Tips til nybygg, Garasje loft kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til nybygg, Garasje loft kino

hei!

er i planleggnings fasen av husbygging.
    får desverre ikke dedikert kino som jeg ønsket.. men men noen kameler må man svelge... blir kanskje noe utover når vi får opp en garasje..

men det jeg lurer på er om noen her har noen tips iforhold til lyd i en vanlig stue. nå har jeg jo mulighet til og lage det slik jeg ønsker..

ht. kabler blir jo lagt sjult i vegger, også vil det bli lagt ut kabler til 2 stk ute høytalere.
    det blir også lagt opp nettværks kontakt bak tv benken.

er det noe som har noen tips til hvordan ting bør gjøres? så jeg slipper og gjøre de samme feilene som andre har gjort før..

når det feks kommer til strøm, hvor mange stikk bør man ha bak tv reolen?
    er det bedre og bare ha noen, og bruke en UPS? eller bør man nærmes fylle veggen med kontakter?

jeg bruker 13 kontakter idag, og tror vell ikke det blir noe mindre framover..

er det noe man bør tenkte på rent byggmessig i stua? feks, spon vs gips, ønsker egentlig og bruke spon da det er lettere og henge ting opp på. men gir det best lyd bilde?

noen flere gadget jeg bør vurdere? kom gjerne med forslag!! :-D

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    hei!

er i planleggnings fasen av husbygging.
    får desverre ikke dedikert kino som jeg ønsket.. men men noen kameler må man svelge... blir kanskje noe utover når vi får opp en garasje..

men det jeg lurer på er om noen her har noen tips iforhold til lyd i en vanlig stue. nå har jeg jo mulighet til og lage det slik jeg ønsker..

ht. kabler blir jo lagt sjult i vegger, også vil det bli lagt ut kabler til 2 stk ute høytalere.
    det blir også lagt opp nettværks kontakt bak tv benken.

er det noe som har noen tips til hvordan ting bør gjøres? så jeg slipper og gjøre de samme feilene som andre har gjort før..

når det feks kommer til strøm, hvor mange stikk bør man ha bak tv reolen?
    er det bedre og bare ha noen, og bruke en UPS? eller bør man nærmes fylle veggen med kontakter?

jeg bruker 13 kontakter idag, og tror vell ikke det blir noe mindre framover..

er det noe man bør tenkte på rent byggmessig i stua? feks, spon vs gips, ønsker egentlig og bruke spon da det er lettere og henge ting opp på. men gir det best lyd bilde?

noen flere gadget jeg bør vurdere? kom gjerne med forslag!! :-D
    Stikk kontakter holder det med noen få spørr du meg.
    Så kan du heller montere inn kontaktskinne i stereobenken, lettere å rengjøre når man får vekk så mange kabler fra gulvet, så tar man alle dingsebomser i skapet, og ir ekstender slik at man får "skjult løsning" på alt mikmakket (Paraboltuner,streamerbox,dvd spiller,spillkonsoll m.m). Forsterkeren kan man godt ha i midten i åpen løsning, da disse som oftest trenger litt ekstra lufting.

Ellers er det greit å ha litt bredde på rommet så man har plasseringsfrihet, veldig lett å få veldig smalt lydbilde om man har to godstolen på hver si side om du skjønner.

Ellers bør jo man vurdere om man skulle gått for inwall saker.

Litt avhengig av hva man skal bruke det til, er det filmoppsett med surround så kan ett kompromiss her være å ha inceiling høytalere i bak kanalene for eksempel...

Gips eller Spon har ikke så veldig mye å si for lyden, gips er veldig "dødt" materiale, og vil nok dempe bedre mot neste rom en spon (om dette er en prioritet), å få dempet siderefleksjoner blir uansett ei utfordring i ei stue, og siden begge materialene er hard flater er det litt hipp som happ om man velger spon eller gips her.

Kan være greit å planlegge så man får hengt opp "bilder" dvs fine akustikkplater på sideveggene, samt teppe på gulvet mellom sitteposisjon og høytaler.

Blir det ett vindu der ha gjerne tunge gardiner.

Bedre å trekke ett K-rør for mye en ett for lite er mitt STØRSTE tips=)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir jo mest brukt til TV og film, tenkte og bruke anlegget jeg har idag, som er ett 5.1 anlegg.. lurer på oppdatere til 7.1, uansett ihvertfall legge ting klart for det.

har også fundert litt på og lage et lite teknisk rom under ei trapp som blir på andre siden av veggen der tvn blir stående...
    men ikke tenkt så mye på det enda. men det kunne nok vært en fin løsningn, det som er dumt da er og måtte gå et stykke for og kunne justere forstærkere og slikt... :?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir jo mest brukt til TV og film, tenkte og bruke anlegget jeg har idag, som er ett 5.1 anlegg.. lurer på oppdatere til 7.1, uansett ihvertfall legge ting klart for det.

har også fundert litt på og lage et lite teknisk rom under ei trapp som blir på andre siden av veggen der tvn blir stående...
    men ikke tenkt så mye på det enda. men det kunne nok vært en fin løsningn, det som er dumt da er og måtte gå et stykke for og kunne justere forstærkere og slikt... :?
    det løser du glatt med en ir extender...

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja får nesten bli en sånn da.. må nesten vente og se hvor mye rom det blir under trappa.. er så tidlig i planleggnings fasen så klarer ikke helt og se for meg trappa enda..

er det noen som har andre tips?

fjernstyring av lys feks. hvordan fungerer det? noen her i forumet som anbefaler det? hvordan er kostnaden på et slikt system?

kom gjerne med flere tips! åpen for det meste!! 8)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja får nesten bli en sånn da.. må nesten vente og se hvor mye rom det blir under trappa.. er så tidlig i planleggnings fasen så klarer ikke helt og se for meg trappa enda..

er det noen som har andre tips?

fjernstyring av lys feks. hvordan fungerer det? noen her i forumet som anbefaler det? hvordan er kostnaden på et slikt system?

kom gjerne med flere tips! åpen for det meste!! 8)
    finnes mange feite systemer når det kommer til lysstyring, men som oftest koster det skjorta. det er forresten sånn man kan sette inn i ettertid da det bare er brytermodulen man bytter ut.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kommet en del lengere i prosessen, og huset er under oppføring! :-D

I den sammenheng har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Første problemstillinga er høytaler kabler, dette skal jo selvfølgelig være sjult i vegger, tenker og legge opp til ett 5.1 oppsett. det jeg lurer på er at jeg har idag Monitor audio silver serien, dette er jo høytalere som egentlig ikke krever så mye og drive. hvor tykke kabler trenger jeg?
    og om noen hadde noen tips om hvor man bør kjøpe dette hen? ser vell da for meg og kjøpe kabler på rull. trenger ikke noe Hi-end produkt, ønsker rimlig og bra. 8)

sak nr 2:
    Jeg skal bygge garasje med loft. skal da bygge om loftet til kinorom. legger med noen tegninger av garasjen som vi har tatt utgangs punkt i.
    vi skal gjøre noen endringer på den, vi ønsker og legge på lengden 1 meter og ha et overheng over porten på 60cm. vi kommer også til og sette opp en utvendig trapp opp til loftet for og få utnyttet den invendige plassen maksimalt.

kom gjerne med innvendinger på garasjen! og hva dere ville gjort anderledes? :-?

Hilsen Stian

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder type kabler så kan du ta ett søk og lese de mange diskusjonene som ligger her. Er du i tvil nå så er det bare en "litt" iforhold til når du har lest noen av disse trådene
    Jeg ville strukket 16mm k-rør til å legge kablene i, slik at du har muligheten til å oppgradere senere hvis behovet skulle melde seg. Prøv å får så stor sving på k-røra i hjørnene som mulig da det er lettere å strekke kabler senere i de.
    Jeg tror ikke merket på kabelen du velger er så viktig men velg en type med ett brukbart tversnitt. Lykke til med prosjektet :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vil gå for enfaset "PN" kabel til høytaler kabler i veggen.

er det noen som har noen innvendiger på garasjen? det jeg er mest usikker på er takhøyden.. noen som har en lignende garasje som kan dele litt erfaringer?

stian

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av oss som har skråtaks-kino på loftet, faktisk på et garasjeloft slik du planlegger. Du kan titte i min tråd dersom du ønsker en del lesestoff på hvordan jeg har gjort det, men beware: Den er på endel sider etterhvert ;-)

Jeg vet ikke hva du har å gå på med tanke på totalhøyde, takvinkler, designkriterier utvendig mm, men jeg ville definitivt forsøkt å få rommet på loftet større. Helst med å få mer mønehøyde og derved mer takhøyde og bredde. Større takvinkel vil også hjelpe på takhøyden.

Selv har jeg knevegger (ca 70 cm høye) som er trukket helt ut (yttervegg) og 42 grader takvinkel. Bredden på gulvflaten er forøvrig 5 * 7 meter og jeg ville ikke hatt mindre bredde. I toppen av taket har jeg foret ned taket slik at spissen i toppen blir en ca 120 bred flat takdel med høyde ca 2,1 meter. Lavere vil jeg oppleve som trykkende.

En annen viktig ting hvis du tenker lerret: Form og størrelse på veggen vil begrense størrelse på lerret avgrenset av skråtakets bredde i lerrettoppen. Size matters :-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg er en av oss som har skråtaks-kino på loftet, faktisk på et garasjeloft slik du planlegger. Du kan titte i min tråd dersom du ønsker en del lesestoff på hvordan jeg har gjort det, men beware: Den er på endel sider etterhvert ;-)

Jeg vet ikke hva du har å gå på med tanke på totalhøyde, takvinkler, designkriterier utvendig mm, men jeg ville definitivt forsøkt å få rommet på loftet større. Helst med å få mer mønehøyde og derved mer takhøyde og bredde. Større takvinkel vil også hjelpe på takhøyden.

Selv har jeg knevegger (ca 70 cm høye) som er trukket helt ut (yttervegg) og 42 grader takvinkel. Bredden på gulvflaten er forøvrig 5 * 7 meter og jeg ville ikke hatt mindre bredde. I toppen av taket har jeg foret ned taket slik at spissen i toppen blir en ca 120 bred flat takdel med høyde ca 2,1 meter. Lavere vil jeg oppleve som trykkende.

En annen viktig ting hvis du tenker lerret: Form og størrelse på veggen vil begrense størrelse på lerret avgrenset av skråtakets bredde i lerrettoppen. Size matters :-)
    Har fulgt tråden din nøye "kokken"
    problemet mitt er at jeg kan ikke ha bredere garasje, grunnen til at jeg har valgt den garasjen som jeg har er at den har 38 graders takvinkel, og det er det samme som huset.
    er det mulig og heve taket litt? eller vil dette føre til en stor kostnads økning?

stian

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Priser skal jeg ikke uttale meg om, men ved å bruke mønedrager i stedet for ferdigbygde takstoler og samtidig heve ytterveggen en smule, så vil det gjøre underverker på rommet på loftet.

Noen kjappe skisser med samme takvinkel:

Tips til nybygg, Garasje loft kino-garasje-gif

Tips til nybygg, Garasje loft kino-garasje2-jpg

edit: Kom på at det er viktig å forholde seg til kommunens byggeregler. På en garasje jeg bygde tidligere så tegnet jeg inn falske knevegger og bygget ned innvendig takhøyde for at denne skulle bli godkjent. Planen var da å rive disse kneveggene og taknedforingen på sikt :roll: men jeg solgte eiendommen før jeg kom så langt.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det mye regler for tak høyde i ett slik loft eller? har det med utvendig høyde eller innvendig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Areal på loftet telles med i totalarealet tror jeg. Ta kontakt med kommunen der du bor og be om informasjon om regelverket som praktiseres. Det er forskjell fra kommune til kommune men husk at det er også lov om å søke om dispensasjoner - så lenge at en søker på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Arendal er det slik at alt med takhøyde under 190 ikke regnes med i arealet. Jeg bygget akkurat garasje, der skal det bli hjemmekino. Hanebjelkene (som ikke er en nøvendig del av konstruksjonen) står i en høyde av 189..... Snekkeren var så vennlig å feste de med 1 liten spiker i hver ende..

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktigt det.. Etter Plan og bygningsloven teller ikke areal under 190 cm.
    På loft med takhøyde over 190 cm , beregnes gulvareal alt over 190cm+
    60 cm ifra 190 cm punkt mot knevegg. Mener jeg og huske...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder også på å bygge kino på garasjeloft,fikk derfor laget takstolene som vist på bilde,for max takhøyde på loftet
    Tips til nybygg, Garasje loft kino-garasje-3-2-medium-jpg

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av htpc1080p
    Holder også på å bygge kino på garasjeloft,fikk derfor laget takstolene som vist på bilde,for max takhøyde på loftet
    Tips til nybygg, Garasje loft kino-garasje-3-2-medium-jpg
    Hmm hva blir størrelsen på kinorommet med de målene da?
    L og B samt høyde fra minst til størst?

Interessant alternativ til det jeg skal vurderer nå

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garasjen er ca. 8m x 6m.
    Med takvinkel på 38grader fikk jeg på kinoen:
    L=6,0m
    B=4,8m
    v/1,9m høyde B=3m
    Knevegg=1,3m

Har begynt så smått på loftet,bilder kommer vel etterhvert

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den garasjen er vell helt lik den jeg ser på i mål.. håper du lager en byggetråd!! :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •