Hva bør jeg tenke på i planleggingen av kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør jeg tenke på i planleggingen av kinorom

Jeg holder på å bygger på en etasje til på et eksisterende utbygg. Rommene der oppe blir kino, soverom og kontor.

Under dette har jeg gang og soverom samt en kald bod.

Det jeg da har tenkt er at jeg legger opp cat5e til kino, soverom fra kontor.
    Er det noe annet lurt jeg bør trekke cat til??

har også tenkt at jeg legger opp ledninger til et 7.1 oppsett selv om jeg i dag kun har 5.1, det jeg lure på i denne sammenheng er hvor høyt opp på veggen bør jeg sette boksene for høyttalerene bak.

I tillegg til dette så skal jeg legge opp høyttalere til bad og soverom, og uteplassen min. Hvordan skal jeg sette opp dette med tanke på styring av soner osv.

HDMI til prosjektor må jeg ha. Det jeg da lurer på er hvor stort rør bør jeg trekke der. Er det nok med 32 eller bør jeg opp i 50?

Bør jeg tenke på noe triggere av noe slag til lerret, solskjerming osv? Hva slags ledninger brukes til dette? Fra reciver?

Alt av tips mottas med takk, vil virkelig ikke komme på noe mer etter at jeg har fått på veggplatene.
    Vet dette er mange spørsmål, men jeg får jo ikke sove om natten lengre. Ligger jo bare å tenker på alt mulig rart

Hva finnes av veggbokser for høyttalertilkoblinger? Tilkoblingspanel for rj45, hdmi, høyttalere, signalkabler osv?

Vet dette er mange spørsmål på en gang men håper noen kan hjelpe meg litt på vei. Får jo ikke sove på natten lengre

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på mye av det samme som du,

eneste er at jeg har funnet denne siden:
    Audio Video Wall Plates Low Voltage

eller selger stereovoss.no mye lignende men for elko standard.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til klubben for de som ikke får sove om natta pga hemmekinobygging...

Sitat Opprinnelig postet av Protector
    har også tenkt at jeg legger opp ledninger til et 7.1 oppsett selv om jeg i dag kun har 5.1, det jeg lure på i denne sammenheng er hvor høyt opp på veggen bør jeg sette boksene for høyttalerene bak.
    Litt over ørehøyde er bra. Ca 50cm f.eks. Tror ikke dette er så ekstremt nøye på mm.

HDMI til prosjektor må jeg ha. Det jeg da lurer på er hvor stort rør bør jeg trekke der. Er det nok med 32 eller bør jeg opp i 50?
    Med rette kabelen og ikke for mange krappe bend på røret er 32 nok. Selv har jeg et 10m langt 32mm k-rør som jeg trakk en HDMI-kabel gjennom uten problemer.

Hva finnes av veggbokser for høyttalertilkoblinger? Tilkoblingspanel for rj45, hdmi, høyttalere, signalkabler osv?
    Masse... men når de gjelde høyttalerterminaler, så bruker jeg slike som vist under. Når disse felles inn i veggplatene, så blir de "flush" med veggen og veldig anonyme (i alle fall hvis de males med samme farge som veggen).

Lykke til!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Litt over ørehøyde er bra. Ca 50cm f.eks. Tror ikke dette er så ekstremt nøye på mm.
    Dersom du har tenkt på flere rader med stoler, da ville jeg passet på at høyden blir såpass at de bakerste radene ikke skygger for de fremfor. Alle rader bør ha direkte "sikt" til bakhøyttalere. I enkelte tilfeller gjør dette at bakhøyttalerene kommer nesten helt i takhøyde.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips så langt, skal legge ut litt bilder og skisser etterhvert.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå har jeg mest problemer med å finne ut av hvordan jeg skal sette opp multirom opsettet.

Jeg skal i tillegg til kinoen ha lyd i bad, soverom og uteplass. Dette blir i 4 soner, hvordan skal jeg løse dette på en enkel og grei måte?

Har tenkt å gå til innkjøp av en Yamaha v1900 og i tillegg til denne så har jeg en Pioneer 916 som kan brukes. Er det noen mulighet for å kombinere disse 2 for å få til det jeg er ute etter her?

Til bakhøytalerene så går jeg for RuneW sin løsning med høytaler terminalene, de er bestillt fra ebay i dag.

I front så går jeg for elko sine tette plater som jeg terminerer selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •