Lex Lektor - 99.9% ferdig - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    Ja, om jeg finner et pent stativ som matcher så! Håper på det, bare å komme med tips om dere har. Jeg har søkt litt rundt etter samme emnet her på forumet, men ikke funnet noen som er smashing enda.

Hovedproblemet med stativ er jo også at det vil delvis skjule benken, kanskje tilmed gi et mer rotete inntrykk av hele oppsettet. Og da er jo litt av hensikten med innbyggingen borte.

På den annen side, dersom jeg bygger senteren inn i benken, vil det være en ulempe at den står 50-70 cm bak frontene? Rent lydmessig?
    Nei, ingen stor ulempe. Receiveren kompenserer for dette ved å endre tidsforsinkelsen. Nå har du jo allerede lerret, men du har ikke vurdert akustisk transparent lerret og center bak lerretet da?

Ellers er jeg enig med deg at en center på stativ foran racket vil rote til det visuelle uttrykket, noe som er synd når det er såpass rent og stilig. Hva med et veggstativ eller hylle til center som du monterer slik at center blir stående mellom benken og lerretet? Det er vel 25-30 cm der?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nei, ingen stor ulempe. Receiveren kompenserer for dette ved å endre tidsforsinkelsen. Nå har du jo allerede lerret, men du har ikke vurdert akustisk transparent lerret og center bak lerretet da?

Ellers er jeg enig med deg at en center på stativ foran racket vil rote til det visuelle uttrykket, noe som er synd når det er såpass rent og stilig. Hva med et veggstativ eller hylle til center som du monterer slik at center blir stående mellom benken og lerretet? Det er vel 25-30 cm der?
    For å ta det siste først; det er vurdert. Det er 15 cm skifer + 10 cm lerretskant, så det er god plass, mht at de fleste sentere i min prisklasse har ca 15 cm høyde. Nå har jeg ikke preborret for skrueplassering, men det skal være mulig. Samtidig tenker jeg at det kunne vært pent å lage et oppheng inne i benken slik at senteren flukter i ett med benkens ytterkant. Jeg har (naturligvis ) gjort plass til dette i forkant. Ulempen vil være mindre plass til annen moro, men jeg kan også skjule f.eks PS3 på siden av benken inne i det tekniske rommet. Vi får se hva jeg ender opp med...

Når det gjelder transparent lerret så var det med i idémyldringen, men 2 ulemper avgjorde: 1. Det blir, ifølge forumets brukere, noe "dårligere" bilde (hadde ikke noe bedre begrep for hånden) og 2. man gjemmer bort høyttalere, som jeg gjerne omtaler som et møbel...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om jeg finner et pent stativ som matcher så! Håper på det, bare å komme med tips om dere har. Jeg har søkt litt rundt etter samme emnet her på forumet, men ikke funnet noen som er smashing enda.

Hovedproblemet med stativ er jo også at det vil delvis skjule benken, kanskje tilmed gi et mer rotete inntrykk av hele oppsettet. Og da er jo litt av hensikten med innbyggingen borte.

På den annen side, dersom jeg bygger senteren inn i benken, vil det være en ulempe at den står 50-70 cm bak frontene? Rent lydmessig?

Frontene er vel tradisjonelt lengre fra lytteposisjon enn senter da de er skrå ut mot siden og ikke rett frem, og receiver kompenserer for dette. Når Senteren er nærmere lerretet, lengre fra lytteposisjon, så er det nok mer sannsynlig at receiveren vil stille avstanden lik nettopp fordi da er avstanden like lang, dette er også fordelaktig mtp på fase.

Jeg vil heller si at dette er en fordel

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Jeg vil heller si at dette er en fordel
    Ja der kan man se Noen ganger har man bare flaks! Vel, jeg er ikke sikker på hva jeg ender opp med, men jeg tipper jeg lar den være i benken til å begynne med. Frem til jeg får dårlig plass da, mye snakk om Emotiva om dagen

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye snakk om Emotiva om dagen

Ingen tvil om det, betalte nettopp for en XPA-5 idag, desverre ikke til meg selv i denne omgang

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om det, betalte nettopp for en XPA-5 idag, desverre ikke til meg selv i denne omgang
    Jaså, er du virkelig Julenissen? Send gjerne en til meg også 8)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaså, er du virkelig Julenissen? Send gjerne en til meg også 8)
    Hehe, ingen nisse jeg nei
    Den er til en venn av meg som, heldigvis for meg, har akkurat samme høytalere som meg. Slik at jeg får hørt hvordan de matcher

Hvilke av Emotivas kraftverk har du sett på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ingen nisse jeg nei
    Den er til en venn av meg som, heldigvis for meg, har akkurat samme høytalere som meg. Slik at jeg får hørt hvordan de matcher

Hvilke av Emotivas kraftverk har du sett på?
    XPA-5 virker iøyenfallende, både mht ressurser og design. Evt UPA-5. Vi får se når høyttalerne, PJ og receiver er kjøpt inn, blir vel plutselig noen røde tall på konto tror jeg...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XPA-5 virker iøyenfallende, både mht ressurser og design. Evt UPA-5. Vi får se når høyttalerne, PJ og receiver er kjøpt inn, blir vel plutselig noen røde tall på konto tror jeg...

Ikke noe galt med julefarger i desember, hører vel hjemme. Skal bli ennende å følge videre med i tråden din

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe galt med julefarger i desember, hører vel hjemme. Skal bli ennende å følge videre med i tråden din
    Da bør du følge med i kveld :-D Ble ferdig med veggen igår, i dag skal lerretet på plass. Og muligens de få hifikomponentene jeg har i hus. Slikt blir det fort noen bilder av...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble slått ut av en viss vaksine gitt, men fikk gjort en del i helga likevel SA-høyttalerne ble med ned sammen med XTZ-forsterkeren og CD-spilleren fra Cambridge. Jeg kjøper nok ikke høyttalere før etter jul uansett, så de får gjøre nytten i stereo imens.

Det ble ny sofa fra Møbelringen på lørdag, en 3-seter på 220 cm. Og for å gjøre en slitsom opplevelse kort: det gikk på hengende k***håret å få den ned i kjelleren. Men etter å ha saget over deler av rekkverket og en innvendig hjørnekasse, samt gynging, dytting og pressing så fikk vi den ned trappa til slutt!

Ellers har vi arbeidet med å sette inn karmsettet til den nye døren, men dette voldte litt problemer da det viste seg at murveggen på utsiden av kinoen ikke var direkte i lodd, for å si det mildt... Forhåpentligvis blir den ferdig i løpet av morgendagen med utforinger, lister og slikt.

Dessverre har jeg ikke tatt noen bilder fra den siste prosessen, kun et dårlig et med mobilen. Legg merke til hvordan glippen mellom tak og lerret blir større mot høyresiden. Ja, det er 12 mm forskjell på taket Menmen, det får være, nå har jeg ikke flere centimetere å gi, totalt 205 under taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LEKKERT, LEKKERT, LEKKERT. Det var en utrolig fin detalj(hvis en hel vegg kan kalles en detalj?) å legger skifer rundt lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk. Mye inspirasjon er hentet fra forumet og interiørblader forøvrig (ja, jeg leser slikt...).

Ellers går det jo ikke i høyhastighet om dagen. I dag orket jeg ikke annet enn å ta noen bilder. Mye å gjøre på jobben, og 15-20 timer i kjelleren forrige uke gjorde meg faktisk litt lei. Da er det greit å slappe av med COD og 71´grader Nord i stedet

Stuen er ennå ikke ferdig, men det er stort sett finpuss som gjenstår. Pluss 50 000 i utgifter til PJ og anlegg da.

Ikke bare lett å montere dører når det ser slik ut. I tillegg var yttervegg mot gangen ganske så ute av lodd, så her blir det sparkling.

Ny sofa fra Møbelringen Askim. Minimalistisk, komfortabel og rimelig. På hver side kommer svingstoler.

Naturligvis hadde jeg ikke lange nok ht-kabler til å bruke de flotte kabelgjennomføringene. Så her blir det nok litt DIY i jula, fint skal det være

SA-høyttalerne blir med på lasset til jeg finner noe annet. De spiller imidlertid veldig bra, og jeg elsker dem på alt av klassisk og jazz!

CD-spiller fra Cambridge, med testplater fra Silje Nergård, Arctic Monkeys og Enya.

Denne skal ikke ut. Evt byttes den mot DIII, som har innebygget RIAA. Tror ikke jeg orker flere komponenter dersom en platespiller skal under tak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er døren på plass, sammen med utforinger. Det var mye knot mht skjevheter i betongen, men det gikk da til slutt. Ellers har jeg begynt å liste gulvet, taket går no i løpet av helga. Håper derfor det blir litt varmere, synes ikke det er fullt så moro å stå på saga ute for tiden...

Men varmekablene er slått på i kinoen, så der er det godt og varmt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye er ferdig - noe gjenstår

En måned er gått, og selv om min aktivitet her ute har vært laber, så har det da skjedd en del nede:

Nissen var innom og avleverte X-Box 360, Panasonic BD 60, Yamaha RX-V2065og ikke mindre enn en Sony HW-15

I tillegg ble det en handletur til Stereofil like over jul, som resulterte i kjøp av RF-52, RC-52 og RS-42. Så etter mye frem og tilbake ble det altså Klipsch til slutt. Og etter 10 dagers innspilling er jeg rimelig fornøyd med resultatet på film :-D

Vanskelig å se på disse bildene, men det er altså to Klipscher som pryder fronten her. Skal fjerne frontgitter ved neste photoshoot.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY benk

Så jobber jeg meg gjennom et DIY-oppbevaringsprosjekt; en skifer/eik-konstruksjon med plass til CDer, DVDer, BDer og spill til PS3 og XBOX 360.

Jeg fikk idéen etter at frontveggen kom opp, og jeg hadde en del skifer til overs. Dessuten er pene oppbevaringsløsninger #%&/@ dyre, og de utnytter sjelden plassen optimalt.

Jeg tenkte derfor at ved å bygge en slik sak selv, så passet det i alle fall inn med designet på resten av rommet. Først bygget vi et skjelett av 2" x 2", deretter foret vi ut hyllene med 400 mm hobbyplater. Så skal gipsen på, skifer og til slutt en benkplate av 28 mm eik fra Ikea. Tror det kan bli ganske så kult til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det meste er ferdig - men hva med interiøret..?

Det har blitt gjort en del (men på lang tid) nede i kjelleren som ikke er oppdatert godt her på forumet. Kinoen er faktisk 99.9 % ferdig, og brukes flittig flere ganger i uken.

Nå er det egentlig veggpryd som savnes, og jeg har fått tak i noen kinoplakater og rammen Ribba fra Ikea i 70x100 cm. Men det er også det eneste. Jeg vurderer derfor noen slike Dolby- og DTS-skilt som mange av dere har, samt muligens noen akustiske lerret med og uten filmmotiver.

Flere gode forslag? Kunne tenke meg en ork fra LOTR i fullsize, men pris, størrelse og lav WAF reduserer denne muligheten :wink:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott gjennomført bygging av nytt gutterom. Det ser veldig bra ut. :wink:

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •