Lyddempingsplate til bil for demping av hifirom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyddempingsplate til bil for demping av hifirom?

Noen som har formening om hvordan dette kan funke som absorbent på f.eks sidevegg/bakvegg?

Biltema Norge

Er jo relativt rimelig, og har selv brukt dette til lyddemping i bil, og det funker jo unektelig ganske bra til det hvertfall - og er rimelig i innkjøp. Disse har ganske høy tetthet og egenskapene burde jo kunne være sammenlignbart med andre skumprodukter som f.eks disse?

Acoustic Tuning
    --
    Thorbjørn

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tenkt. Og "jeg" har jo masse sånne på jobb så det skal jammen sjekkes ut..

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på å prøve med disse selv i sommer.
    Biltemaplater med hvitt stoff over og en hvitmalt ramme rundt, så blir det dempeplater a'la $$$$!!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

demping

er det ikke bedre å bruke noen tykkere acustikk plater fra glava eller rock wool?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    er det ikke bedre å bruke noen tykkere acustikk plater fra glava eller rock wool?

Det vet man vel strengt tatt ikke før man har prøvd?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med å kjøpe noen sånne i morgen og måle effekten av det på tirsdag eller noe.

I will be back!
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, kansje dette blir redningen for ekko kinoen min

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det vet man vel strengt tatt ikke før man har prøvd?
    I hovedsak "vet" man at tykkere dempemateriale, demper lavere i frekvens.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Målet mitt er i utgangspunktet ikke å dempe bass, det er ikke realistisk med denne type ting. Men ønsker man å øke effekten går det jo an å legge sånne 30mm matter fra biltema dobbelt også eventuelt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor store dempeplater bør jeg lage i mitt tilfelle?
    Er diskanten og ekko som er problemet og må dempes. Ideellt skulle jeg dempet i taket også, men det blir fort lite waf-vennlig.
    Tenker å primært begynne på veggen bak front ht.
    Får ikke lastet opp bilde nå, så se bilde nr.1 i profilen min. 703 er ca. 1m høye, så man har et mål å forholde seg til.
    Vil det fungere å fylle ut ikea bildet( se bilde 8 ) med dempemateriale eller vil det bare være bortkastet Er ganske mykt lerret med 1-2 cm tomrom til veggen. Må tenke litt på waf også i dette prosjektet..

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Noen som har formening om hvordan dette kan funke som absorbent på f.eks sidevegg/bakvegg?

Biltema Norge
    Disse er dessverre ikke brukelig til det formålet du tenker på. Disse er beregnet for å dempe motorrom i båt.... Altså støy demping...

Du vil selvfølgeli få en effekt i rommet ditt med å bruke dem,men den effekten vil være vestlig dårligere enn ved å bruke akustikk plater fra Glava, Rokwool eller Paroc... Alle disse levrandørene har plater i masser av tykkelser.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Hvor store dempeplater bør jeg lage i mitt tilfelle?
    Er diskanten og ekko som er problemet og må dempes. Ideellt skulle jeg dempet i taket også, men det blir fort lite waf-vennlig.
    Tenker å primært begynne på veggen bak front ht.
    Får ikke lastet opp bilde nå, så se bilde nr.1 i profilen min. 703 er ca. 1m høye, så man har et mål å forholde seg til.
    Vil det fungere å fylle ut ikea bildet( se bilde 8 ) med dempemateriale eller vil det bare være bortkastet Er ganske mykt lerret med 1-2 cm tomrom til veggen. Må tenke litt på waf også i dette prosjektet..

Vis du lager to rektangulere, et felt bak hver av front høytallerne som er ca 40*140cm. Så kan du jo lage deg en stor ramme, endel større enn bilde du har, bak sofaen og henge bilde du har bak sofaen på denne rammen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Disse er dessverre ikke brukelig til det formålet du tenker på. Disse er beregnet for å dempe motorrom i båt.... Altså støy demping...

Du vil selvfølgeli få en effekt i rommet ditt med å bruke dem,men den effekten vil være vestlig dårligere enn ved å bruke akustikk plater fra Glava, Rokwool eller Paroc... Alle disse levrandørene har plater i masser av tykkelser.
    Mja, det spørs jo litt hvilke frekvenser de demper. støy er jo også lyd Men jeg får teste og se, de er såpass billige at det er verdt et forsøk.

Jeg skal samtidig måle eventuelle endringer ved å legge disse bak bilder, slik at de som lurer på det kan få bekreftet om dette har nevneverdig effekt, eller om det meste du vil dempe reflekteres av bildets forside.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar BEF:-D

Gi en lyd hvordan det fungerer hybris! Er redd budsjettet ikke tillater annet enn rimelig DIY her i huset

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg gjøre.

Har vært og kjøpt 4 plater med 500x1000x30mm, og to plater med 50x1000x20mm i dag, så får vi se hva vi kan få ut av det. Skal montere og måle i morgen
    --
    Thorbjørn

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har du noen formel for hvordan en regner ut hvilke tykkelser som demper hvilke frekvenser?
    Kunne generelt tenkt meg litt forklaring på hvordan en efektivt bruker dempeplater for å få et godt resultat, må en til med måleutstyr ol?

Håper ikke trådstarter har noe i mot at jeg "kupper" tråden litt men ble litt nysgjerig nå, har god tilgang på rockwoll på jobb så tenkte jeg skulle forske litt, men trenger noen gode råd på hvor det er lurt å begynne.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Har du noen formel for hvordan en regner ut hvilke tykkelser som demper hvilke frekvenser?
    Kunne generelt tenkt meg litt forklaring på hvordan en efektivt bruker dempeplater for å få et godt resultat, må en til med måleutstyr ol?

Håper ikke trådstarter har noe i mot at jeg "kupper" tråden litt men ble litt nysgjerig nå, har god tilgang på rockwoll på jobb så tenkte jeg skulle forske litt, men trenger noen gode råd på hvor det er lurt å begynne.
    Det er nok flere, inkludert meg, som følger med i spenning på denne tråden. Det blir flytting i/etter sommeren, og da blir det mest sannsynlig aktuelt med demping i opptil tre rom.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn

Bruker man en 30mm dmper den lite under 400hz, 50mm demper lite under 300hz. Noe tykker enn dette vil det ikke være noe forr seg å lage, da blir det spesial design...

Men det er stor forskjell på vanlige isolasjons plater og akustikk plater!! Er endel bygg handlere som selger brann/lyd plater, disse må man ikke ta som akustikk plater. Disse platene er beregnet for parkeringshus og har en dårlig effekt til lyd bruk... Så skal man ha akustikk plater til rommet,er det akustikk plater man må kjøpe og ikke noen av de mange andre produktene til Glava, Rockwoll eller Paroc. Disse platene oster heller ikke en formue... Kjøper man en pakke med 50mm akustikk plater er det 8 plater i pakken og den koster en plass mellom 600,- og 800,-. litt forskjell fra byggvare til byggvare.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Bruker man en 30mm dmper den lite under 400hz, 50mm demper lite under 300hz. Noe tykker enn dette vil det ikke være noe forr seg å lage, da blir det spesial design...

Men det er stor forskjell på vanlige isolasjons plater og akustikk plater!! Er endel bygg handlere som selger brann/lyd plater, disse må man ikke ta som akustikk plater. Disse platene er beregnet for parkeringshus og har en dårlig effekt til lyd bruk... Så skal man ha akustikk plater til rommet,er det akustikk plater man må kjøpe og ikke noen av de mange andre produktene til Glava, Rockwoll eller Paroc. Disse platene oster heller ikke en formue... Kjøper man en pakke med 50mm akustikk plater er det 8 plater i pakken og den koster en plass mellom 600,- og 800,-. litt forskjell fra byggvare til byggvare.
    Lurer på om det er noe sted i Oslo hvor man kan gå som privatperson og handle som har et visst utvalg? jeg var på byggmakker og tittet, men når jeg spurte om akustikkplater der ble jeg vist til noe som lignet sponplater og var 220cm høye. Ikke så praktisk å ha bak bilder og lignende Hva slags dimensjoner er det på de 50mm akustikkplatene du sikter til?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau jau, da har jeg puttet 20mm dempeplate bak et horisontalt bilde på ca 100x50cm, og 30mm dempeplate bak to vertikale bilder på ca 90x35cm. Alle de tre bildene henger på bakveggen.

Overraskende nok er det synlig reduksjon i kamfiltereffekten helt fra 200hz og i varierende grad hele veien oppover. (færre og mindre dramatiske spikes) Så det var jo ikke så verst for en helt usynlig og veldig billig modifikasjon av rommet

Om jeg hører forskjell? dette er umulig å teste på en vitenskapelig måte, så jeg må svare at jeg vet ikke. Synes selvfølgelig det hørtes ut som om det var litt "roligere" lydbilde og mer avrundet i toppen, men det låt ganske bra i utgangspunktet, så tja.

Før:

Etter:
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •