Størrelse på hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på hjemmekino?

Gratulere med dagen alle sammen.

Skal bygge nytt hus, og eget kinorom skal på plass.
    Tenker på 2 seterader. m plass til 5-6 pers. God sittekomfor!

Ønsker en kompakt og optimal løsning. Hvor stor vil en slik løsning måtte være?
    Areal, lengde bredde?

Mvh
    Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at bigger is better. Jeg synes personlig at det er mye bedre å få litt avstand fra høyttalerne. Bygg så stort som du har mulighet til. Jeg har prøvd litt forskjellige rom fra 20 kvm til 50 kvm. Lydbildet blir så enormt mye større og deiligere i store rom. Også når man lytter til musikk i stereo.

Det er også lettere å få den aller dypeste deiligste bassen til å sitte i store rom. 5 meter mellom høyttalerne, og like langt til sweetspot, syns jeg er helt konge. Men du trenger selvfølgelig utstyr som klarer å fylle rommet med lyd, ellers er det bedre med mindre rom.

Hvor stort har du mulighet for å bygge?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag rom på 13 m2, og er fornøyd med kino opplevelsen. (kun 2 reclinere i dette rommet, og god demping av alle flater)
    Bigger=better. Kjøper den, men huset er allerede i største laget. Må difor skrelle ned på areal, så spm er hvor lite kan en bygge et slik løsning?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ingen begrensninger som du behøver å ta hensyn til? Det blir jo litt vanskelig å gi anbefaling når du ikke sier hvor stort du kunne tenke deg at det skal være. Skal du f.eks. ha høyttalerne bak duken? Bygge høyttalerne inn i veggene? Hvor høyt er det der? Hvor stort bilde kunne du tenke deg?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utganspunktet har jeg ingen begrensninger da jeg er på skisse stadiet med arkitekten.
    "Det blir jo litt vanskelig å gi anbefaling når du ikke sier hvor stort du kunne tenke deg at det skal være."

2 seterader. m plass til 5-6 pers. God sittekomfor! Har i dag lerret bredde på 2m, vil ikke gå ned!
    Hvor lite kan en bygge en god slik løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    I utganspunktet har jeg ingen begrensninger da jeg er på skisse stadiet med arkitekten.
    Det er jo den ultimate våte drømmen til veldig mange her inne. :-D Skulle glatt ofra et par barnerom, litt av stua, kjøkkenet og kanskje også klart meg med kun ett bad for å få plass til et heftig kinorom, hehe.

Spøk til revolver. Med 6 sitteplasser på to rader med god komfort, må du ihvertfall opp i 3,5 meter bredde, så du har litt plass på sidene. Kommer egentlig an på bredden til stolene du kjøper. Lengden på rommet bør være minst 4 meter, ellers vil de som sitter foran komme altfor nærme lerretet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en situasjon de fleste her inne glatt ville ha ofret en del av kroppen for :-)

Det er som det blir skrevet over her: bigger is better.

Bredden
    Hvis du vil ha en kino hvor mer enn en person har relativt bra lyd, kan ikke noen sitte 30 cm fra en høyttaler. Dermed bør du ha god bredde på rommet, slik at alle kommer litt vekk fra høyttalerene. I tillegg er det vel en almen oppfatning av at front-høyttalere skal ha luft rundt seg osv...

Så har vi høyden
    Skal du bygge opp annen seterad på et podium så er det greit å slippe å skalle i PJ'en. Lydmessig er det også fordeler å ikke bli sittende i et null-punkt midt i mellom gulv og tak. 280 cm er bra...

Lengden
    Mange lager en "lerretsvegg" og det kan være greit å ha litt plass bak denne til sub'er, akustikktiltak og annet stæsj. Noen velger også å bygge inn elektronikk i en tilsvarende vegg bak. Slike vegger stjeler naturlig nok plass.

Så har vi selvsagt - lydisolasjon. Som alltid er det to ting som gjelder: masse og avstand. Hvis dette skal gjøres grundig stjeler det masse plass i alle retninger...

Så jeg ville tatt den plassen jeg kunne få jeg ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommets påvirkning av lyden er sterkt undervurdert.
    Dersom du har til intensjon om å få hjelp fra profesjonelle til å bygge rommet ville jeg ha innvolvert de så tidlig som mulig i prossesen.

Du bør uansett ta hensyn til dimensjonene på rommet for å minimere problemet med rom noder og stående bølger og således få et så gunstig utgangspunkt som mulig for å konstruere et kinorom.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker en kompakt og optimal løsning. Hvor stor vil en slik løsning måtte være?
    Areal, lengde bredde?

Mvh
    Ivan

Jeg ville gått for et rom på mellom 4,5-5meter bredt og rundt 7meter dypt, der du får en falsk front vegg til lerret som er ca 90cm ut i rommet. Har du mulighet til å kunne få en tak høyde på 2,7-3 meter vil det være utroligt bra.

Da vil du ha god pasassje mellom side veggene og stol raden, samt at du får avstand fra bakvegg til bakerste rad. Dette vil gjøre at alle som ser film i kinoen vil få en god lydopplevelse.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville gått for et rom på mellom 4,5-5meter bredt og rundt 7meter dypt, der du får en falsk front vegg til lerret som er ca 90cm ut i rommet. Har du mulighet til å kunne få en tak høyde på 2,7-3 meter vil det være utroligt bra.
    Disse målene er det jeg ville ha anbefalt også, da snakker vi *kino*. Dette gir mange muligheter for hvor stor duk en vil ha, hva slags høyttalere en vil bruke og hvordan en plasserer sitteplassene. Det er f.eks. ikke noe problem å ha 5 seter i bredden dersom du har 4,5m bredde (det har jeg selv). Skal du absolutt ha amfi, så har du plutselig plass til 4-5 stykk til.

Uansett, for oss som er "kino-frelst" så blir det nok litt vanskelig å sette begrensninger når du sier at vi i grunnen ikke har det. Skal det være optimalt, så må det være såpass stort som det overnevnte. Lydisolering er også utrolig viktig, sett av noen centimeter for å bygge en skikkelig rom-i-rom kino, det utgjør utrolig mye med tanke på nabofreden!

Kjører full guffe i kinoen min (+100db), og det høres ikke i soverommet som er i samme hus. OBS: Vær obs på at du ikke bør plassere noen lydsensitive rom kant-i-kant.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill. Møter arkitekten på fredag, og skal overbringe desse da.

Rom i rom er et absolutt. Denne løsningen har jeg i dag, og er veldig fornøyd.

mvh
    ivan

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Da vil du ha god pasassje mellom side veggene og stol raden, samt at du får avstand fra bakvegg til bakerste rad. Dette vil gjøre at alle som ser film i kinoen vil få en god lydopplevelse.
    Hva er hensikten med den falske veggen? Er dette for å skjule elektronikk samt høyttalere?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •