Hjemmekino på loft - Kinoen er ferdig, oppsummering følger - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 24 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 479
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Panza
    Nå begynner det virkelig å ligne på noe her.
    Jeg hadde vært middels bekymra for den gipsplata du skal ha på det tekninske rommet. Den med alle hullene i. De er forholdsvis symetriske, men det skal nesten godt gjøres å få til den på første forsøk med så mange hull :shock:
    Ja, kommer seg nå.

Er nok godt over middels bekymra for den plata selv Tviler på at den går på første forsøk. Vi får se, har planer om å få den på til helga!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Ja, kommer seg nå.

Er nok godt over middels bekymra for den plata selv Tviler på at den går på første forsøk. Vi får se, har planer om å få den på til helga!
    jeg pleier å måle alle boksene fra senter av dekklokket...
    alle mål måles opp fra gulvet å til senter av alle bokser åsså måles alle bokser fra siden å inn.
    da har en plutselig en haug med kryss på plata, så er det bare å sette hullfresen i alle kryssa å vips er den den som en sveitserost full i hull :grin:

men ser du har fått til fine hull i andre plater. det er ikke så mye vanskeligerer med mange hull, ser bare skummelt ut med såå mange :lol:

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    letteste brøleren er å klare å speilvende plata... hehe da er løpet kjørt å en kan begynne på ny plate :lol:

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    jeg pleier å måle alle boksene fra senter av dekklokket...
    alle mål måles opp fra gulvet å til senter av alle bokser åsså måles alle bokser fra siden å inn.
    da har en plutselig en haug med kryss på plata, så er det bare å sette hullfresen i alle kryssa å vips er den den som en sveitserost full i hull :grin:

men ser du har fått til fine hull i andre plater. det er ikke så mye vanskeligerer med mange hull, ser bare skummelt ut med såå mange :lol:
    Det er sant det du sier. Problemet da er hvis det første hullet blir feil og alle andre får følgefeil av dette. Eller, som du nevner, å speilvende plata

Satser på at det skal gå veldig bra. Hvis ikke, har jeg masse fugemasse!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, jeg hadde ikke trodd jeg skulle blitt så imponert bare av å se røropplegget i et slikt rom, men dette var virkelig noe for seg selv

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jøss, jeg hadde ikke trodd jeg skulle blitt så imponert bare av å se røropplegget i et slikt rom, men dette var virkelig noe for seg selv
    Takker så mye for det

Er ihvertfall noe annet å realisere det enn å kun ha det på tegnebrettet! Blir litt overveldende når man ser over 20 bokser på en flate mindre enn 1 m2

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går jo virkelig fremover!
    Husker ikke helt, men skal du ha 2 lag med gips eller er det noe annet som er planlagt som siste lag?
    Skal du ha 2 lag gips, anbefaler jeg på det sterkeste å ikke skru så veldig tett på første laget.

Lykke til med sveitserosten, du kommer til å bli utrolig lettet når du er ferdig med den!
    Husk å tegne den av på ytterplata hvis du skal ha 2 lag inne i det tekniske rommet. Så du slipper dobbelt opp med frustrasjoner.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på at det skal gå veldig bra. Hvis ikke, har jeg masse juksemasse!
    ja, er godt å ha i nøden

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Dette går jo virkelig fremover!
    Husker ikke helt, men skal du ha 2 lag med gips eller er det noe annet som er planlagt som siste lag?
    Skal du ha 2 lag gips, anbefaler jeg på det sterkeste å ikke skru så veldig tett på første laget.

Lykke til med sveitserosten, du kommer til å bli utrolig lettet når du er ferdig med den!
    Husk å tegne den av på ytterplata hvis du skal ha 2 lag inne i det tekniske rommet. Så du slipper dobbelt opp med frustrasjoner.
    Ja, syns det har et behagelig tempo nå Blir 2 lag gips i lerretvegg og knevegg, samt bakveggen og 1 lag gips + panel i taket. Skal prøve å øke avstanden mellom platene nå, da jeg absolutt ser nytten av å fuge godt.

Det med å tegne på ytterplate ved det andre laget, skal jeg huske på Da slipper jeg jo å finne opp kruttet to ganger! Takk skal du ha!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    ja, er godt å ha i nøden
    Hehe... skulle det bli for galt, kan man jukse ved å si at det er ment for akustiske tiltak

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte rett og slett spikerslag til gipslag nr. 2 i hjørnet av vegg nr 2, så må vente med "sidesvillene" til lerretveggen til etter jeg har fått på lag nr 2 med gips.
    He he, dette kan jo skje hvem som helst Blir bra dette her!!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    He he, dette kan jo skje hvem som helst Blir bra dette her!!
    Må regne med noe improvisasjon når sånne ting skjer

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lagt opp bokser til rumperister. Har to Rotel effektforsterkere som ikke brukes som jeg kommer til å drive disse med. Kobler dette i racket og kobler så effektforsterkerene inn på subinngangen på recieveren. Hadde vært kjekt med en veldig enkel equalizer hvor jeg kan justere frekvensen rumperisterene skal spille på. Noen som har noen tips?

Endte da opp med høyttalerkabler til rumperister-boksen. Synes jeg hadde passe flaks med den, da jeg endte opp med å bruke opp hele rullen til den blå kabelen. Var vel 40 cm igjen på den svarte kabelen, så da kan jeg si at jeg har 100 meter høyttalerkabler i veggene

Tipper jeg kjøper to rumperistere av typen Clark Synthesis som jeg seriekobler slik at begge blir drevet av en brokoblet effektforsterker. Det er en Rotel RB 980 og 981 som står til disposisjon (2x120w og 2x130w i 8 Ohm)

Hvordan bør jeg koble disse slik at jeg ikke ender opp med for lav impedanse?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipset videre

I dag har jeg gipset videre. Begynte dagen med å kjøpe inn 15 gipsplater for å så dra hjem og fortsette gipsingen. Målet var å bli ferdige med alle hjørner, slik at jeg kan få opp reisverket til vegg nr. 2 ved dør.

Fikk gipset ferdig ett lag på begge kneveggene. Endelig begynner det å bli "lett" å skjære ut til bokser
    -gips_01-jpg

Gipset og isolerte så dørveggen slik at jeg fikk satt opp reisverk til vegg nr. 2. Nå kan jeg sette opp bokser til bakhøyttalere, stikk og dimmere.
    -dorvegg_01-jpg

Nå begynner det virkelig å virke som om det er flere rom. Deilig å bli kvitt alle røra!
    -tekniskrom_01-jpg

Måtte isolere bittelitt i bakkant slik at det ikke oppstår lyder fra rør mot gips. Isolerer fra denne siden når gips skal på her.
    -tekniskrom_02-jpg

Dobbel vegg. Den doble veggen fungerer veldig godt. Kan stå på den ene siden og slå på reisverket til vegg nr. 1 uten at du merker/hører viberasjoner i vegg nr. 2. Hvis det fungerer like godt på lyd, blir jeg veldig veldig glad!
    -dobbelvegg_01-jpg

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle punkter og vegger satt opp + alle ledninger trukket

I dag har det vært en rolig dag. Satt først opp resten av reisverket til vegg nr. 2 ved inngangen. Gikk deretter i gang med å få på plass spikerslag til boksene. Satt opp bokser til venstre/høyre bak, samt to stikk. Er nå offisiellt ferdig med å sette opp bokser/trekke rør til kinorommet. Endte opp med 200 meter høyttalerkabel (2x100 meter), samt ca 40 meter strømkabler.

-dorvegg-jpg

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Påbegynt ventilasjonsmontering

I dag har jeg begynt å montere ventilasjon. Startet med å dele en rull 50mm isolasjon fra byggmax på midten og oppdaget at det passet perfekt med halve bredden av en vanlig rull rundt spirorøra. Jeg må isolere alle ventilasjonsrørene fordi rørene ligger på kald side. Forblir de uisolerte, oppstår det kondens og da kan det skje ting man ikke ønsker.

Et av hovedproblemene mine var å få rørene til å gå ut av huset. Har en veggventil i hver ende av huset som er ganske stor, noe som gjør at jeg ikke får plass til noen ventil på siden av disse.

-ventilasjon_01-jpg

Det jeg endte opp med, var å tilpasse pappen i hver ende av huset slik at et rør akkurat går inn på hver side av den vertikale stolpen. Ønsker ikke at friskluftstilstrømningen skal hente luft fra "gammel luft", så måtte lage en type skiller som sperret for at luften kunne fritt vandre fra rør til rør.
    -ventilasjon_02-jpg

Delte isolasjonsrullen på to i bredden slik at bredden passet perfekt til å dekke inn et rør.
    -ventilasjon_03-jpg

Teipen festes i teipen og blir utrolig sterk. Har også teipet over skjøtene slik at dette burde holde. Vuderer å forsterke dette med en type netting når alt er på plass.
    -ventilasjon_04-jpg

Isolasjonen av T-røra ble finurlig, men dette bør gjøre nytten sin.
    -ventilasjon_05-jpg

Syns resultatet blir bra. Hadde vært mye bedre med å kjøpe isolasjonsstrømper fra isola. Dette kostet ca 5000 inkludert de rabattene jeg fikk. Løsningen min koster 350 kr for en rull + teip (70 kr per rull). Bruker de 4500 jeg sparer på andre ting
    -ventilasjon_06-jpg

Fikk opp ca 10 meter fra lerretveggen og inn. Denne kanalen skal gå gjennom hele loftet og hensikten er å tilføre friskluft til alle rommene. Dette er en passiv kanal. Satt opp første rør som skal være til avsug. Dette er en aktiv kanal med vifte montert etter det tekniske rommet slik at den suger luft fra kinorommet samt det tekniske rommet, også skyver den luften forbi avsug nr 3 i oppholdsrommet tvers ovenfor kinoen. Nå kan jeg ihvertfall ta bilder av begge kanalene i samme bilde, da er det ikke lenge igjen til jeg kan koble på vifta!
    -ventilasjon_07-jpg

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut :-D

å penger spart er penger tjent

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare som et lite tips: Om du skal ha noe effekt av isolasjonen er det viktig at luften ikke får sirkulere i den. Dette løses med å dekke isolasjon med papp el. Dette gjelder ikke bare her hvor det er snakk om tildekking av rør, men isolasjon mot kalde loft ellers også. Tildekking av isolasjon rundt ventilasjonsrør (her på kaldt loft) bør dekkes til med diffusjonstett plast. Plasten bør settes på før rørene henges opp, slik at det ikke oppstår hull i innfestinger.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAR
    Bare som et lite tips: Om du skal ha noe effekt av isolasjonen er det viktig at luften ikke får sirkulere i den. Dette løses med å dekke isolasjon med papp el. Dette gjelder ikke bare her hvor det er snakk om tildekking av rør, men isolasjon mot kalde loft ellers også. Tildekking av isolasjon rundt ventilasjonsrør (her på kaldt loft) bør dekkes til med diffusjonstett plast. Plasten bør settes på før rørene henges opp, slik at det ikke oppstår hull i innfestinger.

Mvh
    ja der sier du noe..

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAR

Mvh
    Hmm, ja det høres fornuftig ut. Får prøve å få pakket det inn med plast så godt jeg kan når jeg er ferdig med å legge opp røra. Kommer til å kjøre papp under røra igjen slik at isolasjonen i taket blir "pakket" inn av pappen.

Takker for fornuftig og godt innspill

Side 11 av 24 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •