Norcad kommende AV-rom, men hvilket rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Norcad kommende AV-rom, men hvilket rom?

Håper på noen konstruktive tips og forslag her, idet hjernen min er overbelastet etter å ha vurdert frem og tilbake hva jeg skal gjøre :-D
    Saken er at jeg har et hus bygget i 1933, dette fikk et påbygg for 4 år siden, hvor jeg planla AV-rom i kjelleren.
    Den gamle delen av huset er under total renovering, hvor ALT blir revet unntatt reisverk i ytterveggene :evil:
    Når dette er et DIY prosjekt på fritiden, og finansieres fortløpende utelukkende fra løsnnskontoen, kan man trygt si det tar tid!
    Det planlagte AV-rommet vil derfor ikke komme før langt inn i fremtiden, noe som selvfølgelig er kjedelig å vente på.

Pr i dag har vi en stuekino, som fungerer greit, men setter stopper for bl.a. akustiske tiltak og megastore DIY høyttalere etc, pga WAF.

MEN i 2.etg har vi en TV-stue som barna bruker, og den skal snart rives ned og renoveres fra topp til tå. Og da begynte en ide å ta form, om ikke det kunne bli AV-rom istedet?

Begge rommene har sine pluss og minus, og kommentarer mottas med takk!

Jeg legger ved bildene her uten mer forklaring, og får heller forklare om noen lurer på noe :-D

Norcad kommende AV-rom, men hvilket rom?-av_kjeller-jpg

Norcad kommende AV-rom, men hvilket rom?-av_2etg-jpg

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta det rommet som er langt nok, og der du ikke har et uforutsigbart skråtak.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ta det rommet som er langt nok, og der du ikke har et uforutsigbart skråtak.
    +1

Og i tillegg er det vel lettere å lydisolere en kjellerstue enn en loftsstue. Ja, for de som er opptatt av slikt da...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er dere litt slemme synes jeg!
    Velger jeg kjellerommet, blir det leeeeenge til, og adskillig mer jobb.
    Men det er ikke tvil om at det ville ha sine fordeler.

Med TV-stua trodde jeg faktisk skråtak ville være gunstig mtp stående bølger og refleksjoner? At man unngår bare paralelle flater :???:
    Men rommet har derimot to veldig sammenfallende dimensjoner, noe jeg vet ikke er særlig positivt. En vinkel på den ene siden, et veggutstikk på den andre veggen og to åpninger til andre rom er heller ikke noe gunstig vil jeg anta. Sistnevnte kunne riktignok lett fikses med å sette inn dører der, selv om det i utgangspunktet ikke er planen.

I kjelleren står jeg jo ganske så fritt, men dørene i hver ende og pipa er litt i veien. Døren nederst (nærmest) på tegningen går ut i det fri.
    Til venstre for pipa er gulvvarmesentralen, i tillegg henger sentralstøvsugeren der pr i dag, men den er jo flyttbar, selv om det blir en utfordring.
    Største ulempen med dette rommet er at jeg vet det ikke blir brukt HVER dag, og det blir lite økonomisk å holde kjelleren varm hele året for sånn bare i tilfelle jeg får lyst til å høre på musikk eller se en film. (PS! -20gr ute er vanlig her jeg bor!)
    OG ikke minst, hvor skal jeg da bygge høyttalere????
    Det er i dette rommet jeg har alt snekkerutstyret pr i dag.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den gjerrigknarken jeg er ville jeg tatt det rommet som blir billigst OG først ferdig.
    Du kan da ikke bygge kino i snikkarboden, da må du utvide med nytt veksted i tillegg :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå er dere litt slemme synes jeg!
    Velger jeg kjellerommet, blir det leeeeenge til, og adskillig mer jobb.
    Men det er ikke tvil om at det ville ha sine fordeler.
    Unnskyld. Hadde jeg visst at du egentlig ville bruke 2. etg hadde jeg selvsagt anbefalt det...

Med TV-stua trodde jeg faktisk skråtak ville være gunstig mtp stående bølger og refleksjoner? At man unngår bare paralelle flater :???:
    Det er vel som Isen sier uforutsigbart med skråtak. Det er jo ikke slik at det ikke blir "room-modes" i rom uten parallelle flater, de blir bare mer rotete.

Floyd E Toole skriver vel litt om dette i den grønne boka si.

Men han skriver også at det er "umulig" å forhåndsberegne det "perfekte rom", så man får ta det man har (nesten). Tror ikke dette trenger være den avgjørende faktoren for valg av rom.

Største ulempen med dette rommet er at jeg vet det ikke blir brukt HVER dag, og det blir lite økonomisk å holde kjelleren varm hele året for sånn bare i tilfelle jeg får lyst til å høre på musikk eller se en film. (PS! -20gr ute er vanlig her jeg bor!)
    Godt isolerte kjellere er behagelig varme på vinterene og behagelig kjølige sommerstid.

Ikke noe argument.

OG ikke minst, hvor skal jeg da bygge høyttalere????
    Det er i dette rommet jeg har alt snekkerutstyret pr i dag.
    Et kjempeargument. Selv har jeg sørget for å bygge de høyttalerene jeg skulle før jeg begynte på kinoen...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry !! ops:

Helt klart kjeller rommet rent lydmessig, mur igjen eller flytt utgangsdøren.
    Så lar du ungene og fruen få TV rom oppe med noen Elkjøp greier :-D

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder også en knapp på kjeller rommet, du vil ikke angre i ettertid, men ser for meg at du muligens vil angre om du velger loftet..
    Størrelsen er omtrent samme som mitt, og etter min mening kunne det ikke vært noe mindre.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal ha et ego-rom med plass til bare deg i sweetspot, da hadde jeg gått for loftet. Skal du ha plass til flere, ville jeg nok tenkt mest på kjelleren.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer og argumenter.
    Har diskutert litt videre både med meg selv og samboeren i kveld.
    Saken er at TV-rommet skal renoveres uansett, og da er det ikke all verdens jobb å legge inn noen rør til kabler etc.
    Hun hadde blitt veldig glad for å få PJ, lerret og en haug med forsterkere og høyttalere ut av stuen, ungene hadde blitt fornøyd med å få dette opp på TV-rommet, og jeg hadde fått et rom jeg kunne puttet inn hva jeg ville av utstyr og akustikktiltak etc, uten å måtte spandere en spania-tur først :-D
    Den største ulempen er at rommene til barna ligger vegg i vegg, så film og musikk der på natterstid ville ikke bli aktuellt.

Men poenget er at det er lite ekstrajobb og få det til, og at det faktisk er mulig å lage rommet i kjelleren senere allikevel

Så spørsmålet ble etterhvert om vi skulle benytte TV-stuen i 2.etg istedet for stuen nede, frem til jeg får mulighet til å lage rommet i kjelleren

RuneW: Oppvarming og ventilasjon ER et argument. Både AV-rommet, tilstøtende kjellerrom som man må igjennom og kjellernedgangen må holdes varmt 24/7 skulle dette bli brukt. Med 10 til 30 minus i 4-5 mnd av året koster det faktisk en del å varme opp 70kvm uansett. De pengene kunne jeg tenkt meg å brukt på AV i stedet

Loffen68: Er du klar over hvor mye slit og svette det kostet meg å få opp den kjellernedgangen utenfra!? Den eneste dagen i manns minne med 40 sviende varmegrader, stod jeg å måkte sand, sement og pukk i solsteken til den store gullmedaljen. Og jeg har ikke glemt det enda!:twisted:
    Ikke pokker om den skal rives, flyttes, fjernes eller endres så lenge jeg lever!

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan få inn noe AC i kjelleren ville eg nok valgt det. Får nok best lydisolert, best utbytte av surround effekten pga lenge av rommet også er det ikke noe særlig problem å fikse akustikk når man har ett så godt utganspungt som du har.

Tar nok litt mer tid ja men husk du skal mekke kinorom uansett. Bedre å få det perfekt en halveis

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å se at du er i gang med rom Norcad
    Jeg ville helt klart gått for å gjort tiltak i 2.etg først, men på sikt hatt kjelleren som mål. Den dagen vil jo ungene være større og kanskje dra med seg venner inn i hjemmet. Hvor skal pappa sitte da? Da er det fint å ha en loftstue til ungene og et audiorom til far (og mor)

Kjelleren ser bedre ut på mål (til tross for at ingenting er gitt når det kommer til akustikk). Hvis du er bekymret for dører i hver ende av rommet så har du jo en genial løsning her :
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/overland

Du har jo litt lengde på det kjellerrommet og kan lage en akustisk vegg i front eller gjøre det slik Overland har gjort kun med en lerretsramme. Du taper trolig ikke noe på lengden heller antar jeg? med det så mener jeg at du jo må ha de "enorme" DIY høytalerene (du skal bygge til formålet litt utpå gulvet

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loffen68: Er du klar over hvor mye slit og svette det kostet meg å få opp den kjellernedgangen utenfra!? Den eneste dagen i manns minne med 40 sviende varmegrader, stod jeg å måkte sand, sement og pukk i solsteken til den store gullmedaljen. Og jeg har ikke glemt det enda!:twisted:
    Ikke pokker om den skal rives, flyttes, fjernes eller endres så lenge jeg lever!
    He he, jeg skjønner den

Men selv om det kanskje ikke er optimalt er jo rommet bredt nok til og bruke langveggen til front rekka, hmm... da kunne du sikkert få plass til komponent rom og bar også, bare legg baren mot kjellernedgangen, så blir det ikke så langt og bære ølkassene

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Oppvarming og ventilasjon ER et argument. Både AV-rommet, tilstøtende kjellerrom som man må igjennom og kjellernedgangen må holdes varmt 24/7 skulle dette bli brukt. Med 10 til 30 minus i 4-5 mnd av året koster det faktisk en del å varme opp 70kvm uansett. De pengene kunne jeg tenkt meg å brukt på AV i stedet
    Jadda, jadda, jadda. Jeg svever i min egen lille boble jeg vettu...

Ser for meg en godt lydisolert kjellerkino med dørsluser og rom-i-rom. En slik konstruksjon er jo i seg selv meget bra temperatur-isolert og 30-50 minus i 8 av årets 12 måneder bør overhodet ikke noe problem

Så får du heller hutre deg gjennom gangen bort til nirvana bak de doble dørene... kom igjen - det tåler du ;-)

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg ville helt klart gått for å gjort tiltak i 2.etg først, men på sikt hatt kjelleren som mål. Den dagen vil jo ungene være større og kanskje dra med seg venner inn i hjemmet. Hvor skal pappa sitte da? Da er det fint å ha en loftstue til ungene og et audiorom til far (og mor)

Kjelleren ser bedre ut på mål (til tross for at ingenting er gitt når det kommer til akustikk). Hvis du er bekymret for dører i hver ende av rommet så har du jo en genial løsning her :
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/overland

Du har jo litt lengde på det kjellerrommet og kan lage en akustisk vegg i front eller gjøre det slik Overland har gjort kun med en lerretsramme.
    +1!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannax: Ooops, dessverre jeg nok ikke igang med noe rom, men spørsmålet var om det skal planlegges inn i renoveringen av TV-rommet. Og når det gjelder barna, er de allerede store nok til at de drar med venner hjem (11 og 13år), og innen jeg kan bygge rom i kjelleren har de flyttet ut!
    Så da kan jeg jo sitte nede i hula mi, mens madammen sitter oppe og ser på TV :-D
    Dette med enorme DIY høyttalere til formålet skjønner jeg ikke hvor du har i fra?

Loffen68: Det er i praksis hva jeg gjør i dag. Stua ligger rett over dette kjellerrommet og har de samme dimensjonene, og her står frontrekka på langveggen. Men meg og bar???? Nei en røykesalong må det heller bli

RuneW: Den boblen din virker så omstendig og slitsom :-D
    Følger med på tråden din, og kan med engang si at jeg ikke har tenkt å kopiere rommet ditt! Et rom i rom blir det antagelig, men all denne støyisoleringen har jeg ikke bruk for. Jeg bor langt ut på landet med stor tomt og god avstand til naboer, kjelleren ligger under bakkenivå, og mine samboere er vant med musikk og annet bråk til alle døgnets tider. Når ingen klager nå, er det ingen grunn for meg å legge så mye jobb i den biten.

I huset ellers har jeg ettermontert balansert ventilasjon med varmegjennving, så jeg ser på mulighetene for å også få med kjellerrommet. Det blir ikke enkelt å nå frem med rørene, og jeg vet ikke om anlegget har kapasitet til det, men det hadde jo vært en grei løsning. Da hadde jeg hatt grunnvarme der hele tiden fra varmegjenvinneren ihvertfall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •