Max effekt i pr 2 x 1.5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Max effekt i pr 2 x 1.5

Hva er den maksimale effekten man har lov å kjøre gjennom vanlig 2x 1.5 strømkabel?
    Har et eldre hus fra 1962 hvor kursene med 1.5 er på 10 ampere, og dette er litt pinglete til en del ting når det er en kurs til hver etasje...
    Kan jeg bytte sikringsskapet til et moderne og bruke f.eks 16 ampere sikringer?

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ifølge NEK-400 tabell 52A-1 installasjonsmetode A1(isolerte ledere i rør i trevegg) så er strømføringsevnen 14,5A.

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at ledningene må byttes også hvis ampere størrelsen på sikringene skal opp. Hvis ikke blir det varmgang i ledningsnettet på kursen det gjelder.
    2.5 kvadrat= 16 A
    Du kan bytte til 13 A på en 10 A kurs.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ingenting om ditt hus, men kan bruke 13A sikringer på 1,5mm2 gitt rette forutsetninger.

Evt. blir å trekke om kursen til 2,5mm2. Vet enkelte elektrikere som lar deg gjøre mesteparten av jobben selv, mot at de kommer inn og foretar koblingene (ettersom de må signere ?samsvarserklæring?).

Ta kontakt med en elektriker.

EDIT: ser clundbe slo meg med to minutt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet nettopp innholdet i sikringsskapet + alle strekkene, kontaktene og bryterne i hele huset. Da fikk jeg mere strøm inn i hus, og kursene blir mer "daterte" i forhold til det som for min del ble montert i 1977.
    Hadde masse 10 amp kurser som jeg fikk gradert opp til 16.
    Litt artig at det nå står skrevet at det er en egen kurs til Hjemmekino i sikringsskapet.
    Morroa koster jo, men føles veldig godt at kursene ikke "kokes" til en hver tid slik en fikk en inntrykk av tidligere.

Litt offtopic dette, men jeg gjorde dette siden jeg sleit med samme problemet selv i forhold til små " pinglete" kurser i et eldre hus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirh
    Byttet nettopp innholdet i sikringsskapet + alle strekkene, kontaktene og bryterne i hele huset. Da fikk jeg mere strøm inn i hus, og kursene blir mer "daterte" i forhold til det som for min del ble montert i 1977.
    Hadde masse 10 amp kurser som jeg fikk gradert opp til 16.
    Litt artig at det nå står skrevet at det er en egen kurs til Hjemmekino i sikringsskapet.
    Morroa koster jo, men føles veldig godt at kursene ikke "kokes" til en hver tid slik en fikk en inntrykk av tidligere.

Litt offtopic dette, men jeg gjorde dette siden jeg sleit med samme problemet selv i forhold til små " pinglete" kurser i et eldre hus.
    Dette høres fristende ut for meg også, men med mitt kjennskap til norske håndtverkspriser så tipper jeg det ville koste SINNSVAKT med penger.

Kan jeg spørre høflig om hva du måtte ut med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Dette høres fristende ut for meg også, men med mitt kjennskap til norske håndtverkspriser så tipper jeg det ville koste SINNSVAKT med penger.

Kan jeg spørre høflig om hva du måtte ut med?
    Jeg er i den heldige situasjonen at en kompis kunne ta jobben, så det jeg måtte betale for var matriellet + 2 timer arbeidspenger for at firmaet skulle ta papirarbeidet, samt stå som garantist for jobben. Havnet på ca 20 store for dette, men prisen skyter nok rett i taket dersom dette skulle bli gjort på dagtid med full betaling. Vi brukte 2 hele dager + kveldene på jobben, så det ble jo noen timer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirh
    Jeg er i den heldige situasjonen at en kompis kunne ta jobben, så det jeg måtte betale for var matriellet + 2 timer arbeidspenger for at firmaet skulle ta papirarbeidet, samt stå som garantist for jobben. Havnet på ca 20 store for dette, men prisen skyter nok rett i taket dersom dette skulle bli gjort på dagtid med full betaling. Vi brukte 2 hele dager + kveldene på jobben, så det ble jo noen timer.
    20 lapper var det jeg ble forespeilet for kun å bytte sikringsskapet av AA1 Elektro...
    Tror jeg må finne meg noen nye håndtverker venner...:roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •