Bygging av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bygging av hjemmekino

Skal i gang med å bygge min første hjemmekino, og har jo lest en del om dette, blant annet på dette forumet. Har fått med meg mange gode tips herfra.

Det blir en rom i rom type kino, men har litt liten greie på dette, så har noen spørsmål om dette.

Kinoen blir ca 3,6 m bred og så lang som opp til 6 meter. Lurer på om dette er for langt, og om jeg kanskje skal ha den noe kortere. Vet ikke om hvordan dette påvirker lyden.

Var også og handlet byggvarer i dag til å starte på gulvet. Snakket med en tømrer som anbefalte å legge gulvet rett på eksistrerende betong gulv, da jeg ikke har noen ting under dette rommet, rommet er i min kjeller med betong på alle kanter. Han mente dette var nok. Skal jo også legge 5 cm med isolasjon i dette gulvet og 22mm sponplater oppe på dette, og til slutt vegg til vegg teppe.

Resten av rommet bygger jeg oppe på dette gulvet m 5 cm rockwool og 2 til 3 cm fra existerende vegger og tak. 2 lag m gips overalt. Men det viktigste er å lydisolere til etasjen over der jeg har kone og barn som skal sove. Bør vel kanskje isolere med tjukkere isolasjon i taket?

Veldig fint om noen kunne komme med evnt råd og innspill på dette da jeg er nybegynner på dette området.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du kan finne noen tips her:

http://avforum.no/forum/generelle-gu...5-03-08-a.html

Hvor gammelt er huset og kjelleren? Å legge gulv direkte på betong KAN være en risikosport, men det kommer an på alder/standard/drenering m.m.

Såvidt jeg skjønner så har du tenkt å legge et såkalt tilfarergolv? Dvs med 5cm lekter og isolasjon imellom eller? Vær obs på faren for fuktvandring fra betong til treverk/isolasjon, som igjen kan medføre sopp/råte etc.

Det samme gjelder forsåvidt også konstruksjon av vegger mot betong. Det viktigste er å unngå kontakt mellom organisk materiale (treverk, gips, spon, etc) og betong.

Om du tenker å bygger rom-i-rom-løsning så skal ikke taket i det nye rommet være i kontakt med eksisterende tak. Legger du to lag gips og isolerer så skal dette bli bra med tanke på lyd. Du kan legge like mye isolasjon som tykkelsen på takbjelkene, og de blir gjerne 10-15cm eller mer, avhengig av hvor stort spenn du har.

Om noen skal sove i etasjen over mens du ser film bør du gå grundig til verks.

Forøvrig anbefaler jeg deg å investere i denne boka:

Lag rom i kjelleren - SINTEF

Legg gjerne ut bilder/skisse av rommet så får du nok flere svar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips.

Ang gulv vurderer jeg for eksempel å få tak i noe gummi plater, skjære ut i biter på feks 10x10cm og legge under gulvbjelkene. Få det litt opp over det eksisterende gulvet. Vet ikke om dette er en god eller dårlig ide, men har jo lest litt her og der, bla annet på avshop. De selger jo noe sånn gummi greier der til å ha under gulv.

Håper på å få tatt noen bilder når jeg har revet det som skal rives

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •