Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 24 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 479
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tipper et sted mellom 10-15k... Noen bedre ?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvor mye du gjør selv da. Jeg har gjort alle rør og bokser ferdig på forhånd blir bare 2-3 timer med elektriker + materiell Men aner ikke hva prisen blir. Hos meg 4-5000 i arbeid tenker jeg. Utstyret har ofte en tendens til å være dyrere hos elektrikeren siden de legger på noen prosent... Og så vil de ofte at vi kjøper utstyret av dem.

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Hadde elektriker på befaring i dag angående belysning.
    Endte opp med 9 spotter (led) og trådløs styring av lysene fordelt på to soner (3 spotter over lerretet, samt to rader med 3 spotter bak i rommet).

Har ikke fått noen pris enda, men funderer på hvor mye dette vil komme på

Noen som kan hjelpe meg sånn ca med å vise hvor landet ligger?
    Jeg har enda ikke mottatt mine varer for fjernbetjent lysstyring og venter i spenning på prisen... Hvilket styringssystem går du for?

Tror 15 k er good guess. Korr: tipper 12 000!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Jeg har enda ikke mottatt mine varer for fjernbetjent lysstyring og venter i spenning på prisen... Hvilket styringssystem går du for?

Tror 15 k er good guess. Korr: tipper 12 000!
    Usikker på hvilket system det er snakk om. Tipper elko wireless eller x-comfort.

Tror jeg kommer til å gjøre ferdig grunnarbeidet før elektrikeren kommer, slik at han kun trenger å trekke ledninger og montere spottene. Håper da at prisen kommer under 10k.

Det viktigste er at jeg kan styre lysene med en universalfjernkontroll, og det kan man jo med elko wireless og x-comfort?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvilket system det er snakk om. Tipper elko wireless eller x-comfort.

Tror jeg kommer til å gjøre ferdig grunnarbeidet før elektrikeren kommer, slik at han kun trenger å trekke ledninger og montere spottene. Håper da at prisen kommer under 10k.

Det viktigste er at jeg kan styre lysene med en universalfjernkontroll, og det kan man jo med elko wireless og x-comfort?
    Jepp, disse styres med fjernkontroll (så lenge du installerer de riktige modulene). Elko har egen fjernkontroll som styrer lys, men skal man bruke annen kontroll må du visstnok ha elko IR-modul i tillegg. Vet at i hvert fall Logitech'n snakker med Elko.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fått opp gips i skråtakene

Våkna lørdag morgen i håp om å dra til byggmax og kjøpe inn et lass med gipsplater. Da lå det snø fra fredag på bakken, samt at det regnet ganske bra. Vurderte å droppe innkjøp av gips, men hva skulle jeg gjøre da?? Kjøpte inn presenninger og fant frem noe plast og dro til byggmax. Kjøpte inn 15 plater gips som skal få henge rundt om kring. Et kjapt regnestykke viser at jeg da er oppi 40 plater gips, bare på kinorommet... Blir noen plater når man skal ha flere vegger og flere lag på ytterste vegg.

Planen var uansett å gipse skråtakene slik at jeg kan ha fullt fokus på belysning og pirkearbeid til torsdag/fredag (har bedt meg fri på lønningsdagen! )

Fikk opp gips slik at det kun gjenstår å gipse den "plane delen" av taket.. Dette får jeg gjort i fridagene mine, forhåpentligvis
    -tak_01-jpg

Mye styr med dette, særlig da man må holde platene i 35 graders vinkel samtidig som man må posisjonere den godt. Glad jeg har en far som ikke har noe bedre å gjøre en lørdagsmorgen.
    -tak_02-jpg

Merker det begynner å bli stas å IKKE se isolasjonen i veggene..
    -tak_03-jpg

Tok en grundig fugerunde i dag, og er nå oppi 23 tuber fugemasse. Dette går jo greit da det koster 9,90 for en tube på byggmax, men uansett, dette antallet kunne vært betydelig redusert hvis jeg var mer nøye med å skjære til platene slik at det ikke ble så mye sprekker.
    -fug_01-jpg

Skulle likt å sett underarmen til en som klemmer ut 23 tuber fugemasse på en dag.. Takker alt som er hellig for denne. Godt å ha gode kollegaer på jobben som man kan diskutere akustikk med, som samtidig besitter slikt utstyr
    -fug_02-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo utrolig bra ut, kommer til å bli en flott kino! Det må jo også være greit å slippe å se isolasjonen hvor enn man snur seg...man ser liksom rommet så mye bedre når gipsen kommer opp
    Den der trykkluftdrevne pumpa til fugemasse var sikkert grei å bruke. Skal snart til å fuge selv, og gruer meg til det. Hvet du hvor man kan få tak i en slik? Hvilket merke er det?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette ser jo utrolig bra ut, kommer til å bli en flott kino! Det må jo også være greit å slippe å se isolasjonen hvor enn man snur seg...man ser liksom rommet så mye bedre når gipsen kommer opp
    Den der trykkluftdrevne pumpa til fugemasse var sikkert grei å bruke. Skal snart til å fuge selv, og gruer meg til det. Hvet du hvor man kan få tak i en slik? Hvilket merke er det?
    Takker så mye

Uten denne luft-fugepistolen, ville fugingen blitt et mareritt. Den jeg har, låner jeg av en kamerat, men tror det er q-tools eller noe sånt fra monter. Har sett de flere steder. Tror de ligger på rundt 200kr.

Man får følelsen av at det er et rom når man får opp gipsen. Man får også en pekepin på at man må igangsette akustiske tiltak, da man merker ekko på en helt annen måte!

Lykke til med kinoen din også! Jeg følger spent med.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da slett ikke så dyrt! Hadde regnet med at noe sånt ville komme på over tusenlappen. Skal forhøre meg på de lokale trevareforhandlerne og sjekke litt på nettet
    Takker for et godt verktøyinnspill!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fri fra jobben i dag og imorgen for å jobbe på loftet. Status etter de 6 første timene: Dobbelt lag gips på alle vegger som skal ha det samt at jeg har lagt opp rørsystem til ventilasjonen. Nå bærer det opp igjen for å rydde, samt kanskje fuge litt..

Imorgen skal jeg kjøpe inn spotkasser, rør til hdmi kabel, samt begynne å gipse det tekniske rommet. Begynner også med trinnlydplater hvis de klarer å levere de til meg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd, fint rom og seriøse planer med god fremgang! :-D

Bare et spørsmål (som muligens er besvart før); hva med overgangen mellom rett og skrå himling? Skal du sette inn spikerslag her, og i tilfelle bare ytterst på den rette himlingen, eller øverst på skråhimlingen også?

Ser for meg at det blr et "svakt punkt"

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Fin tråd, fint rom og seriøse planer med god fremgang! :-D

Bare et spørsmål (som muligens er besvart før); hva med overgangen mellom rett og skrå himling? Skal du sette inn spikerslag her, og i tilfelle bare ytterst på den rette himlingen, eller øverst på skråhimlingen også?

Ser for meg at det blr et "svakt punkt"
    Takker så mye

Det var et godt spørsmål, det har jeg faktisk ikke lagt noen klare planer på. Blir jo ett lag gips med ett lag malt furu/granpanel utenpå der, så vil tro at det bør være sterkt nok. Særlig hvis jeg får opp lister i overgangen. Har en del kapp til overs som kan brukes her, og skal se om jeg har nok til å bygge inn alle overgangene.

Det kan bli et svakt punkt når det gjelder lyddemping ihvertfall om det ikke blir svakt på andre måter også

Tusen takk for godt innspill!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, hadde ikke fått med meg at det var panel du skulle bruke utenpå gipsen.

Jeg har panelt opp igjen hele 2.etasje her hos meg, og kløyvde panelbordene til rett vinkel i overgangen mellom skrå og rett himling, og limte de sammen. Det sikrer at det ikke blir glippe der om panelen skulle krype, stiver av bra og samtidig slipper man å benytte lister. Synes personlig det er penere uten lister.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du Greenglue mellom gipslagene? Dette har kanskje vært diskutert tidligere i tråden din, men jeg spør allikevel. Jeg har tenkt å gipse to lag på veggene og i taket i kinoen, muligens også på veggene i tilstøtende rom. Det virker som endel har brukt det her på forumet, men jeg har ennå ikke bestemt meg. Det vil nok gå noen kasser vil jeg tro...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Brukte du Greenglue mellom gipslagene? Dette har kanskje vært diskutert tidligere i tråden din, men jeg spør allikevel. Jeg har tenkt å gipse to lag på veggene og i taket i kinoen, muligens også på veggene i tilstøtende rom. Det virker som endel har brukt det her på forumet, men jeg har ennå ikke bestemt meg. Det vil nok gå noen kasser vil jeg tro...
    Nei, valgte å la vær. Meningen var å gjøre det, men fant ut at prisen ble på ca 4000 bare i greenglue. Velger heller å fuge skikkelig i alle tenkelige steder.

Det hadde nok blitt bedre, men noen ganger må man bare prioritere. Det at det nesten kun har fått subjektive anmeldelser bidro til at jeg valgte å la være.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montert kasser for downlights + ventilasjonsjobbing

I løpet av denne helgen har det skjedd mye rart på loftet. Har fått montert kasser for downlights, plassert rør for ventilasjon diverse steder og diverse annet småplukk. Er også ferdig med alle lagene med gips i kinoen.

Bokser for downlights på plass. Har ikke trukket rør+kabler her, ene og alene fordi jeg ikke vet hva som skal trekkes hvor. Forstår jeg det riktig hvis hver "sone" skal trekkes seg imellom i serie, samt ett punkt til strøm/dimmer?
    -lys_01-jpg

Sone 2 over lerrettet. Disse tre lysene skal styres uavhengig av de resterende seks. Dette er for å få en fin effekt på lerrettet når det ikke er i bruk.
    -lys_02-jpg

Fikk forgrenet til-luft og fra-luft til det tekniske rommet. Isolerer rørene med 5cm "rulleisolasjon", samt bruker plasten utenpå der igjen for å prøve å få best effekt. Ser ihvertfall skikkelig, skikkelig proft ut! :?
    -ventilasjon-jpg

Avsug rett bak prosjektoren i kinoen. Dette er vel den kilden som avgir mest varme og hvor det er mest effektivt å suge varme fra. Håper at dette gjør nytten.
    -ventilasjon_pj-jpg

"Tverrsnitt" av veggen inn mot kinoen. Mangler ett lag fra yttersiden og inn, men det skal kun være ett lag mdf plater. Tror dette bør duge, merker ihvertfall betydelig demping fra arbeidsanlegget iforhold til når jeg hadde enkel vegg. Bare det demper like bra andre veien, blir jeg glad.
    -gipsdobbelt-jpg

Fikk ikke gjort like mye som jeg hadde ønsket med tanke på at jeg tok fri fra jobben osv, men fikk gjort en del annet på huset også. Dragen har minnet meg på at det finnes andre rom i huset som trengte oppmerksomhet, og da endte jeg opp med å kjøpe et par vegglamper på Clasern som jeg monterte i kjelleren vår (har ikke hatt lys der siden jeg har tatt med meg lampene opp på loftet). Alt endte i at jeg må ta de lysene opp i det tekniske rommet, for de passet jo overhodet ikke inn med slik ho har sett for seg.

Da fikk jeg ihvertfall stoppet kjeften på ho et par måneder igjen, nå har jeg jo vist initiativ til å gjøre noe i andre rom

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bokser for downlights på plass. Har ikke trukket rør+kabler her, ene og alene fordi jeg ikke vet hva som skal trekkes hvor. Forstår jeg det riktig hvis hver "sone" skal trekkes seg imellom i serie, samt ett punkt til strøm/dimmer?
    Sonene kables uavhengig av hverandre, men 'ìnnad i sonen' er det fra den ene til den andre. Så det er vel "ja" til spm ditt, hver sone i sin egen serie som alle ender i dimmer/controller-området.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jeg det ville jeg snudd spottboksene 90° slik at du har justeringsmulighet på plassering av spottene i forhold til Panelbordene. Ta gjerne en kikk på hvordan jeg løste det. http://avforum.no/forum/av-rom-konst...oy-waf-13.html (side 13-18 omhandler hovedsakelig tak)
    Det skal kobles til 3 spotter per trafo, trafoen ligger som regel i den midtre kassen. dvs kortest mulig kabeltrekk ut til de 2 andre spottene.
    Det kan også være lurt å trekke et rør mellom de kassene som trafoene sitter i.
    Jeg har hos meg trekt 2 rør fra de midtre kassene og til bryteren.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jul

Hei hei

lenge siden noe har skjedd her på tråden din nå,sitter i spenning hver dag for og se hvordan det blir på loftet ditt

er sikkert mye som skjer før det blir jul tenker jeg, er ett evig stress og mas her hjemme, flytter til våren og da blir det forhåpentlig vis dedikert eget rom til hjemmekino, så håper på det beste

God jul.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke gjort like mye som jeg hadde ønsket med tanke på at jeg tok fri fra jobben osv, men fikk gjort en del annet på huset også. Dragen har minnet meg på at det finnes andre rom i huset som trengte oppmerksomhet.
    Priceless ;D
    (Godt å høre at du ikke har det noe bedre enn oss andre )

Side 14 av 24 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •