Fjernkontrollert dimmer / avpå bryter hos ikea **NÅ KJØPT!**

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernkontrollert dimmer / avpå bryter hos ikea **NÅ KJØPT!**

Var innom ikea furuset her om dagen for å bytte et speil og snublet over noe litt artig.

(vet dette ikke er pris og produktjakt men ikea's produkter selges 1 sted til 1 pris.... om moderator føler dette alikevel er komplett idioti av meg, editer gjerne ut.. )

Startsett fjernkontroller med 2 mottakere (la ikke merke til om det var dimmere eller av /på i startpakken desverre) for bare 300,-! Ekstra dimmere og av/på brytere koster 129,- / stk. De har satt opp en liten demo stand av disse og etter litt leking virker det som dette utstyret er betydlig mer avansert enn hva prisen skulle tilsi. Jeg bruker per i dag clas olson oppsettet, dette fungerer men er ikke alltid like elegant.

Fjernkontrollen har et opplyst display (stilig blått lys til ogmed) men noe uergonomisk og kanskje ulogisk oppsett. Virker sikkert mye enklere når man har det hjemme og har fått lekt litt med det. Forskjellige moduser man kan programere. Støtter forskjellige lysgrupper, programerbar timerfunksjoner osv. Dimmingen var ikke helt "sømløs" eller "smooth", men god nok. Man kan programere slik at når man bare skrur av en gruppe / bryter (som da er en dimmer) så dimmer den kjapt ned til 0.

Alt i alt virket dette veldig stilig i forhold til prisen.

Tror absolutt ikea skal få en liten porsjon av neste lønning for å teste dette systemet litt. Virker veldig spennende. Noen andre som har noen erfaringer med dette systemet ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det KOPPLA du refererer til? Var solid størrelse på den.

http://www.ikea.no/webapp/wcs/stores...roductId=42071

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (vet dette ikke er pris og produktjakt men ikea's produkter selges 1 sted til 1 pris.... om moderator føler dette alikevel er komplett idioti av meg, editer gjerne ut.. )
    hvis du leser teksten i den gruppen hvor hjemmekino konstruksjon ligger så vil du se at teknisk og pris er slått sammen for disse gruppene :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen har et opplyst display (stilig blått lys til ogmed) men noe uergonomisk og kanskje ulogisk oppsett.
    Hei!

Kunne du se om fjernkontrollen var IR-basert?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Fjernkontrollen har et opplyst display (stilig blått lys til ogmed) men noe uergonomisk og kanskje ulogisk oppsett.
    Hei!

Kunne du se om fjernkontrollen var IR-basert?
    Den er radiobasert, ikea oppgir en rekkevidde på ca 25m. kanskje litt håpefullt, men det er vertfall det de oppgir..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er det KOPPLA du refererer til? Var solid størrelse på den.

http://www.ikea.no/webapp/wcs/stores...roductId=42071
    Det er den ja. Størelsen er moderat men prisen like så .

Ca som en normal timer vil jeg si.. litt mindre.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er interessant å vite er om de støyer mye. Min fjernkontrolldimmer fra Clas Ohlson støyer enormt, man hører dur fra dimmerboksen på flere meters avstand. Og den sender så mye støy ut på strømnettet at det også durer i andre apparater når lyset er dimmet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Det som er interessant å vite er om de støyer mye. Min fjernkontrolldimmer fra Clas Ohlson støyer enormt, man hører dur fra dimmerboksen på flere meters avstand. Og den sender så mye støy ut på strømnettet at det også durer i andre apparater når lyset er dimmet.
    Når jeg lekte med den var den absolutt ikke helt stille. Den durer litt, men jeg tror ikke _jeg_ ville finne dette overvelmende plagsomt. Hvordan den støyer ut videre på strømnettet vet jeg desverre ikke men la ikke merke til noe spesielt på IKEA.

Denne kan oppleves på ikea furuset vertfall, i lysavdelingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da tok nysgjerrigheten overhånd og jeg stakk innom ikea i kveld og kjøpte et starterkit (398,- feil pris i original post.. sorry!) som inneholder 2 dimmere, fjernkontroll og 10 (10!) manuler på 10 språk.

Manualen(e) trenger du absolutt da systemet er overraskende komplisert til å begynne med. Men det funker bra!

Har en dimmer koblet på samme kursen (Samme strømpadda faktisk) som forsterker/dvd/xbox/etc og har ikke merket noe spesielt fra eller til. Har også en dimmer på samme padda som prosjektøren, ikke merket noe her heller. Dimmerene suser rent audibelt, men blir GODT overdøvet av xbox, pc'er, serverrom i gangen og prosjektøren (x1).

Rekkevidden virker helt koselig. Du kan programere forskjellige timer mønstere, sette opp tilfeldig av/på, lage grupper av de forskjellige mottakerene osv. Hver fjernkontroll kan styre 10 mottakere individuelt, har ikke testet å gi flere mottakere samme kanal men tror det skal fungere fint.

Hver fjernkontroll har 16 forskjellige "frekvenser" (koder) så du kan teoretisk ha 16 fjernisser med 10 forskjellige mottakere i 9 forskjellige grupper...

Gruppene kan du gi navn som du selv skriver inn.

Dette settet er så utrolig mye bedre enn clas'erns tilsvarende sett og prisen er absolutt konkuransedyktig. Dimmerene kan styre normale glødelamper, halogen som kjører på 230v og halogen via transformator. Jeg dimmer flere halogenlamper som benytter trafo uten problemer.

Dette her anbefalles absolutt for de som vil ha et billig og greit opplegg for dimming / fjernstyring via fjernkontroll.

Mest sexy med hele opplegget er at med mottakerene som har dimmer kan du skru på "gradual" av/på så når du skrur av disse fader de kjapt ned. Ser så utrolig pent ut.

Kan også programere timere slik at du f.eks kan få kaffetrakterene til å skru seg på om morgenen og så skru på lyset automatisk når du skal stå opp f.eks, evt. dimme opp lyset gradvis utover morgenkvisten med litt kreativ programering. Kan også sette den opp til å skru lysene tilfeldig av og på i helgene f.eks.

Til prisen får du vel neppe noe bedre. Jeg er helt i ekstase over dette her jeg nå...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er der et bilde av fjernkontrollen et sted ? Dette lyder interessant, bortset fra jeg bor på Geilo, der er langt til Oslo ! Sender Ikea på postordre ?
    Niels

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikea sender postordre ja. Har selv jobbet på lageret der og pakket forsendelser..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjernkontroll

Her får du et lite greit bilde av fjernkontrollen(Klistremerket får du desverre ikke med)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var en del knapper på den...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del knapper og en del funksjoner

Alle knappene brukes på fjernkontrollen ved programering, oppsett osv.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jammen ikke verst ut! Er det ikke noen som kan lage en liten pc-styrt variant til oss Girder-fans? :wink: Jeg vet at det går an å gjøre det via parallellporten, men det blir litt mye arbeid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare kommentere denne. Jeg har to slike bokser fra Clas Ohlson, og aldri hørt noe som helst ulyd/during. Jeg har en dimmerboks, og en med bare on/off. Begge går på samme fjernkontroll. Men en ting er viktig; De kan ikke sitte for tett sammen, da virker de ikke skikkelig. Ellers har de fungert smertefritt i noen år nå. Samme merke som selges fortsatt tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Måtte bare kommentere denne. Jeg har to slike bokser fra Clas Ohlson, og aldri hørt noe som helst ulyd/during. Jeg har en dimmerboks, og en med bare on/off. Begge går på samme fjernkontroll. Men en ting er viktig; De kan ikke sitte for tett sammen, da virker de ikke skikkelig. Ellers har de fungert smertefritt i noen år nå. Samme merke som selges fortsatt tror jeg.
    JEg hadde litt during fra mine clas'ern dimmere, ikke noe nevneverdig.

Var i går på ikea og kjøpte 2 dimmere til. Fant ut at dimmerene durer noe "voldsomt" når man dimmer maks av hva de kan klare (rundt 300w). Dette blir overdøvet av X1'ens "standby" during, men de durer litt alikevel.

Kan også bekrefte det du sier om at clas'ern dimmerene ikke må sitte ved siden av hverandre, da skjønner de faktisk veldig veldig lite. Dette er ikke et problem med Ikea dimmerene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg kjøpte har de ikke hatt i noen år. De fikk den inn i fjor en gang. Dette er den jeg har: http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...=N&sw=8685

Tipper du har en av disse:
    http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...=N&sw=7479
    http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...=N&sw=1084

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg kjøpte har de ikke hatt i noen år. De fikk den inn i fjor en gang. Dette er den jeg har: http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...=N&sw=8685

Tipper du har en av disse:
    http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...=N&sw=7479
    http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...=N&sw=1084
    Jepp, den som den nederste linken viser til. Og en dimmerboks som ser helt lik ut. ALFA er merket. Er veldig fornøyd med dimmeren, "sømløs"

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har også den. Han er også fornøyd, bortsett fra litt dårlig design på fjernkontrollen (lokk!). Var egentlig derfor jeg kjøpte den andre typen, what a mistake...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •