du ikke har det noe bedre enn oss andre )
    Hehe...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    I følge en "gammel rev" (Eller Senioringeniør om du vil) på jobben så blir det tett nok med 2 lag gips som er fuget tett i alle åpninger.
    For øvrig så bør du tape skjøter og legge overlapp når du legger fuktsperre.
    Legg gjerne doble gjennomføringer også. Hvis du f.eks rundt k-rør legger en larve med akrylmasse rundt røret før du legger på fuktsperren, så vil du få en rimelig tett gjennomføring. fug også rundt etterpå. Runde hull rundt veggbokser etc. skjærer du hullet litt mindre enn boksen og presser den på.
    Viktigst av alt fug godt rundt boksene etter at gipsen er montert (begge lag).
    Gips er gips, og papp er papp, altså ikke fuktbestandig. varmt mot kalt skal ha fuktsperre, unntaget på bad hvor det er membran.
    En annen ting som er mer viktig er å ikke ha spottkasser i tak som går mot kaldt, da dette skaper kondens problemer for de fleste.
    Det finnes noen håndverkere her inne, så er bare å slenge inn spørsmål før en gjør noe som virkelig kan skape problemer senere.
    Undertegnede er tømrer og svarer gjerne på spørsmål.

Mvh Magnus

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Gips er gips, og papp er papp, altså ikke fuktbestandig. varmt mot kalt skal ha fuktsperre, unntaget på bad hvor det er membran.
    En annen ting som er mer viktig er å ikke ha spottkasser i tak som går mot kaldt, da dette skaper kondens problemer for de fleste.
    Det finnes noen håndverkere her inne, så er bare å slenge inn spørsmål før en gjør noe som virkelig kan skape problemer senere.
    Undertegnede er tømrer og svarer gjerne på spørsmål.

Mvh Magnus
    Dersom du har spotter mot kaldt, bør du ha godt med isolasjon på utsiden av boksene også, (minst 15 cm helst mer.)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har spotter mot kaldt, bør du ha godt med isolasjon på utsiden av boksene også, (minst 15 cm helst mer.)
    Jepp, legger 20cm med rockwool oppe på kassene med god overlapp. Har 2 cm å gå på fra taksperrene som kassene er festet i og til kassen, så blir et naturlig feste for isolasjonen.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fok får gjøre som en vill, men vi fagfolk nekter å kle inn spotter i tak mot kaldt.
    Jeg har selv vert å fjernet spotter fra tak mot kaldt hvor det var mye kondens, men for al del, monter masse spotter å ta sjansen på at det må rives opp igjen senere pga fukt.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    fok får gjøre som en vill, men vi fagfolk nekter å kle inn spotter i tak mot kaldt.
    Jeg har selv vert å fjernet spotter fra tak mot kaldt hvor det var mye kondens, men for al del, monter masse spotter å ta sjansen på at det må rives opp igjen senere pga fukt.
    Har en fagmann som skal installere dette for meg, og han sa selv at det ikke gikk uten at jeg la 20cm isolasjon med godt overlapp over. Da hører jeg på fagmannen...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er selvstendig fagmann selv, og kan si at dette er nei nei.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du følger anvisninger og detaljer fra følgende vedlegg så skal det være i orden. Det aller viktigste er at det blir tett mellom takboks og fuktsperre

Lag gjerne en hybrid mellom de 2 skisserte løsningene, dvs en ekstra plate i tillegg til boksen. Husk å fuge!

Vedlegg 58963

EDIT: vedlegg oppdatert

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe feil med vedlegget ditt, Pål

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegget er nå oppdatert :-)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegget er nå oppdatert :-)
    Takker så mye. Dette er det elektrikeren beskrev for meg. Da kjører vi på!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fortsatt fremgang

Kan ikke si at denne tråden lider av for mye oppdateringer, men skal gjøre et tappert forsøk på å få opp aktiviteten igjen.

Status etter 1,5 måneder med dødtid er:

1. Elektriker kommer til onsdag for å koble opp spotter. Endte opp med elko wireless i 2 soner
    2. Trukket HDMI og Ethernetkabler, er nå ferdig med alle kabler
    3. Bestillt balansert til ubalansert konverter slik at jeg får signaler til subber
    4. DET ER J***** kaldt på loftet. Temperatur på loftet er nå ca -5 grader

Siden jeg ikke har isolert taket på loftet (grunnet venting på elektriker), er det en del kilowatt som går ut av spissen på taket. Skal ta et bilde for å illustrere hva jeg mener.

Tiden er nå inne for å sluttføre prosjektet. Etter tid med sparing har jeg nå nok til å få det ferdig. Slik det ser ut nå, blir premierevisningen i midten av februar.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Balansert/Ubalanasert konverter

Noen som har erfaringer med denne?
    Parts-Express.com:*ART CleanBOX Stereo Balanced/Unbalanced Converter | interface adaptor line level consumer transformer

Bestillte 2, så har jeg mulighet til å kjøre 4 subber parallelt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brrr, blir kaldt på loft for tida ja. Men du isolerer vel godt der oppe så du slipper de helt store fyringsutgiftene.

Jeg kjenner ikke til den bal/unbal-dingsen men mener at jeg har blitt anbefalt en sånn da jeg fablet med de samme planene som du nå tydeligvis gjennomfører.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Brrr, blir kaldt på loft for tida ja. Men du isolerer vel godt der oppe så du slipper de helt store fyringsutgiftene.

Jeg kjenner ikke til den bal/unbal-dingsen men mener at jeg har blitt anbefalt en sånn da jeg fablet med de samme planene som du nå tydeligvis gjennomfører.
    Har hengt opp et forheng opp på loftet, så begrenser tapet av varme en del. Problemet er at jeg ikke begrenser det nok, så all varmen som går opp dit forsvinner opp i spissen av taket. Etter onsdag, skal det isoleres som jeg aldri har isolert før.

Fant linken til den bal/ubal tingen i din tråd, så takker for den

Hvordan endte du opp med å løse subkablingen/tilkoblingene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Fant linken til den bal/ubal tingen i din tråd, så takker for den
    Se der ja. Det kom til nytte.

Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Hvordan endte du opp med å løse subkablingen/tilkoblingene?
    Vel, å si at det er løst blir vel en overdrivelse. Så langt har jeg ikke trukken en eneste subkabel inni veggen. Jeg har kun en sub og den står foran ved siden av benken.

Men nå i helga modda jeg sofaen litt slik at jeg må komme i gang med trekking av kabler nå. Sant å si kommer jeg til å legge vanlige phonokabler. Jeg tok høyde for muligheter for støy osv. da jeg la rørene, så rørene til signalkabler og strøm ligger godt adskilt. Og faktisk så ligger signalkabelen ved siden av en skjøteledning til strøm nå i en testfase, og det er ikke antydning til brum.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og godt nyttår til dere alle sammen!

bra at ting har startet opp hos deg igjenn da bergli
    sittet lenge og ventet på oppdateringer her nå på avforum, blir artigt og se rommet ta form!

sitter selv og leter etter ett hus og kjøpe nå, men der jeg bor nå er det så dyrt at man får ta tiden til vente, men begynner og bli ivrig etter og bygge ett hjemmekino selv

du får ha lykke til med kinoen

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    Hei, og godt nyttår til dere alle sammen!

bra at ting har startet opp hos deg igjenn da bergli
    sittet lenge og ventet på oppdateringer her nå på avforum, blir artigt og se rommet ta form!

sitter selv og leter etter ett hus og kjøpe nå, men der jeg bor nå er det så dyrt at man får ta tiden til vente, men begynner og bli ivrig etter og bygge ett hjemmekino selv

du får ha lykke til med kinoen
    Takker for deg BoEx, godt nyttår til deg og! Nå kommer det snart flere bilder med prosessen videre. Nærmer seg fryktelig nå Let etter hus med hjemmekino i tankene. Da ender du opp med et prosjekt før du vet ordet av det! Lykke til!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektriker har vært her.. På randen til å kjøpe prosjektor og lerret

I går (onsdag) var elektrikeren hos meg og la opp ledninger til spottene mine. Gikk så i gang med å isolere taket rett etter dette, noe som endte i halvveis ferdig med å isolere. Var ganske vanskelig å få plassert 200mm isolasjon over kassene, noe jeg er veldig nøye med å få til. Endte opp med å skjære opp biter med isolasjon som overlapper ca 10cm på hver side av kassene, samt å dytte opp isolasjon i alle tenklige steder hvor det er plass.

Rett etter jobb i dag bærer det av sted med lånt boogiehenger samt lånt bil for å kjøpe inn de resterende gipsplatene jeg trenger, en stabel med ferdigmalte mdfplater, samt gran-takpanel nok til å bli ferdig med kinorommet i helga (les, ferdig nok til å tapetsere, male og trekke opp scenemolton.

Har også fått en del tilbud på prosjektorer + lerret og lurer faktisk på å gå for en mitsubitshi HC6800 + 100 " ADEO Greyvision Plano Delux velur Dette er fordi jeg har fått gode tilbud hos Lydarkitekten i Fredrikstad som tilbyr dette + mye annet snacks jeg kunne tenkt meg. Ser også en stor fordel med å ha en lokal leverandør med tanke på feil osv. Siden de også er eneforhandler av Waterfall Audio (Som er et kompromiss dragen fikk meg til å inngå -> stua skal ha fullt oppsett av waterfall før jeg kjøper en eneste høyttaler til kinoen)

Alt i alt ser dagene og uken fremover lyse ut, da det blir gjort mye på kinoen samt at jeg har fått midler nok til å realisere prosjektet. Nå står det kun på min innsats, og det er både skremmende og betryggende.

Legger opp bilder av diverse når jeg får tid.

Side 15 av 24 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •