Lyddempingsplate til bil for demping av hifirom? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er noen detaljbilder, lavt og høyt i frekvensområdet. Ser ganske tydelig at de kraftigste refleksjonene er noe redusert

Blå er før grønn etter

--
    Thorbjørn

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor(dan) ser du det?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvor(dan) ser du det?
    Det er i snitt færre nedadgående spikes som går langt nedover i dB-skalaen (disse er typisk refleksjoner, da det avspilte materialet var en sweep fra 15-10,000hz hvor alle frekvenser i utgangspunktet skulle være 75db)

Synes vel i grunn nesten tydeligere på de utzoomede bildene kanskje.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo absolutt interesant ut!
    hva slags måleutstyr bruker du hybris?
    Blir meget fristet til å kjøpe inn utstyr til å måle med selv når jeg ser sånne grafer der en sort på hvit (eller grønt/blått på hvitt) kan se resultatene av forandringer i rom/oppsett.

Har bestilt 6 stk 1193x592x50 rockwool akustikkplater gjenom jobben i dag til den nette pris av 324kr fikk da ganske god rabatt og slapp mva:-D
    Spent på hva det kan gjøre med mitt rom som har 3 betongvegger og en gipsvegg.
    Satser også å stikke innom biltema å kjøpe med noen av de platene du har brukt for å se om jeg kombinere disse på noen måte for å dempe forskjellige frekvensområder.

Romet mitt gir veldig "boomy" bass rundt 3-400hz og nokså hard øvre melomtone/nedre diskant, samt generelt litt rotete/utflytende lyd.
    har akuratt flyttet så merker utroligt stor forskjel fra min forige leilighet. Håper dette kan være løsningen.

legger ved en link til Rokwool for de som er inntereserte.
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: Rockwool Guiden

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Lurer på om det er noe sted i Oslo hvor man kan gå som privatperson og handle som har et visst utvalg?

Hva slags dimensjoner er det på de 50mm akustikkplatene du sikter til?
    Maxbo på Sinsen bruker som regel å ha akustikk plater 30, 50 og 70mm. Alle er i 60*120cm. Produsent er Paroc.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Dette så jo absolutt interesant ut!
    hva slags måleutstyr bruker du hybris?
    Blir meget fristet til å kjøpe inn utstyr til å måle med selv når jeg ser sånne grafer der en sort på hvit (eller grønt/blått på hvitt) kan se resultatene av forandringer i rom/oppsett.

Romet mitt gir veldig "boomy" bass rundt 3-400hz og nokså hard øvre melomtone/nedre diskant, samt generelt litt rotete/utflytende lyd.
    har akuratt flyttet så merker utroligt stor forskjel fra min forige leilighet. Håper dette kan være løsningen.
    Radioshack db-måler og REW (Room EQ Wizard).

Har du boomy bass har du nok en peak mye lavere enn 3-400hz. 80-100hz kanskje? Dette kan du sannsynligvis løse best med en equalizer, det er nesten umulig å løse med akustiske hjelpemidler (uten å få stua til å se ut som et lydstudio i allefall)
    --
    Thorbjørn

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i snitt færre nedadgående spikes som går langt nedover i dB-skalaen (disse er typisk refleksjoner, da det avspilte materialet var en sweep fra 15-10,000hz hvor alle frekvenser i utgangspunktet skulle være 75db)

Synes vel i grunn nesten tydeligere på de utzoomede bildene kanskje.
    Jeg må innrømme at jeg ikke kan se noen entydig tendens på kurvene...

Jeg får si som Norcad skrev til meg "Har du lagt inn 1/3 oktav smoothing på målingene? (Ctrl+Shift+3)"

Det er litt mye "gress" på kurvene slik at de blir litt vanskelige å tyde.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg må innrømme at jeg ikke kan se noen entydig tendens på kurvene...

Jeg får si som Norcad skrev til meg "Har du lagt inn 1/3 oktav smoothing på målingene? (Ctrl+Shift+3)"

Det er litt mye "gress" på kurvene slik at de blir litt vanskelige å tyde.

Å vise deg grafen med 1/3 oktav smoothing gir ikke så mye mening, da det er "gresset" du vil se. Gresset er kamfiltereffekt, som er en følge av refleksjoner i rommet. Det er disse du vil dempe.
    --
    Thorbjørn

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til å bruke 1/3 smoothing på grafene er for at det bedre sammenfaller med hvordan vi oppfatter lyden, og at man ser bedre hvor linjær/ulinjær frekvensresponsen er.
    Samtidig kamuflerer man alt "småtterier" og enkeltstående bratte peaker eller diper, på godt og vondt.
    Ved måling og tweaking er ofte 1/6 smoothing mer å foretrekke.

En enkelt fhv bratt dip er umulig å oppfatte med ørene i praksis, blir det mange av dem i samme frekvensområdet derimot, er det hørbart. Men da kommer det også frem på målinger med smoothing!

Forskjellene jeg ser på målingene her er ikke større enn om man flytter mikrofonen en cm eller 5 (uten at jeg vet hvor nøye disse er utført).
    Og det ser også ut til at noen av dipene er dempet, men samtidig har det dukket opp nye, så i praksis tror jeg ikke dette er hørbart.
    Det kan vel kanskje tyde på at man har fått diffusjon istedet for demping.

Om man forsøkte å legge inn tilsvarende eq med høy Q i det digitale domenet ville man antagelig fått samme svaret, altså at det neppe var hørbar forskjell.
    Benytter man pc eller squeezebox er dette fhv enkelt å teste ut, eq-filtrene kan man jo lage direkte i REW.

Jeg regner med at RuneW får mye tid til overs til å teste ut dette i dybden når kinorommet hans er ferdig!

Det interessante hadde vært å gjort nøyaktige målinger med forskjellige dempematerialer for å finne forskjellene mellom materialene.
    Men jeg tror man må til med omfattende målinger, både flere steder i rommet og i tidsdomenet før man finner et entydig svar som sammenfaller med lytteopplevelsen.

Uansett veldig bra at noen starter med å måle opp og teste, det er alltid spennende å se om/hva man kan oppnå med billige DIY løsninger.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Paroc lydplater

Jeg kontaktet Paroc ang lydplatene de hadde, og jeg fikk da et meget godt svar samt et fint produktark som viser demping ved forskjellig tykkelse og frekvens. Paroc 50mm kjøpte jeg i pakke på 8, og det var noen hundringser billigere enn Rockwool sine. De har samme egenskaper.

Om man bruker "klappetesten" blir det mindre etterklang med disse rundt i leiligheten...

Prøver å legge med powerpointfila her.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Grunnen til å bruke 1/3 smoothing på grafene er for at det bedre sammenfaller med hvordan vi oppfatter lyden, og at man ser bedre hvor linjær/ulinjær frekvensresponsen er.
    Samtidig kamuflerer man alt "småtterier" og enkeltstående bratte peaker eller diper, på godt og vondt.
    Ved måling og tweaking er ofte 1/6 smoothing mer å foretrekke.
    Igjen, det man ønsker å se er om kamfiltereffekten er redusert, det ser man ikke med smoothing av grafen. Men for ordens skyld, her med 1/3 smoothing(blå er før demping) - (økningen i dB fra 3khz og oppover er responsen til målemikrofonen, ikke rommet):

Her ser man at det ikke er tvil om at det er forskjell før og etter da det er endret respons med 1-2dB et par steder og ca 3dB ved 1khz.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    En enkelt fhv bratt dip er umulig å oppfatte med ørene i praksis, blir det mange av dem i samme frekvensområdet derimot, er det hørbart. Men da kommer det også frem på målinger med smoothing!

Forskjellene jeg ser på målingene her er ikke større enn om man flytter mikrofonen en cm eller 5 (uten at jeg vet hvor nøye disse er utført).
    Og det ser også ut til at noen av dipene er dempet, men samtidig har det dukket opp nye, så i praksis tror jeg ikke dette er hørbart.
    Det kan vel kanskje tyde på at man har fått diffusjon istedet for demping.

Uansett veldig bra at noen starter med å måle opp og teste, det er alltid spennende å se om/hva man kan oppnå med billige DIY løsninger.
    Micen stod dønn stille på tripod, og det er gjort flere suksessive målinger mellom hver endring (målte flere ganger mellom hver gang jeg la opp en ny plate) for å sikre at det ikke var tilfeldige endringer som gjorde utslaget. Fikk konsekvente målinger av endringene hele veien. Så det er helt klart endringer grunnet dempemattene. Men forøvrig er jeg enig med deg at endringene er så små at det neppe er umiddelbart hørbart, bortsett fra at mattene tydeligvis demper best rundt 1khz, for der har de dempet en peak, ref 1/3 smooth-versjonen.

Går vi tilbake og ser på "gresset" på min første graf over spekteret fra 200hz til 8khz, så ser du spesielt at det er tre refleksjoner mellom 200 og 400hz som er dempet noe, og de største peakene rundt 4.5-6khz er også dempet betraktelig. Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye effekt det har når man dekker såvidt liten del av refleksjonsoverflatene. men jeg synes det var interessant i seg selv å se at det hadde effekt til tross for at absorbsjonsplatene var bak et lerret/bilde - da dette naturligvis er å foretrekke mtp det estetiske. Jeg hadde god lyd i utgangspunktet så dette var mest for et eksperiment å regne
    --
    Thorbjørn

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack db-måler og REW (Room EQ Wizard).

Har du boomy bass har du nok en peak mye lavere enn 3-400hz. 80-100hz kanskje? Dette kan du sannsynligvis løse best med en equalizer, det er nesten umulig å løse med akustiske hjelpemidler (uten å få stua til å se ut som et lydstudio i allefall)
    kjipt...hadde håpt litt lydempigsplater skulle være løsningen jeg da...!!
    Beskriver kanskje problemet litt feil når jeg sier boomy bass, den nederste bassen ruller fint av men får en pukkel på lyden omtremt der dype mannsstemmer befinner seg.

Anyways, brukte litt penger i dag og, bestilte radioshak db måler:-D
    Har lest guiden til norcad, så nå satser jeg på å kunne gå vitenskapeligt til verks for å få lyden slik jeg vil ha den.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.mai ble brukt til forhandlinger. Resultatet ble at om jeg bygger sengegavl så får jeg lov til å lage akustikkplater til stua
    I går gikk turen til biltema etter evig mange timer med sengegavlen stod akustikkplatene for tur.
    Etter en provisorisk opphenging bak 703 og bak ikeabildet på bakveggen, stod klappetesten for tur.
    I et rom som tidligere kunne vært en del av Bush's Guantanamo prosjekt, er det bare en ting å si....WOW!!!
    Rommet er langt fra perfekt enda, men ved klappetesten hører man tydelig at midt i rommet får man et betydelig skarpt ekko,
    klapper man nærmere ht. forsvinner/absorberes klappet.
    Så var det på tide å fyre opp Nils Lofgren. På "Kieth don't go" har jeg tidligere måtte skru ned på klimpre-soloen på de lyseste strengene for å forhindre at det kommer blod ut av ørene. I går skrudde jeg opp volumet langt høyere enn jeg normalt spiller. Det var rett og slett bare behagelig.

Jeg kan bare konkludere med at om man har problemer med skjærende diskant, så må dette være et virkelig kupp til prisen!!!

Men nå må jeg inn i stua og øke waf med hvit stoff(tøystoff om noen skulle lure).

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var forøvrig de rimelige biltemaplatene jeg kjøpte!:-D
    De mindre platene er utgått, finnes kun i 1m utgavene nå.
    Biltema Norge

Men spørsmål ved montering? Skal siden med polyesterfolien vende ut eller skal den være på baksiden?
    Jeg har testet de med folien ut i rommet. Men vil det gi bedre dempning om jeg snur platene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utregning av tykkelse på dempemateriale/frekvens

Alle frekvenser dempes best ved en 1/4 bølgelengde. Dette fordi de da har vært innom sitt trykkmaxima. Dette vil si at ved en 100hz tone bør tykkelsen på porøsabsorbentet være: Lydhastighet: 343,6 m/sek (20C)/100hz= 3,43m/4(p.g.a.) 1/4 bølgelengde finner vi at for å dempe en 100hz tone maksimalt må vi ha en tykkelse på 0,8575 m eller ca 86cm. Dette er med et porøsabsorbent montert på en hard flate f.eks betong. Jeg så det var noen som etterlyste utregning på dette tidligere i tråden. For å senke etterklangs-tiden i lytterom er det en ide å bruke rockwool akustikkplater i kombinasjon med en eller flere bassfeller.

MVH: Per M "Østland Lydstudio".

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke disse bildempeplatene beregnet for demping av vibrasjoner og ikke lydstråling?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lyddempingsplate
    For bil, båt, campingvogn m.m. Av skumplast. Utstyrt med et overflatelag av aluminisert polyesterfolie og selvklebende bakside. Demper effektivt lyd og varme fra motor, girkasse og chassis."

De demper nå lyden godt hos meg så...Sitter og venter på at de siste spraylakerte skruene skal tørke...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er i utgangspunktet laget for å dempe lyd, altså isolere støy fra utsiden av båt/bil. Dette er ikke nødvendigvis de samme egenskaper man er ute etter for å absorbere lyd for å dempe refleksjoner inne i et rom, men de har hvertfall delvis denne effekten også.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    kjipt...hadde håpt litt lydempigsplater skulle være løsningen jeg da...!!
    Beskriver kanskje problemet litt feil når jeg sier boomy bass, den nederste bassen ruller fint av men får en pukkel på lyden omtremt der dype mannsstemmer befinner seg.

Anyways, brukte litt penger i dag og, bestilte radioshak db måler:-D
    Har lest guiden til norcad, så nå satser jeg på å kunne gå vitenskapeligt til verks for å få lyden slik jeg vil ha den.
    Ja du får finne ut hvor du har peaken din. Det er nok EQ som gjelder hvis du har hørbare peaker i bassområdet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Det var forøvrig de rimelige biltemaplatene jeg kjøpte!:-D
    De mindre platene er utgått, finnes kun i 1m utgavene nå.
    Biltema Norge

Men spørsmål ved montering? Skal siden med polyesterfolien vende ut eller skal den være på baksiden?
    Jeg har testet de med folien ut i rommet. Men vil det gi bedre dempning om jeg snur platene?
    Den blanke folien er laget for å reflektere varme, så denne vil du nok IKKE ha ut i rommet nei. Det er litt kjipt med disse platene, de har jo folie på en side og lim på andre siden. Så de funker egentlig best til å lime bak bilder og slikt, ikke så veldig egnet til å feste rett på vegg, for da blir de "bak frem".
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •