Lex Lektor - 99.9% ferdig - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 78
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I og med at rommet er såpass langt så kanskje du kan bruke bakprojeksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det vurderte jeg en kort stund

Men huset vårt er ikke spesielt stort, så jeg synes det var litt vel luksuriøst å tilegne verdifulle kvadratmetre til slikt. Men mht viftestøy ville det vært helt suverent, uten tvil!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gang igjen jo, bra!

Personlig ville jeg ikke være så bekymret for viftestøy fra projektoren, nyere modellene er jo (etter sigende) så godt som stillegående.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det! Jeg ser på en Sony HW10, eller 15. De virker ganske støysvake og kommer bra ut i test. Blir nok sannsynligvis i kombinasjon med rammelerret som pakkeoris fra AVshop som en tidlig førjulsgave

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditto! HW15 er utrolig fristende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvet er nystøpt!!!

Jeg kom hjem igår til ny såle i kjelleren, og akkurat nå pusser de siste finishen. Vi får se om det blir behov for videre avretting, men nå er det i alle fall klart for veggplater til helgen Før veggene kommer opp skal jeg imidlertid trekke høyttalerkabler.

Men så er det disse høyttalerkablene da... Jeg har aldri vært noen kabelrytter og tenkte å gå for noen rimelige kabler til å begynne med. Det er snakk om en del lange strekk, så det blir fort noen tusenlapper om meterprisen blir høy. Hva med kabler på Clas Ohlson, eller er det et IKKE-IKKE-tema?

Hvor kjøper man kabler som er rimelige og greie nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolasjon på plass

Ahh, kjelleren ser så mye bedre ut i gult

Kjipern er at gulvet ikke er godt nok enda, så det må avrettes noe for å bli klart for parketten. Ser at betong bør vente i opp mot 4 uker mht tørking, men hva skjer om man skulle sparkle for tidlig? Blir det sprekkdannelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smartpanel - sakte fremgang

Det går ikke fort i svingene for tiden, da familie med barn, hun og katt skal pleies. Også i helgene, når man har tid til å holde på nede i kjelleren. Men min kone g hjalp meg noen timer lørdag, og resultatet var plutselig noen meter med smartpanel i kjelleren. Tar nok en ukes tid før alle er i boks, og da skal det males

Når det gjelder maling går jeg for en lys gråfarge, i samme serie som taket. Tror det kan bli bra sammen med skifer på lerretsveggen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegger og vinduer på plass :)

Aiaiai, det ser så uendelig bedre ut når veggene er satt opp. Mye kåling med x antall veggbokser, men med millimeterpresisjon gikk det sakte men sikkert fremover.

Nå er også vinduene satt på plass, men utforinger på 30 cm. Ser kanskje litt snålt ut, menmen. Bilder kommer over helga

Skal kjøpe ny dør nå, men har ikke tenkt å betale så mye. Men dempelister er vel kjekt å ha, ser jeg for meg...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    Aiaiai, det ser så uendelig bedre ut når veggene er satt opp. Mye kåling med x antall veggbokser, men med millimeterpresisjon gikk det sakte men sikkert fremover.

Nå er også vinduene satt på plass, men utforinger på 30 cm. Ser kanskje litt snålt ut, menmen. Bilder kommer over helga

Skal kjøpe ny dør nå, men har ikke tenkt å betale så mye. Men dempelister er vel kjekt å ha, ser jeg for meg...
    Ser bra ut dette

Ser at XL Bygg har kampanje på dører med 25db demping til 990,- ekskl dørkarm og håndtak. Syns ikke det er så værst. Kan evt ha dobbel dør uten at det blir dyrere enn en enkel dør fra avshop

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Ser bra ut dette

Ser at XL Bygg har kampanje på dører med 25db demping til 990,- ekskl dørkarm og håndtak. Syns ikke det er så værst. Kan evt ha dobbel dør uten at det blir dyrere enn en enkel dør fra avshop
    Ja, jeg fikk en DM i posten imorges og der så jeg vel samme dør du nevner. Prisen med dempelist i karmsettet kostet omtrent 400,- mer, tror jeg. Men døra i seg selv var vel ikke en spesiell lyddør, tror det var den lista som gjorde forskjellen. Har vurdert egne dører skreddersydd til dette, men da blir det fort 4 frognertiere til i budsjettet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om ikke alting skjer så fort, så skjer det i alle fall noe Gulvet er avrettet og venter på deilig 1-stavs eikeparkett!

Imens legger jeg ut noen bilder slik jeg ser for meg det ferdige resultatet kan bli

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av senter

Parketten er lagt, veggene er malt og elektrikeren blir forhåpentligvis (nei, han blir nok ikke det) ferdig med kontakter og dimmere imorgen. Min store hodeine gjenstår: HVOR skal jeg plassere senterhøyttaleren?

Mellom DIY-mediabenken og lerretet har jeg 15 cm med skifer. I tillegg til lerretskanten havner jeg på 25 cm. Altså god plass til de fleste senterhøyttalere jeg har sett på. På den annen side er det vel ikke så mange sentere som lar seg plassere på en vegg? Mediabenken er felt inn i lerretsveggen, så det er ingen benkeplate å hvile på som hos mange andre.

Alternativ 2 er å sette den inn i selve benken, men jeg synes det virker mer hensiktsmessig å sette den så høyt som mulig.

Siste alternativ er å bruke stativ, og sette den noe foran hele racket i riktig høyde. Jeg har trålet nettet, men ikke funnet noen kule senterstativer enda.

Brune linjer er stenderverk, svarte linjer er mediabenk laget av benkeplate av eik fra Ikea. Senteren kan altså plasseres over benken eller inni.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Power to the people

Elektrikeren har vært innom på sitt nest siste besøk. Det betyr at jeg kan fortsette på lerretsveggen og kanskje bli ferdig i løpet av helga. Håpe, håpe Imens bringer jeg bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY-benk ferdig og skifer påbegynt

Nok en delvis produktiv helg er gjennomført, og stadig flere detaljer jeg har gått rundt med i hodet er i ferd med å realiseres. 2 stk kjøkkenbenker fra IKEA, Eik 28 mm, til totalt 1800,- ble hugget opp og tilpasset min nye benk. Ikke moro å sage i dette, hobbyplater ville jo vært litt billigere kan man si. Eller det sa i alle fall kona

Her er benken ferdig skrudd. Enklere enn dette blir det vel ikke..?

Synes det er litt kult (og ikke helt tilfeldig) at benkeplaten får tilsvarende finish som gulvet.

Veggen er klar for kledning i gips, og like bak benken skimtes 2 2-veis og 2 4-veis kontakter. To ulike kurser naturligvis, work like the pros

Har blitt VELDIG glad i eik for tiden. Håper det ikke går over med det første, da får jeg litt å gjøre her nede

Gips rundt stenderverket. Legg merke til en stygg liten "brekk" på høyre side. Vel, den går ikke gjennom, kun på overfalten. Puh...

Flisespikkeri. Skiferen er tilpasset slik at lerret går helt inntil. Synes det ble kulere enn at det står utenpå.

Skiferen ser grå ut, men etter behandling med impregnering blir de nesten sorte. Tror det blir ganske så kult!

Måtte bare prøvehenge lerretet etter en arbeidsdag. Lektene som skiferen hviler på er kun for å sikre at de er i vater. Imorgen tas de bort og blir erstattet med sten helt ned til gulvet Vel, vi får se da om jeg rekker det imorgen.

Og slik kan det se ut når det blir helt ferdig:

Dette var en kul helg Moro å jobbe, når alt det man gjør er noe man blir fornøyd med

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du passet på at du har god lufting isolasjonen bak veggene dine ut til rommet? Selv med god drenering på utsiden må man være veldig forsiktig med isolasjon på innsiden av kjellervegger. La du inn isolasjon på utsiden da dreneringen ble fikset?

Ellers ser jo dette knallbra ut. Her har du lagt ned mye og bra arbeid. Og jeg liker skiferløsningen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg håper det :/ Isolasjonen er 7 cm og platene står nok 10 cm ut fra veggene. Så det er tilgang til luft langs alle veggene i hele rommet, men det er ingen sluser i veggene fra kinorommet inn i veggene. Det er heller ikke isolasjon på utsiden, kun meget store mengder pukk og grus. På den annen side er det verken papp eller plast på innerveggen, så faren for kondens er minimert Det sier i alle fall svigerfar som er tømrer, håper han ikke tar feil da!

Ellers takk for kommentar, skiferen ble ferdig igår, men jeg gjorde naturligvis en gedigen tabbe: Glemte å sage hull i toppflisa til HDMI-kable og strømkabel fra projektor Hvor urteit kan man bli? Så nå må jeg borre meg gjennom stein som allerede sitter på veggen, og slikt blir det kjipe vibrasjoner av... Vel, det er jo flere her inne som har bommet noen ganger, så jeg er i godt selskap

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir utrolig stilig, skifer og eik er skikkelig lekkert!

Så da blir det center på stativ?

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Ja dette blir fint,virkelig bra:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette blir utrolig stilig, skifer og eik er skikkelig lekkert!

Så da blir det center på stativ?
    Ja, om jeg finner et pent stativ som matcher så! Håper på det, bare å komme med tips om dere har. Jeg har søkt litt rundt etter samme emnet her på forumet, men ikke funnet noen som er smashing enda.

Hovedproblemet med stativ er jo også at det vil delvis skjule benken, kanskje tilmed gi et mer rotete inntrykk av hele oppsettet. Og da er jo litt av hensikten med innbyggingen borte.

På den annen side, dersom jeg bygger senteren inn i benken, vil det være en ulempe at den står 50-70 cm bak frontene? Rent lydmessig?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •