Lex Lektor - 99.9% ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 78
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lex Lektor - 99.9% ferdig

Nå er arbeidet godt i gang. Jeg begynte å skrive om mine planer på minHjemmekino, men det er vel kanskje helst her man skal skrive om byggingen..?

Uansett, her ser dere noen bilder av kjelleren før selve byggingen tok til. Littegrann å gjøre, kan man si. Blant annet ble det et ganske stort lass som gikk rett til fyllinga.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggingen er kommet i gang

Etter en ganske så lang helg med ryddesjau, var jeg klar for litt nytt treverk. En kranbil fra den lokale "saga" ankom om morgenen og lesset av noen kilo trevirke til sviller og stendere.

Sviller ble lagt i gulv og tak, og rommet skal nå være både i lodd og vater, bortsett fra gulvet, som er et kapittel for seg selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skal inn nye vinduer

Jeg trodde lenge at et rom måtte ha takhøyde på 220 for å regnes som boareal, inntil jeg til igår fant ut at 190 cm er det magiske tallet. Så digg, 30 kvadratmeter til på huset, og litt høyere verdi

Det kreves imidlertid 2 rømningsveier, og jeg blir derfor nødt til å gjøre noe med vinduene. De skal tas ut, og så må det skjæres i muren for å få plass til nye som måler b100 + h60. Deretter må jeg lage lyskasser utenfor. Litt arbeid blir det nok, men vel verdt strevet.

Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra dette her! Hadde ganske likt utgangspunkt som deg, 210 i takhøyde før jeg begynte. Løsningen min var da å legge opp 1 lag med gips i taket, så har jeg stiftet opp sort filt på det, ble kjempe bra! Når en har så lav takhøyde som vi har, kommer også lerretet lenger opp mot taket, dermed blir refleksjonene fra det også større! Kan derfor være lurt med molton eller filt i tak. Støydempende også. Hviliken løsning ser du for deg på ytterveggene? Er 80% under bakkenivå?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik ser jeg for meg fronten

Jeg må i løpet av noen få dager velge om lerretet skal være på den ene eller andre siden. Egentlig ikke noe vanskelig valg, bortsett fra at døråpningen kan komme i konflikt med sittegruppen dersom jeg velger feil :neutral:

Dette innebærer også at jeg må finne ut omtrentlig avstand fra sittegruppe til lerret, samt ha kontroll på hvor surroundhøyttalerne skal plasseres. Så her kommer 2 spørsmål til alle dere fagfolk:

Dersom størrelsen på lerretet er 90-100", hva bør sitteavstand være?
    Er det riktig at surroundhøyttalere i et 7.1 oppsett med presencehøyttalere bør stå 90 grader ut fra veggen og rettes mot lytteposisjon?

Her et en illustrasjon av hvordan jeg ser for meg oppsettet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, 80% er nok under bakkenivå

Jeg har sett for meg mange løsninger, men før jeg har støpt noenting er takhøyden på 208. Avretting, varmekabler og parkett kommer i tillegg, og da er det ikke mange centimeterne igjen før det blir litt huleaktig.

Er det mulig å feste molton rett på betongtak på en eller annen måte? Evt har jeg vurdert å bare male det mørkegrått...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har litt jobb foran deg ja, men det blir jo moro til slutt

Har du fundert noe særlig på fukt? Siden du har mye under bakken og huset ser ut til å være av eldre årgang, så kan det fort bli trøbbel med fukt, og det vil man jo ikke ha. Men det er kanskje drenert og tettet på utsiden?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ble drenert for 4 år siden og samtidig ble det satt lufteluker i alle rom. I det som skal bli kino er det 2 stk, og jeg har tenkt å bytte ut disse med elektriske vifter med fuktighetsmåler, for å sikre at det holder seg tørt I tillegg har jeg lagt svillene med 10 cm avstand fra eksisterende vegg, slik at evt resterende fuktighet ikke ledes direkte i stenderverk. Hovedskadene etter tidligere fukt er porøs betong i sålen, og jeg var tvunget til å pigge opp en del for deretter å støpe nytt. Håper det holder, vil nødig ikke rive rommet etter et par år, liksom...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er jo alt i skjønneste orden. Lykke til videre, nå ble det enda et kinoprosjekt å følge med på.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    Er det mulig å feste molton rett på betongtak på en eller annen måte? Evt har jeg vurdert å bare male det mørkegrått...
    Jeg er ikke sikker på at du vil ha betongtak hvis du tenker på lydkvalitet... vil tro det kan være grobunn for mye gjenklang og akustiske egenskaper som vil være vanskelige å håndtere.

Ellers ser det ut som et rom som kan bli veldig bra til slutt. Blir morsomt å se framgangen under byggingen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg er ikke sikker på at du vil ha betongtak hvis du tenker på lydkvalitet... vil tro det kan være grobunn for mye gjenklang og akustiske egenskaper som vil være vanskelige å håndtere.
    Det er nok ganske så riktig. Jeg har også vurdert å skru opp gips i taket, men uten lekter kan det fort bli unøyaktig. Vi får se, vi får se. Er uansett masse gode tips fra folk her på forumet

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med: 1.lag gips i taket som males. Deretter lag moltonrammer med 3cm Rockwool Akustikkplate som monteres som dette: (minus spotter)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kult ut! Ja, det kan jeg tenke meg Må jo virke perfekt!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennenede.

hvilke mål har rommet? bredde x lengde?

Hva med lydhimling ala den typen som er laget av alu profiler på kryss og tvers med 30mm svarte takhimlingsplater fra rockwool.

Rockwool

Med disse blir lysrefleksjonen mindre, akustikken blir bra og det bygger ikke så mye.

Disse profilene festes i tak med tynn wire, da er det ikke så farlig om ikke det opprinnelige taket er i vater.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan festes de med vaier? Fra side til side eller?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan festes de med vaier? Fra side til side eller?
    Hele "taket" er jo en "flytene" himling.
    Selve profilene er festet langs veggene med skruer, og festet til taket med wire i "krysset" hvor langsgående måter tverrgående profiler.

De 4 kantede hullene er 60 x 120 cm, slik at en akustikkplate passer perfekt.Lex Lektor - 99.9% ferdig-akerhus_detalj1_5426-jpg

Her i hvitt, men fåes også i sort.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ganske så riktig. Jeg har også vurdert å skru opp gips i taket, men uten lekter kan det fort bli unøyaktig. Vi får se, vi får se. Er uansett masse gode tips fra folk her på forumet
    Hvis du bruker 23x48mm lekter så bygger ikke de noe særlig ned. Disse kan du så skru gipsplatene fast i. Da mister du minimalt med takhøyde, bare noen få cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det ser veldig fint ut. Hva er prisen på denne herligheten? Mener å huske at Rockwool koster litt...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det ser veldig fint ut. Hva er prisen på denne herligheten? Mener å huske at Rockwool koster litt...
    Vet ikke hva opphengssystemet koster, men prisen for selve platene er ok.

Da jeg kjøpte mine, kostet vel en pakke på 10 stk. med 30mm svarte (fine til taket) ca 700-800 kroner. Det er 7,2m2 pr pakke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, ikke så verst det da, selv om det begynner å balle på seg med utgifter etterhvert... Hadde jo glemt å legge inn isolasjon i budsjettet

Ellers ser det ut til jeg får en liten tidssprekk. Skal sette inn nye vinduer for å holde forskriftene om sikker rømningsvei, og da må jeg fikse en aldri så liten facelift på fasaden...

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •